Treść zadania
Autor: ~Hernas Dodano: 23.4.2020 (15:37)
STATYSTYKA MATEMATYCZNA
Zadanie 1. (por. Mieczysław Sobczyk; Statystyka. Podstawy teoretyczne, przykłady – zadania; Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998, s. 163)
Dzienne zużycie wody w fabryce jest zmienną losową o rozkładzie normalnym. Na podstawie obserwacji n=196 dni roku stwierdzono, że średnie dzienne zużycie wody wynosi 1025 m3, natomiast S=20 m3. Na poziomie istotności 0,01 zweryfikować hipotezę, iż średnie rzeczywiste dzienne zużycie wody różni się istotnie od 1000 m3.
Odp. 17,5; 2,58; odrzucenie H0.
Zadanie 2. (por. Mieczysław Sobczyk; Statystyka. Podstawy teoretyczne, przykłady – zadania; Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998, s. 164)
Plony żyta w gospodarstwach indywidualnych pewnego województwa mają rozkład normalny o nieznanych parametrach. Przypuszcza się, że plony są rzędu 30 dt/ha. Czy przypuszczenie to jest słuszne, jeżeli w próbie złożonej z 26 losowo wybranych gospodarstw otrzymano średnią arytmetyczną 28 dt/ha oraz S=4 dt/ha? Przyjmijmy poziom istotności równy 0,05.
Odp. -2,5; 2,06; odrzucenie H0.
Zadanie 3. (por. Mieczysław Sobczyk; Statystyka. Podstawy teoretyczne, przykłady – zadania; Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998, s. 166)
Studenci dwóch równoległych lat matematyki i fizyki uzyskali średnie wyniki nauczania równe odpowiednio 3,6 (studenci matematyki) i 4,1 (studenci fizyki) oraz odchylenia standardowe równe odpowiednio S1=2, S2=1,8. Przy obliczaniu średnich uwzględniono wszystkie stopnie uzyskane przez studentów w ciągu ostatniego roku akademickiego. Liczby tych stopni były następujące: n1=200, n2=280. Na poziomie istotności 0,05 zweryfikować hipotezę, że wartości przeciętne ocen uzyskanych przez studentów matematyki i fizyki są jednakowe.
Odp. -3,906; 1,96; odrzucenie H0.
Zadanie 4. (por. Mieczysław Sobczyk; Statystyka. Podstawy teoretyczne, przykłady – zadania; Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998, s. 167)
W celu porównania przeciętnego stażu pracy pracowników w dwóch zakładach wylosowano z każdego z tych zakładów grupę pracowników i zbadano je pod względem długości stażu pracy. Otrzymano następujące wyniki:
Zakład 1: n1=26 pracowników, średnia arytmetyczna = 6,8 lat, S1=1,7 lat.
Zakład 2: n2=40 pracowników, średnia arytmetyczna = 8,2 lat, S2=2,5 lat.
Na poziomie istotności 0,01 zweryfikować hipotezę, że średnie staże pracy dla wszystkich pracowników tych zakładów są jednakowe.
(Podpowiedź: Jedna próba jest mała. Stosujemy statystykę o rozkładzie t-Student)
Komentarze do zadania
-
antekL1 24.4.2020 (11:03)
Patrz proszę jakie mam wątpliwości, czym jest "S".
Jednak chyba w zadaniach 1 i 2 jest to odchylenie standardowe
i trzeba je podzielić przez pierwiastek(n) [ np: przez 14 w zadaniu 1) aby dostać błąd średniej do obliczania "z".
Niestety już nie mogę poprawić tego w rozwiązaniu - czas mi się skończył.
Rozwiąż to zadanie i zarób nawet 16 punktów. 2 za rozwiązanie zadania, 12 gdy Twoja odpowiedź zostanie uznana jako najlepsza.
Rozwiązania
Podobne zadania
STATYSTYKA POMOCY Przedmiot: Matematyka / Studia | 1 rozwiązanie | autor: krzysiek0209 24.4.2010 (17:14) |
STATYSTYKA PROSZĘ O POMOC NA DZIŚ!! :( !!!!! Przedmiot: Matematyka / Studia | 1 rozwiązanie | autor: ruletka 12.1.2011 (09:11) |
statystyka Przedmiot: Matematyka / Studia | 1 rozwiązanie | autor: przekarykaturalizuj 15.2.2011 (15:57) |
statystyka Przedmiot: Matematyka / Studia | 1 rozwiązanie | autor: przekarykaturalizuj 15.2.2011 (15:59) |
statystyka Przedmiot: Matematyka / Studia | 1 rozwiązanie | autor: przekarykaturalizuj 15.2.2011 (16:02) |
Podobne materiały
Przydatność 50% Statystyka
Struktury jednowymiarowe. Statyst.met.analizy i ich rozkłądy Dwa typy porównań: 1) dwóch lub wiecej różnych zbiorowości pod wzgl tej samej cechy, 2)rozkładu 2-lub wiecej cech w tej samej zbiorowo. Cechy mierzalne analizujemy przy wykorzystaniu miar statystycznych: 1.przecietnych(średnie lub miary położenia lub tendencji centralnych)...
Przydatność 65% Statystyka
3 zadania które były na egzaminie zerowym + odpowiedzi na 2 z nich.
Przydatność 55% Statystyka matematyczna
Statystyka w rozumieniu tego wykładu to zbiór metod służących pozyskiwaniu, prezentacji, analizie danych. Celem generalnym stosowania tych metod, jest otrzymywanie, na podstawie danych, użytecznych uogólnionych informacji na temat zjawiska, którego dotyczą. Proces pozyskiwania danych ogólnie nazywany jest badaniem statystycznym. W ramach badania statystycznego...
Przydatność 65% Statystyka - podstawy
Podstawy statystyki w załącznikach.
Przydatność 55% Statystyka matematyczna
Statysyka
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
0 0
antekL1 24.4.2020 (10:46)
Zadanie 1.
Zakładam, że podana wartość S jest błędem ŚREDNIEJ. Wtedy ilość pomiarów już jest nieważna.
W zadaniu jest zdanie "różni się...", a nie "jest większe od...".
Dlatego zastosujemy test dwustronny. Najpierw obliczmy standaryzowaną funkcję "z(x)"
dla danych z zadania:
z = ( | x - xsr | ) / s ; gdzie:
x = 1025 - faktyczne zużycie wody
xsr = 1000 - sugerowana średnia
s = 20 - odchylenie od średniej.
Wartość bezwzględna w liczniku jest dlatego, że NIE interesuje nas znak różnicy między faktyczną i sugerowaną średnią. Badamy, czy są one istotnie różne.
Wstawiamy dane:
z = ( |1025 - 1000 | ) / 20 = 1.25
W tablicach rozkładu normalnego szukamy wartości dystrybuanty takiej, aby pole w "ogonach" funkcji Gaussa było równe poziom_istotności = 0,01. Ponieważ dla testu dwustronnego są dwa takie identyczne ogony, z lewej i z prawej strony "dzwonu" Gaussa to szukamy wartości dystrybuanty FI(z) równej:
FI(z) = (1 - 0,01) / 2 = 0,995
Znajdujemy z_krytyczne = 2,58
Jest to wartość krytyczna. Jeśli obliczone przez nas "z" jest większe od z_krytyczne
to H0 się potwierdzi. Ale widać, że z < z_krytyczne.
Odrzucamy hipotezę H0
----------------------------------------
PS: Można też rozwiązywać to zadanie znajdując przedział ufności dla średniej.
Wyjdzie na to samo.
Patrz też moje wątpliwości co do tego, czym jest "S" w zadaniu 2.
Może tutaj też trzeba tak samo zrobić??? Wtedy tym bardziej odrzucimy H0.
==================================================
Zadanie 2.
Zakładam, że podana wartość S jest błędem ŚREDNIEJ. Wtedy ilość pomiarów już jest nieważna.
Postępujemy identycznie jak w zadaniu 1. Liczymy "z"
z = ( | 28 - 30 | ) / 4 = 0.5
Wyznaczamy wartość krytyczną dla poziomu istotności 0,05, test dwustronny.
Szukamy wartości FI(z) = (1 - 0,05) / 2 = 0,975.
Znajdujemy z_krytyczne = 1.96
Otrzymana w zadaniu wartość z < z_krytyczne, moim zdaniem H0 jest słuszna.
----------------------
Może podana wartość S = 4 nie jest jednak błędem średniej, tylko odchyleniem standardowym? Jeśli tak, to do wzoru na "z" podstawiamy s' = S / pierwiastek(ilość_pomiarów).
s' = 4 / pierwiastek(26) = około 0,784
z = ( | 28 - 30 | ) / 0,784 = około 2,5
Ta wartość jest już większa od z_krytyczne i odrzucamy H0.
==================================================
Zadanie 3.
Tu już wyraźnie jest powiedziane, że S to odchylenie standardowe, nie błąd średniej.
Ilość danych jest duża możemy więc przybliżyć rozkład 't' rozkładem normalnym
o następujących parametrach:
średnia różnica wyników nauczania = 0
"s" do obliczania funkcji "z(x)", tej samej co w poprzednich zadaniach wyraża się nieprzyjemnym wzorem:
s = pierwiastek ( S1^2 / n2 + S2^2 / n1 )
s = pierwiastek ( 2^2 / 280 + 1,8^2 / 200) = 0,175
Obliczamy "z" biorąc różnice średnich ocen z zadania i "s" policzone wyżej:
z = ( | 3,6 - 4,1 | ) / 0,175 = około 2,86
Wartość krytyczna dla dwustronnego testu na poziomie istotności 0,05 to:
z_krytyczne = 1,96 ; (patrz zadanie 2)
Dostaliśmy z > z_krytyczne więc odrzucamy H0
PS: nie wiem, skąd wzięły się liczby w odpowiedzi, może ja się rąbnąłem w liczeniu ?
==================================================
Zadanie 4.
Obliczamy "s" jak w zadaniu 3
(to NIE jest dokładny wzór, ale dla liczebności w tym zadaniu jest on wystarczająco dobrze przybliżony)
s = pierwiastek (1,7^2 / 40 + 2,5^2 / 26) = około 0,56
Obliczamy t = | 6,8 - 8,2 | / 0,56 = około 2,5
(to się identycznie liczy jak "z" w zadaniu 3, tylko teraz będziemy porównywać wynik
z krytyczną wartością t_krytyczne wziętą z tablic rozkładu "t", a nie normalnego.
Dla rozkładu t określamy jeszcze ilość stopni swobody
f = n1 + n2 - 1 = 26 + 40 - 2 = 64
W tablicach szukamy krytycznego "t" dla dwustronnego testu,
poziomu istotności 0,01 i f = 64 stopnie swobody.
[ przy takiej ilości stopni swobody jest już mało ważne, czy weźmiemy f = 64, czy 60 ]
Dostajemy:
t_krytyczne = 2,65
Obliczona u nas wartość t < t_krytyczne więc przyjmujemy H0.
Ale to tak "na styk", już test na łagodniejszym poziomie istotności 0,02
odrzuciłby H0.
==================================================
W razie pytań albo jak się pomyliłem (szczególnie dotyczy to moich wątpliwości co do zadania 1) - proszę pisz na priv.
Dodaj komentarz - Zgłoś nadużycie
antekL1 24.4.2020 (10:58)
Tak, myślę, że w zadaniach 1 i 2 dzieli się "S" przez pierwiastek z ilości pomiarów. Czyli S = odchylenie standardowe, nie błąd średniej.