Komentarze do zadania
-
Konieczkooo 16.9.2010 (22:06)
Zasady BHP pracowni komputerowej
Osoba obsługująca komputer przed rozpoczęciem pracy powinna:
o Posiadać szkolenie z zakresów przepisów BHP.
o Przygotować stanowisko pracy – przystosować biurko i krzesło do wymiarów swojego
ciała, zapewnić odpowiednie oświetlenie, w miarę potrzeb wywietrzyć pomieszczenie.
o Przygotować komputer do pracy: ustawić monitor we właściwej pozycji, uruchomić
komputer.
o Przygotować dokumenty potrzebne do pracy.
o Po upewnieniu się, Ŝe nie ma Ŝadnych zagroŜeń ani przeciwwskazań uruchomić Ŝądany
program.
o W przypadku jakichkolwiek wątpliwości naleŜy zgłosić się do prowadzącego lub
administratora sali.
o ZauwaŜone usterki na stanowisku naleŜy natychmiast zgłosić prowadzącemu lub osobie
odpowiedzialnej za administrowanie salą.
Czynności zakazane obsługującemu komputer:
o UŜywania dyskietek i programów niewiadomego pochodzenia.
o Czyszczenia komputera będącego pod napięciem „na mokro”.
o SpoŜywania posiłków i płynów, a takŜe alkoholu i palenia tytoniu na stanowisku obsługi
komputera.
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
-
tomira 13.9.2010 (18:56)
http://www.bhp.iq.pl/przep40.htm
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
-
loczeklck 16.9.2010 (18:56)
Dużo tego ale przydatne ;D
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 17 sierpnia 1992 r.
w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach publicznych.
Dz. U. 92 nr 65 poz. 331 z późniejszymi zmianami
Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. O systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. 1. Przepisy rozporządzenia stosuje się do publicznych przedszkoli (w tym specjalnych), szkół podstawowych i ponadpodstawowych (w tym specjalnych i artystycznych oraz szkół bibliotekarskich i animatorów kultury), a także placówek wymienionych w art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254), zwanych dalej "szkołami".
2. Przepisy rozporządzenia stosuje się również do zajęć organizowanych przez szkołę poza jej terenem.
§ 2. 1. Dyrektor szkoły jest zobowiązany do zapewnienia uczniom oraz pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki w czasie ich pobytu w szkole, jak również podczas zajęć obowiązkowych i nieobowiązkowych, organizowanych przez szkołę poza jej terenem.
2. Tygodniowy rozkład zajęć dydaktyczno-wychowawczych uczniów powinien być ustalany z uwzględnieniem:
1) równomiernego rozłożenia zajęć w poszczególnych dniach tygodnia,
2) różnorodności zajęć w każdym dniu,
3) niełączenia w kilkugodzinne jednostki lekcyjne zajęć z tego samego przedmiotu, z wyjątkiem przedmiotów, których program tego wymaga.
3. Dyrektor szkoły jest zobowiązany również do organizowania dla pracowników szkoły różnych form szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zapoznawania ich na bieżąco z nowymi przepisami, instrukcjami i wytycznymi w tym zakresie oraz do sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem tych przepisów przez osoby prowadzące zajęcia z uczniami.
§ 3. 1. Budynki szkoły oraz przynależne do nich tereny i urządzenia powinny odpowiadać ogólnym warunkom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz posiadać urządzenia przeciwpożarowe - zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie.
2. Teren szkoły powinien być właściwie oświetlony i ogrodzony, a dziedziniec posiadać równą nawierzchnię i ścieki do odprowadzania wody deszczowej. Otwory kanalizacyjne, studzienki i inne zagłębienia na terenie szkoły powinny być zakryte lub trwale zabezpieczone w inny sposób. Szlaki komunikacyjne wychodzące poza teren szkoły powinny posiadać zabezpieczenia uniemożliwiające wyjście bezpośrednio na jezdnię i w miarę możliwości
powinny wychodzić na ulicę o najmniejszym natężeniu ruchu.
3. Urządzenia sanitarne w pomieszczeniach lub wolno stojące powinny znajdować się w stanie pełnej sprawności technicznej i być utrzymane w stałej czystości.
4. W razie opadów śnieżnych przejścia w obrębie terenu szkolnego powinny być oczyszczane ze śniegu i lodu oraz posypane piaskiem.
§ 4. 1. Pomieszczenia szkolne powinny posiadać - zgodnie z obowiązującymi normami - właściwe oświetlenie, wentylację, ogrzewanie oraz powierzchnię użytkową.
2. Stoliki uczniowskie, krzesła i inny sprzęt szkolny powinny być dostosowane do wzrostu uczniów i rodzaju pracy.
§ 5. 1. Kuchnie i jadalnie powinny być utrzymane w czystości, a ich wyposażenie we właściwym stanie technicznym zapewniającym bezpieczne używanie.
2. Gorące posiłki mogą być spożywane w szkołach wyłącznie w jadalniach (stołówkach) lub innych pomieszczeniach wydzielonych na ten cel.
§ 6. W przypadku braku sieci wodociągowej, szkoła powinna posiadać inne należycie zabezpieczone źródło zaopatrzenia w wodę zdatną do picia, badaną okresowo zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 7. 1. Pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia szkolne, powinny być wietrzone w czasie każdej przerwy, a w razie potrzeby także w czasie zajęć.
2. Jeżeli pozwalają na to warunki atmosferyczne, uczniowie powinni przebywać w czasie przerw międzylekcyjnych na świeżym powietrzu pod nadzorem nauczycieli. Uczniom przebywającym w czasie przerw w budynku należy zapewnić odpowiedni nadzór nauczycieli.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się w szkołach policealnych i pomaturalnych.
§ 8. 1. Miejsca pracy oraz pomieszczenia, do których wzbroniony jest dostęp osobom nie zatrudnionym lub uczniom, powinny być odpowiednio oznakowane i zabezpieczone przed swobodnym dostępem osób nieuprawnionych.
2. Klatki schodowe powinny posiadać poręcze odpowiednio zabezpieczone przed zsuwaniem się po nich uczniów. Stopnie schodów powinny być równe i szorstkie. Poręcze i balustrady przy biegach i spocznikach powinny spełniać wymagania określone w przepisach budowlanych, a otwarta przestrzeń pomiędzy biegami schodów powinna być zabezpieczona siatką lub w inny skuteczny sposób.
§ 9. 1. W salach lekcyjnych powinna być zapewniona temperatura co najmniej 15°C.
2. W przypadku niemożności zapewnienia w salach lekcyjnych temperatury, o której mowa w ust. 1, dyrektor szkoły zawiesza czasowo zajęcia szkolne po powiadomieniu organu prowadzącego szkołę.
3. Dyrektor szkoły za zgodą organu prowadzącego szkołę może również zawiesić czasowo zajęcia szkolne:
1) jeżeli temperatura zewnętrzna mierzona o godzinie 21.00 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi -15°C lub jest niższa,
2) w przypadku wystąpienia na danym terenie klęsk żywiołowych, epidemii lub innych zdarzeń zagrażających zdrowiu uczniów.
§ 10. Jeżeli miejsce, w którym mają być prowadzone zajęcia, lub stan
znajdujących się w nim urządzeń technicznych może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa uczniów, nauczyciel jest obowiązany nie dopuścić do zajęć lub przerwać je, wprowadzając uczniów z miejsca zagrożenia, oraz powiadomić o tym niezwłocznie dyrektora szkoły.
§ 11. 1. W pomieszczeniach szkolnych, a w szczególności w gabinecie lekarskim, pokoju nauczycielskim, laboratoriach, pracowniach i warsztatach szkolnych oraz pokoju nauczycieli wychowania fizycznego, kierownika internatu (bursy) oraz kuchni, powinny znajdować się apteczki wyposażone w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy wraz z instrukcją o zasadach jej udzielania.
2. Nauczyciele, szczególnie prowadzący zajęcia w warsztatach, laboratoriach, pracowniach chemicznych lub fizycznych, a także zajęcia wychowania fizycznego, powinni być przeszkoleni w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
Rozdział 2
Warsztaty, laboratoria, pracownie szkolne oraz stanowiska praktycznej nauki zawodu
§ 12. W zależności od kierunku szkolenia w warsztatach, laboratoriach, pracowniach szkolnych oraz zakładach pracy, w których uczniowie odbywają praktyczną naukę zawodu, stosuje się branżowe przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy niniejszego rozdziału.
§ 13. Zabrania się prowadzenia zajęć praktycznych i ćwiczeń bez nadzoru nauczyciela.
§ 14. 1. Maszyny i inne urządzenia techniczne należy wyposażyć w zabezpieczenia chroniące przed urazami, działaniem substancji szkodliwych dla zdrowia, porażeniem prądem elektrycznym, szkodliwymi wstrząsami, nadmiernym hałasem, działaniem wibracji lub promieniowaniem; powinny one być utrzymane w stanie zapewniającym pełną sprawność działania i bezpieczeństwo pracy.
2. Maszyny i inne urządzenia techniczne chwilowo niesprawne, uszkodzone lub pozostające w naprawie powinny być wyraźnie oznaczone i zabezpieczone w sposób uniemożliwiający ich uruchomienie.
§ 15. Stanowiska pracy powinny być dostosowane do psychofizycznych, a zwłaszcza antropometrycznych warunków uczniów. Ponadto w warsztatach szkół dla młodzieży niepełnosprawnej (głusi, niewidomi, z uszkodzeniem narządów ruchu itp.) stanowiska pracy powinny być dostosowane do wymagań uwzględniających inwalidztwo.
§ 16. Przy maszynach i innych urządzeniach technicznych lub w ich pobliżu powinna być wywieszona w widocznym miejscu instrukcja obsługi, uwzględniająca zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
§ 17. W warsztacie, laboratorium i pracowni, w których odbywają się zajęcia, powinien być wywieszony w widocznym i łatwo dostępnym miejscu regulamin porządkowy, określający zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
§ 18. 1. Przed dopuszczeniem uczniów do zajęć przy maszynach i innych urządzeniach technicznych w warsztatach, laboratoriach i pracowniach szkolnych należy zapoznać ich z zasadami i metodami pracy zapewniającymi bezpieczeństwo i higienę pracy przy wykonywaniu czynności na stanowisku roboczym.
2. Przeprowadzenie szkolenia w zakresie obsługi maszyn i innych urządzeń technicznych należy odnotować w dzienniku lekcyjnym i zeszycie zajęć praktycznych ucznia.
3. Rozpoczęcie zajęć, o których mowa w ust. 1, może nastąpić po sprawdzeniu i upewnieniu się przez prowadzącego zajęcia, iż stan maszyn i innych urządzeń technicznych, instalacji elektrycznej i narzędzi pracy, a także inne warunki środowiska pracy nie stwarzają zagrożeń dla bezpieczeństwa uczniów.
§ 19. 1. W celu zabezpieczenia uczniów pracujących w warsztatach, laboratoriach i pracowniach szkolnych przed działaniem niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia czynników, a także ze względu na wymagania sanitarno-higieniczne należy zaopatrzyć ich w niezbędne środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze.
2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, obciąża jednostkę, w której odbywają się zajęcia.
§ 20. Odprowadzanie pyłów, ścieków, gazów i par trujących z pomieszczeń powinno odbywać się zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. W szczególności podczas wykonywania prac, przy których występują wymienione czynniki, należy zapewnić skuteczną wentylację miejscową i ogólną.
§ 21. 1. Środki chemiczne powinny być umieszczane w odpowiednich naczyniach opatrzonych napisami zawierającymi ich nazwę oraz stwierdzającymi niebezpieczeństwo lub szkodliwość dla zdrowia.
2. Materiały wybuchowe oraz środki żrące, trujące i inne zagrażające zdrowiu lub życiu należy przechowywać w zamkniętych pomieszczeniach specjalnie przystosowanych do tego celu.
§ 22. Na zajęciach praktycznych w warsztatach, laboratoriach i pracowniach należy przestrzegać liczebności grup uczniowskich, określone odrębnymi przepisami dotyczącymi organizacji zajęć w szkołach.
Rozdział 3
Wychowanie fizyczne, sport, turystyka
§ 23. 1. W czasie zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych z wychowania fizycznego oraz w czasie zawodów sportowych organizowanych przez szkołę uczniowie nie mogą pozostawać bez nadzoru osób do tego upoważnionych.
2. Przy wyjściu (wyjeździe) z uczniami poza teren szkolny w obrębie tej samej miejscowości na zajęcia obowiązkowe i nadobowiązkowe z wychowania fizycznego, imprezy szkolne, wycieczki przedmiotowe lub krajoznawczo-turystyczne powinien być zapewniony przynajmniej jeden opiekun dla grupy 30 uczniów. Przy korzystaniu z miejskich środków lokomocji opieka powinna być zwiększona w zależności od odległości, wieku uczniów i innych potrzeb.
3. Przy wyjściu (wyjeździe) z uczniami poza miejscowość, która jest siedzibą szkoły, powinien być zapewniony jeden opiekun dla grupy do 15 uczniów; w szkołach specjalnych liczba opiekunów powinna być zwiększona odpowiednio do stopnia upośledzenia uczniów.
4. Liczebność grup na obozach stałych specjalistyczno-sportowych nie powinna przekraczać 20 uczestników na jednego wychowawcę (trenera). W przypadku treningu terenowego wysokogórskiego, kajakarskiego, żeglarskiego i wioślarskiego na jednego wychowawcę (trenera) nie powinno przypadać więcej niż 10 uczestników, jeżeli przepisy szczególne nie przewidują mniejszej liczebności uczestników.
§ 24. 1. W czasie prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego należy zwracać specjalną uwagę na stopień aktualnej sprawności fizycznej i wydolności organizmu uczniów, dobierając ćwiczenia o odpowiednim zakresie intensywności.
2. Uczestnicy zajęć uskarżający się na złe samopoczucie lub dolegliwości powinni być zwolnieni w danym dniu z wykonywania planowanych ćwiczeń i w miarę potrzeby kierowani do lekarza.
3. Ćwiczenia powinny być prowadzone z zastosowaniem metod i urządzeń zapewniających pełne bezpieczeństwo ćwiczących.
4. Urządzenia sportowe oraz sprzęt stanowiący wyposażenie sali gimnastycznej i boiska szkolnego powinny zapewniać bezpieczne korzystanie z tych urządzeń i sprzętu; w szczególności bramki do gry oraz konstrukcje podtrzymujące tablice z koszem powinny być przymocowane na stałe do podłoża. Stan techniczny i przydatność tych urządzeń i sprzętu powinny być sprawdzone przed każdymi zajęciami.
§ 25. 1. Nauka pływania powinna odbywać się w miejscach specjalnie do tego wyznaczonych i przystosowanych, w grupach liczących nie więcej niż 15 osób na 1 opiekuna.
2. W rzekach i innych akwenach przed wejściem uczniów do wody powinna być sprawdzona jej głębokość na całej przestrzeni przeznaczonej do nauki pływania. Miejsce przeznaczone na naukę pływania powinno być wyposażone w sprzęt zapewniający uczniom bezpieczeństwo (koła ratunkowe, liny).
3. Podczas nauki pływania uczniowie powinni pozostawać pod stałym nadzorem i obserwacją nauczyciela i ratownika.
§ 26. Szczegółowe warunki organizowania kąpieli uczniów regulują odrębne przepisy.
§ 27. 1. Używane na wycieczkach wodnych kajaki i łodzie powinny być wyposażone w odpowiednią ilość sprzętu ratowniczego. Uczniowie powinni być przeszkoleni pod kątem umiejętności posługiwania się tym sprzętem oraz znajomości zasad obowiązujących na wycieczkach wodnych.
2. Nie wolno zezwalać uczniom na używanie łodzi i kajaków podczas silnych wiatrów.
§ 28. 1. W wycieczkach turystyczno-krajoznawczych nie mogą brać udziału uczniowie, w stosunku do których istnieją przeciwwskazania lekarskie.
2. Opiekun wycieczki obowiązany jest sprawdzać stan liczbowy uczniów przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego.
3. Zabrania się prowadzenia wycieczek z młodzieżą podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi.
4. Na wycieczce turystyki kwalifikowanej opiekę sprawować powinna jedna osoba dorosła nad grupą do 10 uczniów, jeżeli przepisy szczególnie nie stanowią inaczej.
§ 29. Urządzanie dla uczniów ślizgawek i lodowisk na rzekach, stawach i jeziorach jest zabronione.
§ 30. 1. Strzelnice szkolne powinny być budowane zgodnie z wymogami określonymi w odrębnych przepisach.
2. Strzelanie podczas zajęć przewidzianych w programie przysposobienia obronnego oraz w ramach zawodów sportowych organizowanych przez szkoły może się odbywać wyłącznie na strzelnicach, na których używanie wyraziły zgodę komenda wojewódzka Policji i właściwy terenowy organ administracji rządowej lub - w odniesieniu do strzelnic wojskowych - władze wojskowe.
3. Przed dopuszczeniem uczniów do strzelania z broni sportowej należy zaznajomić ich z zasadami bezpieczeństwa przy obchodzeniu się z bronią i zachowania się na strzelnicy.
4. Zasady posiadania, używania i przechowywania broni i amunicji sportowej w szkołach określają odrębne przepisy.
§ 31. Wydawanie uczniom sprzętu, którego użycie może stwarzać zagrożenie dla zdrowia lub życia (np. dysk, kula, młot, oszczep, łuk, szpada, sportowa broń strzelecka itp.), jest zabronione, jeżeli szkoła nie ma możliwości zapewnienia uczniom odpowiedniego nadzoru osób dorosłych.
Rozdział 3a
Wypadki uczniów
§ 31a. 1. Dyrektor szkoły jest obowiązany:
1) poinformować uczniów oraz pracowników o konieczności natychmiastowego zawiadomienia dyrektora szkoły, pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społecznego inspektora pracy o wypadku, jaki zdarzył się na terenie szkoły lub podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza jej terenem,
2) zapewnić natychmiastową pomoc lekarską i opiekę uczniowi, który uległ wypadkowi,
3) zawiadomić bezzwłocznie o wypadku rodziców (prawnych opiekunów) poszkodowanego ucznia lub osobę (placówkę) sprawującą nad nim opiekę oraz organ prowadzący szkołę, kuratora oświaty i radę rodziców,
4) o wypadku śmiertelnym, ciężkim, a także o wypadku zbiorowym zawiadomić bezzwłocznie właściwego prokuratora,
5) zawiadomić o wypadku właściwego państwowego inspektora sanitarnego w razie podejrzenia zatrucia pokarmowego,
6) zbadać okoliczności i przyczyny wypadku oraz sporządzić dokumentację powypadkową,
7) prowadzić rejestr wypadków uczniów,
8) po sporządzeniu sprawozdania, o którym mowa w § 31e, na najbliższym posiedzeniu rady pedagogicznej przedstawić wyniki analizy wypadków uczniów oraz podjętą działalność zapobiegawczą.
2. Wzór rejestru wypadków uczniów określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 31b. Nauczyciel, wychowawca lub inny pracownik szkoły, który zauważył lub dowiedział się o wypadku, jest obowiązany udzielić pierwszej pomocy poszkodowanemu uczniowi i zawiadomić natychmiast o wypadku lekarza lub pielęgniarkę oraz dyrektora szkoły, pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy oraz społecznego inspektora pracy.
§ 31c. 1. Dyrektor szkoły jest obowiązany zabezpieczyć miejsce wypadku do czasu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku.
2. W przypadku zajęć, o których mowa w § 1 ust. 2, obowiązek zabezpieczenia miejsca wypadku spoczywa na osobie prowadzącej zajęcia.
3. Dokonywanie zmian w miejscu wypadku jest dopuszczalne, jeżeli zachodzi konieczność ratowania osób lub mienia albo zapobieżenia grożącemu niebezpieczeństwu.
§ 31d. 1. Dyrektor szkoły jest obowiązany powołać zespół powypadkowy, którego zadaniem jest przeprowadzenie postępowania powypadkowego i sporządzenie dokumentacji wypadku.
2. W skład zespołu powypadkowego wchodzą:
1) pracownik służby bezpieczeństwa i higieny pracy jako przewodniczący,
2) społeczny inspektor pracy, a w szkole, w której nie działa społeczna inspekcja pracy, pracownik szkoły wyznaczony przez dyrektora.
3. W pracach zespołu powypadkowego ma prawo uczestniczyć przedstawiciel organu prowadzącego szkołę, kuratora oświaty oraz rady rodziców.
4. Protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku ucznia, zwany dalej "protokołem powypadkowym", zatwierdza dyrektor szkoły. W razie pełnienia przez dyrektora szkoły bezpośredniej opieki nad uczniem, który uległ wypadkowi, protokół powypadkowy zatwierdza organ prowadzący szkołę.
5. Po zatwierdzeniu protokołu powypadkowego dyrektor szkoły jest obowiązany omówić na najbliższym posiedzeniu rady pedagogicznej okoliczności i przyczyny wypadku oraz poinformować o zastosowanych środkach profilaktycznych.
6. Protokół powypadkowy sporządza się w dwóch egzemplarzach. Jeden egzemplarz protokołu powypadkowego pozostaje w dokumentacji szkoły, a drugi egzemplarz wraz z załącznikami szkoła ma obowiązek przekazać rodzicom (prawnym opiekunom) poszkodowanego ucznia lub osobie (placówce) sprawującej nad nim opiekę. Na żądanie organu prowadzącego szkołę lub kuratora oświaty dyrektor szkoły jest obowiązany przekazać im kopię protokołu powypadkowego.
7. W razie zastrzeżeń co do treści protokołu powypadkowego, rodzice (prawni opiekunowie) poszkodowanego ucznia lub osoba (placówka) sprawująca nad nim opiekę mogą wystąpić, w ciągu siedmiu dni od daty otrzymania protokołu, do organu prowadzącego szkołę z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli przebiegu postępowania powypadkowego.
8. Organ prowadzący szkołę może zwrócić dyrektorowi szkoły protokół powypadkowy w celu jego uzupełnienia lub złożenia dodatkowych wyjaśnień albo powołać inny zespół powypadkowy w celu ponownego zbadania okoliczności i przyczyn wypadku.
9. Wzór protokołu powypadkowego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 31e. Zasady sporządzania oraz wzór sprawozdania z wypadków uczniów określają odrębne przepisy.
§ 31f. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się
odpowiednio przepisy o ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy
pracy.
Rozdział 4
Przepisy końcowe
§ 32. Udział uczniów w pracach na rzecz szkoły i środowiska może mieć miejsce po zaopatrzeniu ich w odpowiednie urządzenia i sprzęt oraz zapewnieniu właściwej opieki i bezpiecznych warunków pracy.
§ 33. W celu zapewnienia poprawy bezpieczeństwa dzieci i młodzieży szkolnej na drogach publicznych szkoły powinny:
1) prowadzić wśród uczniów systematyczną pracę nad zaznajomieniem ich z przepisami ruchu drogowego,
2) organizować różne formy pracy sprzyjające opanowaniu przepisów ruchu drogowego i podnoszeniu umiejętności poruszania się po drogach,
3) współdziałać z instytucjami i organizacjami zajmującymi się zagadnieniami ruchu drogowego.
§ 34. Traci moc rozporządzenie Ministra Oświaty i Szkolnictwa Wyższego z dnia 15 grudnia 1971 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w szkołach i w innych placówkach oświatowo-wychowawczych oraz w szkołach wyższych (Dz. U. z 1972 r. Nr 1, poz. 5).
§ 35. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 sierpnia 1992 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach publicznych.
ZAŁĄCZNIK Nr 1
REJESTR WYPADKÓW UCZNIÓW
L.p.
Imię i Nazwisko
ucznia
Data i klasa
Miejsce rodzaj uszkodzenia ciała
Rodzaj i miejsce
Wypadku rodzaj zajęć
Okoliczności wypadku
Udzielona pomoc
Środki zapobiegawcze wydane zarządzenia
Uwagi
Podpis dyrektora szkoły
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Załącznik nr 2 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 sierpnia 1992 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach publicznych.
PROTOKÓŁ Nr .......
USTALENIA OKOLICZNOŚCI I PRZYCZYN WYPADKU UCZNIA
1. Zespół powypadkowy w składzie:
- przewodniczący .......................... ................ (imię i nazwisko) (stanowisko)
- członek ..................................................
dokonał w dniach ....................... ustaleń dotyczących okoliczności i przyczyn wypadku, jakiemu w dniu ............ o godz. ........ uległ(a) .................................. (imię i nazwisko ucznia)
z klasy ...... szkoły ...................................... (nazwa i adres szkoły) urodzony(a) ................ zamieszkały(a) ................ ..........................................................(adres domowy)
2. Rodzaj wypadku (śmiertelny, zbiorowy, ciężki, lekki)..........................................................
3. Rodzaj uszkodzenia ciała ...................................
4. Miejsce uszkodzenia ciała ..................................
5. Udzielona pomoc ...............................................
6. Miejsce wypadku ............................................
7. Rodzaj zajęć ...............................................
8. Opis wypadku - z podaniem wydarzenia, które spowodowało wypadek i przyczyn wypadku .......................................................................................
............................................................ ............................................................
............................................................
9. Imię i nazwisko oraz funkcja osoby sprawującej nadzór nad poszkodowanym uczniem w chwili wypadku .....................
10. Czy osoba sprawująca nadzór nad poszkodowanym uczniem była obecna w chwili wypadku w miejscu, w którym zdarzył się wypadek (jeżeli nie - podać z jakiej przyczyny)
........................................................... ...........................................................
11. Świadkowie wypadku:
1) ........................ ..........................
(imię i nazwisko) (miejsce zamieszkania)
2) ....................... ..........................
3) ....................... ..........................
12. Proponowane środki zapobiegawcze .......................... ..........................................................
....................................................................................................................
..................................................................................................................
..................................................................................................................
13. Poszkodowanego ucznia, jego rodziców (prawnych opiekunów) lub osobę (placówkę) sprawującą nad nim opiekę zapoznano z treścią niniejszego protokołu oraz pouczono w sprawie zgłoszenia do protokołu uwag i zastrzeżeń. Uwagi załączono do protokołu.
14. Podpisy członków zespołu powypadkowego uczestniczących w ustaleniu przyczyn i okoliczności wypadku.
- ......................................................... - .........................................................
15. Data sporządzenia protokołu ...............................
16. Wykaz załączników do protokołu:
...........................................................
-..........................................................
-..........................................................
.........................................................
........................................................
17. Protokół niniejszy zatwierdzam:
.................. .........................
(data) (podpis i pieczątka imienna)
18. Potwierdzenie odbioru protokołu przez rodziców ucznia (prawnych opiekunów) lub osobę (placówkę) sprawującą opiekę nad uczniem.*)
............... .................. ...............
(data) (imię i nazwisko) (podpis)
_____________
*) Niepotrzebne skreślić.
POWRÓTDodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
Podobne materiały
Przydatność 60% Zasady
Zasady – budowa, właściwości, otrzymywanie. Zasady to jedna z podstawowych grup związków chemicznych. Wzór ogólny zasad to: Mn(OH)n (gdzie: M – metal, OH – grupa wodorotlenkowa, n - wartość metalu) Zasady czyli wodorotlenki są związkami pierwiastków (zwykle metali) i grupy wodorotlenkowej. Używane są do wyrobu detergentów, lekarstw, papieru i tekstyliów. Grupa...
Przydatność 75% Zasady interpunkcji
Błędy interpunkcyjne mają swoje źródło w nieznajomości i nieprzestrzeganiu zasad składniowych, które są podstawą interpunkcji. Jeśli znasz struktury składniowe, na pewno dobrze zastosujesz znaki interpunkcyjne. Zawsze oddzielamy przecinkiem wypowiedzenia współrzędne jeśli nie są połączone spójnikami, np. Czytam, marzę. Stawiamy przecinki przed takimi spójnikami...
Przydatność 80% Zasady Bilansowe
Zasady bilansowe: 1.Zasada równowagi bilansowej Wyróżnia się równością sum bilansu, a wynikająca z tego, że w bilansie te same składniki majątkowe ujęte są z 2 punktów widzenia: -rodzaju środków gospodarczych -źródeł ich pochodzenia tak, że S aktywów = S pasywów -Majątek (obrotowy + trwały) = kapitał (własny + obrotowy) 2.Zasada ciągłości...
Przydatność 55% Zasady rachunkowości
1. Co to jest rachunkowość jej zakres? Rachunkowość stanowi rodzaj ewidencji gospodarczej zjawisk i procesów gospodarczych, sytuacji majątkowej i wyników działalności wyrażonej w formie pieniężnej. Rachunkowość obejmuje zakresy: a) księgowość czyli księgi rachunkowe, odzwierciedlające zjawiska i procesy gospodarcze b) kalkulacje czyli wyznaczanie kosztu jednostkowego...
Przydatność 65% Zasady BHP
Spis treści: 1. Odpowiednie stanowisko pracy. 1.1. Monitor i klawiatura. 2. Pomieszczenie. 2.1. Meble. 3. Zabezpieczenie warunków zdrowotnych. 3.1. Ustawienie komputerów. 3.2. Oświetlenie. 4. Sprzęt pomocniczy. 5. Literatura: Praca przy komputerze może być źródłem wielorakich problemów zdrowotnych. Jak wiadomo lepiej, taniej i szybciej jest zapobiegać...
0 odpowiada - 0 ogląda - 3 rozwiązań
4 1
kajooojka 12.9.2010 (22:22)
Zasady BHP pracowni komputerowej
Osoba obsługująca komputer przed rozpoczęciem pracy powinna:
o Posiadać szkolenie z zakresów przepisów BHP.
o Przygotować stanowisko pracy – przystosować biurko i krzesło do wymiarów swojego
ciała, zapewnić odpowiednie oświetlenie, w miarę potrzeb wywietrzyć pomieszczenie.
o Przygotować komputer do pracy: ustawić monitor we właściwej pozycji, uruchomić
komputer.
o Przygotować dokumenty potrzebne do pracy.
o Po upewnieniu się, Ŝe nie ma Ŝadnych zagroŜeń ani przeciwwskazań uruchomić Ŝądany
program.
o W przypadku jakichkolwiek wątpliwości naleŜy zgłosić się do prowadzącego lub
administratora sali.
o ZauwaŜone usterki na stanowisku naleŜy natychmiast zgłosić prowadzącemu lub osobie
odpowiedzialnej za administrowanie salą.
Czynności zakazane obsługującemu komputer:
o UŜywania dyskietek i programów niewiadomego pochodzenia.
o Czyszczenia komputera będącego pod napięciem „na mokro”.
o SpoŜywania posiłków i płynów, a takŜe alkoholu i palenia tytoniu na stanowisku obsługi
komputera.
o Gromadzenia na stanowisku płynów łatwopalnych i niebezpiecznych, magnesów, metali
namagnesowanych, magnetycznej biŜuterii.
o Samowolnego naprawiania komputera bez odpowiednich uprawnień, uŜywania komputera
jeśli jest niesprawny, lub istnieje prawdopodobieństwo przebicia prądu elektrycznego.
o Zezwalania na obsługę komputera osobom postronnym, pozostawienie sprzętu bez
nadzoru.
o Stosowania niebezpiecznych metod obsługi komputera, które mogą spowodować
zagroŜenie wypadkowe.
Czynności uŜytkownika po zakończeniu obsługi komputera:
o Wyłączyć komputer, monitor i inne urządzenia oraz sprzęt zasilający urządzenia.
o Zabezpieczyć przed osobami postronnymi dyskietki i inne nośniki danych.
o Posprzątać stanowisko pracy.
o Sprawdzi, czy pozostawione stanowisko nie stwarza jakichkolwiek zagroŜeń.
Komputery powodują określone zagroŜenia, jakie niesie praca w środowisku pola
elektrostatycznego i elektromagnetycznego:
o Kobiety w ciąŜy powinny pracować bezpośrednio przy monitorze nie więcej niŜ 4
godziny w ciągu dnia.
NaleŜy przestrzegać wszystkich zasad uwzględnionych w regulaminie BHP, a w razie
zaistnienia sytuacji nie wymienionej w przepisach naleŜy zwrócić się do prowadzącego lub
administratora sali.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie