Treść zadania
Autor: kamilpierz Dodano: 2.10.2010 (17:39)
jak się sprowadza ułamki do wspólnego mianownika 1 1\3 +2 3\5 +1 7\15 3 5\8+1 3\4+2 1\2 1 6\7+2 1\4 +2 1\2 2 1\4-1 2\3 4 1\2-2 2\5 3 2\9-1 5\6 4 1\6-1 3\5+2 1\2 3 1\4-2 3\5 +1 7\10
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
-
Kasia_xD_ 2.10.2010 (17:43)
11\3+2= 1\3+2\2=2\6+6\6=8\6
Mnożysz mianowniki przez siebie a potem mnożysz licznik ułamka na krzyż i tak ze wszystkimiDodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
-
PlisHelpMe 2.10.2010 (18:02)
Podam Ci przykład na pierwszym przykładzie .
1 1/3 + 2 3/5 = ( 1 + 2 całe = 3 całe ) 3 5/15 + 9/15 = 3 14/15
I tak :
Całe sobie dodajemy i odstawiamy na "bok" , następnie patrzę na mianowniki czyli mam 3 i 5 (Ja mam taką zasadę że mnożę sobie 3 x 5 = 15 ale to nie zawsze działa ale i tak wspólny mianownik to byłby tu 15) czyli mamy 15 robię tak 15 dzięlę przez te na dole 3 to mam pięć 5 razy 1 = 5 / 15 i tak tą drugą liczbę czyli 15 podzielę przez 5 mam 3 , 3 razy 3 = 9/15 = 5/15 + 9/15 = (doliczam teraz całe czyli 3) = 3 14/15 (jakbym miała 3 15/15 to już by tak nie było tylko 4 całe bo już mam następną całą.) Więc mianowniki ustalam tak szukam liczby która dzieli się i przez 3 i przez 5 mam 15 te 15 czyli nowy nasz mianownik dzielę przez stary czyli np 3 to mam 5 (bo 3 x 5 = 15 ) i te 5 robimy razy 1 (Nie patrz na całe , tak będzie Ci łatwiej) 5 razy 1 = 5 czyli masz 5 / 15.Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
-
karolcia2708 2.10.2010 (19:02)
1 1/3 + 2 3/5 = ( 1 + 2 całe = 3 całe ) 3 5/15 + 9/15 = 3 14/15
I tak :
Całe sobie dodajemy i odstawiamy na "bok" , następnie patrzę na mianowniki czyli mam 3 i 5 (Ja mam taką zasadę że mnożę sobie 3 x 5 = 15 ale to nie zawsze działa ale i tak wspólny mianownik to byłby tu 15) czyli mamy 15 robię tak 15 dzięlę przez te na dole 3 to mam pięć 5 razy 1 = 5 / 15 i tak tą drugą liczbę czyli 15 podzielę przez 5 mam 3 , 3 razy 3 = 9/15 = 5/15 + 9/15 = (doliczam teraz całe czyli 3) = 3 14/15 (jakbym miała 3 15/15 to już by tak nie było tylko 4 całe bo już mam następną całą.) Więc mianowniki ustalam tak szukam liczby która dzieli się i przez 3 i przez 5 mam 15 te 15 czyli nowy nasz mianownik dzielę przez stary czyli np 3 to mam 5 (bo 3 x 5 = 15 ) i te 5 robimy razy 1 (Nie patrz na całe , tak będzie Ci łatwiej) 5 razy 1 = 5 czyli masz 5 / 15.Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
-
sonar 2.10.2010 (20:20)
1i 1\3 +2 i3\5 +1 i7\15 =(szukamy wspólnego mianownika dla 3 i 5 i 15 -> to będzie 15. Ułamki o mianowniku 3 mnożymy licznik i mianownik przez 5 , a ułamek o mianowniku 5 mnożymy licznik i mianownik przez 3) = 1 i 5/15 + 2 i 9/15 + 1 i 7/15 = 4 i 21/15 = 5 i 6/15 = 5 i 3/5
3 i 5\8+1 i 3\4+2 i 1\2= ( szukamy wspólnego mianownika dla 2,4 , 8 -> to będzie 8. Ułamek o mianowniku 4 , mnożymy licznik i mianownik razy 2. Ułamek i mianowniku 2 - mnożymy licznik i mianownik razy 4 ) = 3 i 5/8 + 1 i 6/8 + 2 i 4/8 = 6 i 15/8 = 7 i 7/8
1 i 6\7+2 i1\4 +2i 1\2= (szukamy wspólnego mianownika dla 7,4, 2 -> to będzie 28. Ułamek o mianowniku 7- mnożymy licznik i mianownik razy 4. Ułamek o mianowniku 4 - mnożymy licznik i mianownik razy 7. Ułamek o mianowniku 2 - mnożymy licznik i mianownik razy 14 ) = 1 i 24/28+ 2 i 7/28 + 2 i 14/28 = 5 i 45/28 = 6 i 17/28
2i 1\4-1i 2\3= (szukamy wspólnego mianownika dla 4 i 3 -> to będzie 12. Ułamek o mianowniku 4 - mnożymy licznik i mianownik razy 3. Ułamek o mianowniku 3 - mnożymy licznik i ułamek razy 4) = 2 i 3/12 - 1 i 8/12 = 7/12
4 i1\2-2i2\5= (szukamy wspólnego mianownika dla 2 i 5 -> to będzie 10. Ułamek o mianowniku 2 - mnożymy licznik i mianownik przez 5. Ułamek o mianowniku 5 - mnożymy licznik i mianownik razy 2) = 4i5/10 - 2 i 4/10 = 2 i 1/10
3 i 2\9-1i 5\6= (szukamy wspólnego mianownika dla 9 i 6 -> to będzie 18. Ułamek o mianowniku 9 - mnożymy licznik i ułamek razy 2. Ułamek o mianowniku 6 -mnożymy licznik i mianownik razy 3)= 3 i 4/18 - 1 i 15/18 = 2 i 22/18 - 1 i 15/18 = 1 i 7/8
4 i 1\6-1i 3\5+2 i1\2= (szukamy wspólnego mianownika dla 6, 5 i 2 -> to będzie 30. Ułamek o mianowniku 6- mnożymy licznik i mianownik razy 5. Ułamek o mianowniku 5 - mnożymy licznik i mianownik razy 6. Ułamek o mianowniku 2 -mnożymy licznik i mianownik razy 15) = 4 i 5/30- 1 i 18/30 + 2 i 15/30 = 3 i 35/30 - 1 i 18/30 + 2 i 15/30 = 2 i 17/30 +2 i 15/30 = 4 i 32/30 = 5 i 2/30 = 5 i 1/15
3 i 1\4-2 i3\5 +1 i7\10 = (szukamy wspólnego mianownika dla 4, 5, 10 -> to będzie 20. Ułamek o mianowniku 4 - mnożymy licznik i mianownik razy 5. Ułamek o mianowniku 5 - mnożymy licznik i mianownik razy 4. Ułamek o mianowniku 10 - mnożymy licznik i mianownik razy 2) = 3 i 5/20 - 2 i 12/20 + 1 i 14/20 = 2 i 25/20 - 2 i 12/20 + 1 i 14/20 = 13/20 + 1 i 14/20 = 1 i 27/20 = 2 i 7/20Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
Podobne zadania
sprowadź do wspólnego mianownika 2 2\3 + 1 1\2- 1 5\6 Przedmiot: Matematyka / Szkoła podstawowa | 5 rozwiązań | autor: kamilpierz 2.10.2010 (21:32) |
Wypisz wszystkie ułamki niewłaściwe, w których suma licz i mianownika jest Przedmiot: Matematyka / Szkoła podstawowa | 3 rozwiązania | autor: ewelinaklis 20.10.2010 (14:32) |
wypisz wszystkie ułamki niewłaściwe, w których suma licznika i mianownika Przedmiot: Matematyka / Szkoła podstawowa | 2 rozwiązania | autor: czajkoski 27.10.2010 (15:29) |
wypisz wszystkie ułamki niewłaściwe, w których suma licznika i mianownika Przedmiot: Matematyka / Szkoła podstawowa | 3 rozwiązania | autor: czajkoski 27.10.2010 (15:30) |
Dane ułamki sprowadź do wspólnego mianownika i porównaj a.) 7 Przedmiot: Matematyka / Szkoła podstawowa | 3 rozwiązania | autor: TSL789 30.10.2010 (16:47) |
Podobne materiały
Przydatność 65% „Trochę wiedzy oddala od Boga, dużo wiedzy sprowadza do Niego z powrotem”
Świat jest dany człowiekowi jako zadanie do zorganizowania, do urządzenia go sobie: „I czyńcie sobie ziemię poddaną” – słowa Pana Boga zawarte w Piśmie Św. Człowiek musi się w tym świecie znaleźć. Jest zależny od społeczeństwa, ale i inni ludzie są zależni od niego, od pracy jego rąk i pracy jego myśli, od jego woli. Chodzi o to, ażeby posunął do przodu swoim...
Przydatność 100% Napisz opowiadanie , w którym nieumiejętne posługiwanie się nowoczesną technologią sprowadza na bohatera niebezpieczeństwo.
It was a year ago. My mum bought a new in car navigation system. Day later she decided to go for a trip to unknown places. It was a beautiful, sunny day. Mum was so excited and couldn't stop similig. She left home about 2 pm. The navigation was showing her a way so she wasn't very focused on things which she was passing. After one hundred kilometers navigation suddenly switched off, and when...
0 odpowiada - 0 ogląda - 5 rozwiązań
0 0
asiula90xx 2.10.2010 (18:06)
podajmy przykład. jeżeli masz ułamki takie jak 1/2 i 3/10 to wspólnym mianownikiem (to co znajduje się pod kreską ułamkową, w tym przypadku jest to 2 i 10) dla tych liczb jest 10. dlaczego? liczba 10 jest podzielna przez przez 10 i liczba 10 jest podzielna przez 2, czyli jeżeli mamy ułamek 1/2 i 3/10 to po sprowadzeniu do wspólnego mianownika otrzymamy 5/10 i 3/10. dlaczego 5/10? do 10 podzielone na 2 daje nam 5 czyli 2 mnożymy razy 5 i licznik również mnożymy razy 5 czyli 1 * 5 = 5.
inny przykład. mamy ułamek 1/2 i 2/3. wspólnym mianownikiem będzie 6. otrzymamy wtedy 3/6 (licznik i mianownik w tym wypadku mnożymy przez 3, ponieważ 6 dzielone na 2 daje nam 3) i 4/6 ( licznik i mianownik mnożymy przez 2 bo 6 podzielić na 3 jest równe 2).
jeżeli mamy ułamek 1 1/2 to najpierw sprowadzamy do najprostszej postaci czyli 3/2 i robimy to samo jak wyżej :)
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie