Treść zadania
Autor: VVeroniczkkaa Dodano: 25.5.2020 (11:45)
IMIESŁOWY - ĆWICZENIA
1.Wypisz i nazwij imiesłowy. Podkreśl imiesłowy nieodmienne.
Zabłądziwszy w górach, schronił się do starej chaty.
Widok zaniedbanych kamienic podziałał na mnie przygnębiająco.
Nie czekając na spóźniających się kolegów, poszedłem na umówione spotkanie do klubu.
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
………………………………
2.Wpisz odpowiednie wyrazy. Nazwij imiesłowy.
kolega, który narzeka - ………………………………………. kolega ……………………..
dywan, który ktoś wyczyścił - …………………………… dywan ………………………..
mężczyźni, którzy rozmawiają - ……………………… mężczyźni ……………………..
uczeń, którzy odpowiada - …………………..…… uczeń …………………………………
miasto, które ktoś zburzył - ………………………… miasto …………………………….
3.Od podanych bezokoliczników utwórz odpowiednie imiesłowy przymiotnikowe. Podkreśl imiesłowy
przymiotnikowe bierne. Wyjaśnij znaczenie frazeologizmów i ułóż z nimi zdania, składające się
z co najmniej 8 wyrazów.
(farbować) …………………………….. lis
(wschodzić) ……………………….. gwiazda
(palić) …………………………………………. sprawa
(chodzić) ………………………………….. encyklopedia
(złamać) ……………………………….. serce
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………
4.Do podanych przymiotników dopisz po dwa wyrazy bliskoznaczne będące imiesłowami.
smutna, ………………………………, ………………………….. (historia)
piękny, ………………………………., …………………………… (widok)
straszne, ………………….………, ……………..………….. (wydarzenie)
radosne, …………………..………, ……………………..….. (dziecko)
5.Podane zdania przekształć na zdania pojedyncze, w których imiesłowy będą pełniły funkcję przydawek
(określeń rzeczownika).
Chciałbym kupić obraz, który namalował twój przyjaciel.
……………………………………………………………………………………………………
Zawsze opowiadasz dowcipy, które doprowadzają mnie do szału.
…………………………………………………………………………………………………..
Opowiedziałeś historię, która mnie zaintrygowała.
……………………………………………………………………………………………………
Rozwiąż zadanie i zarób nawet 14 punktów. 2 za rozwiązanie zadania, 10 gdy Twoja odpowiedź zostanie uznana jako najlepsza.
Rozwiązania
Podobne zadania
Nazwij rodzaj zdań; narysuj wykresy. ! Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: niesia01234 7.4.2010 (14:36) |
Proszę w miarę szybciutko :) Wiec tak: wypisz czesci mowy i zdania :D. 1. Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: noszekalosze 8.4.2010 (21:06) |
wypisz 10 środków poetyckich Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: adrian52 15.4.2010 (17:49) |
Wypisz po 2 przykłady motywu śmierci w sztuce do każdej epoki (od renesansu Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: srebrna 18.4.2010 (17:33) |
Z podanych zdań wypisz orzeczenia i podziel je na czasownikowe i imienne: Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: iverson 11.5.2010 (15:19) |
Podobne materiały
Przydatność 50% Na podstawie znanych Ci z otoczenia podmiotów gospodarczych ocen znaczenie monopolu w gospodarce i nazwij ograniczenia jakie z powodu jego praktyk nas determinuja.
MONOPOL - CECHY CHARAKTERYSTYCZNE Monopolem nazywamy sytuację rynkową, w której istnieje tylko jeden dostawca danego towaru lub usługi. Może mieć charakter państwowy w sytuacji, gdy przepisy prawne danego kraju pozwalają świadczyć określone usługi tylko jednemu podmiotowi. Istnieje także monopol wymuszony, kiedy jeden producent danego towaru lub usługi osiąga taką pozycję na...
0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań
Zgłoś nadużycie
Komentarze do zadania