Treść zadania

anioleksmierci

Ciała G i Q ustawiono na równi, jak podano na rysunku. Obliczyć przyśpieszenie ciał oraz nacisk S, jaki wywiera ciało Q na ciało G w czasie zsuwania się z równi. Dane : G, Q, alfa oraz u1<u2.
W załączniku dokładna treść, rysunek do zadania oraz odpowiedź.
Proszę o rozpisanie po kolei

Załączniki do zadania

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 3 0

    Siły działające na ciało Q [ zakładam, że Q to ciężar ciała ]
    -- pionowo w dół siła ciężkości Q
    -- prostopadle do równi w górę siła reakcji podłoża R1
    -- stycznie do równi w górę siła tarcia T1
    -- stycznie do równi w górę siła nacisku S ze strony ciała G

    Siłę Q rozkładamy na równoległą do równi (zwróconą w dół) siłę Qr
    i prostopadłą do równi (w dół) siłę Qp.
    Siła Qp jest równoważona przez reakcję podłoża R1, ale powoduje tarcie T1

    T1 = u1 * Qp = u1 * Q * cos(alfa)

    Poza tym: Qr = Q * sin(alfa)

    Na ciało Q stycznie do równi (wypadkowa musi być w dół, aby zachodził ruch)
    działają siły, nadające temu ciału przyspieszenie p.
    Niech m1 będzie masą ciała Q, czyli m1 = Q / g ; gdzie g - przysp. ziemskie.
    Z II zasady dynamiki:

    m1 * p = Q * sin(alfa) - u1 * Q * cos(alfa) - S <------------------- wzór (1)
    ------------------

    Siły działające na ciało G [ zakładam, że G to ciężar ciała ]
    -- pionowo w dół siła ciężkości G
    -- prostopadle do równi w górę siła reakcji podłoża R2
    -- stycznie do równi w górę siła tarcia T2
    -- stycznie do równi w DÓŁ siła nacisku S ze strony ciała Q. Ta siła jest co do wartości równa sile S działającej na ciało Q ale ma przeciwny zwrot. Jeśli rysujesz te siły w postaci wektorów to trzeba napisać "minus wektor S". Ale ponieważ poniżej używamy wartości sił to ten minus pomijamy.

    Siłę G rozkładamy na równoległą do równi (zwróconą w dół) siłę Gr
    i prostopadłą do równi (w dół) siłę Gp.
    Siła Gp jest równoważona przez reakcję podłoża R2, ale powoduje tarcie T2

    T2 = u2 * Gp = u2 * G * cos(alfa)

    Poza tym: Gr = G * sin(alfa)

    Na ciało G stycznie do równi (wypadkowa musi być w dół, aby zachodził ruch)
    działają siły, nadające temu ciału przyspieszenie p.
    Niech m2 będzie masą ciała G, czyli m2 = G / g ; gdzie g - przysp. ziemskie.
    Z II zasady dynamiki:

    m2 * p = G * sin(alfa) - u2 * G * cos(alfa) + S <--------------- wzór (2)
    ----------------------

    Sumujemy stronami wzory (1) i (2) pozbywając się "S".

    (m1 + m2) * p = (Q + G) * sin(alfa) - (u1 * Q + u2 * G) * cos(alfa) ; stąd:

    p = [ (Q + G) * sin(alfa) - (u1 * Q + u2 * G) * cos(alfa) ] / (m1 + m2)

    Podstawiamy m1 + m2 = (Q + G) / g; zamieniamy manipulując nawiasami
    ten wynik na taki jak w odpowiedzi:

    p = g / (P+Q) * [ Q * (sin(alfa) - u1 * cos(alfa)) + G * (sin(alfa) - u2 * cos(alfa)) ]
    ------------------------

    Liczymy siłę S, np. ze wzoru (2)

    S = G / g * p - G * sin(alfa) + u2 * G * cos(alfa) ; wstawiamy "p" obliczone powyżej.

    [ Używam Wolfram alfa z sieci aby się nie pomylić. ] Po uproszczeniach:

    S = Q * G / (Q + G) * cos(alfa) * (u2 - u1)

    Podany w zadaniu warunek u1 < u2 zapewnia, że S > 0.
    Tak musi być bo we wzorach (1) i (2) zakładaliśmy dodatnią wartość siły S.
    Poza tym gdyby ciało G miało mniejszy współczynnik tarcia to ześliznęłoby się
    szybciej niż ciało Q i siła S straciłaby sens.
    ========================================

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 55% Kartkówka z rysunku technicznego

1.Podaj wszystkie formaty arkuszy i ich wymiary. ............................................................................................ ............................................................................................ 3. Do czego stosowana jest linia punktowa i falista ............................................................................................ 4. Co...

Przydatność 85% Arteterapia - zastosowanie rysunku w psychoterapii

ARTETERAPIA Zastosowanie rysunku w psychoterapii Obserwacja sposobu zachowania się dziecka, tego jak reaguje w różnych sytuacjach i w stosunku do innych ludzi, dostarcza cennych informacji o jego rozwoju umysłowym. Od chwili urodzenia dziecko gwałtownie rozwija swoje zdolności intelektualne. Rozwija...

Przydatność 70% Rozwój poznawczy eg piageta, różnice, moralność, wygocki, zabawa symboliczna, symboliczna reprezentacja rysunku

1. ROZWÓJ POZNAWCZY WG PIAGETA w tym: stadia rozwoju; ich charakterystyka; ważne pojęcia na poszczególnych stadiach Stadia rozwoju poznawczego – zasadniczą cechą teorii Piageta jest przekonanie o etapowym charakterze rozwoju. W teorii Piageta dziecko występuje jako twórca własnego rozwoju, a zredukowany został wpływ środowiska społecznego, edukacji i kultury na kształtowanie...

Przydatność 65% Rodzaje zabaw, zabawa symboliczna, symboliczna reprezentacja w rysunku a. rodzaje zabaw na poszczególnych etapach życia. Ich rola. Rola zabawy symbolicznej, istota tej zabawy. Rysunek jako symboliczna reprezentacja rzeczywistości – elementy rysunku w

Pytanie 3 : Rodzaje zabaw, zabawa symboliczna, symboliczna reprezentacja w rysunku a. rodzaje zabaw na poszczególnych etapach życia. Ich rola. Rola zabawy symbolicznej, istota tej zabawy. Rysunek jako symboliczna reprezentacja rzeczywistości – elementy rysunku w trakcie rozwoju. I ) Rodzaje zabaw na poszczególnych etapach życia. Ich rola: W okresie poniemowlęcym rozwój dzieci...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji