Treść zadania

asiaa181

Analiza wiersza ,,Między nami nic nie było"

Między nami nic nie było!
Żadnych zwierzeń, wyznań żadnych,
Nic nas z sobą nie łączyło
Prócz wiosennych marzeń zdradnych;
Prócz tych woni, barw i blasków
Unoszących się w przestrzeni,
Prócz szumiących śpiewem lasków
I tej świeżej łąk zieleni;
Prócz tych kaskad i potoków
Zraszających każdy parów,
Prócz girlandy tęcz, obłoków, Prócz natury słodkich czarów;
Prócz tych wspólnych, jasnych zdrojów,
Z których serce zachwyt piło,
Prócz pierwiosnków i powojów
Między nami nic nie było!

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    W wierszu podmiot liryczny zwraca się do ukochanej , mówiąc " że nic między nami nie było", twierdzi że łączyło ich tylko uczucie czyste, platoniczne, piękne, ciepłe, niczym nieskażone, oparte na marzeniach . Podmiot liryczny mówi o tym, jak łączyły ich obłoki, tęcza, piękno natury, potoki, jasne zdroje i kwiaty.Jest
    fascynacja naturą, w której piękno podmiot liryczny przeżywał wspólnie z kobietą,

Rozwiązania

  • Dyta

    Wiersz o przekornym tytule „Między nami nic nie było” jest dziełem twórcy epoki pozytywizmu Adama Asnyka.
    W utworze tym zauważyłam szereg środków stylistycznych, którymi posłużył się autor. Już w pierwszym wersie widoczne jest wykrzyknienie, które jest zarazem powtórzeniem tytułu, jak również stanowi klamrę poetycką. Doszukać możemy się w nim również formy antytezy:
    „Między nami nic nie było!”
    W kolejnym wersie poeta zastosował szyk przestawny:
    „Żadnych zwierzeń, wyznań żadnych”
    Pierwszą strofę kończy wykorzystanie epitetu:
    „ (...) wiosennych marzeń zdradnych”
    Anafora jest kolejnym elementem, który występuje w wierszu:
    „Prócz (...)
    „Prócz (...) ”
    Druga strofa to również liczne wyliczenia:
    „ (...)tych woni, barw i blasków”
    Oraz kilka epitetów:
    „ (...) szumiących śpiewem lasków
    i tej świeżej łąk zieleni”
    „Prócz tych wspólnych, jasnych zdrojów ”
    Trzecią strofę ponownie rozpoczynają anafory oraz dwie metafory:
    „Prócz girlandy tęcz, obłoków,
    Prócz natury słodkich czarów”
    W czwartej strofie występuje personifikacja, której uległo w utworze serce:
    „z których serce zachwyt piło”
    Adam Asnyk użył także zdrobnienie:
    „ (...) lasków”
    Utwór posiada regularną budowę. Podzielony został na cztery strofy, z kolei każda z nich to zbiór czterech wersów. Konsekwentnie użyte zostały rymy krzyżowe:
    „ (...) blasków
    (...) przestrzeni
    (...) lasków
    (...) zieleni”
    Tematem wiersza jest wyznanie, które podmiot liryczny kieruje do ukochanej osoby. Mimo zapewnienia, które czytelnik widzi już w tytule, parę łączyło gorące uczucie.Podmiot liryczny zarzeka się, że nie czuł nic do osoby, z którą był. Zapewnia, że nie było to głębokie uczucie, a nawet niewypełnione wartościami niezbędnymi – zaufanie, lojalność, prawość.
    Sam fakt, że autor opisując naturę zestawia ją z bliskością dwojga ludzi może świadczyć o wielkości i wyjątkowości tego uczucia. Tak jak natura, uczucie to wypełnione jest harmonią, spokojem wewnętrznym i szerokopojętym dystansem. Jest również w nim coś metafizycznego, co pozwala oderwać się od rzeczywistości i oddać się uczuciom.
    Zastanawiające są wykrzyknienia : „Między nami nic nie było!”, które jest swoistym zaprzeczeniem dalszych wersów. Być może jest to dowód na ulotność uczucie, przesyconego rozczarowaniem i smutkiem.

Podobne zadania

Rosteczek Napisz przemówienei na zakończenie 3 klasy gimnazjum. Prosze o pomoc :) Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: Rosteczek 28.3.2010 (20:20)
justyna22 help...:(na jutro Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 2 rozwiązania autor: justyna22 29.3.2010 (17:13)
niwejka21 rozprawka o zbyszku z Bogdańca. na jutro.! Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: niwejka21 7.4.2010 (18:51)
Klaudynka8 Charakterystyka Autorytetu na jutro!! Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: Klaudynka8 7.4.2010 (19:05)
anahi09 Pomocy, na jutro. ! ;) ;* Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 4 rozwiązania autor: anahi09 8.4.2010 (14:26)

Podobne materiały

Przydatność 60% Opis Krzysia M.E.Letki "Jutro znów pójdę w świat. - Listy"

Bohater utworu M. E. Letki ”Jutro znów pójdę w świat. Listy” to Krzyś. Chłopiec ma 11 lat i jest osobą niepełnosprawną, chodzi o kuli. Jego zainteresowaniem jest kolekcjonowanie znaczków, chciałby się z kimś podzielić swoją pasją. Krzyś nie uczęszcza na lekcje wychowania fizycznego, ponieważ jest cienkim chuchrem. Ma z tego powodu same kompleksy i wstydzi się swojej...

Przydatność 55% Napisz pocztówke do kolegi z Anglii: 1. Napisz o pogodzie. 2. Co zazwyczaj robisz. 3. Co robiłaś wczoraj. 4. Co będziesz robić jutro.

Hello Kasia, I'm in Rome now. The weather is beautiful. It is sunny and hot. I usually swimm and sunbeaching at the beach. Yesterday I was sightseeing the city. I saw many besutiful bildings. Tommorow I will be back to Poland. See you soon. Best wishes! Monika

0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji