Treść zadania

justyna666

co to jest sprawozdanie i jak się pisze???

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    Sprawozdanie to relacja z wydarzeń, opis tego, co się przeżyło.

    Istnieją dwie odmiany sprawozdania. Jedna to zbliżona do dziennikarskiego reportażu relacja z wydarzeń życia codziennego, imprez, wycieczek, itp., druga natomiast, jako sprawozdanie z lektury, audycji czy przedstawienia jest pokrewna recenzji.

    W tym poście zajmę się tylko pierwszą odmianą.

    Głównym celem sprawozdania jest wierne i dokładne zrelacjonowanie faktów i wydarzeń, których było się świadkiem lub w których się uczestniczyło.

    W sprawozdaniu nalezy opisywać wydarzenia w porządku chronologicznym - to znaczy w takiej kolejnośći, w jakiej występowały. Innymi słowy wydarzenia trzeba przedstawić po kolei, od pierwszego do ostatniego. Dobór faktów należy do ciebie. Swoboda wyboru nie oznacza jednak przyzwolenia na kompozycyjny chaos. Nie! W sprawozdaniu nie może być bałaganu! Dlatego przed rozpoczęciem pracy ułóż sobie plan i staraj się go przestrzegać.

    Stałe elementy sprawozdania to konkretne informacje na pytania:

    * kiedy?

    * kto?

    * gdzie?

    * co?

    * jak?

Rozwiązania

  • userphoto


    Sprawozdanie to relacja z wydarzeń, opis tego, co się przeżyło.

    Istnieją dwie odmiany sprawozdania. Jedna to zbliżona do dziennikarskiego reportażu relacja z wydarzeń życia codziennego, imprez, wycieczek, itp., druga natomiast, jako sprawozdanie z lektury, audycji czy przedstawienia jest pokrewna recenzji.

    W tym poście zajmę się tylko pierwszą odmianą.

    Głównym celem sprawozdania jest wierne i dokładne zrelacjonowanie faktów i wydarzeń, których było się świadkiem lub w których się uczestniczyło.

    W sprawozdaniu nalezy opisywać wydarzenia w porządku chronologicznym - to znaczy w takiej kolejnośći, w jakiej występowały. Innymi słowy wydarzenia trzeba przedstawić po kolei, od pierwszego do ostatniego. Dobór faktów należy do ciebie. Swoboda wyboru nie oznacza jednak przyzwolenia na kompozycyjny chaos. Nie! W sprawozdaniu nie może być bałaganu! Dlatego przed rozpoczęciem pracy ułóż sobie plan i staraj się go przestrzegać.

    Stałe elementy sprawozdania to konkretne informacje na pytania:

    * kiedy?

    * kto?

    * gdzie?

    * co?

    * jak?

    Przydatne słownictwo:

    Słownictwo oddające stosunki czasowe: najpierw, na początku, na wstępie, zrazu, następnie, potem, później, dalej, z kolei, w dalszym ciągu, wreszcie, w końcu, na końcu, przy końcu, na zakończenie, ciągle, niebawem, wkrótce. Słownictwo oddające spostrzeżenia, wrażenia, sądy: bez wątpienia, być może, dajmy na to, istnieje możliwość, sądzę, przypuszczam, Jak mi się zdaje, jak przypuszczam, jak sądzę, jestem pewien, jestem przekonany, jestem przeświadczony, jest możliwe, jest niewątpliwe, jest pewne, jest prawdopodobne, jest wątpliwe, jeżeli się nie mylę, mam nadzieję, mam wątpliwości, moim zdaniem, można powiedzieć, można się spodziewać, można uważać, najprawdopodobniej, należy wątpić, niemożliwe, nie należy sądzić, nie przypuszczam, nie ulega wątpliwości, obawiam się, odnoszę wrażenie, o ile się nie mylę, podejrzewam, przypuszczalnie, raczej, rzekomo, to pewne, uważa się, według mnie, widać, widocznie, w moim przekonaniu, wydaje mi się, widać, wszystko wskazuje na, zakładam, z cała pewnością.

    Słownictwo oceniające: fantastyczny, niezwykły, niecodzienny, wspaniały, wyjątkowy, rzadko spotykany, nadzwyczajny, fenomenalny, nieprzeciętny, niepospolity, interesujący, oryginalny, pasjonujący, ekscytujący, emocjonujący, frapujący, niekonwencjonalny, niebanalny, ambitny, intrygujący, atrakcyjny, efektowny, okropny, tandetny, wstrętny, przeciętny, w złym guście, mało atrakcyjny, nieciekawy, nieinteresujący, nudny, przereklamowany, usypiający, przegadany, przydługi, szablonowy, banalny, nijaki, bezbarwny.

    Przykład:

    Sprawozdanie z wycieczki do Parlamentu Rzeczpospolitej Polskiej

    Nasza wycieczka do Warszawy miała miejsce w czasie ferii zimowych. Pojechało na nią wiele osób, tj. 15 nauczycieli i ok. 150 uczniów, wybranych przez swoich wychowawców jako najbardziej aktywnych w pracach na rzecz klasy i szkoły. Celem naszej podróży było wejście i obejrzenie Parlamentu Rzeczpospolitej Polskiej, a więc najwyższych organów władzy ustawodawczej w naszym kraju.
    Całej podróży towarzyszyła wielka ciekawość tych szczególnych miejsc dla naszej Ojczyzny oraz poczucie wyróżnienia, iż to właśnie my tam jedziemy.
    Jeszcze w autokarze uczniowie zostali zapoznani poprzez wykład i pogadankę czym jest Sejm i Senat, jak wygląda praca tych organów państwowych oraz kto tworzy Parlament Polski. Uczniowie byli bardzo zainteresowani tematem i wykazywali znajomość obecnego składu Parlamentu.
    Po dojechaniu na miejsce jak najszybciej chcieliśmy dostać się do celu naszej podróży, ale wtedy okazało się, że trzeba wykazać się cierpliwością. Albowiem goście tacy jak my mają osobne wejście i trzeba wcześniej wylegitymować się. Po załatwieniu tych formalności, rozebraniu i przejściu przez bramkę, gdzie każdy został dokładnie sprawdzony, wreszcie dostaliśmy się do sali posiedzeń Sejmu.
    Wrażenie było ogromne: piękna, obszerna sala, z wyściełanymi zieloną tkaniną miejscami dla posłów, fotelem Marszałka Sejmu, Prezydenta, a na ich tle flaga narodowa z godłem Polski. To tutaj zapadają ważne uchwały i decyzje, to tutaj toczą się burzliwe dyskusje miedzy ugrupowaniami parlamentarnymi, to tutaj był w 1999 Jan Paweł II - Papież Polak, to stąd dziennikarze przekazują sprawozdania na żywo" do wiadomości telewizyjnych. W podniosłej atmosferze tej chwili zrobiliśmy wiele pamiątkowych zdjęć.
    Ucieszyliśmy się, kiedy do naszej grupy przyszła pani przewodnik, która dalej oprowadziła nas po całym Gmachu Parlamentu i przekazała najważniejsze o nim wiadomości i ciekawostki. Obejrzeliśmy następnie Salę Posiedzeń Senatu Rzeczpospolitej Polskiej, piękną tzw. Salę Lustrzaną, gdzie Prezydent uczestniczy w konferencjach prasowych oraz gdzie są organizowane podniosłe spotkania, np. spotkania opłatkowe czy spotkania z określoną grupą ludzi. Chodząc mijaliśmy sale parlamentarne, sale konferencyjne, sale komisji parlamentarnych, biura poszczególnych ugrupowań politycznych. Widzieliśmy pamiątkowe tablice, np. upamiętniającą wizytę Jana Pawła II, pamiątkowe laski marszałkowskie z poprzednich wieków.
    Bardzo podobało nam się miejsce na parlamentarnym korytarzu i schodach, gdzie dziennikarze czekają na polityków, aby zrobić z nimi wywiad. Z daleka zobaczyliśmy ,właśnie tam ,obecnego Marszałka Sejmu, który szedł do sali konferencyjnej. Wtedy szybko poszliśmy do specjalnej sali, gdzie mogliśmy na dużym ekranie telewizora zobaczyć przebieg konferencji " na żywo" . Dowiedzieliśmy się , ze w całym Gmachu Parlamentu w bardzo wielu miejscach są ekrany telewizyjne, na których można oglądać aktualne wydarzenia z Parlamentu, konferencje i inne ważne spotkania z politykami. Inną ciekawostką była wiadomość, że posłowie i senatorowie muszą uczestniczyć w posiedzeniach Sejmu i Senatu, w pracach komisji, jeśli zaś ten obowiązek zostanie naruszony, są udzielane kary w postaci wysokiej grzywny.
    Bardzo chcieliśmy odwiedzić miejsce spożywania posiłków przez polityków, licząc na spotkanie z nimi, ale zabrakło już na to czasu.
    Na koniec naszego pobytu w Parlamencie otrzymaliśmy dwutygodnik parlamentarny pt. „Kronika Sejmowa" oraz kserokopię z nazwiskami posłów aktualnej kadencji z zaznaczeniem ich miejsc na sali posiedzeń Sejmu. Była to dla nas cenna pamiątka.
    Pełni wrażeń opuściliśmy Gmach Parlamentu i na zakończenie wycieczki spacerem obeszliśmy Stare Miasto, podziwiając Kolumnę Zygmunta, Zamek Królewski, Pałac Prezydencki oraz doszliśmy również do pomnika Małego Powstańca Warszawskiego.
    Zmęczeni, ale bardzo zadowoleni wróciliśmy do autokaru, aby dotrzeć do Łodzi. Wszyscy jesteśmy bardzo wdzięczni sponsorom i organizatorom tej wycieczki do tak szczególnego miejsca, gdzie zapewne nigdy byśmy sami nie dotarli. Swoimi przeżyciami i wiadomościami podzieliliśmy się z innymi, sami zaś wzbogaciliśmy swoja wiedzę i doświadczenie. Bardzo dziękujemy.

  • moniska_

    sprawozdanie to np : sprawozdanie z wycieczki , czyli normalne takie opowiadanie ;p

  • FireMan95

    Sprawozdanie
    -Krótkie i rzeczowe
    -przekazanie wydarzeń w porządku chronologicznym
    -dostarczenie dokładnych i sprawdzonych informacji zgodnych z prawdą
    -w zakończeniu ocena i własna opinia o opisywanym wydarzeniu


    kto? co? gdzie? ?dlaczego? kiedy? jak?

Podobne zadania

Kinia_5 Napisz opowiadanie(felieton pt.: " Świat bez kłamstw" Co to jest w Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: Kinia_5 28.3.2010 (11:41)
nikoll Rozprawka : Dedal czy Ikar - która postać jest ci bliższa ? Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: nikoll 6.4.2010 (12:02)
cocolusia Sprawozdanie Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: cocolusia 6.4.2010 (18:59)
emma o czym jest folwark zwierzęcy? Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: emma 7.4.2010 (14:38)
kinia142 jaka jest rola poety i poezji na podstawie wiersza C. Miłosza pt. "Który Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: kinia142 7.4.2010 (19:18)

Podobne materiały

Przydatność 70% Sprawozdanie.

Budowa sprawozdania: * tytuł - jakiego wydarzenia dotyczy sprawozdanie *Nakreślenie tła ukazywanego z zdarzenia * gdzie, kiedy, kto, dlaczego * przedstawienie najistotniejszych faktów w kolejności homonologicznej * podsumowani, ocena, reflekcje Szczegółowo: ( opis dotyczy sie balu ) *gdzie, kiedy odbył sie ( np. bal ) * kto w nim uczestniczył * jak wyglądała ( np....

Przydatność 65% Sprawozdanie

SPRAWOZDANIE Z BALU Dnia 23 stycznia od godziny 18.00 do godziny 01.30 odbył się bal gimnazjalny. Cała impreza zaczęła się popularnym tańcem ,,Polonezem” poprzedzającym zabawę uczniowską. Taniec jak co roku zaliczył jedną wpadkę, a konkretnie jedna z dziewczyn zgubiła buta, kiedy to zahaczyła o matę....

Przydatność 60% Sprawozdanie finansowe

Sprawozdanie finansowe- obowiązek kończący rok obrotowy. Ustawa o rachunkowości z 29.09.94 (Dz. U. 94, nr 121, poz. 591 ze zm.) w rozdziale 5 określa zasady sporządzania sprawozdania finansowego na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych -dzień kończący rok obrotowy. Warto je mieć w pamięci przed końcem roku kalendarzowego, będącym dla wielu firm końcem roku obrotowego i 3...

Przydatność 65% Sprawozdanie dziadów

Dnia 31 listopada na wieczór ludzie z wioski zgromadzili się w kaplicy cmentarnej gdzie odprawiali święto \"Dziady\".Każdy z nich miał ze sobą jedzenie i picie dla duchów!Przywódca wieśniaków wraz z chórem wywoływał duchy. Kazał zasłonić okna, zamknąć drzwi od kaplicy i zgasić wszystkie lampy aby było głucho i ciemno.Ludzie zebrali się wokół trumny i guślarz zaczął...

Przydatność 70% Sprawozdanie - Cesarz

Rankiem Cesarz wychodzi na spacer do ogrodów królewskich. Do Hajle Sallesje podchodzi szef wywiadu pałacowego - Solomom Kedir. Składa mu doniesienie. Cesarz idzie, następnie zatrzymuje się by nakarmic lwy i lamparty. Idzie dalej oraz skłania głowę. Solomom Kedir oddala się. Do Cesarza podchodzi minister przemysłu i handlu - Makomen Habte - Wald, składa doniesienie. Cesarz zbliża...

0 odpowiada - 0 ogląda - 4 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji