Treść zadania

~Agata Skrocka

Pomiar prędkości samochodu jest realizowany na podstawie pomiaru prędkości obrotowej koła. Kola pojazdu w stanie nieobciążonym maja średnice d=72cm i dla takiej średnim wzorcowanie prędkościomierz pojazdu. Na skutek elastyczności opony występuje ugięcie, które dla pojazdu w stanie próżnym wynosi x1=2,5cm, a dla pojazdu w stanie ładownym x2=5cm. Obliczyć, o ile procent będzie się różniła prędkość rzeczywista pojazdu od prędkości wskazanej przez prędkościomierz dla obu stanów obciążenia. Obliczyc również jaki rzeczywisty dystans pokonał samochód jeżeli licznik zwiększył wskazanie o l=15000km i połowa tego dystansu była pokonana w stanie próżnym a połowa w ładownym. Prosz pomozcie już nie wiem co robić...

Zgłoś nadużycie

Komentarze do zadania

Zaloguj się lub załóź konto aby dodać komentarz.

Rozwiąż to zadanie i zarób nawet 16 punktów. 2 za rozwiązanie zadania, 12 gdy Twoja odpowiedź zostanie uznana jako najlepsza.

Rozwiązania

  • antekL1

    Uporządkujmy to.

    Prędkościomierz był kalibrowany dla średnicy opon: d = 72 cm czyli PROMIENIA
    r = 36 cm

    Pusty pojazd ma PROMIEŃ opon r = 36 cm ZMNIEJSZONY o x1, czyli promień:
    Rp = 36 - 2,5 = 33,5 cm

    Pojazd obciążony - ma promień opon zmniejszony o x2, czyli równy:
    Ro = 36 - 5 = 31 cm

    Upieram się, aby do obliczeń brać PROMIENIE, nie średnice, gdyż ugięcie występuje tylko na styku opony i podłoża, czyli liczy się odległość osi samochodu od powierzchni drogi, tak jakby koło zmniejszyło swój promień. Jeśli uważasz inaczej - pisz na priv, to i tak są lekko przybliżone obliczenia.

    Zobaczmy teraz, jak się kalibruje prędkościomierz zakładając brak ugięcia.
    Jakiś układ (np. elektronika) zlicza obroty koła i czas.
    Po jednym obrocie koła samochód przebywa drogę s = 2 pi r [ obwód koła ],
    zużywa na to czas t. Czyli w idealnym przypadku prędkościomierz pokaże:

    v = s / t = 2 pi r / t

    Tak naprawdę samochód ma "pozornie mniejsze" kółka i przy jednym obrocie
    przebędzie jedynie drogi 2 pi Rp lub 2 pi Ro, więc RZECZYWISTA prędkość,
    mierzona np. radarem, wynosi:

    Vp = 2 pi Rp / t [ lub Vo = 2 pi Ro / t gdy jest obciążenie ]

    Są to prędkości MNIEJSZE, niż pokazuje prędkościomierz. O ile mniejsze?
    Dzielimy:

    Vp / v = (2 pi Rp / t) / (2 pi r / t) ; skracamy 2 pi i czas t
    Vp / v = Rp / r ; podstawiamy dane:
    Vp / v = 33,5 / 36 = około 0.93
    Czyli RZECZYWISTA prędkość nieobciążonego samochodu jest o 7% mniejsza
    niż pokazuje prędkościomierz.

    Dla obciążonego:
    Vo / v = Ro / r = 31 / 36 = około 0,86
    RZECZYWISTA prędkość jest o 14% mniejsza.
    --------------------------

    Druga część zadania: Powiedzmy, że mamy licznik obrotów koła.
    Jest on "skalibrowany" też na promień opony równy r = 36 cm = 0,36 m.
    Po przebyciu połowy drogi L = 15000 km wskaże on:

    n = (L/2) / (2 pi r) obrotów

    Tymczasem promień opony był mniejszy i przebyta droga wynosiła:

    Sp = n * (2 pi Rp) ; podstawiamy n z poprzedniego wzoru
    Sp = [ (L/2) / 2 pi r ] * (2 pi Rp) ; skracamy 2 pi
    Sp = (L / 2) * (Rp / r) ; podstawiamy stosunek Rp / r, obliczony poprzednio
    Sp = 7500 * 0,93 = 6975 km

    Podobnie dla jazdy z obciążeniem:

    So = 7500 * 0,86 = 6450 km

    Sumujemy:
    S = Sp + So = 6975 + 6450 = 13425 km

    Jeśli ten wynik różni się nieco od odpowiedzi to wskutek przybliżeń stosowanych powyżej.
    =====================================

    W razie pytań lub jeśli się pomyliłem - pisz proszę na priv.
    Zaznaczam, że można inaczej liczyć zmianę prędkości samochodu:
    Jeśli np. pasażer mierzyłby czas przebycia 1 km drogi, a kierowca dostosowywałby - wciskając gaz - prędkość do jakiejś określonej, NIE patrząc na prędkościomierz, to prędkościomierz wskaże WIĘKSZE prędkości niż mierzone niezależnie.
    Ale chyba chodzi o tą rzeczywistą prędkość przy "usztywnionych" wskazaniach prędkościomierza.

Podobne materiały

Przydatność 75% Podstawy pomiaru psychometrycznego

PODSTAWY POMIARU PSYCHOMETRYCZNEGO KONSPEKT WYKŁADU (30 GODZIN)

Przydatność 80% Diagnostyka samochodu

1. Diagnostyka niezawodnościowa jest to rozpoznawanie i przewidywanie przyczyn oraz ocena poprawności działania urządzenia. Obejmuje ona, między innymi, obserwację i rejestrację, zewnętrznych objawów towarzyszących procesom fizycznym, analizę i ocenę rejestrowanych danych oraz stawanie diagnozy. 2. Diagnostyka samochodowa: a) diagnostyka silnika: Stan techniczny silnika, bez...

Przydatność 60% Historia samochodu

PRAWDZIWY POCZĄTEK Parę wodną jako środek napędu Chińczycy znali już ponad 500 lat temu prze naszą erą. Była ona – jeśli nie licząc wiatru – jedyną siłą napędową aż do późnych lat XIX wieku. Pierwsza udana próba zbudowania pojazdu napędzanego parą wodną była dziełem francuskiego inżyniera wojskowego, Nicolasa Cugnota. Możemy się jedynie...

Przydatność 55% Pomiar rezystancji

Praca w zalączniku

Przydatność 100% Pomiar rezystancji

Biorąc pod uwagę wartości mierzonych rezystancji, można wprowadzić ich podział na: - Oporniki o małych rezystancjach – dokładność ich pomiaru w dużym stopniu zależy od rezystancji styków, przewodów łączeniowych i sił termoelektrycznych. Są to oporniki o wartościach poniżej 1. Takie oporniki muszą być dołączone do obwodu pomiarowego za pomocą czterech zacisków. -...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji