Treść zadania

ania2222222222

jaki wpływ ma telewizja i programy edukacyjno-rozrywkowe na rozwój dziecka?

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

Rozwiązania

  • userphoto

    Telewizja to ”środek masowego przekazu, który za pomocą urządzeń
    elektronicznych rozpowszechnia, adresowane do różnych kręgów programy
    informacyjne, publicystyczne, oświatowe, artystyczne i rozrywkowe”. Programy
    telewizyjne produkowane specjalnie do celów kształcących nazywamy programami
    edukacyjnymi. Programy te są bardzo pomocne w pracy nauczyciela jako pomoc
    dydaktyczna podczas realizowania jakiegoś tematu (np. o pracy górników, o
    planetach itp.)

    W literaturze amerykańskiej wyróżnia się trzy podstawowe formy wykorzystania
    telewizji edukacyjnej:

    - jako elementu wzbogacającego proces nauczania- uczenia się,

    - jako elementu współdziałającego w procesie nauczania- uczenia się,

    - jako samodzielnej metody kształcenia.

    Biorąc pod uwagę sposób przedstawienia rzeczywistości, telewizja nadaje
    bardzo różne programy. W jednym przekazuje się bezpośrednio obrazy
    rzeczywistości, w innych montuje się obrazy tworząc nową całość, jeszcze
    inne przedstawiają faktycznie nie istniejącą, będącą całkowicie wytworem
    fantazji ich autorów.

    J.Kućera pisze, że telewizja może w tak znacznym stopniu przyczynić się do
    rozwoju zainteresowań dzieci i młodzieży, iż działanie zaszczepionego w ten
    sposób ”wirusa ciekawości” przekracza niekiedy zakres publikowanego w
    telewizji materiału.

    Telewizja oprócz edukacji proponuje widzom także różnorodne programy
    rozrywkowe, które przyciągają uwagę dzieci. Kontakt ze środkami
    audiowizualnymi nie pozostaje bez wpływu na jego ogólny rozwój. Audycje
    telewizyjne mają duży wpływ na rozwój różnych sfer psychiki dziecka
    przedszkolnego i wczesnoszkolnego. Powszechnie wiadomo że czynniki wizualne
    dostosowane do potrzeb i zainteresowań dziecka, wpływają pozytywnie na
    odbiorcę, dostarczając przeżyć estetycznych.

    Dzieci w wieku przedszkolnym często oglądają programy telewizyjne w domu,
    wśród dorosłych i zapamiętują kolejne zachowania, które odtwarzają podczas
    zabaw w grupie.

    Programy telewizyjne rozwijają dziecięcą wyobraźnię, dostarczają doznań
    estetycznych, mają wpływ na rozwój myślenia dzieci itp. Przedszkolaki często
    uczestniczą czynnie w oglądanych programach np. wykonując polecenia płynące
    z ekranu. Programy telewizyjne przeznaczone dla dzieci w większości
    wzbogacają doznania emocjonalne , są bodźcem do podejmowania prac
    plastycznych i swobodnej twórczości w tym zakresie.

    Jednak nie wszystkie programy wpływają pozytywnie na rozwój emocjonalny i
    ogólny dziecka. Nieprawidłowe dobranie programów może wywołać u dziecka
    negatywne emocje tj. strach, lęk, agresja, które wzbudzają w nich bardzo
    przykre odczucia , z którymi często nie mogą sobie poradzić. Dla dzieci
    fantastyczno- telewizyjny świat jest często bardziej realny niż rzeczywisty.
    Pozbawione zdolności selekcjonowania informacji, nie są w stanie zrozumieć,
    dlaczego raniony śmiertelnie bohater raz wstaje i chodzi dalej, a drugi raz
    nie wstaje. Najsilniej wpływowi telewizji ulegają małe dzieci, 3-4 letnie,
    które mają niedojrzałą osobowość, podatną na działanie czynników
    zewnętrznych. Drastyczne sceny mogą znieczulić dzieci, rodząc w nich
    agresję, która jest sposobem odreagowania emocji.

    James Dobson w swojej książce ” Rozmowy z rodzicami” pisze, iż najbardziej
    czasochłonnym zajęciem dziecka nie jest nauka, uprawianie sportu, zabawa
    lecz telewizja, która pochłania 14000 sennych godzin dzieciństwa (co daje 8
    godz. przed telewizorem dziennie przez 4,9 lat).

    M. Ziemska- psycholog społeczny-pisze, że obserwując dziecko, które
    skończyło oglądać film zauważamy, że zachowuje się ono w szczególny sposób.
    Jego ruchy są nieskoordynowane, podryguje, skacze, nie może znaleźć miejsca
    i nie wie czym ma się zająć. Jego spojrzenie staje się ”szklane”
    nienaturalne. Dzieje się tak dlatego ,że bajki mają bardzo szybkie tempo,
    występuje eksplozja barw i świateł, ostre krzyki i dźwięki.

    Psychologowie i pedagodzy stwierdzili, że przeciętne polskie dziecko,
    poczynając od wieku przedszkolnego, spędza przed telewizorem ponad dwie,
    trzy godziny dziennie. Co trzeci nastolatek natomiast wpatruje się w ekran
    cztery godziny dziennie.

    W okresie przedszkolnym bardzo ważnym procesem w życiu jest kształtowanie
    wyobraźni. Jeśli dziecko dużo ogląda telewizję, nie ma okazji do tworzenia
    świata wyobraźni. Jego wyobraźnia wypełniona jest gotowymi tworami z
    telewizji. Zauważyć można że telewizja stanowi konkurencję dla czytania,
    może być wrogiem komunikacji w rodzinie. Dlatego bardzo ważne jest to, aby
    rodzice wybierali programy odpowiednie dla wieku ich dziecka oraz
    kontrolowali czas spędzony przed telewizorem. Warto podkreślić, że czas
    poświęcany dziecku powinien obejmować także wspólne oglądane programy i
    rozmowy na ich temat.

    Pomimo wielu zastrzeżeń jakie można mieć do telewizji należy stwierdzić, że
    jest ona ważnym narzędziem w życiu człowieka. Dostarcza zarówno wiedzy jak i
    rozrywki. Warto zatem nauczyć dziecko ” posługiwania” się telewizorem, a
    oduczyć tego, by telewizor ”posługiwał” się nim.

    LITERATURA:

    -Gajda , J.(1983). Dziecko przed telewizorem, W-wa, Instytut Wydawniczy

Podobne zadania

najelli89 PoMoCy!! ;(( Przedmiot: Język polski / Studia 1 rozwiązanie autor: najelli89 22.4.2010 (14:12)
madzia2479 praca z kierunków pedagogiki współczesnej Przedmiot: Język polski / Studia 1 rozwiązanie autor: madzia2479 30.4.2010 (00:34)
bladyna4 FIZJOLOGIA ORGANIZMU CZLOWIEKA A PRACA FIZYCZNA Przedmiot: Język polski / Studia 2 rozwiązania autor: bladyna4 4.5.2010 (13:44)
kasiaczek1414 Prosze pomocy Przedmiot: Język polski / Studia 1 rozwiązanie autor: kasiaczek1414 15.5.2010 (12:41)
klaudia12 Polski pomocy ;[ Łatwe dla was! Przedmiot: Język polski / Studia 1 rozwiązanie autor: klaudia12 31.5.2010 (14:19)

Podobne materiały

Przydatność 50% Praca Licencjacka

Toruń, czerwiec 2003 r. SPIS TREŚCI Strona I. Wprowadzenie .............................................................................................. 3 II. Uwarunkowania rozwoju turystyki w powiecie ........................................ 3 1. Położenie...

Przydatność 60% Praca licencjacka

Konstytucja Unii Europejskiej

Przydatność 80% Giełda Papierów Wartościowych na przykładzie GPW w Warszawie - praca licencjacka

Giełda Papierów Wartościowych na przykładzie GPW w Warszawie - praca licencjacka Spis treści Wstęp Rozdział I Geneza i uwarunkowania rozwoju giełdy papierów wartościowych w Polsce po 1945 r. 1.1 Istota rynku kapitałowego1.2 Funkcje rynku kapitałowego 1.3 Trendy światowe na rynkach kapitałowych 1.4 Powstanie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie Rozdział II...

Przydatność 65% Praca licencjacka nt. Ewidencja rozrachunków z tytułu dostaw i usług

Pewien (nie)uczciwy klient stwierdził, że praca nie nadaję się do użytku. A nóż komuś się przyda? :-) Podaję mail do osoby, która wyłudziła tę pracę (wiem, moja naiwność nie zna granic, ale już poznała:-) jaroslaw.gaworski@igies.pl Pozdrawiam i życzę udanego korzystania :) PRACA LICENCJACKA Uczelnia Instytut /Pracownia/ twoje imię i nazwisko nr albumu: ..... EWIDENCJA...

Przydatność 65% Nowoczesne Kanały Dystrybucji produktów bankowych w Polsce na przykladzie wybranych bankow - praca licencjacka

Kanały Dystrybucji produktów bankowych w Polsce na przykladzie wybranych bankow Praca licencjacka p Spis treści Strona WSTĘP………..…………………………………….…….. 4 ROZDZIAŁ I BANK I HISTORIA BANKOWOŚCI 1.1. Pojęcie i rola banków…………….……………....... 5 1.2 Ewolucja bankowości i systemu bankowego w Polsce...

0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji