Treść zadania

dorootka

młodzież o zagrożeniach we współczesnym świecie- media prasa telewizja internet. na jutro!

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    Środki masowego przekazu działają bezosobowo, w oderwaniu od potrzeb indywidualnego człowieka, nie uwzględniając osobowości, psychiki i sytuacji danej jednostki.
    Czy można jednak przyjąć, że ich wpływ na dzieci i młodzież jest silniejszy niż w przypadku osób dorosłych? Odpowiedź twierdząca nie wydaje się błędem. Siła i częstotliwość oddziaływania mediów na pojedynczego człowieka jest niewątpliwie duża, a zwiększa się jeszcze w przypadku osób młodych i bardzo młodych, znajdujących się w fazie kształtowania psychiki i osobowości, fazie, która tak często cechuje się rozchwianiem emocjonalnym, brakiem stałego systemu wartości i norm, buntem i negacją zastanego świata. Często prowadzi to do rozmywania granic pomiędzy dobrem a złem, prawdą i fałszem, nie pozwala na w pełni krytyczne przyjmowanie informacji czy opinii i co za tym idzie - zwiększa podatność na wszelkie wpływy.
    W nauce wskazuje się, że najbardziej podatność taką wykazują dzieci i młodzież wychowywane w nieprawidłowych środowiskach rodzinnych, o zaburzonych relacjach międzyludzkich, niedojrzałe pod względem osobowościowym czy te opóźnione w rozwoju umysłowym. Takie też dzieci najczęściej oglądają powszechnie dostępne programy telewizyjne; telewizja zastępuje dotychczasowe role zwyczajowo pełnione przez rodziny, szkoły, a czasem nawet środowiska rówieśnicze. Im mniejsze jest pozytywne oddziaływanie rodziny i najbliższego otoczenia dziecka, tym większa rola innych czynników, w tym zwłaszcza elektronicznych środków masowego przekazu. Niekiedy media stają się ucieczką od frustracji i problemów rodzinnych, niekiedy fikcja lub rzeczywistość medialna staje się realną szkołą życia i punktem odniesienia w codziennym życiu.
    Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, nie można się dziwić, że większość badaczy tej problematyki przychyla się do poglądu, iż środki masowego przekazu są co najmniej jednym z istotnych czynników mogących wpływać na rozwój i zachowania młodych odbiorców, w tym zwłaszcza widzów. Badania prowadzone w ostatnich latach zawierają szczególnie cenne informacje w tym zakresie, informacje które ukazują zmiany zachodzące na rynków środków przekazu w dobie społeczeństwa informacyjnego.
    Dokonujące się przemiany społeczno–ekonomiczne wymagają przeobrażeń polskiego systemu edukacji, prowadzących do osiągania wysokiej efektywności kształcenia. Obecnie uczeń ma ogromne możliwości w pogłębianiu swojej wiedzy, poprzez styczność z nową technologią informacją, która wykorzystuje przede wszystkim komputery oraz sieci komputerowe i ma olbrzymi wpływ na życie człowieka. Częścią tej technologii jest Internet, który coraz bardziej staje się niezbędny w codziennym życiu. Daje on nowe możliwości, ale i stwarza nowe zagrożenia, zwłaszcza w kontekście szybkiej informatyzacji szkół i organizowania w nich pracowni internetowych.
    Postrzegając Internet jako nowe, atrakcyjne medium o charakterze masowym daje się wysunąć kilka wniosków i uogólnień. Po pierwsze można przyjąć, iż w najbliższej przyszłości szkoła będzie jednym z głównych źródeł dostępu do Internetu dla młodzieży, zwłaszcza w rejonach uboższych i słabiej rozwiniętych.
    Po drugie jasno można zauważyć, że szkoła będzie musiała wskazywać, jak dostęp do Internetu zamienić w dostęp do informacji tak, aby był on świadomy i możliwie pełny. Należy bowiem dążyć do sytuacji, w której Internet będzie szeroko postrzegany jako medium wymiany informacji, a nie jako jedno z wielu źródeł rozrywki. „Przeglądanie zasobów Internetu, w kontekście możliwości oddziaływania tego medium na dzieci i młodzież, nie musi dotyczyć bezpośredniego kontaktu dziecka z siecią. Zwraca bowiem uwagę walor edukacyjny stron nie tworzonych z myślą o młodych internautach. Na pewno powinni zauważyć to nauczyciele, którym Internet może dostarczyć wielu materiałów przydatnych w realizacji poszczególnych przedmiotów”.
    Po trzecie można i należy dostrzegać w Internecie szansę, a nie zagrożenie, przynajmniej jeśli chodzi o treści w nim zgromadzone i dostępne. „O wiele większe obawy niż niski poziom językowy i estetyczny niektórych stron, wzbudza u rodziców i nauczycieli możliwość dotarcia do dzieci poprzez Internet treści niecenzuralnych, rasistowskich – krótko mówiąc – skrajnych. Twierdzenie, że Internet wręcz zalewa umysły niewinnych dzieci wspomnianymi treściami, nie jest prawdziwe. Owszem, można na nie przypadkowo trafić, szczególnie przy korzystaniu z wyszukiwarek. Wśród adresów będących efektem poszukiwań może się rzeczywiście trafić strona o treściach niepożądanych. Ale w przypadku stron z materiałami pornograficznymi, większość z nich pyta o wiek użytkownika sieci oraz zgodę na przejście do kolejnego poziomu. Jeśli więc nie szuka się tych treści, nie powinno się do nich dotrzeć. Pewnym potwierdzeniem tej tezy mogą być badania amerykańskiej agencji rządowej, z których wynika, że transfer plików pornograficznych stanowi zaledwie 0,2% całego transferu plików w Internecie”.

Rozwiązania

Podobne zadania

kitkat1996 Co zrobił by Jurand ze Spychowa gdyby miał internet ? Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: kitkat1996 18.4.2010 (11:26)
kamloocik Jak media pomagają żyć człowiekowi ? Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 3 rozwiązania autor: kamloocik 30.4.2010 (06:33)
werka_14 pomóż ktoś : zastanów się nad znaczeniem pojęć: prasa, gazeta, Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 2 rozwiązania autor: werka_14 14.6.2010 (16:53)
werka_14 pomóż ktoś : zastanów się nad znaczeniem pojęć: prasa, gazeta, Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 3 rozwiązania autor: werka_14 14.6.2010 (17:10)
daamian08 telewizja Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 6 rozwiązań autor: daamian08 11.7.2010 (23:56)

Podobne materiały

Przydatność 80% Pierwsze media – prasa.

W dzisiejszych czasach ludzie posiadają bardzo szeroki dostęp do informacji, do środków jej masowego przekazu. Poprzez połączenie się z Internetem, czy też włączenie telewizora mamy dostęp do najświeższych wydarzeń nie tylko z własnego kraju, ale także ze świata. Możemy się w ten sposób dowiedzieć wiele o danej sytuacji politycznej, najnowszych nowinkach techniki, ale...

Przydatność 65% Prasa

Gazety nie informują, że dom stoi, autobus jedzie, w szkołach uczą. Kto by chciał to czytać? Rolą prasy jest informowanie o rzeczach niezwykłych - że dom się zawalił, autobus zderzył z tirem, nauczyciele zastrajkowali. Niekiedy aby zwiększyć poczytność gazety dramatyzują, wyolbrzymiają jakieś zdarzenie. Gazety i czasopisma Gazety codzienne zazwyczaj podają informacje...

Przydatność 75% Czy oni nas oklamuja- Radio, internet, gazety i telewizja

Siedzi sobie człowiek spokojnie w domu, a z kraju i całego świata spływają do niego różne informacje za pośrednictwem gazet, radia, telewizji, a ostatnio też i z internetu. Szczególnie natrętne i niebezpieczne są wciąż jeszcze informacje z telewizora, bo większość z nas przyzwyczaiła się do tego pudła od dziecka i ono zawsze gdzieś tam jest włączone, cały czas coś...

Przydatność 55% „Język reklamy (prasa, radio, telewizja). Dokonaj charakterystyki tekstów reklamowych ze szczególnym uwzględnieniem funkcji przekazów językowych i użytych środków perswazji”.

Jak zapewne wiadomo każdemu z nas ludzi, reklama jest niewątpliwie pewnym rodzajem twórczości i to z zasady takim, który wymaga wszechstronnej wiedzy z wielu dziedzin, do których zaliczyć trzeba przede wszystkim: ekonomię, psychologię oraz lingwistykę. Słowo reklama pochodzi od łacińskiego słowa reclamare, co oznacza hasłowanie, robienie wrzawy. W dawnych...

Przydatność 50% Telewizja

La television est la premier voleur de temps. C'est pourquoi j'essaie de passer moins de temps devant la tele. Je regared la tele deux heures par jour environ. Samedi, je ne la regarde du tout. Dimanche, quand je ne fais rien et que je m'ennuie, je passe devant la tele trois heures ou quatre heures. J'aime regarder le feuilleton "A comme amour" et "Pour du bien et du mal". De temps en temps,...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji