Treść zadania

grzechu2096

Znajdź taka wartość parametru k, dla których dany układ równań liniowych nie ma rozwiązania:
{kx1+x2+x3=k
{2x1+kx2-x3=3
{ -x2+x3=0

w odpowiedziach jest:
ke-1; =>R(A)=2 R(ab)=3 - układ nie ma rozwiązań

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • antekL1

    Nie zgadza mi się podana odpowiedź. Wstawmy k = -1.
    Dostajemy macierz współczynników:
    -1 1 1
    2 -1 -1
    0 -1 1
    która ma rząd = 3, taki sam jak rząd macierzy rozszerzonej :
    -1 1 1 k
    2 -1 -1 3
    0 -1 1 0

    Zróbmy inaczej.
    Uprośćmy trochę ten układ, z trzeciego równania wynika x3 = x2 i dostajemy:

    k x1 + 2 x2 = k
    2 x1 + (k - 1) x2 = 3

    Liczymy wyznacznik macierzy współczynników równania:
    k 2
    2 k-1

    Wyznacznik = k(k - 1) - 4. Porównujemy wyznacznik do zera
    k^2 - k - 4 = 0 ; rozwiązujemy
    delta = (-1) - 4 * 1 * (-4) = 17
    k1 = [ 1 - pierwiastek(17) ] / 2
    k2 = [ 1 + pierwiastek(17) ] / 2


    Zerowanie się wyznacznika jeszcze NIE oznacza, że układ nie ma rozwiązania,
    wyklucza jedynie istnienie jednoznacznego rozwiązania.
    Aby sprawdzić czy układ przypadkiem nie jest liniowo zależny liczymy jeszcze
    wyznaczniki macierzy wstawiając zamiast pierwszej i drugiej kolumny
    kolumnę utworzoną z liczb po prawej stronie równań, czyli:

    k k
    2 3
    wyznacznik = 3k - 2k = k. NIE jest zerem dla k1 i k2.

    k 2
    3 k - 1
    wyznacznik = k(k-1) - 6. Rozwiązaniem tego równania są inne liczby niż k1, k2

    Z tego powodu układ nie ma rozwiązań dla wartości k równych k1 lub k2
    obliczonych wyżej.
    =====================

    W razie pytań pisz proszę na priv.

Podobne materiały

Przydatność 80% Przyczyny nie wstąpinia Dani, Szwecji i Wielkiej Brytani do EGW

Dania, Szwecja i Wielka Brytania nie są dotychczas pełnymi członkami Unii Gospodarczej i Walutowej i nie wchodzą do obszaru euro. Sytuacja ta może ulec zmianie i wszystkie one, bądź tylko niektóre, w perspektywie najbliższych lat mogą zrezygnować z własnego pieniądza na rzecz euro. Decyzja instytucji UGW w tej sprawie będzie mogła zostać podjęta zgodnie z procedurą...

Przydatność 60% Warto ściągać?

W poniższej pracy wyrażę swoje stanowisko wobec szkolnego zwyczaju podpowiadania i ściągania. Nie jestem za ani przeciw, jednak wolę to głębiej przeanalizować. Ściąganie, według mnie wcale nie jest czymś złym. Każdemu zdarza się nie nauczyć, czy zapomnieć odrobić pracy domowej. Wtedy mamy do dyspozycji tak zwane „kropki” – możliwość nieprzygotowania. Ale co zrobić,...

Przydatność 75% Warto czy nie warto wagarować?

Warto czy nie warto wagarować? Na to pytanie uczniowie odpowiadają różnie. Jedni mówią, że dzięki wagarom nie dostaną jedynki, lecz niektórzy uważają inaczej. Opuszczając lekcje tracimy nowe wiadomości, które przydadzą się nam prędzej czy póżniej. Wagarując nie chodzimy na lekcje, przez to nie mamy pojęcia na różne temety. Mamy nieobecności...

Przydatność 85% Analizując dany fragment powieści, zwróć uwagę na prezentowane przez bohaterów racje. Wnioski z analizy wykorzystaj w pracy: „Przedwiośnie” jako powieść – dyskusja nad kształtem odrodzonej Polski.

Przedwiośnie jest to jedna z najważniejszych powieści Stefana Żeromskiego napisana w dwudziestoleciu międzywojennym. Głównym bohaterem tego utworu jest młody Cezary Baryka, który podczas życia w Rosji i Polsce kreuje swoją postawę wobec sytuacji wolnego państwa polskiego. Podany fragment przedstawia scenę dyskusji Cezarego z Szymonem Gajowcem, wysokim urzędnikiem Skarbu Państwa,...

Przydatność 55% Warto (nie warto) mieć własną biblioteczkę

W dzisiejszych czasach czytanie książek powoli zanika. Wiele nowoczesnych sprzętów takich jak telewizor, komputer czy radio, wspomaganych przez specjalne programy, zdecydowanie umilają nasz wolny czas. Umożliwiają nam także szybki, tani przepływ informacji. W wielu domach nie istnieją już półki zapełnione lekturami. Moim zdaniem warto jest mieć własną biblioteczkę....

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji