Treść zadania

lovelower1

Zinterpretuj wiersz Wielsawy Szymorskiej pt Nic dwa razy .

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • avatar

    0 0

    Autorka wiersza twierdzi, że nic w życiu dwa razy się nie zdarza. Trzeba korzystać z życia i tego co mamy w danej chwili. "Nic dwa razy" bardzo dobrze odzwierciedla prawdziwość życia. Sprawia i uświadamia nam, że to co dzieje się teraz powinno mieć największe znaczenie. Wiersz ten opisuje prawdę, iż każdy z nas podlega przemijaniu lecz nie możemy się martwić z tego powodu. Z upływem czasu przemijają radość i szczęście, ale również smutek i niepowodzenie. Refleksja nad przemijaniem jest próba udzielenia odpowiedzi na pytanie, czy da się zatrzymać czas oraz dlaczego musimy umrzeć? Odpowiedzi nie ma, ponieważ musimy uczyć się cieszyć tym co jest.

Rozwiązania

  • kasiulka16

    Temat wiersza: niepowtarzalność,wyjątkowosć każdego dnia, przemijanie chwil złych,natura ludzka
    Treść utworu,forma wypowiedzi lirycznej: wiersz jest przykładem poetyckiego listu w którym podmiot liryczny snuje rozważania i refleksje filozoficzne na temat skomplikowanych stanów emocjonalnych towarzyszącycch uczuciom bliskości dwojga ludzi. Jest to przykład liryki pośredniej w której stany uczuciowe nie są nazywane wprost.Poprzez obserwacje samego siebie z dystansem,chłodną i rozumną analizę,nadawca wyciąga wnioski na temat natury ludzkiej.Dowiadujemy sie o uczuciach nadawcy poprzez jego opowiadanie o zdarzeniu opisie pewnej sytuacji.Swoje przemyslenie i refleksje ujmuje w formę aforyzmu,czyli krótkiego błyskotliwego zdania zawierającego ogólną refleksję filozoficzna.Znajdują się one na poczatku i na końcu wiersza tworząc klamre kompozycyjną.
    Nadawca: jest konkretny wypowiada sie w 1. os. l.poj. w rodzaju żeńskim co nadaje to wypowiedzi chcarakter osobisty.Jest to monolog.
    Odbiorca: to nieokreślone "ty" liryczne.Wiersz ma charakter listu do bliskej osoby nadawca akcentuje obecność adresatu zwrotem:"kiedy twoje imie,ktos wymówił przy mnie głosno".Treść wskazuje na bliski zwiazek emocjonalny adresata i odbiorcy.

  • monik7194

    Nic dwa razy się nie zdarza
    i nie zdarzy. Z tej przyczyny
    zrodziliśmy się bez wprawy
    i pomrzemy bez rutyny.

    (Podmiot liryczny w wierszu uważa, ze nic w życiu nie mozna powtórzyć i nic nie dzieje się dwa razy. Twierdzi, ze urodziliśmy się bez wprawy, czyli bez żadnego doświadczenia, a umrzemy też beż wprawy nabytej praktyką - (rutyna-wprawa nabyta praktyką))

    Choćbyśmy uczniami byli
    najtępszymi w szkole świata,
    nie będziemy repetować
    żadnej zimy ani lata.

    (uważa też, ze pomimo wielkiej wiedzy i wysokiego stanowiska nie będziemy mogli nic w życiu powtórzyć, wiec tzreba żyć jak najlepiej)

    Żaden dzień się nie powtórzy,
    nie ma dwóch podobnych nocy,
    dwóch tych samych pocałunków,
    dwóch jednakich spojrzeń w oczy.

    (nic nie jest dosłownie takie samo, zawsze jesst jakiś chociażby drobny szczegół odróżniający noc od nocy, pocałunek od pocałunku i spojrzenie w oczy od spojrzenia w oczy)

    Wczoraj, kiedy twoje imię
    ktoś wymówił przy mnie głośno,
    tak mi było, jakby róża
    przez otwarte wpadła okno.

    (wczoraj prawdopodobnie ktoś powiedział imię osoby bardzo bliskiej podmiotowi lirycznemu. Sprawiło to wielką przyjemność)

    Dziś, kiedy jesteśmy razem,
    odwróciłam twarz ku ścianie.
    Róża? Jak wygląda róża?
    Czy to kwiat? A może kamień?

    (Teraz kiedy zakochani są już razem podmiot liryczny zastanawia sie nad swoimi uczuciami. Nie wiej już czy go kocha czy nie)

    Czemu ty się, zła godzino,
    z niepotrzebnym mieszasz lękiem?
    Jesteś - a więc musisz minąć.
    Miniesz - a więc to jest piękne.

    (nawet jeśli dzieje sie coś złego, to kiedyś to minie, a na to miejsce wejdzie radość)

    Uśmiechnięci, współobjęci
    spróbujemy szukać zgody,
    choć różnimy się od siebie
    jak dwie krople czystej wody.

    (chociaż tak naprawdę wszyscy ludzie są pozornie tacy sami, to różnią się od siebie i muszą pomimo tych różnic dogadywać się ze sobą)

Podobne materiały

Przydatność 70% Interpretacja wiersza pt: "Pompea".

Cała akcja wydarzyła się w 79r. z Pompei. Nie możemy określi czy podmiotem lirycznym jest kobieta czy mężczyzna. Podmiot liryczny wypowiada się w 1os.l.mn mówią nam o tym fragmenty wiersza np. "żeśmy mogli kochac lub "Kto nas odgrzebie z jakiej lawy". Obraz tragedii Pompei jest tylko pretekstem do rozważań nad śmiercią wielu niewinnych ludzi. Którzy jak co dzień...

Przydatność 50% Interpretacja wiersza „Kubek” Marii Konopnickiej

Wiersz „Kubek” jest liryka bezpośrednią, czyli Maria Konopnicka i podmiot liryczny to jedna i ta sama osoba. Można nazwać go jej autobiografią, gdyż opowiada ona w nim o swoim życiu, które wcale nie było usłane różami. Konopnicka pisze, że bardzo kochała swego męża i dzieci. Żyli dostatnio i szczęśliwie, „pili z jednego kubka”, jednak nie do końca. Niestety...

Przydatność 55% Interpretacja wiersza Tadeusza Różewicza "Ocalony"

Analiza wiersza Tadeusza Różewicza pt. „Ocalony”."Mam dwadzieścia cztery lata ocalałem prowadzony na rzeź". Wiersz Ocalony Tadeusza Różewicza jest analizą stanu umys–łu ludzkiego, umysłu doświadczonego, dotkniętego zdarzeniami II wojny światowej. Wydaje się, że żadna z dotychczasowych wojen nie wyrządziła takich szkód w ludzkiej psychice, moralności, kultu–rze....

Przydatność 75% Interpretacja wiersza „Rozłączenie” Juliusza Słowackiego

Wiersz „Rozłączenie” Słowackiego ma charakter intymnego wyznania i przybiera formę listu, który podmiot liryczny pisze do ukochanej kobiety. Rolę listonosza spełnia „biały gołąb smutku”, ciągle przenosząc wieści. Słowa, które wypowiada „ja” liryczne świadczą o tym, że zna on bardzo dobrze adresata swoich rozmyślań: „Wiem, kiedy płaczesz w cichej komnacie...

Przydatność 75% Interpretacja wiersza "Posłuchajcie bracia miła".

"Posłuchajcie bracia mila..." to wiersz pochodzący z 2 połowy XV w., napisany w języku polskim. Utwór ten, zaliczany obok „Bogurodzicy" do arcydzieł liryki polskiego średniowiecza, zwany jest również „Żalami Matki Boskiej pod krzyżem" lub „Lamentem świętokrzyskim"- od benedyktyńskiego klasztoru Św. Krzyża na Łysej Górze, gdzie był przechowywany. Zapisał go w latach...

0 odpowiada - 0 ogląda - 3 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji