Treść zadania
Autor: ~Iwona Cyranek Dodano: 19.5.2020 (11:53)
Granica –czas powstania 1935 ( tzw „ciemne dziesięciolecie” – czas pogłębienia kryzysu ekonomicznego, napięć społecznych i politycznych)
Powieść psychologiczna – modna wówczas z uwagi na rozwój nauki i popularność teorii psychologicznych.
Ważnym elementem jest analiza ludzkich przeżyć, myśli; badanie motywów działania.
Techniki pisarskie :
narracją 3os.
monologiem wewnętrznym,
introspekcją ( sięganie w głąb psychiki),
technika punktów widzenia ( przedstawienie świata z różnej perspektywy),
antycypacją kompozycyjną ( kompozycja niechronologiczna -wyprzedzenie wydarzeń, pokazanie ich od momentu katastrofy, punktu kulminacyjnego, po to, aby pokazać przewagę motywacji nad akcją. Np. W Granicy powieść rozpoczyna się od tragicznej śmierci głównego bohatera)
Problematyka moralna w Granicy
-uczciwość relacji międzyludzkich
- uczciwość względem siebie
- prawda i kłamstwo
-wierność i zdrada; krzywda i zadośćuczynienie
- odpowiedzialność za własne czyny
- oportunizm
W Granicy Nałkowska próbuje dociec prawdy o człowieku. Pisarka wielokrotnie stawia pytania o to, jaki naprawdę jest człowiek. Gdzie należy szukać źródła wiedzy o jednostce ludzkiej?
Główny watek skupia się na perypetiach trójkąta miłosnego: Zenon Ziembiewicz- Elżbieta biecka-Justyna Bogutówna.Pozornie wykorzystuje schemat z literatury popularnej – romans panicza ze służącą. W istocie pokazuje pogłębiony psychologicznie portret bohaterów. Analizując przebieg tej banalnej historii, rozważała indywidualne motywy ludzkich czynów, a także wpływ czynników społecznych na postawę i zachowania człowieka.
Autorka wiele uwagi poświęciła temu, by wyjaśnić związek między tym, co prywatne, i tym, co publiczne, a także - aby wskazać przyczyny uzależnienia się jednostki od zmieniającego się kontekstu zewnętrznego.
Zenon Ziembiewicz, główny bohater, na początku chciał dobrze. Pragnął uniknąć błędów ojca, zdradzającego żonę, miał piękne, społecznikowskie poglądy i marzenia. Niestety, nie był w stanie sprostać żadnym z tych wymagań. Bardzo szybko nauczył się żyć według zasad podwójnej moralności, łatwo zaczęło mu przychodzić przerzucanie własnej winy na kogoś innego. Z idealisty stał się oportunistą, elastycznie dostosowującym się do sytuacji. Nałkowska w zdecydowany sposób odrzuca tradycyjną perspektywę. Pokazuje, że świat w takim kształcie nie powinien istnieć.
Obok słabego mężczyzny Nałkowska umieściła wyjątkowe kobiety. Znowu z pozoru totalnie zantagonizowane – zona i kochanka; panna z dobrego domu i służąca. Elżbietę i Justynę łączy nie tylko to, że zostały skrzywdzone przez Ziembiewicza. Obu bohaterkom właściwa jest osobliwa empatia, wyrażająca się w szczególnym zainteresowaniu tymi, którzy cierpią biedę i niesprawiedliwość. Żyją „życiem innych”. Nawet wobec siebie nie czują wrogości, tak jakby zupełnie nie były zainteresowane antagonizmami napędzanymi zazdrością i rywalizacją o mężczyznę. Obie też cierpią z powodu rozstania z matką.
Obie w końcu się buntują. Justyna wprawdzie najpierw wycofuje się w apatię i depresję, potem podejmuje próbę samobójczą, ale w końcu mści się na Ziembiewiczu. Elżbieta, tak jak jej matka, zostawia wszystko, dziecko, rodzinę, ojczyznę i wyjeżdża.
Rozwiąż zadanie i zarób nawet 14 punktów. 2 za rozwiązanie zadania, 10 gdy Twoja odpowiedź zostanie uznana jako najlepsza.
Rozwiązania
Podobne zadania
Wskaż rónice między biblią a mitem na temat powstania świata Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: maskotka 17.10.2010 (19:18) |
napisz mijsce akcji i czas quo vadis i podziel bohaterów na historyczne i Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: darcia12264 2.11.2010 (11:06) |
Z lektury Granica Naukowskiej Opisz prace zenona w gazecie Opisz plany Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: Devilski 7.11.2010 (19:42) |
Jaką rolę w historii odgrywa czas? Napisz krótkie opowiadanie. Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: domiii94 8.11.2010 (17:52) |
wiecie gdzie powstawały (miejsce powstania) jakiś słynnych orbazów np Przedmiot: Język polski / Liceum | 2 rozwiązania | autor: dorota2906 10.12.2010 (19:22) |
Podobne materiały
Przydatność 50% Time (czas)
What time is it?? What the time?? pytania o godzinę 12,00 - It's twelve o'clock pm 13,10 - It's ten past one am - It's fifty to two am 14,30 - It's half past two. - It's half to three. - It's thirty past two. - It's thirty to three. 15,45 - It' a quater to four. a quater - pietnaście half - wpółdo to - do past - po
Przydatność 50% Czas Apokalipsy
„Czas apokalipsy" Coppoli Motyw końca świata stał się inspiracją również dla twórców filmowych. Słynnym filmowym nawiązaniem do motywu apokalipsy jest obraz Francisa Forda Coppoli pt. „Czas apokalipsy". Film wprawdzie odwołuje się do „Jądra ciemności" Josepha Conrada, a nie bezpośrednio do Biblii, niemniej i Conrad przedstawił apokaliptyczną wizję końca pewnego...
Przydatność 60% Czas przeszły
Past Simple / Czas Przeszły - + & - to be + I was You were He was She was It was We were You were They were + eg. married wrote - eg. didn’t marry didn’t write Simple Past Tense – regular verbs Czas przeszły – regularne czasowniki 1) +ed eg. stay – stayed look – looked play – played walk – walked 2) (-e)...
Przydatność 80% Czas pracy
1.Czas pracy - jest to czas w którym pracownik pozostaje do dyspozycji pracodawcy w zakładzie lub innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. Do czasu pracy wlicza się w niektórych przypadkach czas niewykonywania pracy np. a)15 MINUTOWĄ PRZERWĘ W PRACY - jeżeli dobowy wymiar czasu pracy wynosi conajmniej 6 godzin b)2,5 GODZINNĄ PRZERWĘ - na karmienie piersią, a jeżeli pracownica...
Przydatność 50% Czas to pieniądz.
Wszystkie czynności, które człowiek wykonuje, zabierają każdemu czas. Gdy pracujemy, oglądamy telewizję, rozmawiamy przez telefon upływają nam jakże cenne minuty, godziny. Często nie zdajemy sobie sprawy, że tracimy bezpowrotnie mnóstwo straconego czasu. Zamiast na przykład leżeć na kanapie, grać na komputerze, powinniśmy zrobić coś pożytecznego, podjąć jakąś...
0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań
Zgłoś nadużycie
Komentarze do zadania