Treść zadania

Imoniek

6.16. Uczniowie pewnej szkoły nie dysponując termometrem, chcieli wyznaczyć ciepło topnienia
lodu. W kalorymetrze umieścili wodę z lodem. Dokładnie w chwili, gdy lód się stopił (woda miała wtedy
0°C) wrzucono kostkę lodu o masie m1 = 0,12 kg. W innym naczyniu, we wrzącej wodzie (100°C)
zanurzono niewielkie kulki aluminiowe. Następnie kulki wrzucano do wody z lodem dotąd, aż kostka
lodu stopiła się całkowicie. Niezbędna masa kulek wynosiła m2 = 0,49 kg. Jakie otrzymali ciepło
topnienia lodu?

Zgłoś nadużycie

Komentarze do zadania

Zaloguj się lub załóź konto aby dodać komentarz.

Rozwiąż to zadanie i zarób nawet 14 punktów. 2 za rozwiązanie zadania, 10 gdy Twoja odpowiedź zostanie uznana jako najlepsza.

Rozwiązania

  • antekL1

    Z tablic bierzemy:
    cL = 334000 J / kg - ciepło topnienia lodu
    cAl = 900 J /(kg * K) - ciepło właściwe aluminium.

    Cały proces zachodzi w temperaturze 0 stopni więc ciepło Q oddane przez kulki
    jest w całości pobrane przez kostkę lodu. Mamy wzór:

    cAl * m2 * (t100 - t0) = cL * m1 ; stąd:

    cL = cAl * m2 * (t100 - t0) / m1 ; podstawiamy dane:

    cL = 900 * 0.49 * (100 - 0) / 0.12 = 367500 J / kg

    Jak widać otrzymano nieco za dużo w porównaniu z tablicową wartością.
    Prawdopodobnie różnica temperatur t100 - t0 była w rzeczywistości nieco
    mniejsza niż 100 stopni, wyjmowane z wrzątku kulki mogły się nieco ochłodzić,
    poza tym wrząca woda też nie ma dokładnie 100 stopni.
    ==============================================

Podobne materiały

Przydatność 50% Uczniowie grają w szachy

UCZNIOWIE GRAJĄ W SZACHY Uczniowie naszej szkoły zajęli IV miejsce w zawodach szachowych W czwartek, 13 listopada uczniowie naszej szkoły wzięli udział w Drużynowych Mistrzostwach Gorzowa Szkół Gimnazjalnych w szachach w ramach Gorzowskiej Spartakiady Młodzieży. Zajęli czwarte miejsce. ? To według mnie najgorsze miejsce, ma się duży niedosyt ? wypowiada się grający przy...

Przydatność 65% Uczniowie zdolny, wybitnie uzdolniony -bibliografia

Bibliografia 1. Irena Borzym ?Uczniowie zdolni? wyd. PWN, Warszawa 1979r. 2. O. Czerniakowska ?Poradnictwo jako wzmocnienie środowiska wychowawczego? wyd. CRZZ, Warszawa. 3. M. Godlewski (red.) ?Pedagogika, podręcznik Akademicki? wyd. PWN, Warszawa 1978 4. Erwin Gondzik ?Kariery szkolne uczniów zdolnych? wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1967r. 5. J. Hawlicki ?Rozwijanie...

Przydatność 50% Opis przeżyć wewnętrznych - "Historia pewnej kobiety"

Na Podhalu żyła kobieta o imieniu Emilka. Mieszkała w pięknym domu z mężem i dwoma synami. Pewnej nocy obudziły ją dziwne odgłosy dochodzące z dołu. Zeszła cicho po schodach, wzięła z kuchni nóż i zajrzała ostrożnie do salonu. Stał tam wysoki mężczyzna w kominiarce. Ogarnął ją strach, a serce załomotało w piersi. Potem była już tylko krew, mnóstwo krwi i leżący...

Przydatność 60% Wszystko co byście chcieli widzieć o flesh'u !!!!!!!!!!!!

Po przyswojeniu informacji zawartych w załączniku flesh nie będzie miał dla ciebie tajemnic......:-)

Przydatność 60% Uczniowie i nauczyciele zawsze są w stanie wojny

Nie zgadzam się z tezą, że uczniowie i nauczyciele zawsze są w stanie wojny. Osobiście nigdy nie spotkałam się z przypadkiem otwartej walki pomiędzy nauczycielem i uczniem. Występują często spięcia, ale nie nazwałabym tego „wojną”. Zwłaszcza, że zazwyczaj chodzi raczej o drobne rzeczy. Najczęściej obarczamy nauczycieli odpowiedzialnością za złe oceny, jakie nam...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji