Treść zadania
Autor: Natallie6666 Dodano: 30.5.2010 (19:55)
Pomocy z HISTORII NA JUTRO MAM KARTK . pomoże ktoś odp na te pytania ? Proszę
1. wymien prezydentow III RP.
2.kedy odbyły się I wolne wybory samorzadowe.
3. ktora kadencje pelni funkcje sejm a ktora senat.
4.ilu mamy pasłow a ilu senatorow.
5.co ile lat odbywaja sie wybory parlamentarne . 6.podaj rok uchwalenia kostytucji obecnie obowiazujacej.
7.podaj rok podpisania konkordatu miedzy polska a stolica apostolska.
8.napisz na czym polegal plan leszka Barcelowicza.
9.wymien 4 reformy zadu jerzego wózga.
10.podaj rok prztstapienia polski do UE i NATO, kto byl wtedy premierem i ministrem spraw zagranicznych polski.
11.wymien sasiadow polski ich stolice i prezydentow.
12.wymien organizacje do ktorych nalezy polska.
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
wypracowanie-historia Przedmiot: Historia / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: Patunia01235 28.3.2010 (18:24) |
Dzień z życia szlachcica w średniowieczu Prosze o pomoc Przedmiot: Historia / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: Pastala96 28.3.2010 (20:25) |
Pomocy!! Przedmiot: Historia / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: malinka14 28.3.2010 (20:55) |
HISTORIA HELP ME ! :)) ;(( Przedmiot: Historia / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: Cichax966 6.4.2010 (10:04) |
hira POMOCY jutro mam powtórzenie i pytanko:/ Przedmiot: Historia / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: karolinabuczak1 15.4.2010 (17:26) |
Podobne materiały
Przydatność 75% Charakterystyka pomocy społecznej po 1989r. Pomoc społeczna w świetle obowiązującego prawa.
SPIS TREŚCI Wstęp?????????????????????????3 I. Przemiany w strukturze i świadomości społecznej po 1989r. ???????????????????....4 II. Pomoc społeczna po 1989r?????????????.6 III. Pomoc społeczna w świetle obowiązującego prawa???.8 IV. Kadry pomocy społecznej?????????????..13 V. Bieda jako problem społeczny???????????...15 Bibliografia??????????????????????17 WSTĘP Pomoc...
Przydatność 75% Łańcuch pomocy
1. Ocena, zabezpieczenie miejsca wypadku • Rozpoznanie (co się wydarzyło i co może się jeszcze wydarzyć) • Jakie są zagrożenia ( dla ratującego, poszkodowanych i świadków zdarzenia) • Zabezpieczenie m-ca wypadku aby zapobiec kolejnym nieszczęśliwym zdarzeniom • Zebrać informacje od świadków 2. Ocena ilości i stanu poszkodowanych • Ilu jest poszkodowanych...
Przydatność 50% Stowarzyszenia Pomocy
Nazwa: stowarzyszenie Pomocy Nieletnim Narkomanom Siedziba: ul. Szpitalna 276 Piekary Śląskie Teren Działania: ogólnopolski Osoba reprezentująca: psycholog Karolina Nowak (dane fikcjne) Cele działania: -swiadczenie wszechstonnej pomocy młodzieży, która nie potrafi sobie poradzić z "używkami" -pokrywanie w miarę posiadanych środków kosztów leczenia i badać...
Przydatność 80% Pierwsza pomoc - pomoc przedmedyczna
Pierwsza Pomoc Przedmedyczna Pierwsza pomoc przedmedyczna to czynności ratownika (osoby udzielającej pierwszą pomoc) prowadzące do zabezpieczenia i utrzymania przy życiu osoby poszkodowanej, do czasu przyjazdu wykwalifikowanych służb. Etapy pierwszej pomocy 1. ocena sytuacji 2. zabezpieczenie miejsca zdarzenia 3. ocena stanu poszkodowanego 4. wezwanie pomocy - 999 ? Pogotowie...
Przydatność 50% Pomagajmy kiedy wołają pomocy
Wielkim problemem naszego społeczeństwa, nie dostrzegalnym przez niektórych, są samobójstwa. Czasami wydaje się, że problem ten nas nie dotyczy, lecz to nieprawda, bo ta tragedia, może spotkać nas, lub naszych bliskich, w momencie, w którym najmniej będziemy się tego spodziewać. Z danych Światowej Organizacji Zdrowia i Międzynarodowego Stowarzyszenia Zapobiegania Samobójstwa...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
0 0
kasia_k87 4.6.2010 (17:31)
1) Józef Piłsudski, Gabriel Narutowicz, Maciej Rataj , Stanisław Wojciechowski , Ignacy Mościcki
2) Następne (częściowo) wolne wybory odbyły się 4 czerwca 1989. Zgodnie z ustaleniami Okrągłego Stołu w wolnych wyborach wybrano wszystkich senatorów oraz 35% posłów (tzw. Sejm kontraktowy), pozostałe miejsca zagwarantowane były dla PZPR i partii satelickich. Wybory te uznaje się często za początek III Rzeczypospolitej, w której odbywają się całkowicie wolne wybory pięcioprzymiotnikowe.
3)
4) Sejm składa się 460 posłów a Senat ze 100 senatorów
5)odbywają się w Polsce co 5 lat, chyba że urząd zostanie opróżniony.
6) 1997
7)w lipcu 1993 roku
8)Plan Balcerowicza to potoczna nazwa pakietu reform gospodarczo-ustrojowych, przygotowanego w ciągu 111 dni, którego realizacja rozpoczęła się w roku 1990. Nazwę tę utworzono od nazwiska głównego autora tych reform, ówczesnego wicepremiera i ministra finansów, Leszka Balcerowicza. Wraz z grupą ekspertów (wśród których byli m.in. prof. Jeffrey Sachs, prof. Stanisław Gomułka, dr Stefan Kawalec i dr Wojciech Misiąg) we wrześniu 1989 roku stworzył on plan reform, a 6 października jego zarys [1] został przedstawiony publicznie przez Balcerowicza na konferencji prasowej transmitowanej przez TVP. Plan ów miał doprowadzić do stabilizacji makroekonomicznej (przede wszystkim do redukcji inflacji) oraz umożliwić transformację z gospodarki centralnie sterowanej do rynkowej.
W momencie gdy zaczęto wprowadzać plan Balcerowicza, panowała w Polsce hiperinflacja (roczna stopa inflacji w 1989: +639,6% która zaczęła narastać od sierpnia 1989 roku), zadłużenie zagraniczne wynosiło 42,3 mld USD (64,8% PKB wg GUS), występowały olbrzymie niedobory rynkowe oraz postępująca, nieformalna dolaryzacja obrotu, a całej gospodarce groziła zupełna zapaść.
9.Cztery reformy rządu Jerzego Buzka
W połowie lat dziewięćdziesiątych rząd Jerzego Buzka rozpoczął wprowadzanie czterech reform społecznych, jakimi były: reforma szkolnictwa, reforma emerytalna, reforma administracyjna oraz reforma służby zdrowia, i to chyba ta ostatnia wzbudza najwięcej kontrowersji. W mojej pracy bardziej szczegółowo omówię reformę, która miała na celu uzdrowienie lecznictwa, jednak okazała się dla niego tak groźna jak średniowieczna epidemia dżumy dla Europy.
Reforma Emerytalna
Reforma zabezpieczenia społecznego, której wszyscy zaczęliśmy doświadczać już od 1.01.1999r, zakłada uzupełnienie od dziesięcioleci funkcjonującego systemu wypłacania emerytur ze składek obecnie zatrudnionych, rozwiązaniami nie znanymi w Polsce. Dotychczasowy system umowy międzypokoleniowej oparty o ZUS (I filar) - gdzie dzisiejsi emeryci nie otrzymują świadczeń ze swoich ale ze składek pobieranych od obecnych klientów ZUS - został uzupełniony o kapitałowe ubezpieczenia emerytalne - obowiązkowe (II filar) i dobrowolne (III filar). Najlepiej ilustruje to zamieszczony powyżej schemat podziału składki odprowadzanej do ZUS i przepływu kapitału w II filarze. Pominięto, aby zachować przejrzystość działanie III filara.
Reforma szkolnictwa
Głównymi celami reformy szkolnictwa są: upowszechnienie średniego wykształcenia, podniesienie jego poziomu oraz lepsze przygotowanie uczniów do zawodu, umożliwiającego dostosowanie się do potrzeb zmieniającego się rynku pracy. Stąd konieczność wdrożenia nowych typów szkół i nowych programów. Kształcenie zawodowe ma być systemem w pełni zintegrowanym, umożliwiającym nabywanie i potwierdzanie kwalifikacji zawodowych na jednakowych zasadach w systemie szkolnym i pozaszkolnym oraz nieść wysoki poziom mobilności zawodowej Polaków. Poniższy schemat najlepiej zilustruje nowy system szkolnictwa i całą reformę.
Reforma administracyjna
Podstawowa jednostka samorządu jest, zgodnie z Europejska Karta Samorządu Terytorialnego gmina, jednostka terytorialnie dostatecznie mała i dostatecznie zwarta socjologicznie, w administrowaniu której obywatele mogą brać bezpośredni udział. W Polsce nie wykształciły się jeszcze nawyki takiego udziału, tym bardziej trudno spodziewać się ich wobec wyższego szczebla.
Ogólnie o reformie, jej skutkach i przebiegu:
· Małe województwa i samodzielne miasta, jako jednostki administracyjne szczebla pośredniego, łatwo dostępne dla obywatela są rozwiązaniem pozytywnie zweryfikowanym w praktyce. Degradacja 32 lub 37 miast wojewódzkich będzie zarazem oznaczała degradacje związanych z nimi województw. W dodatku ostatnia symulacja z lipca 1997 roku przeprowadzona przez MSWiA, (Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji) przewiduje takie przetasowanie personelu po który w likwidowanych województwach na zasiłek dla bezrobotnych zostanie skierowanych 28 tysięcy zwolnionych pracowników, a jednocześnie obok dużych województw, czyli regionów utworzy się we wszystkich dotychczasowych miastach wojewódzkich regionalne delegatury. W ten sposób oprócz dodatkowego szczebla powiatu z obecnych województw stworzy się dwa szczeble administracji: regiony (duże województwa) i delegatury regionów.
· Rola regionów we współczesnej gospodarce polega głownie na planowaniu przestrzennym. W Europie Zachodniej regiony miały dowartościować terytoria tradycyjnie zaniedbane gospodarczo i kulturalnie, ale nie są one nigdzie doświadczeniem pozytywnie sprawdzonym, przeciwnie - zdopingowały rozwój separatyzmowi dzielnicowych grożących np. we Włoszech rozpadem państwa.
· Regiony, jako samodzielne mini-panstwa z własnym parlamentem, własna skarbowością, własnym działem stosunków zagranicznych i obiektami własności regionalnej spowodują takie zwiększenie kosztów na której Polski dzisiejszej nie stać.
· Nic nie stoi na przeszkodzie przekształceniu wojewódzkiej administracji państwowej w organy wojewódzkich związków gmin, podobnie jak nic nie stoi na przeszkodzie powoływaniu wszelkich ponad wojewódzkich celowych związków gmin, lub województw w skali regionu, bądź w skali ponadregionalnej, na postawie związku z określonym zadaniem (jak gospodarowanie ciekiem wodnym itp.)
· Nieprofesjonalności podejmowania działań na rzecz reformy administracji dowodzi tryb kalkulacji kosztów jakie maja pociągać za sobą budowy powiatów i likwidacji województw. Oficjalne dokumenty b. URM i obecnego MSWiA operują danymi o tych kosztach sprzecznymi ze sobą wahającymi się: od 80 mln. PLN, poprzez 1 miliard 260 mln. PLN.; 650 -660 mln PLN do 350 mln. PLN według oświadczenia min. Millera z września b.r. Według tego oświadczenia koszty regionów miały być mniejsze niz. obecnych województw. Nie uwzględniono w nich jednak samorządowego statusu regionów i związanych z tym olbrzymich wydatków lokalnego parlamentu, wyborów, opłacenia radnych, plac marszałka i członków zarządu, oraz kosztów utrzymywania samodzielnych stosunków zagranicznych.
· Analizę wszystkich kosztów proponowanych zmian należałoby powierzyć niezależnym ekspertom którzy będą pilnować przyjętych w świecie cywilizowanym zasad kosztorysowania podobnych przedsięwzięć. Dodajmy zaś, ze nawet podawane zaniżone koszty rzędu pół miliarda PLN, są zbyt wysokie na możliwości Polski.
Reforma służby zdrowia
Na podstawie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym od dnia 01.01.1999 r. wprowadzana jest w Polsce reforma służby zdrowia.
Podstawowe zasady
· solidarność społeczna
· samorządność
· samofinansowanie
· prawo wolnego wyboru lekarza
· prawo wolnego wyboru Kasy Chorych
· zapewnienie równego dostępu do świadczeń
· gospodarność i celowość działania
Utworzono również tak zwane: Kasy Chorych
Kasy Chorych są instytucjami ubezpieczeniowymi.
Kasy Chorych :
1. gromadzą środki finansowe
2. zarządzają nimi
3. zawierają umowy ze świadczeniodawcami
4. i płacą im za udzielane pacjentom świadczenia.
Powstało 16 regionalnych kas chorych ( 32 oddziały terenowe ), każda z nich, obejmie co najmniej milion mieszkańców, oraz jedna kasa branżowa - służb mundurowych.
Art. 8 ustawy wylicza, kto podlega obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego, w porównaniu do poprzednich uregulowań są to cudzoziemcy, uchodźcy, rolnicy i ich domownicy, kombatanci nie pobierający renty lub emerytury, osoby na urlopie wychowawczym oraz pozostający na utrzymaniu opieki społecznej. Każdy może być członkiem tylko jednej Kasy Chorych.
Od 01.01.2002 r. będzie można ubezpieczać się w innej instytucji niż Kasa Chorych. Powstanie takich ubezpieczalni jest obwarowane szeregiem zapisów w ustawie. Po zgłoszeniu się do Kasy Chorych i opłaceniu składki, osoba staje się jej członkiem. Dowodem objęcia ubezpieczeniem jest karta identyfikacyjna. Prawo do świadczeń wygasa po miesiącu od ostatniej wpłaty.
Świadczenia te, Kasy Chorych, dysponując pieniędzmi ze składek, będą kontraktować od świadczeniodawców na podstawie konkursu ofert ( przy zawieszeniu w tym wypadku ustawy o zamówieniach publicznych ).
Zmieniło się również wiele jeśli chodzi o dostęp do lekarzy specjalistów(tj. okulista, laryngolog itd.) Pacjentowi przysługuje prawo wolnego wyboru:
· lekarza podstawowej opieki zdrowotnej ( POZ )
· lekarza specjalisty ( po uzyskaniu skierowania od lekarza POZ )
· szpitala ( po uzyskaniu skierowania od lekarza POZ )
· pielęgniarki, położnej i innych świadczeniodawców
spośród tych z którymi Kasa Chorych zawarła kontrakt na świadczenie usług.
Utworzono również Rejestr Usług Medycznych (RUM)
Co to jest Rejestr Usług Medycznych ( RUM) ? Zaprojektowany w 1991 r. i wprowadzany pilotażowo w niektórych rejonach kraju, system rejestrowania, rozliczania i analizy usług medycznych. Na ten system składają się :
· dokument RUM ( książeczka lub karta magnetyczna )
· zbiory danych ( medycznych, epidemiologicznych,finansowych )
· biuro RUM
W ustawie o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym ( art. 18 ) napisano : "dowodem objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym jest karta identyfikacyjna ubezpieczenia zdrowotnego" z nazwiskiem, imieniem, PESEL-em, datą urodzenia i miejscem zamieszkania. W znowelizowanej ustawie o zakładach opieki zdrowotnej zakładano, że RUM-y powinny być wprowadzone na terenie calego kraju, lecz jasne jest że jest to niemożliwe, a ponadto Ministerstwo Zdrowia zapowiedziało wycofanie się z tego systemu. RUM zaprojektowany i wdrażany przez poprzednią ekipę rządową, na który wydano miliony złotych, wg aktualnego Ministerstwa, nie nadaje się do zastosowania - nie spełnia stawianych przed nim wymogów i jego modyfikacja byłaby zbyt droga. RUM zostanie zastąpiony innym systemem - START (Standarty Rozliczania Transakcji Medycznych ). Biura wojewódzkie RUM zostaną przejęte przez Kasy Chorych, terenowe pozostaną u świadczeniodawców.
Zmiany nastąpiły też w kwestii refundacji leków:
Kasy Chorych oprócz kontraktowania usług medycznych od świadczeniodawców, będzie ponosić koszty refundacji leków wydawanych z aptek. Receptę może wystawić lekarz ubezpieczenia zdrowotnego, lub inny lekarz, jeśli podpisał stosowną umowę z Kasą Chorych. Zgodnie z ustawą o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym apteka otrzymuje refundację ceny leku wydanego ubezpieczonemu bezpłatnie, za opłatą ryczałtową lub za częściową odpłatnością, po przedstawieniu Kasie Chorych zbiorczego zestawienia zrealizowanych recept podlegających refundacji.
Ogólnie rzecz biorąc reformy te nie przyniosły tak wielu zmian, a jedynie wprowadziły dużo chaosu i zamieszania. Sama najbardziej odczuwam reformę szkolnictwa, ponieważ ta bezpośrednio mnie dotyczy, dla przkładu pragnę przytoczyć słowa ministra Edukacji Narodowej w rządzie Jerzego Buzka pana Handkego: „Szkoła będzie mniej stresująca dla ucznia, skończy się wkuwanie na pamięć dat i regułek...”. Z tego co dowiedziałam się pisząc tę pracę wnioskuję, że dla Polaków najbardziej korzystna okazała się reforma emerytalna...pozwala ona zaoszczędzić na emeryturę, tyle ile chciało by się otrzymać(czyli kwotę nie odbiegającą aż tak bardzo od naszej pensji). Nasze reformy cały czas wymagają uzdrawiania, ale mam nadzieję, że nasz pożal się Boże minister zdrowia pan Łapiński, jakoś sobie poradzi!!!
10.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie