Treść zadania

BasiaBasia

Rzucamy dwa razy sześcienną kostką i rozpatrujemy zdarzenia
A w pierwszym rzucie wyrzucono więcej oczek niż w drugim
B co najmniej raz wyrzucono parzysta liczbę oczek
C suma oczek wyrzuconych w obu rzutach jest mniejsza od 8
D liczby oczek otrzymanych w obu rzutach różnią się o więcej niż 1
Które z tych zdarzeń jest najmniej prawdopodobne?
Potrzebuje obliczeń, z góry dziękuję

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    Zdarzeniem elementarnym jest tu wylosowanie pary liczb (a; b)
    gdzie liczby a, b pochodzą ze zbioru { 1; 2; 3; 4; 5; 6 }.
    Zdarzeń elementarnych jest 36.

    Istotne jest policzenie ilości zdarzeń na realizację przypadków A, B, C, D.
    A przy tym jak najmniej się napracować :)

    A)
    Zauważ, że mamy trzy możliwe sytuacje:
    - w pierwszym rzucie jest więcej oczek niż w drugim
    - w drugim rzucie jest więcej oczek niż w pierwszym
    - w obu rzutach jest taka sama ilość oczek.
    Ten przypadek to zdarzenia: { (1;1), (2;2); (3;3), (4;4), (5;5), (6;6) }.
    Pozostałe 36 - 6 = 30 zdarzeń rozkłada się PO RÓWNO
    - 15 zdarzeń z wynikiem pierwszego rzutu większym, 15 zdarzeń - z mniejszym
    niż wynik drugiego rzutu.
    Wobec tego mamy 15 sytuacji typu "A".

    B)
    Zauważ, że szybciej będzie obliczyć ilość zdarzeń PRZECIWNYCH do "B"
    czyli "oba wyniki nieparzyste". W parze liczb (a; b)
    pierwsza z nich może być a = 1, 3 lub 5 [ trzy możliwości ]
    i analogicznie druga liczba może być b = 1, 3 lub 5 [ też trzy możliwości ]
    Mamy 3 * 3 = 9 zdarzeń NIEsprzyjających, zostaje 36 - 9 = 27 możliwości na "B".

    Jak dotąd najmniej możliwości mamy w "A".

    C)
    Tu niestety nie uda się "chwyt" jak w (A). Po prostu wyliczmy wszystkie możliwości:
    a = 1 ; wtedy b = dowolne [ 6 możliwości ]
    a = 2 ; wtedy b = 1,2,3,4,5 [ 5 możliwości ]
    a = 3 ; wtedy b = 1,2,3,4 [ 4 możliwości ]
    a = 4 ; wtedy b = 1,2,3 [ 3 możliwości ]
    To już daje 6 + 5 + 4 + 3 = 18 możliwości, czyli więcej niż w "A".
    Dalej nie ma co sumować - "C" przegrało z "A".

    D)
    Też weźmy zdarzenie przeciwne:
    "liczby są takie same lub różnią się o jeden".
    Takich samych wyników mamy 6 { (1;1), (2;2), .... (6;6) }
    Pary różniące się o 1 to: { (1; 2), (2; 3), ... (5;6) } - pięć wyników
    i to samo gdy odwrócimy kolejność mniejsza - większa.
    Razem 6 + 5 + 5 = 16 niesprzyjających, czyli 36 - 16 = 20 sprzyjających "D".

    Ponownie lepsze jest "A" i wygrywa:
    A: w pierwszym rzucie wyrzucono więcej oczek niż w drugim

    • Wielkie dzięki! :) Piękny ukłon w Twoją stronę, za rozwiązanie zadania , które dla mnie wydawało się być powiązane z ciemną mocą :)

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 100% Przed pierwszym egzaminem.

Zbliżał się mój pierwszy egzamin.Byłam bardzo ciekawa,czy będzie trudny i jakie będą pytania.Wraz z koleżankami odliczałyśmy dni i z niecierpliwością patrzyłyśmy na datę egzaminu. Z każdym mijającym dniem egzamin był coraz bliżej.A ja coraz bardziej zaczynałam się bać,że się pomylę przy jakimś pytaniu albo w ogóle nie będę znała na nie odpowiedzi.Coraz...

Przydatność 75% Postępowanie w razie wypadku

Wypadek drogowy Pamiętaj o zapewnieniu sobie bezpieczeństwa, sam nie możesz stwarzać sobie stanu zagrożenia 1. Zaparkuj przed miejscem zdarzenia celem zabezpieczenia miejsca i kierując koła w stronę pobocza, włącz światła awaryjne. 2. Nocą załóż na siebie coś jasnego lub przyczep sobie jakiś materiał odblaskowy i używaj latarki. Stosuj ogólne zasady bezpieczeństwa. 3....

Przydatność 100% Zniszczenie Polski jest na pierwszym planie.

“Zniszczenie Polski jest na pierwszym planie” Polska była słabo przygotowana do wojny, chociaż ożywiła się jej gospodarka, rozbudowano przemysł, powstawały nowe zakłady produkujące nowoczesną broń. Nie mieliśmy również pewnych sojuszników. Wprawdzie od 1921 roku obowiązywał sojusz wojskowy z Francją ale nie uzgodniono żadnych planów wojennych. W końcu 1939 roku...

Przydatność 75% Pierwsza pomoc i zachowanie w razie wypadku

Jak udzielić pierwszej pomocy. OBOWIĄZKIEM PRAWNYM I MORALNYM KAŻDEGO KIEROWCY JEST UDZIELENIE DORAŹNEJ POMOCY POTRZEBUJĄCYM, PRZEDE WSZYSTKIM OFIAROM WYPADKÓW. Aby móc udzielić pierwszej pomocy należy najpierw ocenić stan poszkodowanego. Pierwszą czynnością jest skontrolowanie tętna: zazwyczaj tętno bada się na tętnicy szyjnej lub promieniowej; można jednak również...

Przydatność 55% Ochrona dóbr kultury w razie konfliktu zbrojnego

KONSPEKT LEKCJI Data 29.04.2005 Klasa 2 c Czas trwania 45 min Przedmiot Przysposobienie obronne Temat zajęć Ochrona dóbr kultury w razie konfliktu zbrojnego Cel zajęć Uświadomcie jak ważna jest ochrona narodowych dóbr kulturalnych w razie konfliktu zbrojnego. Przebieg lekcji Sprawdzenie wiadomości ucznia z poprzednich zajęć Odpowiedz ustna Uwagi wstępne Rozdanie uczniom...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji