Treść zadania
Autor: ania2222222222 Dodano: 30.5.2010 (23:03)
jaki wpływ ma telewizja i programy edukacyjno-rozrywkowe na rozwój dziecka?
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
-
bartekdbw 31.5.2010 (07:22)
Telewizja to ”środek masowego przekazu, który za pomocą urządzeń
elektronicznych rozpowszechnia, adresowane do różnych kręgów programy
informacyjne, publicystyczne, oświatowe, artystyczne i rozrywkowe”. Programy
telewizyjne produkowane specjalnie do celów kształcących nazywamy programami
edukacyjnymi. Programy te są bardzo pomocne w pracy nauczyciela jako pomoc
dydaktyczna podczas realizowania jakiegoś tematu (np. o pracy górników, o
planetach itp.)
W literaturze amerykańskiej wyróżnia się trzy podstawowe formy wykorzystania
telewizji edukacyjnej:
- jako elementu wzbogacającego proces nauczania- uczenia się,
- jako elementu współdziałającego w procesie nauczania- uczenia się,
- jako samodzielnej metody kształcenia.
Biorąc pod uwagę sposób przedstawienia rzeczywistości, telewizja nadaje
bardzo różne programy. W jednym przekazuje się bezpośrednio obrazy
rzeczywistości, w innych montuje się obrazy tworząc nową całość, jeszcze
inne przedstawiają faktycznie nie istniejącą, będącą całkowicie wytworem
fantazji ich autorów.
J.Kućera pisze, że telewizja może w tak znacznym stopniu przyczynić się do
rozwoju zainteresowań dzieci i młodzieży, iż działanie zaszczepionego w ten
sposób ”wirusa ciekawości” przekracza niekiedy zakres publikowanego w
telewizji materiału.
Telewizja oprócz edukacji proponuje widzom także różnorodne programy
rozrywkowe, które przyciągają uwagę dzieci. Kontakt ze środkami
audiowizualnymi nie pozostaje bez wpływu na jego ogólny rozwój. Audycje
telewizyjne mają duży wpływ na rozwój różnych sfer psychiki dziecka
przedszkolnego i wczesnoszkolnego. Powszechnie wiadomo że czynniki wizualne
dostosowane do potrzeb i zainteresowań dziecka, wpływają pozytywnie na
odbiorcę, dostarczając przeżyć estetycznych.
Dzieci w wieku przedszkolnym często oglądają programy telewizyjne w domu,
wśród dorosłych i zapamiętują kolejne zachowania, które odtwarzają podczas
zabaw w grupie.
Programy telewizyjne rozwijają dziecięcą wyobraźnię, dostarczają doznań
estetycznych, mają wpływ na rozwój myślenia dzieci itp. Przedszkolaki często
uczestniczą czynnie w oglądanych programach np. wykonując polecenia płynące
z ekranu. Programy telewizyjne przeznaczone dla dzieci w większości
wzbogacają doznania emocjonalne , są bodźcem do podejmowania prac
plastycznych i swobodnej twórczości w tym zakresie.
Jednak nie wszystkie programy wpływają pozytywnie na rozwój emocjonalny i
ogólny dziecka. Nieprawidłowe dobranie programów może wywołać u dziecka
negatywne emocje tj. strach, lęk, agresja, które wzbudzają w nich bardzo
przykre odczucia , z którymi często nie mogą sobie poradzić. Dla dzieci
fantastyczno- telewizyjny świat jest często bardziej realny niż rzeczywisty.
Pozbawione zdolności selekcjonowania informacji, nie są w stanie zrozumieć,
dlaczego raniony śmiertelnie bohater raz wstaje i chodzi dalej, a drugi raz
nie wstaje. Najsilniej wpływowi telewizji ulegają małe dzieci, 3-4 letnie,
które mają niedojrzałą osobowość, podatną na działanie czynników
zewnętrznych. Drastyczne sceny mogą znieczulić dzieci, rodząc w nich
agresję, która jest sposobem odreagowania emocji.
James Dobson w swojej książce ” Rozmowy z rodzicami” pisze, iż najbardziej
czasochłonnym zajęciem dziecka nie jest nauka, uprawianie sportu, zabawa
lecz telewizja, która pochłania 14000 sennych godzin dzieciństwa (co daje 8
godz. przed telewizorem dziennie przez 4,9 lat).
M. Ziemska- psycholog społeczny-pisze, że obserwując dziecko, które
skończyło oglądać film zauważamy, że zachowuje się ono w szczególny sposób.
Jego ruchy są nieskoordynowane, podryguje, skacze, nie może znaleźć miejsca
i nie wie czym ma się zająć. Jego spojrzenie staje się ”szklane”
nienaturalne. Dzieje się tak dlatego ,że bajki mają bardzo szybkie tempo,
występuje eksplozja barw i świateł, ostre krzyki i dźwięki.
Psychologowie i pedagodzy stwierdzili, że przeciętne polskie dziecko,
poczynając od wieku przedszkolnego, spędza przed telewizorem ponad dwie,
trzy godziny dziennie. Co trzeci nastolatek natomiast wpatruje się w ekran
cztery godziny dziennie.
W okresie przedszkolnym bardzo ważnym procesem w życiu jest kształtowanie
wyobraźni. Jeśli dziecko dużo ogląda telewizję, nie ma okazji do tworzenia
świata wyobraźni. Jego wyobraźnia wypełniona jest gotowymi tworami z
telewizji. Zauważyć można że telewizja stanowi konkurencję dla czytania,
może być wrogiem komunikacji w rodzinie. Dlatego bardzo ważne jest to, aby
rodzice wybierali programy odpowiednie dla wieku ich dziecka oraz
kontrolowali czas spędzony przed telewizorem. Warto podkreślić, że czas
poświęcany dziecku powinien obejmować także wspólne oglądane programy i
rozmowy na ich temat.
Pomimo wielu zastrzeżeń jakie można mieć do telewizji należy stwierdzić, że
jest ona ważnym narzędziem w życiu człowieka. Dostarcza zarówno wiedzy jak i
rozrywki. Warto zatem nauczyć dziecko ” posługiwania” się telewizorem, a
oduczyć tego, by telewizor ”posługiwał” się nim.
LITERATURA:
-Gajda , J.(1983). Dziecko przed telewizorem, W-wa, Instytut WydawniczyDodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
Podobne zadania
PoMoCy!! ;(( Przedmiot: Język polski / Studia | 1 rozwiązanie | autor: najelli89 22.4.2010 (14:12) |
praca z kierunków pedagogiki współczesnej Przedmiot: Język polski / Studia | 1 rozwiązanie | autor: madzia2479 30.4.2010 (00:34) |
FIZJOLOGIA ORGANIZMU CZLOWIEKA A PRACA FIZYCZNA Przedmiot: Język polski / Studia | 2 rozwiązania | autor: bladyna4 4.5.2010 (13:44) |
Prosze pomocy Przedmiot: Język polski / Studia | 1 rozwiązanie | autor: kasiaczek1414 15.5.2010 (12:41) |
Polski pomocy ;[ Łatwe dla was! Przedmiot: Język polski / Studia | 1 rozwiązanie | autor: klaudia12 31.5.2010 (14:19) |
Podobne materiały
Przydatność 50% Praca Licencjacka
Toruń, czerwiec 2003 r. SPIS TREŚCI Strona I. Wprowadzenie .............................................................................................. 3 II. Uwarunkowania rozwoju turystyki w powiecie ........................................ 3 1. Położenie...
Przydatność 60% Praca licencjacka
Konstytucja Unii Europejskiej
Przydatność 80% Giełda Papierów Wartościowych na przykładzie GPW w Warszawie - praca licencjacka
Giełda Papierów Wartościowych na przykładzie GPW w Warszawie - praca licencjacka Spis treści Wstęp Rozdział I Geneza i uwarunkowania rozwoju giełdy papierów wartościowych w Polsce po 1945 r. 1.1 Istota rynku kapitałowego1.2 Funkcje rynku kapitałowego 1.3 Trendy światowe na rynkach kapitałowych 1.4 Powstanie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie Rozdział II...
Przydatność 65% Praca licencjacka nt. Ewidencja rozrachunków z tytułu dostaw i usług
Pewien (nie)uczciwy klient stwierdził, że praca nie nadaję się do użytku. A nóż komuś się przyda? :-) Podaję mail do osoby, która wyłudziła tę pracę (wiem, moja naiwność nie zna granic, ale już poznała:-) jaroslaw.gaworski@igies.pl Pozdrawiam i życzę udanego korzystania :) PRACA LICENCJACKA Uczelnia Instytut /Pracownia/ twoje imię i nazwisko nr albumu: ..... EWIDENCJA...
Przydatność 65% Nowoczesne Kanały Dystrybucji produktów bankowych w Polsce na przykladzie wybranych bankow - praca licencjacka
Kanały Dystrybucji produktów bankowych w Polsce na przykladzie wybranych bankow Praca licencjacka p Spis treści Strona WSTĘP………..…………………………………….…….. 4 ROZDZIAŁ I BANK I HISTORIA BANKOWOŚCI 1.1. Pojęcie i rola banków…………….……………....... 5 1.2 Ewolucja bankowości i systemu bankowego w Polsce...
0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań
0 0
betty1234 31.5.2010 (00:10)
Może to coś pomoże do sklecenia pracy licencjackiej:
Załączniki
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie