Treść zadania
Autor: d0m4m Dodano: 20.4.2020 (21:38)
mowa niezależna i zależna WAŻNE! PROSZĘ NAJLEPIEJ NA DZISIAJ Z GÓRY DZIĘKUJĘ :) na początku coś co m]pomoże do zadań, zadania są niżej.
niezależna - to dosłownie przytoczenie cudzej lub własnej wypowiedzi
zależna - to przytoczenie cudzej lub własnej wypowiedzi nie dosłownie lecz w postaci zdania podrzędnego dopełnieniowego
zależna niezależna
nauczyciel zapytał ucznia: nauczyciel zapytał, czy uczeń poprawi swoją ocenę.
..Poprawisz swoją ocenę?
uczen odpowiedział: uczeń odpowiedział, że poprawi.
..Poprawię.
Oficer rozkazał mi: Oficer rozkazał mi, żebym wykonał to zadanie.
..Wykonaj to zadanie!
zdanie wprowadzające - informuje o tym, kto wprowadza przytoczone słowa.
zdanie wprowadzane - to przytoczenie cudzych lub własnych słów w ich dosłownym brzmieniu.
Ojciec powiedział mi: pobiegnij do domu:
(zdanie wprowadzające) (zdanie wprowadzone)
1N 2P
Ojciec powiedział mi. żebym pobiegł do domu.
1.
.
.
. . . .2 zdanie podrzędnie (P - co ojciec powiedział mi?
dopełnieniowe O - (to) żebym pobiegł do domu)
ZADANIA
zad 1. na podstawie informacji wyżej stwórz w zeszycie mapę mentalną która ułatwi ci zapamiętanie najważniejszych informacji dotyczących różnic między mową zależną i niezależną.
a) Wykonałam/wykonałem zadanie
b) Nie wykonałam/Nie wykonałem zadania
Odp
Zad 2. określ jaki rodzaj mowy reprezentują poniższe zdania (mowa zależna/mowa nie zależna)
a) Wczoraj Kasia podczas lekcji oznajmiła: "Nie odrobiłam zadania domowego"
Odp.
b) Filip krzyknął:
- Nie lubię pomidorów.
Odp.
c) W "Wiadomościach" redaktor oświadczył, że od jutra rozpoczyna urlop.
Odp.
d) Anna powiedziała do Oli, aby nie ruszała jej rzeczy.
Odp.
Zad 3.
Przekształć podane zdania tak, aby reprezentowały drugi rodzaj mowy
a) Bibliotekarka powiedziała do Basi, że oddała książkę po terminie.
Odp.
b) Nauczyciel matematyki stwierdził, że Karol znakomicie opanował ułamki.
Odp.
c) Mama oświadczyła Adamowi: "Jutro masz wizytę u dentysty".
Odp.
d) Bartek wyznał:
- Basiu kocham cię.
Odp.
e) policjant powiedział kierowcy, że przekroczył on prędkość o 20 kilometrów.
Odp.
Rozwiąż zadanie i zarób nawet 12 punktów. 2 za rozwiązanie zadania, 8 gdy Twoja odpowiedź zostanie uznana jako najlepsza.
Rozwiązania
Podobne zadania
Potrzebne na dzisiaj Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: klaudunia999555 20.4.2010 (14:49) |
Mowa koncowa Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: Oliwia2029 22.4.2010 (18:55) |
Krótki, rymowany wiersz z morałem ( na dzisiaj ) Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 4 rozwiązania | autor: wojtas 27.4.2010 (17:17) |
Pomocy !!!!!!!!!!!! Na dzisiaj proszę Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 2 rozwiązania | autor: KopytkoXd 29.4.2010 (17:17) |
Kto zrobi to najszybciej i najlepiej daje od razu naj*** Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: HelloKitty22 11.5.2010 (15:01) |
Podobne materiały
Przydatność 55% Kochanowski dzisiaj.
Jan Kochanowski uważany jest za największego poetę polskiego renesansu. Chyba każdy wie, iż to właśnie on pisał "Fraszki" i "Pieśni", że to spod jego pióra wyszedł zbiór dziewiętnastu "Trenów" ku pamięci Urszuli, większość Polaków zna, choćby ogólną, problematykę "Odprawy posłów greckich". Czy jednak ten fakt ma jakiś większy...
Przydatność 55% Kodeks rycerski obowiązujący dzisiaj.
Czy warto, by kodeks rycerski obowiązywał i dziś? Wydaje mi sie, ze warto, ale nie wiem, czy znalazl by sie ktos, kto by tego kodeksu przestrzegal. Czemu? Aby odpowiedziec na to pytanie, nalezy najpierw zastanowic sie, czym jest ten kodeks. Na poczatku V wieku, gdzy ksztaltowac sie zaczela epoka zwana pozniej sredniowieczem, narodzila sie nowa warstwa spoleczna - rycerstwo. Glownym...
Przydatność 85% Mowa ciała.
Do ubioru i otoczenia zalicza się fryzurę. makijaż, biżuterię, rodzaj używanych przedmiotów i sposób kreowania swojego otoczenia. Jakość głosu ma trzy składniki: głośność, tempo i wysokość. Wszystkie one zależą od sposobu oddychania, a to świadczy o stanie emocji oraz o napięciu przepony. W kontekście mowy ciała trzeba powiedzieć także o kongruencji, czyli o zgodności...
Przydatność 100% Mowa Zależna
MOWA ZALEŻNA: Present Simple na Past Simple. Sue said: I don’t like him. Sue said (that) she didn’t like him. Present Continuous na Past Continuous The sun is shining, he said. He said the sun was shining. Past Simple na Past Perfect Monica said I wrote a letter. Monica said she had written a letter. Present Perfect na Past Perfect I have lost my keys, said Mike. Mike said...
Przydatność 65% Mowa weselna
Drodzy nowożeńcy! Szanowni goście! Ktoś kiedyś mądrze powiedział, iż kochając marzy się o przyszłości. I oto dzisiaj, dane jest nam być świadkami wielkiego wydarzenia, sakramentalnego – tak, otwierającego przed dwojgiem młodych ludzi wrota do ich wspólnego jutra. Zapewne oboje zdają sobie sprawę jak trudnego wyzwania się podjęli. Aczkolwiek...
0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań
Zgłoś nadużycie
Komentarze do zadania