Treść zadania
Autor: aga1825 Dodano: 12.7.2010 (15:40)
1. Charakterystyka epoki główne kierunki filozoficzne i światopoglądowe w Polsce i na Zachodzie Europy
2. Ramy chronologiczne epoki w Polsce
3. Sytuacja polityczna w kraju
4. główne założenia manifestu literackiego -Confiteor St. Przybyszewskiego
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
-
bozkoz 12.7.2010 (18:30)
Młoda Polska, półtajna organizacja emigr. o charakterze demokr.-republ., zał. 1834 w Bernie (Szwajcaria) przez grupę karbonariuszy pol. ( karbonaryzm); związana z kierowaną przez G. Mazziniego Młodą Europą; występowała przeciw systemowi Świętego Przymierza; za pośrednictwem emisariuszy (m.in. Sz. Konarski, T. Żabicki) prowadziła 1835-36 w kraju akcję propagandową pod hasłem wyzwolenia Polski, nadania praw polit. wszystkim jej obywatelom i przeprowadzenia radykalnych reform społ.; z czasem kierownictwo Młodej Polski przejął J. Lelewel; działaniami krajowymi kierował utworzony w Brukseli tajny Związek Dzieci Ludu Pol.; działacze m.in.: Sz. Konarski, K. Stolzman, F. Nowosielski, K. Zalewski; po 1836 czł. Młodej Polski przeszli do Zjednoczenia Emigracji Pol. (zał. 1837) lub do Towarzystwa Demokratycznego Polskiego.
Poezję tego okresu cechuje nastrojowość i symbolizm. Jest ona oderwana od rzeczywistości, od przeżyć i doświadczeń narodu. Brak jej głębokiej wartości ideowych i poznawczych. Symbolizm głosił, że dzieło artystyczne powinno wyrażać tajemnicze problemy duchowego życia człowieka, których nie można zrozumieć w drodze poznania intelektualnego, odwoływał się do intuicji i stworów mistycznych jako środków poznania. Młoda Polska - dekadentyzm, modernizm, neoromantyzm.
liczę na naj:)Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
Podobne zadania
Wolna i zniewolona,w marzeniach i w rzeczywistosci,ale zawsze Polska.Przedstaw f Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: Ewelaazbw 25.5.2010 (06:24) |
Młoda Polska Przedmiot: Język polski / Liceum | 7 rozwiązań | autor: bomba 7.7.2010 (13:16) |
"wesele" jako zwierciadło w którym odbija sie polska ... czy także Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: piotrek5920 29.9.2010 (19:30) |
PILNE :) PROSZĘ O POMOC Rzeczywistość polska "Przedwiośnie" Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: patijarek5 14.1.2011 (17:58) |
1.Młoda Polska – ważne zagadnienia. 2.Programy i ugrupowania poetyckie Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: kadylak1 24.11.2012 (23:32) |
Podobne materiały
Przydatność 50% Moda
For me fashion isn’t important, because I like to wear these clothes, in which I feel good. I don’t pay attention to fashion clothes, but on comfortable clothes. For example I hate blouses with inscriptions. I think that in this time young people give weight to fashion. They think that fashionable dress make from them popular people. They don’t want to be worse than theirs friends. Old...
Przydatność 80% Moda Medjana
Na podstawie danych w tabeli przeprowadź analizę obrotów w badanej grupie 65 sklepów. Wykonaj obliczenia, podaj interpretację podanych wyników. Medianę i dominantę wyznacz także graficznie.
Przydatność 80% Moda na inność - felieton
Współczesny człowiek mieszkający zarówno w dużym mieście jaki i w małej wiosce, aby korzystać z pełni „praw towarzyskich” powinien podążać za obecnymi trendami, które zmieniają się jak w kalejdoskopie. Owa prawda była znana już wiele lat temu, jednak dziś tak jak nigdy dotąd, bycie „cool” i „trendy” stało się istotnym elementem życia zarówno ludzi młodych...
Przydatność 55% Czym jest moda?
Jest to powszechnie przyjęty zwyczaj, dotyczący zwłaszcza sposobu ubierania się i ciągle ulęgający zmianom. Uważam, ze taki styl i zwyczaj może łączyć pokolenia. Potwierdzając tą tezę należy zacząć od tego, iż w modzie powtarzają się różne style z przed wielu lat. Myślę, ze najlepszym tego przykładem są Hipisi i ich obyczaje. W dzisiejszych czasach znów powrócił...
Przydatność 60% Moda na "inność"
Współczesny człowiek mieszkający zarówno w dużym mieście jaki i w małej wiosce, aby korzystać z pełni „praw towarzyskich” powinien podążać za obecnymi trendami, które zmieniają się jak w kalejdoskopie. Owa prawda była znana już wiele lat temu, jednak dziś tak jak nigdy dotąd, bycie „cool” i „trendy” stało się istotnym elementem życia zarówno ludzi młodych...
0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań
0 0
sonar 13.7.2010 (13:06)
1.Ramy czasowe:
Umownie przyjęto lata 1890-1918
W latach 90. XIX stulecia pojawiły się nowe teorie związane z filozofią życiową, człowiekiem i światem.
W tym czasie nastąpił gwałtowny przyrost demograficzny a rozwój techniki przyspieszył przepływ informacji. To wszystko złożyło się na poczucie zagubienia i bezradności ludzi wobec idącego naprzód świata. Ludzie obawiali się, że utracą swoją indywidualność i autonomię.
W wyniku powstawania tych teorii pojawiły się nowe prądy w literaturze, filozofii i sztuce – nazwane Młodą Polską.
2.Nazwa epoki:
Początkowo w Europie pojawiły się nazwy : Młode Niemcy , Młoda Francja, Młoda Belgia, Młoda Skandynawia.
Termin „Młoda Polska” pojawił się w krakowskim czasopiśmie „Życie” - był to cykl artykułów Artura Górskiego.
Inne nazwy tej epoki to :
-neoromantyzm
-modernizm
3.Założenia :
-protestem przeciwko standaryzacji i technicyzacji życia społecznego, obyczajowości mieszczańskiej, antagonizmom społecznym. -powrót do idei romantyzmu , -poszukiwanie symbolicznych i nastrojowych form ekspresji, zwrócenie uwagi na różne formy uczuciowości (melancholia, rozpacz, pożądanie nirwany tragizm istnienia) -wzrost dążeń niepodległościowych,
4.Nowe tendencje w twórczości artystycznej : -dekadentyzm, -neoromantyzm,
-symbolizm,
-ekspresjonizm,
-naturalizm,
-impresjonizm,
-secesja
Zabór rosyjski
Nazwę „Królestwo Polskie” zmieniono na „Kraj Nadwiślański”, zrusyfikowano administrację oraz szkolnictwo. Zakazano tworzenia polskich organizacji kulturalnych, społecznych i politycznych. Walczono z najdrobniejszymi przejawami polskości.
Zabór pruski Sytuacja Polaków stale się pogarszała. Germanizacja objęła szkolnictwo, sądownictwo, administrację. W kościele katolickim zlikwidowano wiele instytucji i dążono do likwidacji kościoła w ogóle – jako miejsca, w którym próbowała się odrodzić polskość.
Zabór austriacki- autonomia galicyjska
Tu Polakom żyło się lepiej niż w pozostałych zaborach. Wprowadzono tu konstytucje gwarantującą podstawowe prawa obywatelskie. Galicja otrzymała status autonomicznego państwa koronnego, w którym zostały powołane Sejm Krajowy i Wydział Krajowy. Językiem urzędowym był język polski, a stolicą Galicji i władz autonomicznych został Lwów.
Filozofie epoki :
-racjonalizm, empiryzm, realizm - nitzscheanizm – filozofia optymistyczna -> rzeczywistość jest w rękach człowieka (kult nadczłowieka, sprzeciw wszelkim hierarchiom, człowiek powinien urzeczywistniać swoje pragnienia, pogarda dla przeciętności, odrzucenia altruizmu i litości) - schopenhaueryzmem – filozofia pesymistyczna ( ludzie życie to pasmo cierpień, człowiekiem rządzi popęd, człowiek jest skazany na życie, które jest pasmem cierpień, każde istnienie zakończy się nieuchronną śmiercią . Należy odrzucić pragnienia i pożądania, trzeba kontemplować sztukę gdyż daje ona możliwość ucieczki przed tragizmem istnienia) -bergsonizm (zwany też intuicjonizmem ) (odrzucenie intelektu, racjonalizmu i empiryzmu na rzecz intuicji, każdy człowiek ma w sobie siłę wewnętrzną, która sprawia , że człowiek przekształca świat)
-psychoanaliza Zygmunta Freuda – poznanie prawdy o człowieku i świecie możliwe jest poprzez sferę psychiki i podświadomość człowieka.
-marksizm – ważniejszym od jednostki jest ogół , klasa społeczna, która zmienia się ze względu jej siłę wiodącą
„Confiteor" Stanisława Przybyszewskiego.
Ukazał się w roku 1899 w pierwszym numerze krakowskiego "Życia" W języku łacińskim „Confiteor”oznacza "wyznaję", wiec jest to swoiste wyznanie wiary twórczej. W tym tekście autor przeciwstawia się pozytywizmowi i wskazuje nowe drogi dla rozwoju sztuki. Według Przybyszewskiego sztuka powinna być wolna od wszelkich myśli politycznych czy społecznych. Powinna być wolna i uniwersalna i być odbiciem duszy artysty.
Autor traktuje sztukę jako najwyższą religię a artystę jako kapłana.
Najbardziej znany cytat z tego utworu :
"Sztuka nie ma żadnego celu, jest celem sama w sobie, jest absolutem, bo jest odbiciem absolutu – duszy”
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie