Treść zadania
Autor: shark Dodano: 28.11.2015 (15:25)
korzystając z twierdzenia ,potrzebnego do rozwiązania równań i nierówności wykładniczych logarytmicznych , rozwiąż
a) 8²*⁻³ · (⅛)*⁺⁷ = 64²⁻³*
b) 3*²+⁸* =1
c) (¹/₅)⁻² ≤ (¹/₅)¹⁻ ²*
d) 3*⁻⁵ · 9*⁺³ =27
e) log₃ x+log₃ (x-8)=2
g) log₃(x+26)<2
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Rozwiązania
Podobne zadania
Pilne na dziś zadanie z twierdzenia telesa Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: ~aga 11.5.2011 (13:48) |
Twierdzenia Przedmiot: Matematyka / Liceum | 2 rozwiązania | autor: fantomasxD 17.5.2011 (13:28) |
Korzystając z twierdzenia o wymiernych pierwiastkach wielomianu, wykaż, że Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: NowakDamian 18.12.2011 (16:20) |
Twierdzenie Talesa. Twierdzenie odwrotne do twierdzenia Talesa. Zadanie w Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: Konto usunięte 6.1.2012 (19:47) |
sformuluj twierdzenie talesa podaj przyklad zastosowania tego twierdzenia. Przedmiot: Matematyka / Liceum | 2 rozwiązania | autor: agadw 18.6.2012 (11:22) |
Podobne materiały
Przydatność 60% Arystoteles - biografia, twierdzenia i cytaty.
Arystoteles, gr. Αριστοτέλης, Aristotelēs (ur. 384, zm. 322 p.n.e.) – Urodził się w greckiej kolonii Stagirus u wybrzeży Tracji. Jego ojciec był nadwornym lekarzem macedońskiego króla Amynasa. W wieku 17 lat Arystoteles został wysłany do Aten aby odebrać staranne wykształcenie w Akademii Platońskiej. W Akademii Arystoteles spędził w sumie 20 lat, w czasie, których...
Przydatność 50% Rachunek zdań, kwantyfikatory, definicje i twierdzenia.
Czytaj załącznik:)
Przydatność 65% Przyjaźń i miłość to uczucia piękne i wartościowe. Uzasadnij słuszność tego twierdzenia w świetle poznanych utworów.
Niedawno została przeprowadzona sonda na temat: "Co uważasz w życiu za najważniejsze?" Większość z przebadanych osób stwierdziła, że miłości przyjaźń. "Różnymi drogami biegnie życie ludzkie, ale wszyscy szukają przyjaźni i miłości". Te słowa Jana Pawła II powinny być wskazówka dla tych, którzy stwierdzili inaczej. wszyscy jednak wiedza, ze to piękne uczucia. A co...
Przydatność 80% To wyjątkowo trafny tytuł-udowodnij słuszność tego twierdzenia w odniesieniu do "Syzyfowych prac" Stefana Żeromskiego
Powieść Stefana Żeromskiego "Syzyfowe Prace" to wyjątkowo trafny tytuł. Początkowo lektura mila być zatytułowana "Andrzej Radek czyli Syzyfowe prace". Te dwa tytuły kojarzą nam się z mitem o Syzyfie, który każdego dnia meczy się, by wtoczyć głaz na szczyt góry. Trud Syzyfa jest symbolem pracy daremnej, która nigdy sie nie skończy. W lekturze takim Syzyfem są nauczyciele i...
Przydatność 70% Literatura uczy, bawi i wzrusza. Uzasadnij słusznośc tego twierdzenia w oparciu o poznane utwory literackie.
Literatura jest jedną z najważniejszych części kultury. Towarzyszy, a przynajmniej powinna, każdemu człowiekowi od dziecka. Jest niezastąpionym elementem, którego brak jest dotkliwie odczuwalny. Uważam, że literatura zarówno uczy, bawi jak i wzrusza. Słuszność tej tezy postaram się teraz udowodnić. Pierwszym argumentem potwierdzającym moją tezę jest zbiór opowiadań...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
0 0
antekL1 29.11.2015 (23:54)
Sprytny masz sposób zapisywania "x" w wykładniku jako gwiazdki, ale pozwól, że użyję bardziej tradycyjnego zapisu tzn:
a^b oznacza "a do potęgi b"
log_a (b) oznacza: log o podstawie "a" z liczby "b"
(albo zapisu w LaTeX'u, który NAPRAWDĘ nie jest trudny do opanowania).
===================================
a) 8²*⁻³ · (⅛)*⁺⁷ = 64²⁻³* ; czyli
8^(2x-3) * (1/8)^(x+7) = 64^(2-3x) lub w LaTeX'u:
8^{2x-3} \cdot \left(\frac{1}{8}\right)^{x+7} = 64^{2-3x}
Dziedziną równania są wszystkie liczby rzeczywiste.
Użyjmy następujących zamian:
Ponieważ 1/8 = 8^(-1) to (1/8)^(x + 7) = 8^(-x-7)
Ponieważ 64 = 8^2 to 64^(2-3x) = 8^(4-6x)
Ponieważ mnożenie potęg o tej samej podstawie [ tutaj: 8 ] to dodawanie wykładników
więc mamy równanie:
8^ (2x-3 - x-7) = 8^(4-6x) ; czyli wykładniki muszą wyć równe, więc:
2x-3 - x-7 = 4-6x ; stąd:
x = 2
===================================
b) 3*²+⁸* =1
Nie rozumiem tego zapisu
===================================
c) (¹/₅)⁻² ≤ (¹/₅)¹⁻ ²* ; czyli
(1/5)^(-2) <= (1/5)^(1-2x) lub w LaTeX'u:
\left(\frac{1}{5}\right)^{-2} \leqslant \left(\frac{1}{5}\right)^{1-2x}
Dziedziną nierówności są wszystkie liczby rzeczywiste.
Ponieważ podstawą potęgi jest 1/5 [ liczba < 1 ] to funkcja y = (1/5)^a
jest malejąca; więc podana nierówność sprowadza się do:
-2 >= 1 - 2x ; stąd:
2x >= 3 ; czyli
x >= 3 / 2 czyli x należy do < 3 / 2; +oo )
===================================
d) 3*⁻⁵ · 9*⁺³ =27 ; czyli
3^(x-5) * 9^(x+3) = 27 lub w LaTeX'u:
3^{x-5} \cdot 9^{x+3} = 27
Dziedziną równości są wszystkie liczby rzeczywiste.
Zamieniamy" 9 = 3^2 oraz 27 = 3^3; mnożenie potęg... [ jak w (a) ] i mamy:
3^(x - 5 + 2x + 6) = 3^3 ; czyli
x - 5 + 2x + 6 = 3 ; stąd
x = 2 / 3
===================================
e) log₃ x+log₃ (x-8)=2 ; czyli
log_3 (x) + log_3 (x - 8) = 2 lub w LaTeX'u:
\log_3 x + \log_3 (x-8) = 2
Dziedzina równania: Liczba logarytmowana ma być dodatnia, więc:
x > 0 oraz x - 8 > 0 ; stąd: x > 8 ; dziedzina to: D = (8 ; +oo)
Dodawanie logarytmów o tej samej podstawie to mnożenie liczb logarytmowanych,
poza tym 2 = log_2 (9) więc:
log_3 [ x (x - 8) ] = log_3 (9) ; czyli
x (x - 8) = 9 ; mamy równanie kwadratowe:
x^2 - 8x - 9 = 0
mające rozwiązania x1 = -1 oraz x2 = 9. Ale tylko x2 należy do dziedziny więc
x = 9
===================================
g) log₃(x+26)<2 ; czyli
log_3 (x + 26) < 2 lub w LaTeX'u:
\log_3 (x + 26) \leq 2
Dziedzina: x + 26 > 0 ; stąd x > - 26.
Zamieniamy: 2 = log_3 (9) i mamy
log_3 (x + 26) < log_3 (9)
Ponieważ log o podstawie 3 jest funkcją rosnącą to dostajemy nierówność:
x + 26 < 9 ; stąd:
x < -17.
Ale musimy jeszcze uwzględnić dziedzinę; x > -26, więc rozwiązanie to przedział:
x należy do ( - 26; - 17 )
===================================
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie