Treść zadania

Sxara

wyznacz całki z wykorzystaniem calkowania przez części

1. \int (x^2-2x) e^x *dx
2. \int ( x^2 +3x) sinxdx
3. \int (x^2) cosxdx
4. \int (3x^2 -5) lnxdx
5. \int (2x^2 +7)lnxdx
6. \int e^x sinxdx
7. \int e^x cosxdx
8. \int ( sinx)^2 dx
9. \int (cosx)^2 dx

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • antekL1

    1. \int (x^2-2x) e^x *dx
    Różniczkujemy (x^2-2x) ; całkujemy e^x

    \int (x^2-2x) e^x \,dx = (x^2-2x) e^x - \int (2x-2) e^x\,dx=

    i jeszcze raz - różniczkujemy (2x-2) ; całkujemy e^x

    =(x^2-2x) e^x - (2x-2) e^x + \int 2 e^x = (x^2 -4x +4)\,e^x + C = (x-2)^2\,e^x + C

    =================

    2. \int ( x^2 +3x) sinxdx
    Różniczkujemy (x^2+3x) ; całkujemy sin x [ pamiętaj, że całka z sin(x) to MINUS cos(x) ]

    \int ( x^2 +3x) \sin x \,dx = -( x^2 +3x) \cos x + \int ( 2x +3) \cos x\,dx =

    i jeszcze raz - różniczkujemy (2x+3) ; całkujemy cos x

    -( x^2 +3x) \cos x + ( 2x +3) \sin x - \int 2 \sin x\,dx =

    = -(x^2+3x-2)\cos x + (2x+3) \sin x + C

    =================

    3. \int (x^2) cosxdx
    Różniczkujemy (x^2) ; całkujemy cos x

    \int x^2 \cos x\,dx = x^2 \sin x - \int 2x \sin x \,dx =

    i jeszcze raz - różniczkujemy (2x) ; całkujemy sin x [ pamiętaj o znakach! ]

    =x^2 \sin x - 2x \cos x + \int 2 \cos x \,dx = (x^2-2)\sin x + 2x\cos x + C

    =================

    4. \int (3x^2 -5) lnxdx
    W całkach z logarytmem lepiej jest różniczkować logarytm, aby dostać całkę z funkcji wymiernej, więc różniczkujemy ln(x), całkujemy 3x^2 - 5.

    \int (3x^2 -5) \ln x\,dx = (x^3-5x)\ln x-\int\frac{(x^3-5x)}{x}\,dx=

    Pod całką skracamy "x", zostaje tylko x^2 - 5 i mamy dalej:

    =(x^3-5x)\ln x-\frac{x^3}{3}+x+C

    =================

    5. \int (2x^2 +7)lnxdx robimy Identycznie jak (4). Wychodzi:

    \int (2x^2+7)\,\ln x \,dx= \left(\frac{2}{3}x^3 + 7x\right)\,\ln x - \frac{2}{9}x^3 - 7x+ C

    =================

    Proszę, zgłoś pozostałe całki oddzielnie bo ten tekst staje się za długi,
    a i metoda na ich rozwiązywanie jest inna (przez sprowadzanie do takiej samej całki)

  • userphoto

    Rozwiązania 6 - 9 w załączniku

    Załączniki

Podobne zadania

Dariusz29 wyznacz sumy i narysuj te zbiory Przedmiot: Matematyka / Studia 1 rozwiązanie autor: Dariusz29 3.10.2010 (12:36)
adulka wyznacz ekstrema funkcji f(x,y)=x2-2xy+2y3+4y2-3 Przedmiot: Matematyka / Studia 2 rozwiązania autor: adulka 7.10.2010 (12:09)
Spoke Witam Mam mały problem z tymi zadaniami: Wyznacz odległość punktu P_0 = Przedmiot: Matematyka / Studia 1 rozwiązanie autor: Spoke 13.11.2010 (23:05)
edytat na treningu sportowcy jechali rowerami przez 3 godziny z prędkoscią 25 i Przedmiot: Matematyka / Studia 3 rozwiązania autor: edytat 29.11.2010 (16:53)
katrina22201 wyznacz macierz 4x4 odwrotną do 4120 1230 -1012 2300 Przedmiot: Matematyka / Studia 1 rozwiązanie autor: katrina22201 28.12.2010 (01:27)

Podobne materiały

Przydatność 65% Przemówienie ku czci Józefa Dietla

Szanowna Pani Profesor, Drogie Koleżanki i Koledzy! Dzisiejsze spotkanie poświęcone będzie wspaniałemu i równie niezwykłemu człowiekowi, któremu tak wiele zawdzięczamy i który tak wiele dobrego zrobił dla naszego miasta Krakowa, a obecnie od kilku miesięcy jest patronem naszego Gimnazjum. Nikomu chyba nie trzeba przypominać, kim był Józef Dietl. Bo właśnie o nim tu...

Przydatność 65% List, w którym wyznacze cele na nowy rok szkolny.

Przysietnica 02.09.2009 Angeliko! Pierwszego września rozpoczęłam nowy rok szkolny. Pamiętam, że jest to dzień szczególny, także z powodu siedemdziesiątej rocznicy wybuchu II Wojny Światowej. Wiem, że wtedy wiele dzieci ie mogło...

Przydatność 50% Możliwości wymiany informacji z wykorzystaniem telefonów komórkowych

Telefonia komórkowa przeżywa rozkwit, nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Nie jest to spowodowane modą, czy chęcią bycia na fali, ale przede wszystkim faktem, że telefony komórkowe są bardzo przydatne w codziennym życiu, a przy tym coraz tańsze. Telefonia komórkowa daje ogromne możliwości wymiany informacji. Pomijając zwyczajną możliwość przesyłania dźwięku...

Przydatność 70% Dola i niedola ucznia - z wykorzystaniem związków frazeologicznych.

Dola i niedola ucznia zaczyna się zazwyczaj po dwóch miesiącach błogiego lenistwa- wakacje. Po tym wypoczynku należy zejść na ziemię, choć przeważnie przychodzi to z wielkim trudem. U niektórych trwa to dość długo, wpływając niekorzystnie na nich samych, ponieważ utrudnia koncentrację i nie można skupić się na tym, co akurat dzieje się na lekcji, lecz myślami jest się...

Przydatność 85% Przemówienie na temat przemocy i nietolerancji z wykorzystaniem motywu Apokalipsy

Twoja szkoła przygotowuje marsz protestacyjny przeciwko przemocy i nietolerancji. Napisz przemówienie go rozpoczynające. Wykorzystaj w nim motyw Apokalipsy. Drodzy Nauczyciele! Koledzy i Koleżanki! Ile jest wśród nas wzajemnej przemocy i nietolerancji, sami widzicie. Choćby tu, na każdej przerwie. Coraz rzadziej reagujemy na takie zdarzenia. Przyzwyczajamy się i nie zwracamy uwagi....

0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji