Treść zadania

kasprowy11

zadanie 8/101
w graniastosłupie prostym, którego podstawa jest rombem, katy nachylenia przekątnych do podstawy wynoszą 30 i 60 stopni. Oblicz miary kątów między ścianami tego graniastosłupa
zadanie 9/101
na rysunkach przedstawione graniastosłupy prawidłowe sześciokatne w których wszystkie krawędzie mają jednakowe długości. Oblicz miary katów alfa, beta i gama

Załączniki do zadania

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    Zadanie 8.
    Szukany kąt to także kąt między bokami podstawy.

    Zauważ, że podane kąty i kąt między ścianami NIE zmienią się, gdy graniastosłup powiększymy np. dwa razy. Przyjmijmy więc że wysokość graniastosłupa wynosi "h".
    Oznaczmy dodatkowo:
    d - długość krótszej przekątnej podstawy
    D - długość dłuższej przekątnej podstawy

    Trójkąt złożony z:
    - krótszej przekątnej graniastosłupa
    - krótszej przekątnej podstawy
    - wysokości graniastosłupa
    jest prostokątny i kąt między przekątnymi ma miarę 60 stopni. Wobec tego:

    d / h = ctg(60) ; czyli d = h * ctg(60) = h * pierwiastek(3) / 3

    Analogicznie:

    D / h = ctg(30) ; czyli D = h * ctg(30) = h * pierwiastek(3)

    Stosunek długości D / d = [ h * pierwiastek(3) / 3 ] / [ h * pierwiastek(3) ] = 3
    Mamy więc romb w którym stosunek długości przekątnych = 3. Przekątne rombu przecinają się w połowie pod kątem prostym. Tworzy się trójkąt prostokątny o stosunku przyprostokątnych równym 3. Mniejszy z kątów tego trójkąta musi spełniać warunek:

    ctg(alfa) = 3 ; odpowiada to kątowi alfa = około 18,435 stopnia

    Ale ten kąt to połowa ostrego kata rombu.
    Kąt ostry podstawy wnosi więc około 2 * 18,435 = około 36,9 stopnia
    Kąt rozwarty podstawy to 180 - 36,9 = około 143.1 stopnia
    To są kąty miedzy ścianami graniastosłupa, szukane w zadaniu.
    ==================================

    Zadanie 9.
    Przyjmujemy, ze długości wszystkich krawędzi są równe 1.
    Przyda się jeszcze informacja, że w 6-kącie foremnym długości przekątnych to:
    Dłuższa D = 2 * bok = 2
    Krótsza d = pierwiastek(3) * bok = pierwiastek(3)

    a)
    Obie czerwone linie mają równe długości.
    Czerwona linia, wysokość graniastosłupa i krótsza przekątna podstawy tworzą trójkąt prostokątny. Długość L czerwonej linii (przeciwprostokątna) z tw. Pitagorasa spełnia więc równanie:

    L^2 = 1^2 + d^2 czyli L^2 = 1^2 + [ pierwiastek(3) ]^2 = 4. Stąd: L = 2.

    Połącz końce czerwonych linii.
    Tworzy się trójkąt równoramienny o bokach: 2, 2, pierwiastek(3).
    Wysokość tego trójkąta dzieli kąt alfa na 2 czyli:

    sin(alfa/2) = [pierwiastek(3) / 2] / 2 = pierwiastek(3) / 4

    Takiemu sinusowi odpowiada kąt alfa/2 = około 25,659 stopnia czyli
    alfa = około 51,3 stopnia
    ----------------------------

    b)
    Jedna z czerwonych linii jest przekątną kwadratu o boku 1, ma więc długość
    L = pierwiastek(2)
    Druga czerwona linia ma długość d = pierwiastek(3).
    Połącz końce czerwonych linii. Tworzy się trójkąt równoramienny o bokach:
    pierwiastek(2), pierwiastek(2), pierwiastek(3).
    Poprowadź wysokość tego trójkąta do boku pierwiastek(3). Mamy zależność:

    cos(beta) = (d/2) / L = [ pierwiastek(3) / 2 ] / pierwiastek(2) czyli
    cos(beta) = pierwiastek(3/2) / 2

    Takiemu kosinusowi odpowiada kąt beta = około 52,2 stopnia
    ----------------------------

    c)
    Górna czerwona linia ma długość D = 2.
    Dolna czerwona linia ma taką samą długość jak w przykładzie (a), czyli też 2.
    Połącz końce czerwonych linii. Powstaje trójkąt równoramienny o bokach:
    2, 2, pierwiastek(2) / 2. Dlatego:

    sin(gamma/2) = [ pierwiastek(2) / 2 ] / 2 = pierwiastek(2) / 4

    Daje to kąt gamma/2 = około 20,7 stopnia czyli gamma = około 41,4 stopnia
    ==================================

Rozwiązania

Podobne zadania

pawel Prosta y=√3x-2 jest nachylona do osi ox. Opisz szczegółowo pod jakim kątem Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: pawel 24.3.2010 (16:28)
MartaGrzeszczak1 Dany jest trójkąt o wierzchołkach A=(-4, 2) B=(0,4) C=(6,-4) a) wyznacz Przedmiot: Matematyka / Liceum 2 rozwiązania autor: MartaGrzeszczak1 29.3.2010 (17:43)
hmm Badanie trójmianu kwadratowego - zadanie optymalizacyjne. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: hmm 29.3.2010 (18:21)
lusi1069 pole przekroju walca płaszczyzną równoległa do podstawy jest równe 49/pi a Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: lusi1069 30.3.2010 (16:42)
lestat919 zadanie - promień okręgu Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: lestat919 6.4.2010 (18:17)

Podobne materiały

Przydatność 55% Dżuma - podstawa wypowiedzi Camus

Syn Francuza i Hiszpanki, urodził się w 1913 roku w Algierii. Studia filozoficzne. Założył teatr ludowy(scenarzysta, reżyser, aktor, dramatopisarz), na krótko wstąpił także do partii komunistycznej. W 1937 roku ukazał się jego pierwszy zbiór esejów Prawa i lewa strona. Zainteresowania Camusa skupiały się głownie na polityce i dziennikarstwie. Okupację przeżył we Francji. W...

Przydatność 60% Gleba podstawa produkcji żywności.

Pod wpływem temperatury powietrza, wód opadowych oraz wiatru które działają na wierzchnia warstwę skorupy ziemskiej powstaje zwietrzelina. Pod wpływem czynników organicznych wytwarzających próchnice w ciągu kilkuset lat przekształca się ona w glebę- czyli cienka warstwę powierzchni Ziemi, w skład której wchodzą składniki mineralne ze zwietrzeliny, próchnica z obumarłych...

Przydatność 50% Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania

W doktrynie prawa podatkowego nazwa „ obowiązek podatkowy” jest używana w kilku znaczeniach. Po pierwsze obowiązek podatkowy jest rozumiany jako podatkowoprawny stan faktyczny, a z drugiej strony obejmujący jego następstwa prawne. Termin ten jest często używany w ustawach podatkowych. Po drugie pojęcie to jest rozumiane jako zindywidualizowany obowiązek podatkowy, a więc...

Przydatność 80% Planowanie jako podstawa procesu zarządzania

1.1. ISTOTA PLANOWANIA Klasyczna nauka zarządzania, stawia planowanie na początku ciągu funkcji zarządzania, jako projekt wszystkich przewidzianych do osiągnięcia celów i koniecznych do tego środków. Z uwagi na to, że wszystkie inne funkcje zarządzania, tzn. organizowanie, motywowanie, kontrolowanie są ukierunkowane na osiągniecie...

Przydatność 60% Kultura jako podstawa życia społecznego.

KULTURA JAKO PODSTAWA ŻYCIA SPOŁECZNEGO "Czymże bez ciebie bylibyśmy nie tylko my, ale czym byłoby w ogóle ludzkie życie? Tyś pozakładała miasta, ty rozproszonych ludzi powołałaś do życia społecznego, ty zespoliłaś ich między sobą najpierw przez wspólne osiedla, później przez małżeństwa, a wreszcie przez wspólnotę mowy i pisma. Tyś wynalazczynią praw,...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji