Treść zadania

Milimili

Pomocy

1. W 185,8g rozpuszczono 14,2 g tlenku fosforu(V) (dimer) . Oblicz stężenie procentowe otrzymanego roztworu.

2 .Do kolby miarowej wsypano 200g chlorku sodu i uzupełniono woda destylowaną do objętości 2000 cm ^3.
oblicz. a) stężenie molowe roztworu b) stężenie procentowe, jeżeli jego gęstość wynosi 1,1 g/cm^3

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    1.
    Nie jestem pewny tego zadania bo w treści nie ma informacji w czym rozpuszczono
    tlenek, ale załóżmy, że w wodzie. Wtedy:

    Masa molowa fosforu: 31 g/mol
    Masa molowa tlenu: 16 g/mol
    Masa molowa wodoru: 1 g/mol

    Zachodzi następująca reakcja:

    6 H2O + P4O10 --> 4 H3PO4

    Powstający kwas ma WIĘKSZĄ masę niż tlenek. Policzmy tę masę.

    Masa molowa P4O10: 4 * 31 + 10 * 16 = 284 g/mol czyli w 14,2 g jest:
    14,2 / 284 = 0,05 mola tlenku.

    Do jego rozpuszczenia potrzeba 6 * 0,05 = 0,3 mola wody,
    a wody jest 185,8 / 18 = około 10 moli, więc na pewno jej wystarczy.

    Powstający kwas ma masę molową: 3 * 1 + 31 + 4 * 16 = 98 g/mol
    i powstaje go 4 * 0,05= 0,2 mola,
    czyli masa kwasu to mk = 0,2 * 98 = 19,6 g
    [ można było też dodać masą 0,3 mola wody (czyli 0,3 * 18 = 5,4 g)
    do masy tlenku. Wyjdzie tak samo: 14,2 + 5,4 = 19,6 g kwasu ]

    Waga roztworu jest sumą tlenku i wody; mr = 14,2 + 185,8 = 200 g

    Stężenie procentowe (wagowe) Cp = 100% * mk / mr = 9,8 %
    ============================

    2.
    Masa molowa Na = 23 g/mol
    Masa molowa Cl= 35,5 g/mol
    Masa molowa NaCl = 23 + 35,5 = 58,5 g/mol

    200 g NaCl stanowi 200 / 58,5 = około 3,42 mola.
    Ta ilość jest rozpuszczona w dwóch litrach roztworu czyli stężenie molowe wynosi:

    Cm = 3,42 / 2 = około 1,71 mol / litr

    Stężenie procentowe jest równe 100% * ms / mr gdzie:
    ms = 200 g - masa soli
    mr = 2000 * 1,1 = 2200 g - masa roztworu.

    Cp = 100% * 200 / 2200 = około 9,09 %
    ============================

Rozwiązania

Podobne zadania

monia672 Oblicz stopnie utlenienia: Przedmiot: Chemia / Liceum 2 rozwiązania autor: monia672 7.4.2010 (21:38)
onka46 Oblicz stężenie molowe kwasu siarkowego VI wiedząc że jest to roztwór Przedmiot: Chemia / Liceum 1 rozwiązanie autor: onka46 14.4.2010 (11:07)
wzurchemika Oblicz CP roztworu powstałego w wyniku rozpuszczenia 15g Ca(OH)2 w 38g H2O Przedmiot: Chemia / Liceum 2 rozwiązania autor: wzurchemika 17.4.2010 (17:41)
patishq Typowe reakcje chemiczne (pomocy) Przedmiot: Chemia / Liceum 1 rozwiązanie autor: patishq 18.4.2010 (17:22)
aga125 Oblicz stężenie molowe i procentowe Przedmiot: Chemia / Liceum 1 rozwiązanie autor: aga125 18.4.2010 (21:08)

Podobne materiały

Przydatność 65% Oblicze Ojczyzny

(praca z 1 klasy gima) słowa w wierszu "*** (oblicze ojczyzny)" Tadeusza Różewicza "na początku ojczyzna jest blisko, na wyciągnięcie ręki" oznaczają, że gdy jesteśmy jeszcze mali ojczyzna to rodzice, koledzy i koleżanki, to nasz dom, nasze podwórko. ważniejsze jest wtedy dla nas to, że koleżance zaginął kot, a nie że wielu ludzi nie ma pracy i nie ma za co wyżywić...

Przydatność 85% Interesujące fakty o tlenku azotu

Toksyczny dla układu oddechowego człowieka tlenek azotu NO został w roku 1992 uznany przez renomowane czasopismo "Science" za "cząsteczkę roku".Okazało się bowiem ,że ta mała i bardzo aktywna chemicznie molekuła pełni istotną rolę w organizmach żywych.W roku 1998 trzej badacze: R.Furchgott, L.Ignarro i F.Murad otzrmali noagrogę Nobla w dziedzinie fizjologii i medycyny za odkrycie...

Przydatność 55% wiersz Oblicze ojczyzny

Czytając wiersz Tadeusz Różewicza pt.Oblicze ojczyzny odnoszę wrażenie,iż poeta miał szczęśliwe dzieciństwo,chociaż lata w których przyszło mu dorastać nie należały do spokojnych.Wojna i okupacja nie zatarły jednak beztroskich i pełnych ciepłych barw wspomnień poety. Kiedy jest się dzieckiem,całym światem są najbliżsi: mama,tata i...

Przydatność 65% Drugie oblicze opalania

Praca w załączniku

Przydatność 75% Łańcuch pomocy

1. Ocena, zabezpieczenie miejsca wypadku • Rozpoznanie (co się wydarzyło i co może się jeszcze wydarzyć) • Jakie są zagrożenia ( dla ratującego, poszkodowanych i świadków zdarzenia) • Zabezpieczenie m-ca wypadku aby zapobiec kolejnym nieszczęśliwym zdarzeniom • Zebrać informacje od świadków 2. Ocena ilości i stanu poszkodowanych • Ilu jest poszkodowanych...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji