Treść zadania
Autor: xmelciax13 Dodano: 8.6.2010 (22:30)
Cechy dramatu klasycznego . Potrzebuje wypisanie ich od myslnikow i ewentualnie krotkie wyjasnienie . Ciagiem nie chce przepisanego z internetu .
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
Napisz dłuższą prace: Czy cechy średniowiecznego rycerza i władcy są we Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: mlody93 28.3.2010 (18:34) |
napisz pozytywne cechy i działania Raskolnikowa. Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: dominika1300 7.4.2010 (23:19) |
proszę o pomoc;( opisz tragizm wybranego bohatera z dramatu antycznego i Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: Kate15 21.4.2010 (17:41) |
BUDOWA DRAMATU MAKBET Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: maggyp 21.4.2010 (20:50) |
cechy sarmatyzmu ;((( Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: maniekk 22.4.2010 (19:40) |
Podobne materiały
Przydatność 55% Model dramatu klasycznego i dramatu romantycznego. Omów na wybranych. - całość
pliki zawierają całą pracę maturalną osoba, która ją zaprezentowała dostała 20 pkt na 20, czyli praca jest dobra mam nadzieje, że komuś też pomoże.. pozdrawiam i życzę sukcesów.. AUTOR
Przydatność 75% Cechy dramatu.
- jest przeznaczony do realizacji teatralnej (podział na role) - podział na tekst główny (wypowiedzi bohaterów) i tekst poboczny-didaskalia (wskazówki dla realizatorów przedstawienia) - podział na akty i sceny - o świecie przedstawionym dowiadujemy się z działań i wypowiedzi bohaterów
Przydatność 80% Cechy rodzajowe dramatu.
Dramat - jeden z trzech głównych rodzajów literackich. Strukturę dramatu, charakteryzuje centralne znaczenie akcji. Tekst dramatu, zorientowany przede wszystkim na osiągnięcie maksymalnej wyrazistości scenicznej, skoordynowany jest z możliwościami techniki teatralnej, m.in. z rozwiązaniem inscenizacyjnym poszczególnych epizodów. 1. Utwór sceniczny, w którym występują: ·...
Przydatność 80% Cechy dramatu szekspirowskiego.
WYZNACZNIKI DRAMATU SZEKSPIROWSKIEGO: - załamanie zasady decorum - wprowadzenie śmiesznych, rubasznych scen - załamanie zasady mimesis na rzecz kreacji poprzez tworzenie fantastycznych rzeczywistości oraz dbałość o język wypowiedzi - załamanie zasady trzech jedności. Struktura tragedii szekspirowskiej: . podział akcji na: ekspozycje, powstanie, rozwój konfliktu, kryzys,...
Przydatność 55% Cechy dramatu romantycznego.
-sunkretyzm gatunkowy -synkretyzm rodzajowy -liryka – wlk improw -epika –ustep -dramat –sceny -fragmentaryzm –celowa chaotyczna budowa dzieła -brak 3 jednosci -sceny zbiorowe i monologi -fantastyczne i realistyczne sceny -wielość tematów i problemów -różnorodnosc kategorii estetycznych -decorum –treść zgodna z formą –zaprzeczenie -brak konfliktu...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
0 0
Karath 8.6.2010 (22:54)
Odprawa posłów greckich - Jana Kochanowskiego
· bohaterowie: Aleksander, Artenon (kontrast, zestawieni na zasadzie opozycji),
· budowa klasyczna: prologi, epeisodion, stasimon (chór) I - V, epilog,
b) Cechy dramatu szekspirowskiego: Makbet
· zerwanie z zasadą trzech jedności, kompozycja wielowątkowa, postacią łączącą jest Makbet i jego losy,
· brak jedności estety,
· na scenie może występować większa liczba osób. Obecność świata fantastycznego. Zmienność nastrojów, sceny zbiorowe. Brak chóru. Rola przyrody, elementy dźwiękowe i kolorystyczne: burza, krew. Historyzm w dramacie, wykorzystanie kronik Anglii, Szkocji i Irlandii.
Teatr szekspirowski:
- był dramatem publicznym,
- trójkondygnacyjny,
- widzowie zasiadali na galeriach,
- na środku domek z chorągwią,
- aktorzy grali na wysuniętej scenie, scenie wyższej,
- teatr bez dekoracji - tylko napisy, bogate stroje. Teatr miał poruszać słowem
c) Hamlet Szekspira
- odrzucenie zasady trzech jedności
· jedność czasu: akcja rozciągnięta w czasie,
· jedność akcji: wątki równoległe: zdobycie władzy, miłość, epizody,
· jedność miejsca: nie zachowana, np. statek,
- występowanie scen zbiorowych i monologów (w nich najpełniej poznajemy Hamleta),
- zerwanie z jednością estetyki,
- przemieszanie scen tragicznych i komicznych,
- obecność postaci nadprzyrodzonej, której obecność ma wpływ na akcję,
- podział na akty i sceny,
- najważniejszym problemem w dramacie jest osobowość bohatera, jego rozterek i problemów sprawiedliwości, winy i kary,
- wprowadzenie teatru w teatrze: wystawienie dramatu w "Hamlecie" - scena przełomowa, ujawnia się wina Klaudiusza, chęć wysłania Hamleta do Anglii.
Utwór szczególnie popularny w romantyźmie. Postać Hamleta jest prekursorem bohatera romantycznego (nieszczęśliwa postać, która szuka celu i sensu życia. Jest młodym królewiczem duńskim - syn zmarłego króla, ma ojczyma - niechęć do niego z powodu zamordowania jego ojca). Treścią "Hamleta" jest zemsta, która powoli dojrzewa, kara zostaje wymierzona, Hamlet sam ginie.
Powrót posła Juliana Ursyna Niemcewicza
- komedia polityczna - miała pomóc uchwałom sejmowym,
- krytyka stronnictw politycznych, metod rządzenia, aparatu władzy,
- akcja (intryga) jest tylko pretekstem do przeforsowania określonych poglądów politycznych (tu: stronnictwa politycznego),
- uważany za komedię klasyczną: wprowadzenie, perypetie, punkt kuluminacyjny, rozwiązanie,
- zachowanie klasycznej struktury akcji. Wydarzenia są zwyczajne, ludzie przeciętni. Język prosty, elementy mowy potocznej. Bohaterowie są schematyczni, występuje często motyw: dwóch mężczyzn walczy o jedną kobietę (wygrywa dobry). Cel komedii - MORALIZATORSTWO - dydaktyczny charakter utworu,
- postacie: obóz patriotyczny: Walery, Podkomorzy, Podkomorzyna (postacie białe),
szlachta konserwatywna: Starosta, Gadulski,
szlachta sfrancuziała: Szarmancki, Starościna,
Postacie dobrane na zasadzie kontrastu:
Podkomorzy - Starosta
Walery - Szarmancki
Podkomorzyna - Starościna
Świętoszek Moliera - Barok
Komedia ma nie tylko smieszyć, ale także wskazywać jak postępować lub nie postępować. Komedie charakteru - ukazujące charakter postaci - komedie Moliera.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie