Treść zadania
Autor: lovelower1 Dodano: 16.4.2010 (15:51)
Zinterpretuj wiersz Wielsawy Szymorskiej pt Nic dwa razy .
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
-
kasiulka16 16.4.2010 (16:02)
Temat wiersza: niepowtarzalność,wyjątkowosć każdego dnia, przemijanie chwil złych,natura ludzka
Treść utworu,forma wypowiedzi lirycznej: wiersz jest przykładem poetyckiego listu w którym podmiot liryczny snuje rozważania i refleksje filozoficzne na temat skomplikowanych stanów emocjonalnych towarzyszącycch uczuciom bliskości dwojga ludzi. Jest to przykład liryki pośredniej w której stany uczuciowe nie są nazywane wprost.Poprzez obserwacje samego siebie z dystansem,chłodną i rozumną analizę,nadawca wyciąga wnioski na temat natury ludzkiej.Dowiadujemy sie o uczuciach nadawcy poprzez jego opowiadanie o zdarzeniu opisie pewnej sytuacji.Swoje przemyslenie i refleksje ujmuje w formę aforyzmu,czyli krótkiego błyskotliwego zdania zawierającego ogólną refleksję filozoficzna.Znajdują się one na poczatku i na końcu wiersza tworząc klamre kompozycyjną.
Nadawca: jest konkretny wypowiada sie w 1. os. l.poj. w rodzaju żeńskim co nadaje to wypowiedzi chcarakter osobisty.Jest to monolog.
Odbiorca: to nieokreślone "ty" liryczne.Wiersz ma charakter listu do bliskej osoby nadawca akcentuje obecność adresatu zwrotem:"kiedy twoje imie,ktos wymówił przy mnie głosno".Treść wskazuje na bliski zwiazek emocjonalny adresata i odbiorcy.Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
-
monik7194 16.4.2010 (16:21)
Nic dwa razy się nie zdarza
i nie zdarzy. Z tej przyczyny
zrodziliśmy się bez wprawy
i pomrzemy bez rutyny.
(Podmiot liryczny w wierszu uważa, ze nic w życiu nie mozna powtórzyć i nic nie dzieje się dwa razy. Twierdzi, ze urodziliśmy się bez wprawy, czyli bez żadnego doświadczenia, a umrzemy też beż wprawy nabytej praktyką - (rutyna-wprawa nabyta praktyką))
Choćbyśmy uczniami byli
najtępszymi w szkole świata,
nie będziemy repetować
żadnej zimy ani lata.
(uważa też, ze pomimo wielkiej wiedzy i wysokiego stanowiska nie będziemy mogli nic w życiu powtórzyć, wiec tzreba żyć jak najlepiej)
Żaden dzień się nie powtórzy,
nie ma dwóch podobnych nocy,
dwóch tych samych pocałunków,
dwóch jednakich spojrzeń w oczy.
(nic nie jest dosłownie takie samo, zawsze jesst jakiś chociażby drobny szczegół odróżniający noc od nocy, pocałunek od pocałunku i spojrzenie w oczy od spojrzenia w oczy)
Wczoraj, kiedy twoje imię
ktoś wymówił przy mnie głośno,
tak mi było, jakby róża
przez otwarte wpadła okno.
(wczoraj prawdopodobnie ktoś powiedział imię osoby bardzo bliskiej podmiotowi lirycznemu. Sprawiło to wielką przyjemność)
Dziś, kiedy jesteśmy razem,
odwróciłam twarz ku ścianie.
Róża? Jak wygląda róża?
Czy to kwiat? A może kamień?
(Teraz kiedy zakochani są już razem podmiot liryczny zastanawia sie nad swoimi uczuciami. Nie wiej już czy go kocha czy nie)
Czemu ty się, zła godzino,
z niepotrzebnym mieszasz lękiem?
Jesteś - a więc musisz minąć.
Miniesz - a więc to jest piękne.
(nawet jeśli dzieje sie coś złego, to kiedyś to minie, a na to miejsce wejdzie radość)
Uśmiechnięci, współobjęci
spróbujemy szukać zgody,
choć różnimy się od siebie
jak dwie krople czystej wody.
(chociaż tak naprawdę wszyscy ludzie są pozornie tacy sami, to różnią się od siebie i muszą pomimo tych różnic dogadywać się ze sobą)Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
Podobne zadania
Interpretacja tytułu Syzyfowe Prace Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 4 rozwiązania | autor: asia95r 30.3.2010 (17:52) |
analiza i interpretacja wiersza "Z głową na karabinie" Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: adaska94 7.4.2010 (17:11) |
bardzo proszę o interpretację wiersza Cz. Miłosza ,,Nadzieja''...;D proszę Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 2 rozwiązania | autor: nadzia965 7.4.2010 (18:48) |
jaka jest rola poety i poezji na podstawie wiersza C. Miłosza pt. "Który Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: kinia142 7.4.2010 (19:18) |
Sformułuj własny komentarz do wiersza , rozwijając jedną z podanych myśli. a) W Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: TraMpEk 22.4.2010 (18:25) |
Podobne materiały
Przydatność 70% Interpretacja wiersza pt: "Pompea".
Cała akcja wydarzyła się w 79r. z Pompei. Nie możemy określi czy podmiotem lirycznym jest kobieta czy mężczyzna. Podmiot liryczny wypowiada się w 1os.l.mn mówią nam o tym fragmenty wiersza np. "żeśmy mogli kochac lub "Kto nas odgrzebie z jakiej lawy". Obraz tragedii Pompei jest tylko pretekstem do rozważań nad śmiercią wielu niewinnych ludzi. Którzy jak co dzień...
Przydatność 50% Interpretacja wiersza „Kubek” Marii Konopnickiej
Wiersz „Kubek” jest liryka bezpośrednią, czyli Maria Konopnicka i podmiot liryczny to jedna i ta sama osoba. Można nazwać go jej autobiografią, gdyż opowiada ona w nim o swoim życiu, które wcale nie było usłane różami. Konopnicka pisze, że bardzo kochała swego męża i dzieci. Żyli dostatnio i szczęśliwie, „pili z jednego kubka”, jednak nie do końca. Niestety...
Przydatność 55% Interpretacja wiersza Tadeusza Różewicza "Ocalony"
Analiza wiersza Tadeusza Różewicza pt. „Ocalony”."Mam dwadzieścia cztery lata ocalałem prowadzony na rzeź". Wiersz Ocalony Tadeusza Różewicza jest analizą stanu umys–łu ludzkiego, umysłu doświadczonego, dotkniętego zdarzeniami II wojny światowej. Wydaje się, że żadna z dotychczasowych wojen nie wyrządziła takich szkód w ludzkiej psychice, moralności, kultu–rze....
Przydatność 75% Interpretacja wiersza „Rozłączenie” Juliusza Słowackiego
Wiersz „Rozłączenie” Słowackiego ma charakter intymnego wyznania i przybiera formę listu, który podmiot liryczny pisze do ukochanej kobiety. Rolę listonosza spełnia „biały gołąb smutku”, ciągle przenosząc wieści. Słowa, które wypowiada „ja” liryczne świadczą o tym, że zna on bardzo dobrze adresata swoich rozmyślań: „Wiem, kiedy płaczesz w cichej komnacie...
Przydatność 75% Interpretacja wiersza "Posłuchajcie bracia miła".
"Posłuchajcie bracia mila..." to wiersz pochodzący z 2 połowy XV w., napisany w języku polskim. Utwór ten, zaliczany obok „Bogurodzicy" do arcydzieł liryki polskiego średniowiecza, zwany jest również „Żalami Matki Boskiej pod krzyżem" lub „Lamentem świętokrzyskim"- od benedyktyńskiego klasztoru Św. Krzyża na Łysej Górze, gdzie był przechowywany. Zapisał go w latach...
0 odpowiada - 0 ogląda - 3 rozwiązań
0 0
Konto usunięte 16.4.2010 (15:55)
Autorka wiersza twierdzi, że nic w życiu dwa razy się nie zdarza. Trzeba korzystać z życia i tego co mamy w danej chwili. "Nic dwa razy" bardzo dobrze odzwierciedla prawdziwość życia. Sprawia i uświadamia nam, że to co dzieje się teraz powinno mieć największe znaczenie. Wiersz ten opisuje prawdę, iż każdy z nas podlega przemijaniu lecz nie możemy się martwić z tego powodu. Z upływem czasu przemijają radość i szczęście, ale również smutek i niepowodzenie. Refleksja nad przemijaniem jest próba udzielenia odpowiedzi na pytanie, czy da się zatrzymać czas oraz dlaczego musimy umrzeć? Odpowiedzi nie ma, ponieważ musimy uczyć się cieszyć tym co jest.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie