Treść zadania

beip

Kilka zadan do Rozwiązania:

1. Liczbą ujemną jest liczba:
a) 1/3 - 0,(3) b) 5/11-0,5 c)n-3,14 d) √2-1,(41)


2.Warunek 5/13<a/b<6/13 nie jest spełniony przez pare liczb :
a) a=11, b=26 b) a=16, b=39 c)a=17, b=39 d) a=24, b=52

3.Przybliżeniem liczby 2,70(5) nie jest:
a) 2,705 b) 2,7056 c) 2,71 d)2,706

4.Ułamek okresowy 3,0(7) po zamianie na ułamek zwykły ma postac:
a)3 77/90 b) 3 7/99 c)3 7/9 d) 3 7/90

5.Aby usunąc niewymiernosc z mianownika ułamka √7+4/√7-4 nalezy licznik i mianownik tego ułamka pomnozyc przez:
a) √7 b)√7-4 c)√7+4 d)4-√7


6. Jeśli a=3√2-5 to 1/a rowna sie:
a) -3√2-5/7 b) 1/3√2 - 1/5 c) -3√2+5 d)-3√2+5/7

Zgłoś nadużycie

Komentarze do zadania

Zaloguj się lub załóź konto aby dodać komentarz.

Rozwiąż to zadanie i zarób nawet 14 punktów. 2 za rozwiązanie zadania, 10 gdy Twoja odpowiedź zostanie uznana jako najlepsza.

Rozwiązania

  • antekL1

    1.
    Lecimy po kolei:
    a)
    Zapis 0,(3) oznacza ułamek okresowy 0,333333..... , równy 1/3.
    Czyli 1/3 - 0,(3) = 0. ODPADA.
    b)
    0,5 = 5 / 10. Ponieważ 5/10 > 5/11 [ patrz na mianowniki ! ]
    to 5/11 - 5/10 < 0. Odpowiedź b.
    (c) - odpada, bo pi = 3,1415..., co jest większe niż 3,14
    (d) - odpada bo √2 > 1,41, co można sprawdzić np. na kalkulatorze.
    =====================================

    2.
    Zamieńmy ten warunek tak, aby w mianowniku było 26, 39 lub 52 i zobaczymy:
    5/13<a/b<6/13 jest równoważne zapisowi:
    10 / 26 < a / b < 12 / 26 ; lub
    15 / 39 < a / b < 18 / 39 ; lub
    20 / 52 < a / b < 24 / 52 ; (zadanie jest dla brydżystów, talia ma 52 karty itd....)
    Widać stąd, że pasuje odpowiedź d
    a = 24 powoduje; 24 / 52 < 24 / 52, a tymczasem jest to równość, NIE nierówność.
    =====================================

    3.
    Ta liczba 2,70(5) [ ułamek okresowy 2,705555555555555555..... ]
    przybliża się do 2,706 (bo są "5"-tki po 2,705) ; lub do 2,71,
    więc odpadają odpowiedzi (c) i (d).
    Odpowiedź (b) też odpada z tego samego powodu co (d).
    Zostaje odpowiedź a
    - faktycznie - 2,70 to za mało, ma być 2,71.
    =====================================

    4.
    Odpowiedź d. Nie znam metody jaką stosujecie na lekcjach do zamiany ułamków okresowych na zwykłe, więc nie mogę uzasadnić tej odpowiedzi. Ale sprawdź na kalkulatorze - podziel 7 przez 90 i dodaj 3.
    =====================================

    5.
    Odpowiedź c
    Bierze się to ze wzoru:
    (a + b)(a - b) = a^2 - b^2) ; [ zapisz ^2 oznacza "do kwadratu" ]
    Jak pomnożymy:
    (√7-4 )(√7+4 ) to a = √7 ; b = 4 ; wtedy a^2 = 7 i niewymierność znika.
    =====================================

    6.
    No i mamy przykład na usuwanie niewymierności :)
    1 / a = 1 / ( 3√2-5 )
    Trzeba licznik i mianownik pomnożyć przez 3√2 + 5
    W mianowniku jest wtedy:
    (3√2 - 5)(3√2 + 5) = [3√2]^2 - 5^2 = 9*2 - 25 = -7
    W liczniku zostaje 3√2 + 5
    Czyli odpowiedź a, tylko zapiszmy ją prawidłowo, z nawiasami:
    (-3√2 - 5) / 7
    =====================================

Podobne materiały

Przydatność 70% Ujemne skutki planu Balcerowicza

Ujemne skutki „Planu Balcerowicza”: 1. Skutki w sferze ekonomicznej. - transformacja ustroju gospodarczego na wolnorynkowy zaowocował negatywnymi skutkami immanentnie związanymi z tym typem gospodarki, a więc: bezrobociem, rozwarstwieniem zamożności społeczeństwa (niezawinione), - pojawienie się „szarej strefy ekonomicznej” związane głównie z nagłym wprowadzeniem...

Przydatność 50% Ujemne skutki planu Balcerowicza

Ujemne skutki „Planu Balcerowicza” Plan reform określany mianem „planu Balcerowicza” powstawał przez wiele lat w otoczeniu samego Leszka Balcerowicza. Już przed wprowadzeniem stanu wojennego z inicjatywy Balcerowicza odbywało się półlegalne, cykliczne seminarium poświęcone sposobom reform gospodarki. Od początkowej formy stworzenia projektu reform w obrębie systemu...

Przydatność 60% Dzieje Liczb

Liczba, jest podstawowym pojęciem matematyki, które powstało w świadomości człowieka na wiele tysięcy lat przed naszą erą, a następnie kształtowało się i rozwijało wraz z rozwojem cywilizacji i kultury. Z chwilą, gdy rozróżnienie między „jeden” i „wiele”- charakterystyczne dla ludów pierwotnych- przestało wystarczać, wprowadzone zostały liczby: 1,2,3,4,...,a więc...

Przydatność 75% Symbolika liczb

Liczbę 1 uważano dawno, dawno temu za liczbę najdoskonalszą. Jest to pierwsza liczba nieparzysta. Wszystkie inne liczby pochodzą od jedynki, np.2, to 1 + 1. Jeden - ile to jest: dużo czy mało? Zastanów się! Wszyscy chcą być pierwsi: w nauce, w sporcie, w zabawie, ale nikt nie chce dostać jedynki z klasówki! Liczba 2 jest pierwszą liczbą parzystą. Uważana była przed wiekami...

Przydatność 65% Ujemne skutki działania izotopów promieniotwórczych

IZOTOPY są to atomy tego samego pierwiastka chemicznego mające jednakową liczbę protonów lecz różne ilości neutronów. Oprócz 272 stabilnych izotopów wszystkich pierwiastków znanych jest około 2000 ich izotopów promieniotwórczych (radioizotopów). Izotopy promieniotwórcze stosowane są w wielu dziedzinach badań technicznych, znajdują zastosowania w przemyśle, medycynie...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji