Treść zadania
Autor: hubaman123 Dodano: 10.12.2015 (20:48)
Czy ktoś mógłby wytłumaczyć mi wyznaczanie dziedziny i miejsca zerowego w monotonicznosc i extrema funkcji pochodnej? np xlnx 2+lnx/x lub x^2e^-x itd Prosze bardzo o pomoc dam najwiecej punktow .
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Rozwiązania
Podobne zadania
Czego oczekujesz od swojego przyszłego miejsca pracy.. Przedmiot: Matematyka / Studia | 1 rozwiązanie | autor: kvbvs 1.6.2010 (13:20) |
zbadaj przebieg funkcji y=x*arctgx 1. Dziedzina funkcji 2.Miejsca zerowe 3. Przedmiot: Matematyka / Studia | 1 rozwiązanie | autor: habibibb93 1.1.2013 (16:09) |
Znajdz miejsca zerowe funkcji : a) y=x2(do kwaratu ma byc)+5x -24 Przedmiot: Matematyka / Studia | 1 rozwiązanie | autor: zdzislaw196412 8.12.2013 (15:54) |
ZNAJDZ MIEJSCA ZEROWE FUNKCJI: A) Przedmiot: Matematyka / Studia | 1 rozwiązanie | autor: bogusiaz444 12.12.2013 (08:06) |
Zbadaj funkcję ln(sinx) 1. dziedzina 2. miejsca zerowe 3. Przedmiot: Matematyka / Studia | 1 rozwiązanie | autor: michal-23 17.1.2016 (19:46) |
Podobne materiały
Przydatność 80% Kino stylu zerowego wg Przylipiaka.
PRZYLIPIAK "KINO STYLU ZEROWEGO" - ogladając standardowy film nie dostrzegamy jego strony formalnej( montaż, oświetlenie, sztuka operatorska), bo koncentrujemy sie na fabule, dajemy sie wciągnąc filmowi - sytuacja gdy zdajemy sobie sprawe z istnienia warsztatu filmowego swiadczy o nieudolnosci tworcow lub jest swiadomym wyborem - filmy robi sie tak by widz mogl skupic sie...
Przydatność 65% Dziedziny wychowania
Wyróżniamy wychowanie: - zdrowotne - moralne - umysłowe - estetyczne Wychowanie zdrowotne Czynniki wpływające na zagrożenie zdrowia: - niewłaściwe odżywianie (mało warzyw i owoców, tłusto, słodko) – przyczyna – tradycja, brak funduszy, - brak ruchu – przyczyna: tradycje, mentalność ludzi - nałogi –...
Przydatność 75% Dziedziny wychowania
WYCHOWANIE UMYSŁOWE Głównym założeniem wychowania umysłowego jest założenie, że nie można kształtować osobowości człowieka bez ukształtowania intelektu, czyli główne założenie mówi, że w praktyce nie można odrywać nauczania od wychowania. Twierdzenie to ma długą historię, można ja wiązać już z Herbartem, który mówił o nauczaniu wychowującym. Wychowanie...
Przydatność 50% Wyznaczanie współczynników tarcia
Sprawozdanko
Przydatność 50% Wynalazcy w dziedzinie elektroniki
ELEKTRONIKA [gr.], dziedzina nauki i techniki, stanowiąca wyodrębniony dział elektrotechniki, zajmująca się wykorzystaniem zjawisk związanych ze sterowanym ruchem elektronów w próżni, gazach i ciałach stałych (zwł. półprzewodnikach); obejmuje teorię działania, technologię i konstrukcję przyrządów oraz zbud. z nich układów i urządzeń elektronicznych. Elektronika dzieli...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
0 0
antekL1 12.12.2015 (09:16)
Czy chodzi o wyznaczenie dziedziny i miejsc zerowych funkcji
oraz jej ekstremów i monotoniczności NA PODSTAWIE badania pochodnej ?
Jeśli tak, to:
-------------------
Weźmy drugą funkcję: f(x) = x^2 * e^-x ; bo w pierwszej jest coś z zapisem nie tak.
Aby wyznaczyć dziedzinę patrzymy, czy nie występują we wzorze funkcji "zabronione sytuacje". Do takich należą przypadki gdy:
- występuje zero w mianowniku (tutaj: nie, bo nie mamy mianownika)
- występuje liczba ujemna pierwiastkiem kwadratowym (tutaj - nie)
[ to samo dotyczy innych pierwiastków stopnia parzystego ]
- występuje zero lub liczba ujemna w logarytmie (tutaj - nie)
- występuje możliwość że tangens czegoś jest nieskończony.
Można znaleźć sporo innych sytuacji, ale te powyżej są pospolite.
W tym przypadku mamy "porządną" funkcję x^2, określoną dla każdego "x"
oraz też porządną funkcję e^(-x), też poprawną dla wszystkich "x".
Dziedziną jest więc cały zbiór liczb rzeczywistych ; D = R
--------------
Miejsca zerowe: Porównujemy funkcję do zera:
x^2 * e^(-x) = 0.
Ponieważ funkcja wykładnicza e^(-x) jest ZAWSZE dodatnia, to aby całość była zerem jedyną możliwość daje x = 0.
Mamy więc jedno miejsce zerowe x1 = 0
--------------
Ekstrema i monotoniczność: Obliczamy pochodną.
Nasza funkcja jest iloczynem dwóch funkcji: g(x) = x^2 oraz h(x) = e^(-x).
Odpowiednie pochodne wynoszą:
g ' (x) = 2x
h ' (x) = - e^(-x)
Ze wzoru na pochodną iloczynu : (g * h) ' = g ' * h + g * h ' mamy:
f ' (x) = 2x e^(-x) - x^2 e^(-x) ; co można zapisać w taki sposób:
f ' (x) = x (2 - x) e^(-x^2)
Badamy tą pochodną pod kątem znaków i miejsc zerowych.
Zauważ, że e^(-x) jest zawsze dodatnie
więc znak pochodnej zależy tylko od wyrażenia: x (2 - x).
To wyrażenie - jak wiadomo ze szkoły średniej - jest:
ujemne dla x < 0 oraz x > 2
dodatnie dla x z przedziału (0; 2)
równe zeru dla x = 0 lub x = 2. Wobec tego o funkcji f(x) wnioskujemy:
dla x z przedziału ( - oo; 0 ) funkcja jest malejąca
dla x z przedziału ( 0; 2 ) funkcja jest rosnąca
dla x z przedziału ( 2; +oo ) funkcja jest malejąca
W punkcie x = 0 pochodna zmienia znak z minusa na plus
f(x) maleje po lewej stronie x = 0, rośnie po prawej.
Funkcja ma więc minimum lokalne
W punkcie x = 2 jest odwrotnie i funkcja ma tam maksimum lokalne
--------------
Potwierdza to wykres - jest w załączniku.
UWAGA! Skale na osiach X i Y są RÓŻNE !
W razie pytań pisz proszę na priv.
Zamieść proszę pierwszą z funkcji ponownie, bo nie wiem
co robi tam ta "pusta" cyfra 2.
Załączniki
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie