Treść zadania
Autor: gosienkalee Dodano: 6.4.2020 (09:55)
1. Uzupełnij zdania, wpisując partykułę nie łącznie lub rozdzielnie.
a) Ludziom pracującym w kopalni grozi . . . . . . . bezpieczeństwo.
b) U bram Rzymu stanął . . . . . . . przyjaciel
c) To . . . . . . . przyjaciel, lecz twój wróg.
d) Dzisiaj w modzie jest . . . . . . . palenie.
2. Dokończ zdanie. Zaznacz odpowiedź 1 albo 2 i jej uzasadnienie spośród A-B.
W zdaniach: To nie pogoda, a brak pieniędzy sprawił, że wyjazd zupełnie nam się nie udał oraz To niepogoda
sprawiła, że wyjazd zupełnie nam się nie udał pisownia rzeczowników z partykułą nie jest
1. niepoprawna,
2. poprawna,
ponieważ
rzeczowniki z partykułą nie piszemy łącznie, chyba że
zaznaczamy wyraźne przeciwstawienie.
A.
B. rzeczowniki z partykułą nie zawsze piszemy łącznie.
3. Z którymi nieosobowymi formami czasownika przeczenie nie należy pisać łącznie? Wskaż właściwą odpowiedź.
A. pracującym, widzącej, rozbitego
B. chcieć, rozwiązanego, zamkniętym
C. zjadłszy, trzeba, widziany
D. znająca, rosnących, próbując
4. Wyrazy z ramki zapisz z partykułą nie i umieść je w odpowiednich rubrykach tabeli.
okrzyknięto, musielibyśmy, śpiewającej, chcieć, zapalonemu, zobaczywszy, wymieniona
Pisownia łączna z nie Pisownia rozdzielna z nie
5. Oceń prawdziwość twierdzeń dotyczących pisowni partykuły nie z przymiotnikami. Wybierz odpowiednio
T (tak) lub N (nie).
Nie z przymiotnikami w stopniu najwyższym piszemy łącznie. T N
Nie z przymiotnikami w stopniu wyższym piszemy oddzielnie. T N
Nie z przymiotnikami w stopniu równym piszemy łącznie, chyba że zaznaczamy wyraźne
przeciwstawienie.
T N
6. Dokończ zdanie. Zaznacz odpowiedź 1 albo 2 i jej uzasadnienie spośród A-B.
W zdaniach: Niewielkim kosztem Marta zbudowała ten dom oraz Miałeś wziąć małą, a nie wielką walizkę
pisownia przymiotników z partykułą nie jest
1. poprawna,
2. niepoprawna,
ponieważ
A. przymiotniki w stopniu równym zawsze piszemy łącznie.
przymiotniki w stopniu równym piszemy łącznie, chyba że
zaznaczamy wyraźne przeciwstawienie.
B.
7. Przymiotniki z ramki zapisz odpowiednio łącznie lub rozdzielnie z partykułą nie.
najmniejszy, staranny, tańszy, doskonały, dzisiejszy, chętni, najzdrowszy, trwalszy
1. łącznie -
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. rozdzielnie -
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1. Uzupełnij zdania, wpisując partykułę nie łącznie lub rozdzielnie.
a) Dzisiaj . . . . . . . czytanie książek nie jest powodem do dumy.
b) To . . . . . . . szczerość, lecz bezczelność.
c) W jej głosie wyczułem . . . . . . . szczerość.
d) W gazecie napisano . . . . . . . prawdę.
2. Dokończ zdanie. Zaznacz odpowiedź 1 albo 2 i jej uzasadnienie spośród A-B. W zdaniach: Nieprzyjaciel zaatakował nasz kraj oraz To nie przyjaciel twój, lecz wróg pisownia rzeczowników
z partykułą nie jest
1. poprawna,
2. niepoprawna,
ponieważ
A. rzeczowniki z partykułą nie zawsze piszemy łącznie.
rzeczowniki z partykułą nie piszemy łącznie, chyba że
zaznaczamy wyraźne przeciwstawienie.
B.
3. Z którymi nieosobowymi formami czasownika przeczenie nie należy pisać łącznie? Wskaż właściwą odpowiedź.
A. znająca, rosnących, próbując
B. zjadłszy, trzeba, widziany
C. chcieć, rozwiązanego, zamkniętym
D. pracującym, widzącej, rozbitego
4. Wyrazy z ramki zapisz z partykułą nie i umieść je w odpowiednich rubrykach tabeli.
palącemu, zatrzymałyby, odrobione, usiadłszy, zakryta, spłacono, znieść
Pisownia łączna z nie Pisownia rozdzielna z nie
5. Oceń prawdziwość twierdzeń dotyczących pisowni partykuły nie z przymiotnikami. Wybierz odpowiednio
T (tak) lub N (nie).
Nie z przymiotnikami w stopniu najwyższym piszemy oddzielnie. T N
Nie z przymiotnikami w stopniu równym piszemy łącznie, chyba że zaznaczamy wyraźne
przeciwstawienie.
T N
Nie z przymiotnikami w stopniu wyższym piszemy łącznie. T N
6. Dokończ zdanie. Zaznacz odpowiedź 1 albo 2 i jej uzasadnienie spośród A-B.
W zdaniach: Niewielkim kosztem Marta zbudowała ten dom oraz Miałeś wziąć małą, a nie wielką walizkę
pisownia przymiotników z partykułą nie jest
1. niepoprawna,
2. poprawna,
ponieważ
A. przymiotniki w stopniu równym zawsze piszemy łącznie.
przymiotniki w stopniu równym piszemy łącznie, chyba że
zaznaczamy wyraźne przeciwstawienie.
B.
7. Przymiotniki z ramki zapisz odpowiednio łącznie lub rozdzielnie z partykułą nie.
najszybszy, wielki, drogie, lepszy, ładny, dzisiejszy, głośniej, najbardziej
1. łącznie -
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2. rozdzielnie -
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rozwiąż zadanie i zarób nawet 12 punktów. 2 za rozwiązanie zadania, 8 gdy Twoja odpowiedź zostanie uznana jako najlepsza.
Rozwiązania
Podobne zadania
Różne rodzaje podmiotów.Zdania bezpodmiotowe Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: Konto usunięte 12.4.2010 (21:59) |
Różne rodzaje podmiotów.Zdania bezpodmiotowe Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: Konto usunięte 12.4.2010 (22:13) |
Ułuż dwa zdania z dowolnymi rzeczownikami zakończonymi w celowniku liczby Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: xangelaa 14.4.2010 (21:28) |
1. Jakie to zdania? Omów budowę tych zdań. Nazwij je i narysuj wykres.- Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: iwa646 15.4.2010 (13:25) |
Zdania złożone podrzędnie Przedmiot: Język polski / Szkoła podstawowa | 1 rozwiązanie | autor: Mikusiaq 16.4.2010 (16:46) |
Podobne materiały
Przydatność 55% Czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone - przykłady
W załączniku: tabela z ponad 100 czasownikami rozdzielnie i nierozdzielnie złożonymi wraz z podaniem znaczenia i trzeciej formy czasownika.
Przydatność 70% Zdania złożone
Zdania złożone Zdania współrzędne Zdania współrzędne łączne (spójniki: i, oraz, a, ani, to - to, tudzież) _______ _ _ _ _ _______ Zdania współrzędne rozłączne (spójniki: albo, czy, lub, bądź) ______<___>______ Zdania współrzędnie przeciwstawne (spójniki: ale, a, bez, jednak, zaś, natomiast, czyli, to jest) _____>____<_____ Zdania współrzędne...
Przydatność 60% Części zdania
CZĘŚCI ZDANIA- podmiot, orzeczenie, dopełnienie, przydawka i okolicznik. METRYCZKA ORZECZENIA Do czego służy ta część zdania? Wyraża czynność lub stan podmiotu. Jak szukać orzeczenia? Pytaj tak jak o czasownik: co robi? w jakim jest stanie? co się z nim dzieje? Przykłady orzeczeń: Ula odrobiła lekcje. Obraz wisi na ścianie. Wyróżnisz: -Orzeczenie czasownikowe,...
Przydatność 65% Części zdania
Dopełnienie - część zdania, określa czasownik (czasem przymiotnik lub przysłówek), odpowiada na pytania przypadków zależnych (wszystkich oprócz mianownika) Przydawka - jest określeniem rzeczownika, odpowiada na pytania: jaki? który? ile? czyj? czego? z czego? Okolicznik - część zdania, określa czasownik (czasem przymiotnik lub przysłówek). Typy okoliczników:...
Przydatność 80% Części zdania
CZĘŚCI ZADNIA ORZECZENIE Czasownikowe – forma osobowa czasownika lub nieosobowa zakończona na –no lub -to. Zrobisz to jutro rano. Zebranie zakończono o czwartej. Imienne – składa się z łącznika (być, stać się, zostać) oraz orzecznika (rzeczownik, przymiotnik, zaimek lub inne) Zostanę reżyserem. Marysia jest przebiegła. PODMIOT Rzeczownik lub...
0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań
Zgłoś nadużycie
Komentarze do zadania