Treść zadania

sloneczko1997

Powtórzenie ciągi. zadania od 1 do 10
to co najważniejsze bez zadania 5 i 7.

Załączniki do zadania

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • antekL1

    1.
    a) - 1; 2; 3
    b) - 2; 2; - 8/3
    =========================

    2.
    a) a100 = 7 - 2 * 100 / 5 - - 33

    b)
    7 - 2n / 5 = 13/5 ; zamieniamy 2 i 3/5 na 13/5 ; mnożymy przez 5
    35 - 2n = 13 ; stąd
    n = 11

    c)
    Dodatnie są początkowe wyrazy. Sprawdzamy, dla jakiego "x" zachodzi:
    7 - 2x / 5 = 0 ; stąd
    35 - 2x = 0
    x = 17,5.
    Numer wyrazu ciągu ma być liczbą naturalną, MNIEJSZĄ od "x" czyli odpowiedź:
    - dodatnie jest pierwsze 17 wyrazów ciągu.
    =========================

    3.
    Pierwszy wyraz ciągu a1 = 1 - 30 + 300 = 271 spełnia warunek zadania.
    Piszemy równość [ czytaj x^2 jako "do kwadratu" ]

    x^2 - 30x + 300 = 100 ; stąd:
    x^2 - 30x + 200 = 0.

    Rozwiązaniami tego równania kwadratowego są x1 = 10 oraz x2 = 20.
    Gdyby narysować wykres funkcji x^2 - 30x + 200 to miałby on kształt litery U.
    Wobec tego skoro wyrazy a10 i a20 są dokładnie równe 100
    to mniejsze od 100 są wyrazy: a11; a12; ... a19. Stąd odpowiedź:
    jest 9 wyrazów mniejszych od 100.
    =========================

    4.
    Obliczamy różnicę kolejnych wyrazów ciągu, czyli a(n+1) - a(n)
    [ ten zapis w nawiasie to ma być indeks n+1 lub n ]

    a(n+1) - a(n) = [ 4 * (n+1)^2 - 3 ] - [ 4 * n^2 - 3 ] =
    = 4n^2 + 8n + 4 - 3 - 4n^2 + 3 =
    = 8n + 4

    Wyrażenie 8n + 4 jest dodatnie dla n > 0 więc ciąg jest rosnący
    =========================

    5. nie robię, jak było napisane
    =========================

    6.
    Różnica r ciągu to a(n+1) - a(n) czyli r = a(n) + 0,5 - a(n) = 0,5
    Pierwszy wyraz znamy.
    Wzór ogólny: an = 0,4 + 0,5 * (n - 1)
    =========================

    7. nie robię, jak było napisane
    =========================

    8.
    a)
    r = a3 - a2 = 5 - 7 = -2
    a1 = a2 - r = 7 - (-2) = 9
    a26 = a1 + 25 * r = 9 + 25 * (-2) = - 41

    b)
    a10 = a5 + 5 * r ; stąd:
    r = (a10 - a5) / 5 = (-12 - 3) / 5 = - 3
    a1 = a5 - 4 * r = 3 - 4 *(-3) = 15
    =========================

    9.
    Przekształcamy wzór na sumę sn pierwszych n wyrazów ciągu arytmetycznego.
    sn = n * (a1 + an) / 2
    podstawiając an= a1 + r * (n - 1)
    sn = n * [ a1 + a1 + r * (n - 1) ] / 2
    sn = 2 * a1 * n / 2 + n^2 * r / 2 - n * r / 2

    sn = n^2 * (r/2) + n * (a1 - r/2)

    Jak widzimy gdy p = r/2 orazq = (a1 - r/2)
    wzór podany w zadaniu jest identyczny ze wzorem na sumę ciągu arytmetycznego.

    Teraz UWAGA!
    To co na górze NIE jest jeszcze dowodem !
    Należy obliczenia przeprowadzić "od końca", tzn.:
    - najpierw do wzoru sn = pn^2 + qn podstawiamy p i q jak wyżej
    - potem doprowadzamy sumę do postaci sn = n * (a1 + an) / 2
    zakładając postać an = a1 + r * (n-1)
    - i dopiero wtedy możemy twierdzić, że ciąg (an) jest arytmetyczny,
    bo n-ty wyraz ciągu ma postać an = a1 + r * (n-1).
    =========================

    10.
    różnica ciągu r = 8 - 11 = -3
    pierwszy wyraz a1 = 11
    dziesiąty wyraz a10 = a1 + 9 * r = 11 + 9 * (-3) = - 16
    suma s10 = 10 * [ 11 + (-16) ] / 2 = - 25
    =========================

    • W zadaniu (9) podkreślam:

      Doprowadzenie "od końca" do postaci sumy sn = n (a1 + an) / 2
      dopiero wtedy dowodzi, że ciąg jest arytmetyczny jeśli przedtem napiszemy,
      że an = a1 + r (n - 1) i przy takim założeniu możemy sumę napisać
      jak na początku.

      Bo samo wyrażenie sn = n (a1 + an) / 2 może być równie dobrze
      sumą wyrazów takiego ciągu:

      0; 0; 0;..... ,2n

      [ czyli a1 = a2 = ... = a(n-1) = 0 oraz an = 2n ]
      a to zdecydowanie NIE jest ciąg arytmetyczny :)

Podobne zadania

mania1408-k1 proszę o pomoc zadania na jutro. Przedmiot: Matematyka / Liceum 2 rozwiązania autor: mania1408-k1 13.4.2010 (16:43)
mania1408-k1 proszę o pomoc zadania na jutro. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1408-k1 13.4.2010 (16:49)
mania1408-k1 Pole i wycinek koła.pomocy ! zadania na jutro. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1408-k1 20.4.2010 (15:12)
mania1992 proszę o pomoc!! (geometria płaska) zadania na wtorek. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1992 24.4.2010 (13:10)
mania1992 proszę o pomoc!! (geometria płaska) zadania na wtorek. Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mania1992 24.4.2010 (13:02)

Podobne materiały

Przydatność 55% Bankowośc zadania

POSIADAM JESZCZE INNE MATERIAŁY Z BANKOWOŚCI I NIE TYLKO

Przydatność 70% Zadania wahadłowców

Promy kosmiczne, zwane też wahadłowcami lub samolotami kosmicznymi, są pierwszymi pojazdami wielokrotnego użytku przeznaczonymi do podróży poza naszą planetę. Startują z powierzchni Ziemi na podobieństwo rakiety kosmicznej, po wejściu na orbitę stają się sztucznymi satelitami, a gdy kończą zadanie, lądują z powrotem na ziemskim globie niczym gigantyczny szybowiec. Już sama...

Przydatność 80% Zadania sekretariatu

Zadania sekretariatu Głównym zadaniem sekretariatu jest odciążenie kierownika z uciążliwych administracyjno - biurowych i techniczno ? usługowych spraw które są bardzo drobne. W strukturze firmy sekretariat nie ma charakteru merytorycznego lecz usługowy. W sekretariacie może być zatrudnionych kilka osób ale najczęściej jest to komórka jednoosobowa (zatrudniony to sekretarka lub...

Przydatność 50% Zadania spedytora

Zadania spedytora: - Spedytor zobowiązany jest wykonywać swoje czynności zgodnie z przyjętym zleceniem. - Spedytor jest zobowiązany do odbioru przesyłki w przypadku gdy brakuje właściwych dokumentów. - Spedytor odbierając przesyłkę jest zobowiązany sprawdzić czy przesyłka dostarczona została w stanie nienaruszonym. - Spedytor nie ma obowiązku sprawdzać zgodność...

Przydatność 50% Zadania i cele mediów

Istnieje wiele teorii, dotyczących zadań, jakie spełniają środki masowego przekazu. Wynika to ze zróżnicowanego definiowania tego pojęcia. W ujęciu funkcjonalistycznym, które uznaje media za autonomiczne instytucje, mają one następujące funkcje: 1. Informacja: - informowanie o wydarzeniach i sytuacji w społeczeństwie, kraju i na świecie, - powiadamianie o rozkładzie sił we...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji