Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
Psychomanipulacje-techniki wpływu Przedmiot: Język polski / Studia | 1 rozwiązanie | autor: ahnija 3.11.2010 (23:08) |
podstawy techniki fotograficznej Przedmiot: Język polski / Studia | 1 rozwiązanie | autor: Justynkatynka 5.5.2012 (17:10) |
Podobne materiały
Przydatność 60% Metody oceny projektów inwestycyjnych
WSTĘP 1. PROSTE METODY OCENY PROJEKTÓW INWESTYCYJNYCH 1.1. METODA STOPY ZWROTU 1.2. METODA KSIĘGOWEJ STOPY ZWROTU 1.3. METODA OKRESU ZWROTU 2. WYBRANE DYSKONTOWE METODY OCENY PROJEKTÓW INWESTYCYJNYCH 2.1. METODA ZDYSKONTOWANEGO OKRESU ZWROTU 2.2. METODA WARTOŚCI BIEŻĄCEJ NETTO 2.3. METODA WEWNĘTRZNEJ STOPY ZWROTU. ZAKOŃCZENIE LITERATURA
Przydatność 70% Metody oceny wydolności fizycznej
· Próba Marineta · Próba Harwardzka · Test Bergmana · Próba Ruffiera · Próba Liana · Test Cramptona · Step-Test Master · Próba tętna · Próba ortostatyczna · Próba z przysiadami · Próba z zatrzymaniem oddechu
Przydatność 60% Metody oceny opłacalności przedsięwzięc inwestycyjnych
PROSTE METODY OCENY EFEKTYWNOŚCI INWESTYCJI METODY DYSKONTOWE OCENY EFEKTYWNOŚCI INWESTYCJI METODA WEWNĘTRZNEJ STOPY ZWROTU (IRR)
Przydatność 75% MOPG - Metody oceny projektów gospodarczych
MOPG - Metody oceny projektów gospodarczych - dobrze opracowane mam nadzieje ¿e wam pomog±
Przydatność 75% Metody i techniki pracy socjalnej
1 i 2 Metody pomiaru potrzeb klienta i rodziny. Potrzeby występują na ogół w całym kompleksowym , obejmujących wiek wymiarów istnienia człowieka, toteż badanie poziomu zaspokojenia jednych bez uwzględnienia ich powiązań z innymi byłyby poważnym uchybieniem poprawności Pracownik socjalny jest realizatorem polityki społecznej. Polityka społeczna sięga po miedzy statystyki...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
0 0
domika10 22.4.2010 (13:47)
cena pracowników ma na celu poznanie efektywności pracy.
Ocena pracowników to funkcje:
• informacyjna
• motywacyjna
• decyzyjna
• rozwojowa
• edukacyjna - jezeli ocena obejmuje standardy organizacyjne
Najczęściej przybiera formę formularzy, w których ujęte sa kategorie podlegające ocenie wraz ze stopniem w jakim dany pracownik wypełnia przyjete standardy w danej kategorii. Kategorie ulegaja dywersyfikacji ze wzgledu na działalność firmy oraz miejsce stanowiska w strukturze organizacyjnej. Ankieta prowadzona miedzy pracownikami moze czesto przeprowadzona jest za pomoca specjalnych programów komputerowych.
Cele oceniania
Ocenianie pracowników jest procesem, w którym dokonywane jest wartościowanie cech osobowych, postaw, zachowań oraz poziomu wykonania zleconych zadań. Ocenianie jest prowadzone cyklicznie, ma zatem charakter procesu długotrwałego. (nie myl oceniania z wartościowaniem pracy). Ocenianie pracowników spełnia kilka funkcji:
* ewaluacyjna - ocena dotychczasowego i obecnego poziomu pracy, jakości, wywiązywania się z obowiązków, ocena przydatności do pracy na stanowisku,
* rozwojowa - ocena możliwości rozwijania się pracownika na danym stanowisku,
* informacyjna - sprawdzenie postrzegania ocenianego przez przełożonych i współpracowników, a także jego oceny dotyczące perspektyw w miejscu pracy,
* motywacyjna - sprawdzenie jak ocena wpływa na pracę ocenianego,
* decyzyjna - stanowi podstawę do zmian kadrowych.
Ocena pracowników nie jest ani oceną osób, ani też oceną moralną. Oceniane są zachowania, działania, skuteczność, formy zachowania.
System oceniania składa się z:
* celów oceniania,
* zasad oceniania,
* kryteriów oceniania,
* podmiotu oceniania (pracownik),
* przedmiotu oceniania (praca),
* technik oceniania,
* częstotliwości oceniania.
Zasady oceniania
Do zasad oceniania pracowników zaliczyć należy:
* jednoznaczne ustalenie celu oceny, co pozwala na dobranie odpowiednich technik oraz kryteriów,
* udział pracowników przy ustalaniu kryteriów i pełna ich akceptacja,
* stosowanie różnych kryteriów, w zależności od przyjętych celów oceniania,
* dobór technik oceniania pod kątem przyjętych celów,
* dobra znajomość części składowych systemu oceniania przez zespół oceny pracowniczej,
* szkolenie osób dokonujących oceny w zakresie stosowanych technik,
* prosty lecz jednoznaczny sposób dokonywania ocen,
* dostęp do informacji o wynikach dla ocenianych,
* poufność wyników ocen,
* możliwość odwołania się od oceny,
* systematyczność przeprowadzania formalnych ocen pracowników.
Procedura oceniania
Procedura oceniania powinna być stała i powtarzana systematycznie, dzięki czemu uzyskuje się możliwość porównywania wyników. Dlatego tak ważne staje się dobre jej przygotowanie już za pierwszym razem. Skuteczne ocenianie wymaga: precyzyjnego określenia przedmiotu ocen, jasności kryteriów oceniania, obiektywizacji procesu oceniania, efektywności metody.
Zobacz także: przykładowy proces oceny pracowników.
Przygotowanie procedury oceniania wymaga podjęcia czynności jednorazowych:
* ustalenie celów ocen systemowych,
* ustalenie osób podlegających ocenianiu,
* wybór metod i technik oceniania oraz kryteriów i wag,
* ustalenie osób dokonujących oceny w tym także samooceny pracownika,
* zaprojektowanie i przetestowanie arkusza ocen (ewentualna weryfikacja arkusza),
* zapoznanie pracowników z systemem oceniania oraz przeszkolenia osób oceniających.
Stosowanie procedury oceniania polega na systematycznym, powtarzalnym wykonywaniu czynności:
* wyznaczenie oceniającego, któremu zostaną dostarczone kwestionariusze odpowiedniego typu i w odpowiedniej ilości,
* powiadomienie pracowników z wyprzedzeniem o terminie przeprowadzenia oceny oraz podanie do ich wiadomości harmonogramu (powinni być w nim uwzględnieni wszyscy pracownicy mający być poddani ocenie; prowadzane są wówczas rozmowy wstępne objaśniające zasady oceniania i jego przebieg),
* dostarczenie kwestionariusza oceny odpowiedniego dla stanowiska pracy w celu dokonania przez pracownika samooceny,
* przeprowadzenie oceny pracowników (oceniający stosuje konkretne, wcześniej ustalone techniczne narzędzia ocen np. arkusze, dające oceny cząstkowe; oceniający zobowiązany jest do dokładnego i rzetelnego ich wypełnienia),
* kumulacja ocen cząstkowych i scalenie ich według ustalonych reguł w ocenę globalną, która jest przekazywana pracownikowi i dyskutowana z nim podczas rozmowy oceniającej (także wówczas omawiana jest samoocena pracownika),
* weryfikacja oceny na podstawie rozmowy,
* opracowanie wyników oceniania w skali organizacji w celu wykorzystania ich w polityce personalnej firmy np. szkoleniach, przemieszczeniach pracowników, awansach, nagrodach, podwyżkach, zwolnieniach.
Kryteria oceniania
Przygotowując system oceniania należy wziąć pod uwagę kryteria:
* kwalifikacyjne - wykształcenie, doświadczenie, wyszkolenie, umiejętności, predyspozycje,
* efektywnościowe - ilość wykonanej pracy, jakość wykonanej pracy, terminowość wykonywanych zadań, efekty ekonomiczne, w tym: wielkość osiągniętego zysku na pracownika, wartość sprzedaży, koszty realizacji powierzonych zadań,
* behawioralne - gotowość doskonalenia zawodowego, wytrwałość, lojalność, profesjonalizm w działaniu, stosunek do klientów, przełożonych i współpracowników,
* osobowościowe - kreatywność, odpowiedzialność, dynamizm działania, temperament, rzetelność, odporność na stres.
Techniki oceniania
Do głównych technik oceniania zaliczyć należy:
* ranking - szeregowanie pracowników według wybranych kryteriów od najlepszego do najgorszego. Jest to prosta technika, jednak powinna być stosowana tylko w przypadku podobnych zadań pracowników, ponieważ przy bardzo zróżnicowanym zakresie pracy wyniki mogą być nieobiektywne.
* porównywanie parami - porównanie każdego pracownika z każdym, a następnie przyznawanie punktów tym, którzy w tej "rywalizacji" wygrywają. Efektem jest stworzenie listy rankingowej. Jest to bardzo pracochłonne, gdyż z każdym nowym pracownikiem ilość relacji rośnie o liczbę dotychczasowych pracowników.
* technika wymuszonego rozkładu - próba wpasowania poszczególnych pracowników w rozkład normalny jakiegoś kryterium. Wymaga założenia reprezentatywności próby.
* skale kwalifikacyjne - określenie natężenia cech pracownika za pomocą skal słownych, punktowych lub behawioralnych.
* swobodny opis - opis dokonań i zachowań pracownika wykonywany przez kierownika. Dokładnie odzwierciedla jakość pracy pracownika, jednak bardzo ograniczona jest możliwość porównań w czasie, jak i z innymi pracownikami.
* technika samooceny - pracownik może opisać lub skomentować własną ocenę.
* technika wydarzeń krytycznych - systematyczne prowadzenie zapisów o sukcesach i porażkach pracownika. Zapisy są okresowo analizowane, a na ich podstawie powstaje ocena.
* arkusz oceny pracownika - informacje są zbierane za pomocą arkusza, a następnie za pomocą kluczy przeliczane na ocenę.
* ocenianie przez określanie celów - zarządzanie przez cele w etapie oceny realizacji celów daje możliwość dokonania na tej podstawie również oceny pracownika.
* portfolio personalne - grupowanie ocenianych pracowników w kategorie istotne ze strategicznego punktu widzenia. Analiza jest nanoszona na diagram przypominający macierz BCG. Dla każdej grupy przyjmuje się określone działania (szkolenia, awanse, zwolnienia, itp.).
Błędy w ocenianiu
* brak obiektywizmu - dokonywanie oceny wszystkich zjawisk przez pryzmat własnych doświadczeń, przekonań i oczekiwań, sugerowanie się wcześniejszymi ocenami lub postrzeganie ocenianego w związku z tylko jednym faktem,
* "szufladkowanie" ocenianego na podstawie jednego zdarzenia,
* fałszywa interpretacja zachowań pracownika
* samospełniająca się przepowiednia (nieuzasadnienie źle oceniani pracownicy pracują gorzej),
* ocenianie na podstawie pierwszego wrażenia,
* ocenianie na podstawie ostatniego wrażenia,
* nadmierna pobłażliwość lub surowość,
* naginanie cech ogólnych do własnych wrażeń,
* zasugerowanie się jedną cechą pracownika,
* przenoszenie własnych cech na ocenianego,
* przypisywanie innym cech, których oceniający nie posiada,
* uśrednianie ocen, przyznawanie przeciętnych punktów na skali,
* ocena na podstawie wyglądu,
* zawyżanie ocen odpowiednio do miejsca w hierarchii,
* zniekształcenie oceny będące wynikiem różnic kulturowych,
* niepoinformowanie pracowników o wynikach oceny,
* nieprawidłowości związane z niedopracowaniem celów, zasad i metod oceniania,
* nieprawidłowości wynikające z nieprzestrzegania ustalonych procedur,
* brak konsekwencji w stosowaniu przyjętych kryteriów i zasad przebiegu oceny,
* brak akceptacji oceny przez pracowników,
* niespójny system ocen,
* zaniechanie modyfikacji systemu ocen.
Bibliografia
* Adamiec M., Kożusznik B., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo AKADE, Kraków 2000
* Wprowadzenie do zarządzanie personelem, pr. zbior. pod. red. Adama Szałkowskiego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2000
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie