Treść zadania
Autor: Dk689 Dodano: 30.3.2017 (13:48)
zad 1. Mamy do dyspozycji 40 zł, które przeznaczamy na zakup owoców. Zależność między y-ilością kilogramów i x-ceną za jeden kilogram wyraża wzór y=40(ułamek)x.
Wykonaj odpowiednią tabelę, a następnie narysuj wykres tej zależności.
Zad.2 Rozwiąż równanie 2x + 3 ułamek 4x-1 = 5
zad.3 Rozwiąż nierówność wymierną : (2- 3x)(x+1) ułamek 6x+8 >0
zad.4 Dany jest ciąg (An) o wzorze ogólnym An = 5n+1 ułamek n+3. Narysuj wykres pierwszych pięciu wyrazów ciągu.
zad.5 Ciąg (An) dany jest wzorem An = 4-2n ułamek 3n+5. Napisz jak będzie wyglądał wyraz An+1.
Zad.6 W ciągu arytmetycznym (An) dane są wyrazy : A4=16 i A9= -4. Wyznacz różnicę ciągu oraz pierwszy wyraz tego ciągu. Oblicz za pomocą odpowiedniego wzoru sumę pierwszych piętnastu wyrazów tego ciągu.
BARDZO PROSZĘ O POMOC. Liczy się nawet ta najmniejsza... Chociażby jedno zadanie. Pozdrawiam.
Rozwiąż to zadanie i zarób nawet 14 punktów. 2 za rozwiązanie zadania, 10 gdy Twoja odpowiedź zostanie uznana jako najlepsza.
Rozwiązania
Podobne zadania
1. Rodzina państwa Wrońskich zaciągnęła na zakup domu kredyt w wysokości Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: klucha911 5.11.2010 (21:42) |
Pani Dorota na zakup nowego samochodu zaciągnęła dwuletni kredyt w Przedmiot: Matematyka / Liceum | 2 rozwiązania | autor: slodkaonax3 26.1.2011 (18:25) |
na zakup gruszek przeznaczono 12 zł. Niech x oznacza cene za kilogram a y Przedmiot: Matematyka / Liceum | 2 rozwiązania | autor: zosia943 7.2.2011 (11:14) |
Pan Józef wziął kredyt w wysokości 300000zł na zakup mieszkania o będzie Przedmiot: Matematyka / Liceum | 2 rozwiązania | autor: swonew75 20.4.2011 (18:43) |
Witam chciałem zapytac o sposoby oznaczania wektorów Czy gdy mamy wektor Przedmiot: Matematyka / Liceum | 6 rozwiązań | autor: jarek1234 9.8.2011 (00:34) |
Podobne materiały
Przydatność 75% Charakterystyka mamy
Moja mama ma na imię Ania. Ma 41 lat i od urodzenia mieszka w Warszawie. Mama ukończyła studia o kierunku pedagogicznym i pracuje w szkole podstawowej, w charakterze pedagoga szkolnego. Mama ma szczupłą sylwetkę i jest średniego wzrostu. Ma drobną twarz, ciemną oprawę oczu i ciemne włosy, które zawsze upina w charakterystyczny kok. Choć jest bardzo wesoła wyraz twarzy ma raczej...
Przydatność 50% Charakterystyka mamy
Mama ma na imie ......... Ma ... lat i od urodzenia mieszka w ............ Ma ..... dzieci. Jest ....... średniego wzrostu. Ma drobną twarz i ........ oczy. Ma .......... włosy. Mama jest miła. Jest pomocna, ponieważ gdy mamy jakiś problem, zawsze nam pomaga i bez względu na sytuację potrafi wytłumaczyć. Mamy pierwsza odpowiedź jest ostateczną, co oznacza, że...
Przydatność 80% Charakterystyka mamy
Moja mama ma na imię Jola, ma 41 lat i mieszka od urodzenia w Pińczowie. Z wykształcenia jest ekonomistą i pracuje w instytucji państwowej w Pińczowie. Mama, tata, ja i mój starszy brat mieszkamy w domu jednorodzinnym. Mama jest korpulentną blondynką o niebieskich oczach, zazwyczaj ma rozpuszczone włosy, lecz czasem spięte w charakterystyczny kok. Choć jest bardzo wesoła,...
Przydatność 65% Ulubiona nauczycielka mojej mamy
Ulubioną nauczycielką mojej mamy była pani Maria Kwiatkowska. Polonistka, ucząca w morąskim liceum. Pani Profesor to mężatka, mająca własną rodzinę, jednak wydawało się jakby całym jej życiem była szkoła i nauczanie. Miała rubinowe, krótkie włosy i niebieskie oczy. Doskonale znała się na modzie. Czytała pisma i przywoziła ubrania z dalekich podróży. Wybierała...
Przydatność 60% List do mamy
Mamo !!! Mamo jesteś cudowną i przemiłą osóbką. Twoja wyrozumiałość jest bardzo duża, zawsze z chęciom mnie wysłuchasz i doradzisz. Pomagasz mi w trudnych dla mnie chwilach, nawet gdy jestem w depresji umiesz mnie pocieszyć i wyciągnąć z opresji. Martwisz się o mnie bardzo, gdy nie wracam na czas do domu, a to świadczy o tym że mnie bardzo kochasz i nie chcesz mnie...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
3 0
antekL1 30.3.2017 (16:09)
Zad. 1.
[ Można pisać zamiast "y=40(ułamek)x" po prostu: y = 40 / x
Znak / oznacza dzielenie - tylko licznik i mianownik trzeba zapisać w NAWIASACH
o ile są bardziej skomplikowane ]
Tabela:
Pierwszy wiersz to X - cena, drugi wiersz to Y - ilość kilogramów
X: 5 ; 10; 20; 40; 80
Y: 8 ; 4; 2; 1; 1/2
Wykres: Narysuj proszę punkty o współrzędnych (x,y) takich:
(5; 8), (10; 4), (20; 2), (40; 1), (80; 1/2)
[ skale na osiach X i Y powinny być RÓŻNE, aby coś było widać ]
Połącz te punkty linią KRZYWĄ (hiperbolą).
Wychodzi coś na kształt dolnej połówki litery "C", cały czas funkcja maleje
==========================================
Zad.2.
[ Zapis przy użyciu znaku / i nawiasów: (2x + 3) / (4x -1) = 5 ]
Wykluczamy x = 1/4 bo mianownik nie może być zerem. Mnożymy przez mianownik:
2x + 3 = 5(4x - 1) ; wymnażamy nawias
2x + 3 = 20x - 5 ; przenosimy
8 = 18x ; stąd:
[b[x = 4 / 9[/b] ; poprawne, bo należy do dziedziny, czy jest różne od 1/4
==========================================
Zad.3.
[ Zapis przy użyciu znaku / i nawiasów: (2 - 3x)(x + 1) / (6x + 8) > 0 ]
Wykluczamy x = 8/6 = 4/3 aby nie było zera w mianowniku.
Mnożymy wszystko przez -1, aby było ładniej i zmieniamy znak nierówności.
Mnożymy też przez 2, aby było ładniej.
(3x - 2)(x + 1) / (3x + 4) < 0
Porównujemy każdy nawias do zera, to daje "charakterystyczne" punkty:
x1 = - 4/3; x2 = -1 ; x3 = 2/3
Zaczynamy od bardzo dużych "x".
Wtedy wszystkie nawiasy są dodatnie i nierówność NIE jest spełniona.
Zmniejszamy "x". Natrafiamy na punkt x3 = 2/3. Dla mniejszych "x" licznik jest ujemny,
aż do trafienia na x2 = -1.
Nierówność jest spełniona w przedziale (-1; 2/3)
Nadal zmniejszamy x. Teraz licznik jest dodatni (jako iloczyn liczb ujemnych)
mianownik też jest dodatni, więc nierówność nie jest spełniona.
Napotykamy punkt x1 = - 4/3. na lewo od niego wszystko jest ujemne,
więc nierówność także jest spełniona dla x < - 4/3
Łączymy oba wyniki:
x należy do ( - oo; - 4 / 3) U (- 1; 2 / 3)
==========================================
Zad. 4.
[ Zapis przy użyciu znaku / i nawiasów: An = (5n + 1) / ( n + 3) ]
Liczymy:
n = 1 ; A1 = (5 * 1 + 1) / (1 + 3) = 3 / 2
n = 2 ; A2 = (5 * 2 + 1) / (2 + 3) = 11 / 5
n = 3 ; A2 = (5 * 3 + 1) / (3 + 3) = 8 / 3
n = 4 ; A2 = (5 * 4 + 1) / (4 + 3) = 3
n = 5 ; A2 = (5 * 5 + 1) / (5 + 3) = 13 / 4
Wykres:
Trzeba zaznaczyć kropkami punkty [ TYLKO punkty, nie łącz ich ! ]
(1; 3/2), (2; 11/5), .... itd, aż do (5; 13/4)
==========================================
Zad. 5.
[ Zapis przy użyciu znaku / i nawiasów: An = (4 - 2n) / (3n + 5) ]
Wstawiamy n+1 w miejsce n do wzoru ciągu:
A(n+1) = [ 4 - 2(n+1) ] / [ 3(n+1) + 5 ] ; stad:
A(n+1) = (2 - 2n) / (3n + 8)
==========================================
Zad. 6.
n - ty wyraz ciągu arytmetycznego mającego pierwszy wyraz A1 i różnicę r
określa wzór:
An = A1 + (n - 1) r
Wobec tego:
A4 = A1 + 3r
A9 = A1 + 8r
------------------ odejmujemy stronami pierwsze równanie od drugiego:
A9 - A4 = 5r ; podstawiamy A9 i A4
-4 - 16 = 5r ; stad:
-20 = 5r ; więc:
Różnica ciągu wynosi r = - 4
Z pierwszego z powyższych równań wyznaczamy A1 i podstawiamy "r"
A1 = A4 - 3r = 16 - 3 * (-4) = 28
Ciąg wygląda tak:
28; 24; 20; 16; 12; 8; 4; 0; -4; -8; -12; -16; -20; -24; -28; ...
Liczymy sumę pierwszych 15 wyrazów ze wzoru:
S15 = (A1 + A15) * n / 2 gdzie n = 15 ; potrzebne jest A15
A15 = A1 + 14r = 28 + 14 * (-4) = -28 ; więc:
S15 = (28 - 28) * 15 / 2 = zero
==========================================
Dodaj komentarz - Zgłoś nadużycie