Treść zadania

tokio23

Jaka jest oporność stalowej szyny kolejowej o długości l=1km, jeśli jej masa jednostkowa wynosi mj = 60 kg/m, przewodność właściwa ϒFe = 8 m/Ωmm2 a masa właściwa mw = 7,8 kg/ dcm3. Wynik obliczeń podać w Ω i mΩ.
Uwaga: dla potrzeb wykonania obliczeń zaniedbujemy rzeczywisty kształt szyny traktując ją jako prostopadłościan.

Załączniki do zadania

Zgłoś nadużycie

Komentarze do zadania

Zaloguj się lub załóź konto aby dodać komentarz.

Rozwiąż to zadanie i zarób nawet 16 punktów. 2 za rozwiązanie zadania, 12 gdy Twoja odpowiedź zostanie uznana jako najlepsza.

Rozwiązania

  • antekL1

    Kształt szyny nie ma znaczenia, byle by trzymała stały przekrój, co jest prawdą.

    Spiszmy dane:
    L = 1 km ; długość szyny, użyjmy dużego L, aby się nie myliło
    mj = 60 kg / m ; masa metra długości szyny
    mw = 7.8 kg / dm^3 ; masa właściwa
    ϒFe = 8 m / (Ω * mm^2) ; przewodność

    Robimy tak: Szukany opór R = rho * L / S ; gdzie:
    rho = 1 / ϒFe - opór właściwy żelaza
    S - przekrój szyny, obliczymy
    L - długość szyny, podana.

    Teraz trzeba BARDZO uważać, aby nie pomylić jednostek.
    Zobaczmy opór właściwy:

    rho = 1 / ϒFe = (1 / 8) (Ω * mm^2) / m

    Czyli jeżeli przekrój szyny wyrazimy w mm^2 to się uproszczą metry i mm^2, zostanie Ω.
    Liczymy przekrój, bardzo chcąc go dostać w mm^2.
    Metr szyny waży 60 kg, a ponieważ 1 m = 1000 mm, to 1 mm długości szyny waży
    mj ' = mj / 1000 = 60 / 1000 = 0.06 kg / mm <------------ WAŻNE: kilogramy na milimetry

    Objętość takiego milimetrowego plasterka szyny to V = 1 mm * S ;S = pole przekroju
    Jak pomnożymy objętość przez masę właściwą (mw) to powinna wyjść masa mj '

    mj ' = V * mw = 1 mm * S * mw ; stąd: S = mj ' / (1 mm * mw)

    Zauważ, że jeśli masa właściwa byłaby w kg / mm^3 to dostajemy wymiar:
    [ S ] = (kg / mm) / (kg / mm^3) = mm^2 <------- czyli jak chcemy.

    Zamieniamy wymiar "mw". 1 dm = 100 mm, czyli kg / dm^3 = 0.000001 kg / mm^3
    Wobec tego: mw = 0.0000078 kg / mm^3
    S = 0.06 / 0.0000078 = około 7692.31 mm^2
    (to sensowne, wychodzi ok. 0.76 dm^2, szyna może mieć coś koło tego, np: 10 cm * 7 cm)

    Wstawiamy to do wzoru na opór R ( 1 km = 1000 metrów)
    R = rho * L / S = (1 / 8) * 1000 / 7692.31 = około 0.016 Ω = 16 mΩ
    ===============================

    Jeśli się pomyliłem (duża szansa) albo w razie pytań pisz proszę na priv.

Podobne materiały

Przydatność 65% Dialog- na stacji kolejowej

Guten Tag ----Guten Tag ----Womit kann ich dienen- w czym mogę pomóc Wann fahrt ein Zug nach Kraków? ? kiedy jedzie pociag do Krakowa ----Der Zug fart 7.00 Uhr. ? pociag jedzie o 7.00 Wann kommt der Zug In Kraków an? ? Kiedy przyjeżdża pociąg do Krakowa -----Der Zug kommt In Kraków um 14.00 Uhr an.- Pociąg przyjeżdża do Krakowa o 14.00 Welcher ich habe einen Rckfahrtzug-Jaki mam...

Przydatność 55% Jaka jest współczesna młodzież??

„... Dzieci wesoło wybiegły ze szkoły, zapaliły papierosy, wyciągnęły flaszki. Chodnik zapluły, ludzi przepędziły...” Tak postrzegają dorośli przedstawicieli mojego pokolenia. Z przykrością muszę stwierdzić, że ta szara rzeczywistość zatacza wśród moich rówieśników coraz większe koło. Wychowani przed telewizorem, a nie książką mamy uboższą, a przy tym...

Przydatność 70% Jestem jaka jestem.

Naprawdę jaka jestem niewiem!Nigdy wczesniej niezastanawialam się nad tym"jaka jestem",dlatego bo trudno odpowiedzieć mi na to pytanie. Jestem wesoła,tego jestem pewna.Kocham się smiać,robię to kilka razy dziennie.Według mnie smiech to najlepsze lekarstwo na życie.Wiedzą o tym najlepiej moi przyjaciele,rodzina,którzy czasem maja dosć mojej wesołości.Jestem...

Przydatność 70% Jestem jaka jestem...

Los okazał się dla mnie łaskawy. Jestem szczęśliwa, że urodziłam się człowiekiem - istotą rozumną. Jednak nie zawsze tak myślałam. Kiedy byłam małą dziewczynką często marzyłam o tym, by stać się barwnym motylem latającym beztrosko nad polami i łąkami. Zastanawiałam się jak to jest być koniem, mieć cztery nogi, kopyta i biegać szybko jak wiatr po pastwisku lub też...

Przydatność 75% Dobra edukacja, czyli jaka?

Szkoły kształtują nie dzieci, lecz przyszłych obywateli. Jaka więc powinna być dobra edukacja, która rzeczywiście edukuje, dostarcza młodzieży potrzebnego doświadczenia do wejścia w dorosłość? Szkolna edukacja ma za zadanie rozwijanie wiedzy, umiejętności i zainteresowań uczniów. Aby odpowiedzieć sobie na pytanie postawione w temacie, należy najpierw nakreślić jej cele,...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji