Treść zadania
Autor: Kuba_1006 Dodano: 28.5.2010 (18:31)
Na poniedziałek mam opisać Tern V i VII.
Tren V :
Jako oliwka mała pod wysokim sadem
Idzie z ziemie ku górze macierzyńskim śladem,
Jeszcze ani gałązek, ani listków rodząc,
Sama tylko dopiro szczupłym prątkiem wschodząc :
Tę jesli, ostre ciernie lub rodne pokrzywy
Uprzątając, sadownik podciął ukwapliwy,
Mdleje zaraz, a zbywszy siły przyrodzonej,
Upada przed nogami matki ulubionej -
Takci się mej namilszej Orszuli dostało.
Przed oczyma rodziców swoich rostąc, mało
Od ziemie się co wznióswszy, duchem zaraźliwym
U nóg martwa upada.O zła Persefono,
Mogłażeś tak wielu łzam dać upłynąć płono ?
Tren VII :
Nieszczęsne ochędóstwo, żałosne ubiory
Mojej namilszej cory !
Po co me smutne oczy za sobą ciągniecie ,
Żalu mi przydajecie ?
Już ona członeczków swych wami nie odzieje -
Nie masz, nie masz nadzieje!
Ujął ją sen żelazny, twardy, nieprzespany...
Już letniczek pisany.
Nie do takiej łożnice, moja dziewko droga,
Miała cię mać uboga
Doprowadzić! Nie takąć dać obiecywała
Wyprawę, jakąć dała!
Giezłeczkoć tylko dała a lichą tkaneczkę;
Ojciec ziemie brełeczkę
W główki włożył. - Niestetyż, i posąg, i ona
W jednej skrzynce zamkniona!
PROSZĘ O POMOC !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
Na papierze podaniowym (na 29.03) napisz opis sytuacji pt.,,Ślubowanie Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: dluga 28.3.2010 (12:22) |
Opis sytuacji temat Duża przerwa w szkole Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: simek99931 29.3.2010 (18:18) |
opis przeżyć wewnętrznych Skawińskiego po utracie posady latarnika (co Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: marta140 30.3.2010 (15:00) |
opis komórki Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 2 rozwiązania | autor: gosia002 30.3.2010 (17:27) |
jak napisać opis przeżycia wewnętrznego? Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: joannaferuga3 8.4.2010 (15:58) |
Podobne materiały
Przydatność 100% Help my planet
I help my planet, that to be clean. Next my house there are a lot of boxes. These boxes are on glass, paper, cans and plastic. When I have a lot of bottles, old newspappers I put them in boxes. I’m very angry when I see factories near forests. I fight on an issue these factories. I do a lot to save energy. When I don’t need the light, I turn the light off. At my school it was the campaign...
Przydatność 100% Lets help old people
!!!Let’s help old people!!! We want to raise money for the old people’s home and buy a DVD player. Here are some ideas to quick raise money: -Help your parents in house cleaner. -Sell your old toy’s. -paint your neighbor fence. -Do the shopping.
Przydatność 100% Should US help to destroy communism in Cuba
I think that U.S should help to destroy the totalitarian regime that may be dangerous for the world peas or not follow the basic civil liberties. Any definition of terrorism should take into account the distinction between terrorism and the legitimate struggle of peoples for recovery of their lands and freedom. Now I want to give examples of Cuba country which have totalitarian regime and not...
Przydatność 85% Proposal. Ways to help students improve their diet.
To: The Principal of College From: xx Subject: Ways to help students improve their diet. INTRODUCTION As requested I am submitting this report concerning the best ways to help students improve their diet. It is based on ideas submitted by students in a suggestion box gathered last month. CURRENT SITUATION The information about healthy diets is poor and does not meet with the...
Przydatność 100% Environment in danger - what can be done to help the nature.
Nowadays we can hear a lot about environment. Mostly about global warming effect, ozone hole and many species of animals which are on the edge of extinction. Everyone should think about what can be done and what people themselves can do to improve the nature. I would like to start with the global warming effect. We can hear about it at least once a week for a very long time and...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
0 0
dari1303 28.5.2010 (19:55)
Bohaterką trenu V jest Urszulka. Została ona porównana do małego pędu oliwki, który został podcięty przez sadownika. Jest to porównanie rozbudowane, stanowiące odrębny obraz poetyck. Tren kończy się apostrofą do Persefony.
Podmiot liryczny trenu VII ogląda ubranka zmarłej córki. Ten widok wzmaga uczucia ciepienia, smutku, żalu. Kochanowski używa zdrobnień, co podkreśla jego miłosc do dziecka, czułosc, tkliwosc, a jednocześnie zwraca uwagę na młody wiek Urszulki. Samej śmierci nie nazywa bezpośrednio- stosuje peryfraze.
Ja tak miałam na polskim może coś sie przyda ;)
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie