Treść zadania

cukiereczek

Rozwiąż układ równań metodą podstawiania i sprawdz,czy wyznaczona para liczb spełnia ten układ.

a){2x-y-9=0
{x-4y-1=0

b){y+5x-7=0
{x+2y=5

c){x+y=8
{x-y=6

Zgłoś nadużycie

Komentarze do zadania

  • Patrycjo. Jeśli wyszło Ci, że wyliczona para liczb nie spełnia tego układu rónań, to znaczy, że zrobiłaś gdzieś błąd rachunkowy.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    a)
    {2x-y-9=0
    {x-4y-1=0

    2x - 9 = y
    x - 4y - 1 = 0

    Do rówaniania drugiego zamiast literki y napisz (2x - 9) bo tak masz w równaniu pierwszym.

    b)
    {y+5x-7=0
    {x+2y=5

    y + 5x - 7 = 0
    x = 5 - 2y

    W równaniu pierwszym zamiast literki x napisz (5 - 2y) bo tak masz w rónaniu drugim.


    c)
    {x+y=8
    {x-y=6

    x + y = 8
    x = 6 + y

    W równaniu pierwszym zamist literki x napisz (6 + y) bo tak masz w równaniu drugim.


    Wszyko o układach równań najdziesz tu:
    matematyka.strefa.pl/uklady_rownan.rar

Rozwiązania

  • userphoto

    a){2x-y-9=0
    {x-4y-1=0

    {2x -9 = y
    {x-4y-1 =0

    2x -9 = y
    x - 4*(2x-9)-1=0

    2x -9 = y
    x-8x+36-1=0

    2x -9 = y
    -7x+35=0

    2x -9 = y
    -7x= -35 /: (-7)

    2x -9 = y
    x=5

    2*5-9 = y
    x=5

    10-9= y
    x=5

    1=y
    x=5


    b){y+5x-7=0
    {x+2y=5

    y+5x-7=0
    x=5-2y

    y+5*(6-2y)-7=0
    x=5-2y

    y+30-10y-7 = 0
    x=5-2y

    -9y +23 =0
    x=5-2y

    -9y= -23 / : (-9)
    x=5-2y

    y= 23/9
    x=5-2*23/9

    y= 23/9
    x = 5-46/9

    nie spełnia


    c){x+y=8
    {x-y=6

    x= 8-y
    x-y=6

    x=8-y
    8-y-y=6

    x= 8-y
    8-2y=6

    x=8-y
    -2y=6-8

    x=8-y
    -2y=-2 /: (-2)

    x=8-y
    y=1

    x=8-1
    y=1

    x=7
    y=1

  • userphoto

    a)
    -y = -2x+9 /:(-1)
    x = 4y+1

    y = 2x-9
    x = 4y+1

    y = 2(4y+1)-9
    x = 4y+1

    y = 8y+2-9
    x = 4y+1

    -7y = -7
    x = 4y+1

    y = 1
    x = 4*1+1

    y = 1
    x = 5

    b)
    y+5x-7=0
    x+2y=5

    y = -5x+7
    x = 5-2y

    y = -5(5-2x)+7
    x = 5-2y

    y = -25+10y+7
    x = 5-2y

    y-10y = -18
    x = 5-2y

    -9y = -18
    x = 5-2y

    y = 2
    x = 5-2*2

    y = 2
    x = 1

    c)
    x+y=8
    x-y=6

    y = 8-x
    x = 6+y

    y = 8-6-y
    x = 6+y

    y+y = 2
    x = 6+y

    2y = 2
    x = 6+y

    y = 1
    x = 6+1

    y = 1
    x = 7

  • Adarus

    Zad a)
    Z pierwszego równania wyznaczam "y"
    {y= 2x-9
    {x - (2x-9)=1 {wyznaczone "y" z pierwszego równania wstawiam do drugiego równania}
    {rozwiązujemy II równanie}

    x-2x+9=1 / -x=-8
    x=8
    {podstawiam x do pierwszego równania}
    y= 2 \cdot 8 -9
    y= 7
    sprawdzenie
    2 * 8 - 7 -9 =0
    L=P

    sprawdzenie 2
    L \neg P
    Zadanie b)
    {z II równania wyznaczmy x}
    y +5x-7=0
    x=5-2y
    {podstawiam wyznaczone "x" do I równania}
    y+5(5-2y) -7=o
    y+ 25-10y-7=0
    -9y +18 =0 / 9y=18 / y=2
    x=5- 2 \cdot 2 \ x=1
    sprawdzenie
    2+5-7=0
    L=P
    sprawdzenie II
    1+2*2=5
    1+4=5
    L=P

    c)
    Z pierwszego równania wyznaczyć można "y"
    y=8-x
    x-(8-x)=6
    y=8-x
    2x=14
    x=7
    Otrzymany wynik podstawiam pod wyznaczony "y" który wyznaczony został z I równania
    y= 8-7
    y=1
    sprawdzenie:
    Po dokonaniu sprawdzenia wychodzi że otrzymana para liczb nie spełnia tego równania. Jest to równanie sprzeczne.

Podobne materiały

Przydatność 55% Para wodna

Para wodna W powietrzu atmosferycznym podstawową rolę odgrywa woda w postaci pary wodnej. Przedostaje się ona do atmosfery w wyniku parowania z powierzchni wodnych, lądowych i transpiracji roślin. Pewną ilość pary wodnej otrzymuje atmosfera również dzięki sublimacji pokrywy śnieżnej i lodowej oraz parowaniu wody opadowej zatrzymywanej na roślinach. W atmosferze parują ponadto...

Przydatność 80% Środki para - i pozataryfowe.

Do parataryfowych zalicza się najczęściej te środki nie będące cłami, które powodują ograniczenia w handlu zagranicznym i mają skutki identyczne, jak cła. Ich stosowanie prowadzi do wzrostu ceny importowanego towaru. Nie mają one charakteru globalnego i nie dotyczą wszystkich uczestników wymiany zagranicznej. Obejmują najczęściej niektóre podmioty i wybrane towary. Do...

Przydatność 60% Niezwykła para kochanków. Esej.

Miłość, przyjacielu, To dym, co z parą westchnień się unosi; To żar, co w oku szczęśliwego płonie; Morze łez, w którym nieszczęśliwy tonie. Czymże jest więcej? Istnym amalgamem, Żółcią trawiącą i zbawczym balsamem." (?Romeo i Julia? W. Szekspir) ?Bądź mi życiem, radością, bądź śmiercią, zazdrością?. Przynoś skrajne emocje, wszelkie doznania, chcę...

Przydatność 55% Romeo i Julia jako niezwykła para literacka.

William Szekspir w tragedii "Romeo i Julia" przedstawił losy nieszczęśliwych kochanków, których miłość doprowadziła do grobu. Często w literaturze uczucie miłości i śmierć idą w jednej parze. Uważam, że Romeo i Julia to jedna z najbardziej popularnych i niezwykłych par literackich. Julie poznajemy jako jedyna córkę Kapuletów, która z młodej...

Przydatność 65% 9 metod otrzymywania soli.

1) MEtal + kwas----> Sol + Wodor 2) Tlenk metalu + Kwas----> Sol + Woda 3) Kwas + Wodorotlenek----> Sol + woda 4) Metal + niemetal---> Sol kwasu beztlenowego 5) tlenek metalu + bezwonnik kwasowy--->sol 6) Zasada(wodorotlenek) +bezwonnik kwasowy---> sol + woda 7) Sol 1 + sol 2 --->sol 3 + sol 4 8) Sol 1 + kwas 1 --->sol 2 + kwas 2 9) wodorotlenek 1 + sol 2 ---> wodorotlenek 2 + sol 2

0 odpowiada - 0 ogląda - 4 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji