Treść zadania
Autor: olivka922 Dodano: 16.8.2010 (21:25)
Omówienie szczególnej roli Polaków w dziejach Europy na podstawie przedmowy i dedykacji.
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
-
ewkaa644 20.8.2010 (13:01)
wpisać ten temat w google i się samo znajdzie :P
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
Podobne zadania
Bajka "Ziarno" - Dziady cz. III Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: damiano18 22.4.2010 (18:04) |
"Dziady cz III" streszczenie... krótko:) będę miła:) Przedmiot: Język polski / Liceum | 2 rozwiązania | autor: agusia1992 19.5.2010 (17:23) |
Dziady Przedmiot: Język polski / Liceum | 3 rozwiązania | autor: olivka922 16.8.2010 (21:10) |
gustaw dziady cz4. dlaczego śpiewa?? Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: jagienka17 21.9.2010 (22:29) |
Wypisz 5 arcydzieł i 5 dzieł kiczowatych.POMOCYYY DAMMM NAJJJJ PLISSSSSSSSSSSSS Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: Weraaa32 22.9.2010 (20:47) |
Podobne materiały
Przydatność 80% Dziady ludowe
Dziady ludowe były świętem poświęconym pamięci zmarłych przodków. Obchodzono je dwa razy w roku w Zaduszki, około Wielkiejnocy na cmentarzu lub w chacie. Świętowanie rozpoczynano za dnia a kończono przy blasku świec w czerwonej łunie lampek nagrobnych. Obrzęd składał się z zaklęć i wezwać, przywołując duchy przodków, których częstowano jadłem i wspomagano modlitwą....
Przydatność 60% "Dziady" jako dramat romantyczny.
Dramat: Jeden z trzech podstawowych rodzajów literackich. Charakteryzuje go dialogowość i wielopodmiotowość, na ogół także fabularność. Dramat wywodzi się z starogreckich obrzędów religijnych ku czci Dionizosa. Jego główne formy klasyczne to tragedia, komedia, dramat satyrowy. W średniowieczu rozwijał się dramat liturgiczny, ściśle związany z obrzędami religijnymi i...
Przydatność 80% "Dziady" część II - streszczenie.
Dziady. Część II Motto z „Hamleta” Szekspira: „Są dziwy w niebie i na ziemi, o których ani śniło się waszym filozofom” · Chór dwuwierszem „Ciemno wszędzie, głucho wszędzie/ Co to będzie, co to będzie?” rozpoczyna obrzęd. Guślarz nakazuje zamknąć drzwi i szczelnie zasłonić okna. Wykonanie poleceń potwierdza Starzec, a chór powtarza dwuwiersz. · Guślarz...
Przydatność 65% "Dziady" jako dramat romantyczny
Romantyzm ukształtował się w całkowitej opozycji do epoki wcześniejszej - oświecenia. Świat ukazany przez romantyków, przepuszczony został przez pryzmat ich uczuć, wiary wewnętrznej. Twórcy romantyczni programowo zwalczali wszelkie zasady i reguły obowiązujące w dziełach literackich. Nie inaczej było w dramacie romantycznym, który przeciwstawiał się konwencjom klasycznym, a...
Przydatność 60% Adam Mickiewicz - "Dziady"
“Dziady kowieńsko-wileńskie”, wydane zostały obok “Grażyny” w 1823 r. w II tomie “Poezyj”. Całość poprzedza wiersz “Upiór” Według opowieści tych, “którzy bliżej cmentarza mieszkali” (w.13), corocznie, nocą “na niedzielę czwartą” (w.17) ukazywał się upiór. Samobójca, “z piersią skrwawioną” (w.19) żali się na los, który każe mu “Ujrzeć ją...
0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań
0 0
sonar 23.8.2010 (23:27)
Przedmowa
Zawarta jest w niej charakterystyka rządów cara Aleksandra j jego senatora Nowosilcowa, skierowana głównie na niszczenie wszystkiego co polskie. Nasilały się aresztowania i zsyłki, wszelkie organizacje o charakterze patriotycznym były likwidowane, a ich działacze surowo karani. Nowosilcow był „motorem” represji w stosunku do dzieci i młodzieży żyjących w zaborze rosyjskim. Decydował o zamykaniu szkół, zsyłkach nauczycieli i uczniów na Syberię, karze więzienia.
Poeta porównywał prześladowania Polaków do prześladowań chrześcijan w starożytnym Rzymie.
Mickiewicz chciał utrwalić cierpienia narodu polskiego w walce o zachowanie polskości oraz pokazać, że mimo okrucieństwa zaborców Polacy nadal wierzą w odrodzenie państwa polskiego.
Dedykacja
Została skierowana do przyjaciół poety ze związku filomatów i filaretów, a szczególnie do Jana Sobolewskiego, Cypriana Daszkiewicza, Feliksa Kułakowskiego.
Mickiewicz podziwiał ich patriotyzm, dziękował im za walkę o wolność i niepodległość Ojczyzny, za dzielne znoszenie ciężkich kar – więzienia i wygnania.
Poeta widzi we współtowarzyszach niedoli symbol męczeństwa dla dobra narodowej sprawy.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie