Treść zadania
Autor: Destloker Dodano: 1.3.2020 (11:26)
Siema pomógłby z tą rozprawką?
Temat:
W jaki sposób w tekstach kultury ukazywana jest natura? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do poniższego fragmentu powieści „Chłopi” W. Reymonta, całego utworu oraz innego tekstu kultury. Pamiętaj, że Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 słów. Powodzenia!
Cicho było, ciepło i nieco sennie.
Słońce, chociaż to był już koniec września, przygrzewało jeszcze niezgorzej — wisiało w połowie drogi między południem a zachodem, nad lasami, że już krze i kamionki, i grusze po polach, a nawet zeschłe twarde skiby kładły za się cienie mocne i chłodne.
Cisza była na polach opustoszałych i upajająca słodkość w powietrzu, przymglonym kurzawą słoneczną; na wysokim, bladym błękicie leżały gdzieniegdzie bezładnie porozrzucane ogromne białe chmury niby zwały śniegów, nawiane przez wichry i postrzępione.
A pod nimi, jak okiem ogarnąć, leżały szare pola niby olbrzymia misa o modrych wrębach lasów — misa, przez którą, jak srebrne przędziwo rozbłysłe w słońcu, migotała się w skrętach rzeka spod olch i łozin nadbrzeżnych. Wzbierała w pośrodku wsi w ogromny podłużny staw i uciekała na północ wyrwą wśród pagórków; na dnie kotliny, dokoła stawu, leżała wieś i grała w słońcu jesiennymi barwami sadów — niby czerwono–żółta liszka, zwinięta na szarym liściu łopianu, od której do lasów wyciągało się długie, splątane nieco przędziwo zagonów, płachty pól szarych, sznury miedz pełnych kamionek i tarnin — tylko gdzieniegdzie w tej srebrnawej szarości rozlewały się strugi złota — łubiny żółciły się kwiatem pachnącym, to bielały omdlałe, wyschłe łożyska strumieni albo leżały piaszczyste senne drogi i nad nimi rzędy potężnych topoli z wolna wspinały się na wzgórza i pochylały ku lasom. (…)
Rzędy kobiet czerwieniły się na kopaniskach… rozlegał się grochot zsypywanych do wozów kartofli… miejscami orano jeszcze pod siew… stada krów srokatych pasły się na ugorach… długie, popielate zagony rdzawiły się młodą szczotką zbóż wschodzących… to gęsi niby płaty śniegów bieliły się na wytartych, zrudziałych łąkach… krowa gdzieś zaryczała… ogniska się paliły i długie, niebieskie warkocze dymów ciągnęły się nad zagonami… Wóz zaturkotał albo pług zgrzytnął o kamienie… to cisza znowu obejmowała ziemię na chwilę, że słychać było głuchy bełkot rzeki i turkot młyna, schowanego za wsią, w zbitym gąszczu drzew pożółkłych… to znowu śpiewka się zerwała lub krzyk nie wiadomo skąd powstały leciał nisko, tłukł się po bruzdach i dołach i tonął bez echa w jesiennej szarości, na ścierniskach oprzędzonych srebrnymi pajęczynami, w pustych sennych drogach, nad którymi pochylały się jarzębiny o krwawych, ciężkich głowach… to włóczono role i tuman szarego, przesłonecznionego kurzu podnosił się za bronami, wydłużał i pełzał aż na wzgórze i opadał, a spod niego niby z obłoku wychylał się bosy chłop, z gołą głową, przewiązany płachtą — szedł wolno, nabierał ziarna z płachty i siał ruchem monotonnym, nabożnym i błogosławiącym ziemi, dochodził do końca zagonów, nabierał z worka zboża, nawracał i z wolna podchodził pod wzgórze, że najpierw głowa rozczochrana, potem ramiona, a w końcu już był cały widny na tle słońca z tym samym błogosławiącym ruchem siejby; z tym samym świętym rzutem rozrzucał zboże, co jak złoty pył kolistym wirem padało na ziemię.
W. Reymont, Chłopi, tom 1 (Jesień), https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/chlopi-czesc-pierwsza-jesien.html
Rozwiąż zadanie i zarób nawet 14 punktów. 2 za rozwiązanie zadania, 10 gdy Twoja odpowiedź zostanie uznana jako najlepsza.
Rozwiązania
Podobne zadania
kim był bohater i jakimi cechami osobowości się oznaczał, jaki był Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: full1012 26.4.2010 (19:31) |
w jaki sposob tworcy baroku ukazuja motyw przemijania Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: smerfetka600 26.4.2010 (22:03) |
Pomocy!! potrzebuje wypracowanie na temat "jaki obraz wsi polskiej z Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: mate19ee 16.5.2010 (19:21) |
w jaki sposób cywilizowane społeczeństwo zapewnia ludziom starszym Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: 150 19.5.2010 (19:33) |
jaki byl stosunek tworcy renesansu do natury? omów na przykladzie hymnu Jana Przedmiot: Język polski / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: szkodnik2888 23.5.2010 (12:15) |
Podobne materiały
Przydatność 65% Motyw wędrówki w tekstach kultury
Wędrówka od zawsze stanowiła nieodzowną część życia człowieka. Czy to cielesna, czy to duchowa, była i jest wyrazem poszukiwań. Wędrowanie nie łączyło się tylko i wyłącznie z celem, wędrówka uczyła, poszerzała ludzką świadomość, kształciła charakter człowieka. Mogła być wywołana nienasyceniem, chęcią poszukiwania czegoś lepszego, doskonalszego, mogła być...
Przydatność 50% Motyw wędrowca w wybranych tekstach literackich
Odległe krainy,niezwykłe miejsca,odmienne obyczaje,nieznana kultura,inni ludzie,dziwne obrzędy,piękne krajobrazy,urzekające widoki,nowe doznania - to wrażenia,które przychodzą mi na myśl,kiedy myślę o podróżach.Niewątpliwie,nie jestem chyba odosobniona w swoich pragnieniach o dalekich wyprawach i odkrywaniu uroków i sekretów dalekich miejsc.Analizując jednak głebiej ten...
Przydatność 60% Charakterystyka Raskolnikowa oparta na tekstach z powieści
Rodion Romanowicz Raskolnikow - były student petersburskiego uniwersytetu - jako człowiek samotny nie brał udziału we wspólnych zebraniach, rozmowach ani zabawach. Uczył się zażarcie, więc szanowano go za to, lecz nikt go nie lubił. Był bardzo ubogi, a przy tym odstręczająco dumny, zamknięty w sobie, jak by miał coś do ukrycia. Należał do osób silnych, samowystarczalnych,...
Przydatność 55% Funkcja natury i fantastyki w tekstach romantycznych.
Natura w romantyzmie – byt pierwotny, uduchowiony, wiecznie żywy i tworzący (nieustanne odradzanie się), przemawiający przez zjawiska (noc, ciemność, cień, sen, burza, groza, samotność, zjawiska pozaziemskie, przeczucie, objawienie) • Jean Jacque Rousseau: potępienie cywilizacji, ustroju społecznego, rozumu, powrót do natury – stanu pierwotnego, uczuć, równości; •...
Przydatność 55% Jednostka a społeczeństwo w wybranych tekstach.
Relacje jednostki ze społeczeństwem w wybranych tekstach uzależnione są od statusu społecznego, charakteru, a nawet celu, do którego dane osoby dążą. Każdy człowiek jest inny, dlatego również wszystkie relacje międzyludzkie sa wyjątkowe i niepowtarzalne. Od nas właśnie zalezy, czy będa one pozytywne, czy nie. Wielu ludzi czerpie radość ze szczęścia innych. Są jednak...
0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań
Zgłoś nadużycie
Komentarze do zadania