Treść zadania
Autor: Konto usunięte Dodano: 13.6.2010 (19:03)
potrzebuje różnych inf. o romantyzmie . Mam jutro zdawać ta epokę, więc przydadza mi sie wszystkie inf.
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
Napisz artykuł o Romeo i Julii. np, Szok...Wczoraj zgineli... ,albo coś Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: buziaczekp12 9.5.2010 (20:15) |
POMOŻCIE !!!! PILNE!!!! NA WCZORAJ!!!! Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: Aro_67 20.5.2010 (08:52) |
pilne !! na wczoraj!!! mam napisać na 8 rano opowiadanie pt: " będę Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: cukier_95 8.11.2010 (23:23) |
Na wczoraj Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 2 rozwiązania | autor: Brix 23.11.2010 (19:06) |
Szybko, plis, na wczoraj, thx Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: mkalski_ 16.3.2011 (17:21) |
Podobne materiały
Przydatność 65% Kultura wczoraj i dziś
Kultura kreuje nasz charakter, wpływa na nasze zachowania w dorosłym życiu. Kultura jest terminem wieloznacznym, interpretowanym w różny sposób przez przedstawicieli różnych nauk. Można ją określić jako ogół wytworów ludzi, zarówno materialnych, jak i niematerialnych: duchowych, symbolicznych (takich jak wzory myślenia i zachowania). Tak mówi encyklopedia. Kiedy jednak...
Przydatność 50% Prawo wczoraj i dziś
Każda wspólnota ludzka stara się mieć reguły i wzorce pomagające ludziom współżyć i utrzymywać porządek; określony system wartości, niezbędny do budowy życia społecznego; przepisy, które określałyby jakie postawy i zachowania są akceptowane, a jakie nie; normy będące spoiwem każdej wspólnoty ludzkiej, porządkujące życie społeczne, zapewniające ludziom poczucie...
Przydatność 50% Ochrona środowiska wczoraj i dziś
Ochrona środowiska jest stałym elementem rozwoju cywilizacji. W dawnych epokach była to oczywiście ochrona w nieco innym rozumieniu niż dzisiejsze. Oznaczało to wówczas raczej chronienie pewnych elementów środowiska ze względów religijnych lub estetycznych, ale też racjonalne gospodarowanie, zwłaszcza tymi zasobami przyrody, które były najbardziej ograniczone. Wszystkie te powody...
Przydatność 50% Die Schule Gestern und Heute - Szkoła wczoraj i dziś
Frher war in der Schule Ordnung und Strenge. Unsere Groeltern hatten Stunden in Mdchen- und Jungenklassen. Sie waren often bestrafen und die Lehrer behandelten ihr ungezogen. Sie hatten keine Sporthalle und arme Klassenzimmer. Die Schler waren ruhig und artig, weil sie geschlagen waren. Jungen und Mdchen trugen Schnen. Sie hatten keine Mitspracherechte. Alte Schule war langweilen und...
Przydatność 55% Napisz pocztówke do kolegi z Anglii: 1. Napisz o pogodzie. 2. Co zazwyczaj robisz. 3. Co robiłaś wczoraj. 4. Co będziesz robić jutro.
Hello Kasia, I'm in Rome now. The weather is beautiful. It is sunny and hot. I usually swimm and sunbeaching at the beach. Yesterday I was sightseeing the city. I saw many besutiful bildings. Tommorow I will be back to Poland. See you soon. Best wishes! Monika
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
0 0
ronis2468 13.6.2010 (19:59)
Romantyzm (z fr. romantisme, od roman – powieść, opowieść) – epoka w historii sztuki i literatury, trwająca od lat 90. XVIII wieku do lat 40. XIX wieku. Romantyzm był ruchem ideowym, literackim i artystycznym, który rozwinął się początkowo w Europie i wyrażał się w poezji, malarstwie i muzyce.
Powstał jako reakcja na zmiany społeczne i polityczne wywołane rewolucją przemysłową i rewolucją francuską z 1789 roku. Był formą buntu przeciwko ustalonym regułom społecznym, które rządziły społeczeństwami epoki Oświecenia – przeciw sztywnym zasadom życia arystokracji i mieszczaństwa, ustalonym regułom życia politycznego oraz przeciw naukowemu podejściu do natury i człowieka. Naczelne hasło Rewolucji Francuskiej – "wolność, równość, braterstwo" stało się drogowskazem dla nowego kierunku myślenia, który zakwestionował podstawy oświeceniowego, racjonalistycznego pojmowania świata.
Według romantyków świat dzielił się na to, co widzialne (materialne) i poznawalne zmysłowo oraz na to, co niewidzialne (duchowe) – dające się poznać jedynie za pomocą środków pozarozumowych, takich jak wiara i intuicja.
Romantycy zwrócili uwagę na życie wewnętrzne człowieka – duchowość, uczucia, emocje, a również na odrębność jednostki ludzkiej, jej odmienność i indywidualność. Dominacja uczucia nad rozumem była także buntem przeciwko zastanej rzeczywistości i obowiązującym w niej normom społecznym. Metodą poznania świata stać się miał nie empiryzm ale sztuka. Typowy romantyczny bohater literacki to buntownik motywowany wielkimi namiętnościami, takimi jak miłość lub nienawiść. Bohater ten charakteryzuje się nieprzeciętnością, konfliktowością; samotnie buntuje się przeciw normom społecznym, lub walczy w obronie ojczyzny. Najważniejszym uczuciem dla romantyka jest miłość, przeważnie nieszczęśliwa i tragiczna, zawsze jednak wszechogarniająca i potężna.
Z romantyzmem związane było także przeświadczenie o konieczności walki z tyranią, ze zniewoleniem człowieka, z uprzedzeniami społecznymi i rasowymi. Przeświadczenie to zaowocowało wieloma zrywami o charakterze rewolucyjnym lub narodowym, jakie miały miejsce niemal w całej Europie. Zrywy te to między innymi: powstanie Greków przeciwko Turkom (1821), powstanie dekabrystów w Rosji (1825), rewolucja lipcowa we Francji (1830), powstanie listopadowe (1830) i Wiosna Ludów (1848) oraz powstanie styczniowe (1863-1864) w Polsce.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie