Treść zadania
Autor: GummiSmileowa Dodano: 8.9.2010 (17:51)
"Dlaczego człowiek jest istotą bożą? Proszę, powiedzcie,bo nigdzie tego nie ma!
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
-
justynka1 8.9.2010 (17:55)
355 ,,Stworzył Bóg człowieka na swój obraz, na obraz Boży go stworzył" (Rdz i, 27). Człowiek zajmuje wyjątkowe miejsce w stworzeniu: został on stworzony ,,na obraz Boży" (I); w swojej własnej naturze jednoczy świat duchowy i świat materialny (II); jest stworzony jako ,,mężczyzna i kobieta"; Bóg obdarzył go swoją przyjaźnią (IV).
I. ,,Na obraz Boży"
356 Pośród wszystkich stworzeń widzialnych jedynie człowiek jest ,,zdolny do poznania i miłowania swego Stwórcy"; jest on ,,jedynym na ziemi stworzeniem, którego Bóg chciał dla niego samego". Tylko człowiek jest wezwany do uczestniczenia w życiu Bożym przez poznanie i miłość. Został stworzony w tym celu i to stanowi podstawową rację jego godności: Czemu to, proszę, obdarzyłeś człowieka tak wielką godnością? Niewątpliwie, stało się tak jedynie dla niepojetej miłości, dzieki której dostrzegłeś Twe stworzenie w sobie samym i w nim się rozmiłowałeś... Bo z miłości stworzyłeś go i dałeś mu istnienie, by radował się Twoim najwyższym i wiecznym dobrem.
357 Człowiek, ponieważ został stworzony na obraz Boży, posiada godność osoby: nie jest tylko czymś, ale kimś. Jest zdolny poznawać siebie, panować nad sobą, w sposób dobrowolny dawać siebie oraz tworzyć wspólnotę z innymi osobami;. Przez łaskę jest powołany do przymierza ze swoim Stwórcą, do dania Mu odpowiedzi wiary i miłości, jakiej nikt inny nie może za niego dać.
358 Bóg wszystko stworzył dla człowieka, ale on został stworzony, aby służyć Bogu i kochać Go oraz by ofiarować Mu całe stworzenie: Jakaż to istota otoczona tak wielkim poważaniem otrzymała istnienie? Jest nią człowiek, wielka i wspaniała postać żyjąca, cenniejsza w oczach Bożych niż całe stworzenie. Jest nią człowiek; dla niego istnieje niebo i ziemia, morze i całe stworzenie. Do jego zbawienia Bóg przywiązuje taką wagę, że dla niego nie oszczędził nawet swego jedynego Syna. Bóg nie przestał bowiem czynić wszystkiego, by doprowadzić człowieka do siebie i psadzić go po swojej prawicy.
359 ,,Tajemnica człowieka wyjaśnia się naprawdę dopiero w tajemnicy Słowa Wcielonego": święty Paweł poucza nas, że dwóch ludzi dało początek rodzajowi ludzkiemu: Adam i Chrystus... Stał się - mówi - pierwszy człowiek, Adam, duszą żyjącą, o ostatni Adam - duchem ożywiającym. Pierwszy został stworzony przez ostatniego; od Niego też otrzymał duszę dającą życie. Drugi Adam umiercił swój obraz w pierwszym, gdy go stwarzał. Dlatego przyjął jego ciało i imię, aby nie zginęło to, co uczynił na swe podobieństwo. Jest zatem pierwszy Adam i ostatni Adam. Tamten pierwszy ma poczętek, Ten ostatni nie ma końca, a jest w rzeczywistości pierwszy, jak to sam stwierdza: ,,Ja jestem Pierwszy i Ostatni".
360 Dzięki wspólnemu początkowi rodzaj ludzki stanowi jedność. Bóg bowiem ,, z jednego człowieka wywiódł cały rodzaj ludzki" (Dz 17, 26)213: Wspaniała wizja, która pozwala nam kontemplować rodzaj ludzki w jedności jego początku w Bogu... w jedności jego natury, we wszystkich złożonej tak samo z materialnego ciała i duchowej duszy; w jedności jego bezpośredniego celu i jego misji w świecie; w jedności miejsca jego zamieszkania - ziemi oraz dóbr, z których wszyscy ludzie na podstawie prawa naturalnego mogą korzystać, by podtrzymywać i rozwijać swoje życie; w jedności celu nadprzyrodzonego, którym jest sam Bóg, do którego wszyscy mają dążyć; w jedności środków potrzebnych do osiągnięcia tego celu... W jedności odkupienia, którego dla wszystkich dokonał Chrystus.
361 ,,Prawo ludzkiej solidarności i miłości", nie wykluczając bogatej różnorodności osób, kultur i ludów, zapewnia nas, że wszyscy ludzie są rzeczywiście braćmi.
II. Człowiek - ,,jeden ciałem i duszą"
362 Osoba ludzka, stworzona na obraz Boży, jest równocześnie istotą cielesną i duchową. Opis biblijny wyraża tę rzeczywistość językiem symbolicznym, gdy stwierdza, że ,,Bóg ulepił człowieka z prochu ziemi i tchnął w jego nozdrza tchnienie życia, wskutek czego stał się człowiek istotą żywą" (Rdz 2, 7). Cały człowiek jest więc chciany przez Boga.
363 Pojęcie dusza często oznacza w Piśmie świętym życie ludzkie lub całą osobę ludzką. Oznacza także to wszystko, co w człowieku jest najbardziej wewnętrzne i najwartościowsze; to, co sprawia, że człowiek jest w sposób najbardziej szczególny obrazem Boga: ,,dusza" oznacza zasadę duchową w człowieku.
364 Ciało człowieka uczestniczy w godności ,,obrazu Bożego"; jest ono ciałem ludzkim właśnie dlatego, że jest ożywiane przez duszę duchową, i cała osoba ludzka jest przeznaczona, by stać się w Ciele Chrystusa świątynią Ducha. Człowiek, stanowiacy jedność ciała i duszy, skupia w sobie dzięki swej cielesnej naturze elementy świata materialnego, tak że przez niego dosięgają one swego szczytu i wzoszą głos w dobrowolnym chwaleniu Stwórcy. Nie wolno więc człowiekowi gardzić życiem ciała, lecz przeciwnie, powinien on uważać ciało swoje, jako przez Boga stworzone i mające być wskrzeszone w dniu ostatecznym, za dobre i godne szacunku.
365 Jedność ciała i duszy jest tak głęboka, że można uważać duszę za ,,formę" ciała; oznacza to, że dzięki duszy duchowej ciało utworzone z materii jest ciałem żyjącym i ludzkim; duch i materia w człowieku nie są dwiema połączonymi naturami, ale ich zjednoczenie tworzy jedną naturę.
366 Kościół naucza, że każda dusza duchowa jest bezpośrednio stworzona przez Boga - nie jest ona ,,produktem" rodziców - i jest nieśmiertelna; nie ginie więc po jej oddzieleniu się od ciała w chwili śmierci i połączy się na nowo z ciałem w chwili ostatecznego zmartwychwstania.
367 Niekiedy odróżnia się duszą od ducha. W ten sposób św. Paweł modli się, aby ,,nienaruszony duch wasz, dusza i ciało... zachowały się na przyjście Pana" (1 też 5, 23). Kościół naucza, że rozróżnienie to nie wprowadza jakiegoś dualizmu w duszy. ,,Duch" oznacza, że człowiek, począwszy od chwili swego stworzenia, jest skierowany ku swojemu celowi nadprzyrodzonemu, a jego dusza jest uzdolniena do tego, by była w darmowy sposób podniesiona do komunii z Bogiem.
368 Tradycja duchowa Kościoła mówi także o se cu, w biblijnym sensie ,,głębi jestestwa" (Jr 31, 33), gdzie osoba opowiada się za Bogiem lub przeciw Niemu.
III. ,,Mężczyzną i mówiastą stworzył ich"
Równość i odmienność chciane przez Boga
369 Mężczyzna i kobieta są stworzeni, to znaczy chciani przez Boga, z jednej strony w doskonałej równości jako osoby ludzkie, a z drugiej strony, w ich byciu mężczyzną i kobietą. ,,Bycie mężczyzną", ,,bycie kobietą" jest rzeczywistością dobrą i chcianą przez Boga: mężczyzna i kobieta mają nieutracalną godność, która pochodzi wprost od Boga, ich Stwórcy. Mężczyzna i kobieta mają taką samą godność, zostali stworzeni ,,na obraz Boga". W swoim ,,byciu mężczyzną" i ,,byciu kobietą" odźwierciedlają oni mądrość i dobroć Stwórcy.
370 Bóg w żadnym wypadku nie jest obrazem człowieka. Nie jest ani mężczyzną, ani kobieta. Bóg jest czystym duchem, w którym nie ma miejsca na różnicę płci. ,,Doskonałość" mężczyzny i kobiety odźwierciedla coś z nieskończonej doskonałości Boga: doskonałe ci matki oraz doskonałości ojca i małżonka.
,,Jedno dla drugiego" - ,, jedność" we dwoje"
371 Mężczyzna i kobieta, stworzeni razem, są chciani przez Boga jako jedno dla drugiego. Słowo Boże pozwala nam zrozumieć tę prawdę w różnych fragmentach tekstu świętego. ,,Nie jest dobrze, żeby mężczyzna był sam; uczynię mu zatem odpowiednią dla niego pomoc" (Rdz 2, 18). Źadne ze zwierząt nie może być tym ,,partnerem" mężczyzny. Kobieta, którą Bóg ,,kszłałtuje" z żebra wyjętego z ciała mężczyzny i którą przyprowadza do mężczyzny, wywołuje u niego okrzyk podziwu, miłości i jedności: ,,Ta dopiero jest kością z moich kości i ciałem z mego ciała!" (Rdz 2, 23). Mężczyzna odkrywa kobietę jako inne ,,ja" tego samego człowieczeństwa.
372 Mężczyzna i kobieta są stworzeni ,,jedno dla drugiego": Bóg nie stworzył ich ,,jako części" i ,,niekompletnych". Bóg stworzył ich do wspólnoty osób, w której jedno może być ,,pomocą" dla drugiego, ponieważ są równocześnie równi jako osoby (,,kość z moich kości. ..") i uzupełniają się jako mężczyzna i kobieta. Bóg łączy ich w małżeństwie w taki sposób, że stając się ,,jednym ciałem" (Rdz 2, 24), mogą przekazywać życie ludzkie: ,,Bądźcie płodni i rozmnażajcie się, abyście zaludnili ziemię" (Rdz 1, 28). Przekazując swojemu potomtwu życie ludzkie, mężczyzna i kobieta jako małżonkowie i rodzice współdziałają w wyjątkowy sposób z dziełem Stwórcy.
373 W zamyśle Bożym mężczyzna i kobieta są powołani do czynienia sobie ziemi ,,poddaną" (Rdz 1, 28) jako ,,zarządcy" Boży. To władanie nie może być samowolnym i niszczącym panowaniem. Mężczyzna i kobieta, stworzeni na obraz Stwórcy, który miłuje ,,wszystkie stworzenia" (Mdr II, 24), są powołani, by uczestniczyć w Opatrzności Bożej w stosunku do innych stworzeń. Z tego wynika ich odpowiedzialność za świat powierzony im przez Boga.
IV. Człowiek w raju
374 Pierwszy człowiek nie tylko został stworzony jako dobry, lecz także ukonstytuowany w przyjaźni ze swoim Stwórcą oraz w harmonii z sobą samym i otaczającym go stworzeniem. Stan ten przewyższy jedynie Chwała nowego stworzenia w Chrystusie.
375 Kościół, intepretując w autentyczny sposób symbolizm języka biblijnego w świetle Nowego Testamentu i Tradycji, naucza, że nasz pierwsi rodzice Adam i Ewa zostali ukonstytuowani w stanie ,,świętości i sprawiedliwości pierwotnej". Tą łaską świętości pierwotnej było ,,uczestnictwo w życiu Bożym".
376 Promieniowanie tej łaski umacniało wszystkie wymiary życia człowieka. Dopóki człowiek pozostawał w zażyłości z Bogiem, nie miał ani umierać, ani cierpieć. Wewnętrzna harmonia osoby ludzkiej, harmonia między mężczyzną i kobietą, a wreszcie harmonia między pierwszą parą i całym stworzeniem konstytuowała stan nazywany ,,pierwotną sprawiedliwością".
377 ,,Władanie" światem, które Bóg od początku powierzył człowiekowi, urzeczywistniało się przede wszystkim w samym człowieku jako panowanie nad sobą. Człowiek był nieskazitelny i uporządkowany w swoim bycie, ponieważ był wolny od potrójnej pożądliwości, która poddaje go przyjemnościom zmysłowym, pożądania dóbr ziemskich i afirmacji siebie wbrew nakazom rozumu.
378 Znakiem ,,zażyłości" człowieka z Bogiem jest to, że Bóg umieszcza go w ogrodzie. Człowiek żyje w nim, aby ,,uprawiał go i doglądał" (Rdz 2, 15); praca nie jest ciężarem, ale współpracą mężczyzny i kobiety z Bogiem w doskonaleniu stworzenia widzialnego.
379 Harmonia pierwotnej sprawiedliwości, przewidziana dla człowieka w zamyśle Bożym, zostanie utracona przez grzech naszych pierwszych rodziców.
W skrócie
380 ,,Boże, Ty stworzyłeś człowieka na swoje podobieństwo i powierzyłeś mu cały świat, aby służąc Tobie samemu jako Stwórcy, rządził wszelkim stworzeniem".
381 Człowiek jest przeznaczony do odtwarzania obrazu Syna Bożego, który stał się człowiekiem - obrazem ,,Boga niewidzialnego" (Kol 1, 15) - aby Chrystus był pierworodnym miedzy wielu braćmi i siostrami.
382 Człowiek jest jeden ciałem i duszą. Nauka wiary przyjmuje, że dusza duchowa i nieśmiertelna jest stworzona bezpośrednio przez Boga.
383 ,,Bóg nie stworzył człowieka samotnym, gdyż od początku «stworzył mężczyznę i niewiastę» (Rdz 1, 27) a zespolenie ich stanowi pierwszą formę wspólnoty osób".
384 Objawienie pozwala nam poznać stan pierwotnej świętości i sprawiedliwości mężczyzny i kobiety przed grzechem: z ich przyjaźni z Bogiem wypływało szczęście ich życia w raju.Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
Podobne zadania
Co to jest istota zmartwychwstania ? Przedmiot: Religia / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: Kasia12_3 2.11.2010 (18:48) |
Co to jest istota zmartwychwstania ? PRosze wytłumaczcie ,albo pomóżcie mi Przedmiot: Religia / Gimnazjum | 3 rozwiązania | autor: Kasia12_3 2.11.2010 (19:32) |
Podobne materiały
Przydatność 65% Istota organizacji
Tadeusz Kotarbiński przez organizacje rozumiał , zależnie od kontekstu, rozumiał bądź czynność organizowania, bądź osiągnięty na skutek tego działania (albo nawet na drodze samorzutnego kształtowania się) ustrój przedmiotu złożonego, układ jego wewnętrznych zależności, bądź wreszcie sam obiekt zorganizowany. Słowo organizacja może wiec występować w trzech aspektach:...
Przydatność 80% Istota decydowania
1. Istota decydowania. Na wszystkich szczeblach każdej organizacji kierownicy muszą rozwiązywać różne problemy (techniczne, organizacyjne, produkcyjne itp.) i podejmować decyzje, od których zależy nie tylko jakość zarządzania organizacją, ale i efektywność jej działania na rynku i w otoczeniu. Umiejętność sprawnego zarządzania przejawia się głównie w sposobie...
Przydatność 75% Istota modlitwy
ISTOTA MODLITWY WEDŁUG BŁ.S.FAUSTYNY KOWALSKIEJ Wstęp Pan Bóg w swojej miłości pragnie obdarzać każdego człowieka swoimi łaskami i darami, chcąc by żył on w wolności, miłości i bliskości z tym od którego pochodzi wszelkie...
Przydatność 85% Istota inflacji
ISTOTA INFLACJI POJĘCIE INFLACJI Inflacja w przeszłości pojawiała się stosunkowo rzadko i zwykle towarzyszyła nadzwyczajnym zdarzeniom, np. wojnom czy poważnym kryzysom. Na gruncie teorii łączona była zwykle z nadmierną emisją pieniądza papierowego, co powodowało jego deprecjację. Dopiero po II wojnie światowej inflacja stała się zjawiskiem towarzyszącym nieodłącznie...
Przydatność 80% Istota miłości romantycznej.
Romantyczna miłość jest jednym z kluczowych motywów romantycznych i występuje w każdym większym dziele tego okresu; ma kilka bardzo charakterystycznych cech, które są również typowe; Miłość ta jest nieszczęśliwa i nie może być zrealizowana: w "Cierpieniach..." mamy zakochanego Wertera, którego miłość zostaje odrzucona przez przerażoną nadmiarem uczuć...
0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań
0 0
ARYSTOKRATA 8.9.2010 (17:55)
siema
Ponieważ wg. Księgi Rodzaju to właśnie BÓG stworzył człowieka. A Jezus Chrystus umarł na Krzyżu z miłości do ludzi.
( jak wiadomo Jezus jest Bogiem )
Pozdro!
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie