Treść zadania

~Aleksandra

1.Czas połowicznego izotopu jest równy 12lat. Po jakim czasie pozostanie 1/16 (jedna szesnasta) początkowej liczby jąder izotopu.
A.48 l
B.36. l
C.60 l
D.24 l

2.Próbka zawiera obecnie 12mg izotopu o czasie połowicznego rozpadu 0,02 sekund. Oblicz masę izotopu ,która była w próbce 0,1 sekundę wcześniej.
A. 384mg
B. 192mg
C. 96mg
D. 285mg

3.Próbka zawiera obecnie 5mg izotopu o czasie połowicznego rozpadu 4dni. Oblicz masę izotopu ,która była w próbce 20dni wcześniej.
A.80 mg
B.20 mg
C.160 mg
D.40mg

4.Po czasie 180sekund rozpadło się 15/16 (piętnaście szesnastych) początkowej liczby jąder izotopu promieniotwórczego. Oblicz czas połowicznego rozpadu tego izotopu.
A.15 sek
B.30 sek
C.60 sek
D.45 sek

5.Próbka zawiera obecnie 2mg izotopu o czasie połowicznego rozpadu 1600lat. Oblicz masę izotopu, która była w próbce 8000lat wcześniej
A.48 mg
B.32 mg
C.64 mg
D.80 mg


6. Próbka zawiera obecnie 0,5kg izotopu o czasie połowicznego rozpadu 12lat. Oblicz masę tego izotopu,która była w próbce 72lat wcześniej
A.12 kg
B.24 kg
C.48 kg
D.32 kg

Za obliczenia i wytłumaczenie dziękuję ♥♥♥♥♥

Zgłoś nadużycie

Komentarze do zadania

Zaloguj się lub załóź konto aby dodać komentarz.

Rozwiąż to zadanie i zarób nawet 12 punktów. 2 za rozwiązanie zadania, 8 gdy Twoja odpowiedź zostanie uznana jako najlepsza.

Rozwiązania

  • antekL1

    Zad. 1.
    1/16 to CZTERY czasy połowicznego rozpadu (bo 1/2 * 1/2 * 1/2 * 1/2 = 1/16)
    Cztery razy 12 daje 48 lat. Odp. A
    -------------------------

    Zad. 2.
    Czas 1/10 sekundy wystarcza na PIĘĆ okresów połowicznego rozpadu tego izotopu
    (bo 0,1 / 0,02 = 5)
    Mnożymy 1/2 * 1/2 * 1/2 * 1/2 * 1/2 = 1/32
    Musiało być wcześniej 32 razy więcej izotopu. Mnożymy 12 * 32 = 384. Odp. A
    -------------------------

    Zad. 3.
    Dokładnie jak w zadaniu 2. Czyli: 20 dni / 4 dni = 5 (okresów p.r.)
    Było 32 razy więcej izotopu. Mnożymy 32 * 5 = 160. Odp. C
    -------------------------

    Zad. 4.
    Ponieważ 15/16 jąder się rozpadło, to 1/16 została.
    Musiały upłynąć CZTERY okresy p.r. (patrz zadanie 1).
    Te 4 okresy dają 180 sekund więc dzielimy: 180 / 4 = 45. Odp. D.
    -------------------------

    Zad. 5.
    Dzielimy 8000 / 1600 = 5.
    Czas 8000 lat wystarcza na PIĘĆ okresów p.r. więc - jak już liczyliśmy -
    musiało być 32 razy więcej izotopu. Mnożymy 2 * 32 = 64. Odp. C
    -------------------------

    Zad. 6.
    Dzielimy 72 / 12 = 6.
    Czas 72 lat odpowiada SZEŚCIU okresom p. r.
    Może znasz taki zapis: (1/2)^6 = 1/64 ? ("jedna druga do potęgi 6 jest równe 1/64")
    Jak nie to mnożymy: 1/2 * 1/2 * 1/2 * 1/2 * 1/2 * 1/2 = 1/64
    Musiało być 64 razy więcej izotopu czyli 0,5 * 64 = 32. Odp. D
    ==========================================================

    Tak przy okazji: To, że czas połowicznego rozpadu wynosi ileś-tam (czas T)
    NIE oznacza, że po czasie T zostanie DOKŁADNIE połowa izotopu.
    Nawet w małych (miligramowych) próbkach jest ogromna ilość jąder izotopu.
    To, czy rozpadnie się milion więcej lub milion mniej - nie wiadomo !
    Można zrobić symulację programem komputerowym, ale to już zadanie
    z informatyki, nie z fizyki :)

Podobne materiały

Przydatność 65% Rozwój społeczny dziecka od 0 do12 lat

ROZWÓJ SPOŁECZNY NIEMOWLĘCTWO: Wiek w miesiącach: ASPEKT 0-2 4 6 8 10 12-14 16 18-22 Rozwój społeczny i osobowoś-ciowy Spontaniczne uśmiechy towarzyskie Pierwsze oznaki przywiązania, rozróżnienie siebie i innych Wyraźne przywiązanie Lęk przed nieznajomymi Zabawa z rówieśni-kami Wyraźne dowody samoświadomości Przywiązanie to stan...

Przydatność 80% Wpływ harcerstwa na rozwój psychofizyczny dzieci w wieku 11-12 lat

Spis treści: Wstęp…………………………………………………………………...3 Rozdział I Wszechstronny rozwój dziecka w wieku 11-13 lat……...4 1.1Rozwój społeczny młodego człowieka……………………………4 1.2Rozwój fizyczny w wieku11-13 lat……………………………….5 Rozdział II Harcerski system wychowawczy podstawą rozwoju...

Przydatność 60% Czasy

Le passe compose – przeszły dokonany... Podmiot + avoir/etre +participe passe Participe passe Aimer = j’aime Finir = j’fini Entendre= j’entendu L’imperfait je => -ais tu => -ais ilelle => -ait nous => -ions vous => -iez ils/elles => -aient j’etais tu etais il etait nous etions vous etiez ils/elles etaient Le futur simple je => -rai...

Przydatność 50% Czasy

PRESENT CONTINOUS Zastosowanie: -czynność odbywająca się w chwili mówienia (I'm reading now.) -Czynność tymczasowa (He's staying a hotel at the moment.) -Plany na najbliższą przyszłość (We're going to the theatre on Sunday.) -Krytykowanie powtarzających się zachowań (You're always borrowing money from me!) Budowa: zdanie oznajmujące os+operator+czas(1)+końcówka"ing"...

Przydatność 65% Czasy

Le passe compose – przeszły dokonany... Podmiot + avoir/etre +participe passe Participe passe Aimer = j’aime Finir = j’fini Entendre= j’entendu L’imperfait je => -ais tu => -ais ilelle => -ait nous => -ions vous => -iez ils/elles => -aient j’etais tu etais il etait nous etions vous etiez ils/elles etaient Le futur simple je => -rai tu => -ras il/elle...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji