Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
środek odcinka o końcach A=(5,-1), B=(-7,-3) jest środkiem okręgu o Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: aluszacedro 12.4.2010 (15:17) |
dane są punkty A(-3,2) i B(3,-6) a) znajdz długość i środek odcinka Przedmiot: Matematyka / Liceum | 2 rozwiązania | autor: angie21 14.6.2010 (12:08) |
Symetralna odcinka a więc mam zadanie z którym nie umiem sobie poradzić. Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: Turcio93 5.10.2010 (17:22) |
Punkt S(3;-2) jest środkiem odcinka o końcach A(-2;1) i B.Punkt B ma Przedmiot: Matematyka / Liceum | 2 rozwiązania | autor: monika65 1.11.2010 (00:12) |
zad 1 oblicz srodek odcinka AB jesli: a) A=(-5, -2) B=(3,5) b) A=(-3,1) Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: SeulVotre 30.11.2010 (20:51) |
Podobne materiały
Przydatność 65% Wykorzystanie istniejącego odcinka sieci kolei wąskotorowej w celu przerzucenia części obciążenia transportu drogowego na transport kolejowy
Praca napisana w pośpiechu, ale kto wie - moze komuś się przyda. Proszę zajrzeć do załącznika.
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
1 0
antekL1 26.8.2015 (16:28)
Długość L odcinka AB liczymy w/g wzoru:
L = \sqrt{(x_A-x_B)^2 + (y_A - y_B)^2}
gdzie xA, yA to współrzędne punktu A = (xA, yA) i podobnie B = (xB, yB).
Czyli:
- odejmujemy x-owe współrzędne obu punktów i różnica do kwadratu
- odejmujemy y-owe współrzędne obu punktów i różnica do kwadratu
- sumujemy oba kwadraty różnic
- wyciągamy pierwiastek kwadratowy z sumy kwadratów różnic.
Działa to tak [ poniżej znaczek ^2 to "do kwadratu" ]
a)
L = pierwiastek [ (5 - (-7))^2 + (-2 - 3)^2 ] = pierwiastek [169] = 13
b)
L = pierwiastek [ (10 - 8)^2 + (4 - (-2))^2 ] = pierwiastek [40]
(co się sprowadza też do 2 * pierwiastek [10] )
c)
Tu jest niemiło. Liczymy kolejno:
xA - xB = [ 1 + pierw(2) ] - [ 2 + pierw(2) ] = -1 ; skraca się pierw(2)
yA - yB = 3 * pierw(5) - 2 * pierw(5) = pierw(5).
(xA - xB)^2 = (-1)^2 = 1
(yA - yB)^2 = [ pierw(5) ]^2 = 5
Suma = 1 + 5 = 6
L = pierwiastek(6)
d)
Brrrr, jeszcze gorzej!
xA - xB = [ 3 - pierw(2) ] - [ 3 ] = - pierw(2)
yA - yB = [ 1 - 3*pierw(3) ] - [ 1 + pierw(3) ] = - 4*pierw(3)
( xA - xB)^2 = [ - pierw(2) ]^2 = 2
( yA - yB)^2 = [ -4 * pierw(3) ]^2 = 16 * 3 = 48
Suma = 2 + 48 = 50
L = pierwiastek(50) czyli 5 * pierwiastek(2)
======================
Zadanie 2.
Zobacz, co się stanie, gdy wstawimy współrzędne punktów P i R
do wzoru podanego na górze. Ten wzór podnieśmy do kwadratu,
aby pozbyć się pierwiastka i dostaniemy na L^2 takie wyrażenia:
a)
(a-3)^2 + (7-1)^2 = 10^2
czyli:
(a - 3)^2 + 36 = 100 ; stąd:
(a - 3)^2 = 64 <---------------------------- to równanie, odwołuję się niżej
Mamy 2 możliwości:
a - 3 = + pierwiastek(64) = + 8; stąd a = 11 ; lub
a - 3 = - pierwiastek(64) = - 8; stąd a = -5
[ wybacz, nie znam obecnej matematyki z liceum, zrobiłem "nielegalną" rzecz,
bo raz wziąłem dodatni pierwiastek z 64, raz ujemny. To JEST tutaj poprawne,
ale w razie czego weź "to równanie, odwołuję się..."
i po wymnożeniu (a - 3)^2 zrób z tego i rozwiąż równanie kwadratowe.
Wyjdzie to samo, a = 11 lub a = -5
Bardziej istotna rzecz: niż metoda rozwiązania:
Podnieśliśmy długość odcinka L do kwadratu.
Może to wprowadzać **fałszywe** rozwiązania - uważaj na to!.
Na wszelki wypadek obliczymy długości PR dla obu wartości 'a':
Dla a = 11
P = (11, 7); R = (3,1) więc:
L = pierwiastek [ (11 - 3)^2 + (7 -1)^2 ] = pierwiastek(100) = 10. Zgadza się.
Dla a = - 5
P = (-5, 7); R = (3,1) więc:
L = pierwiastek [ (-5 - 3)^2 + (7 -1)^2 ] = pierwiastek(100) = 10. Zgadza się.
Więc oba rozwiązania: a = 11 lub a = - 5 są poprawne.
================
b)
Jak poprzednio:
[ 1 - (-1) ]^2 + [ (-2 - a) ]^2 = 100 ; stąd:
4 + (a + 2)^2 = 100 ; (dwa minusy w drugim nawiasie to - (a+2); minus - won).
Stąd, metodą jak wyżej, dwa rozwiązania:
a1 = -2 - 4 * pierw(6)
a2 = -2 + 4 * pierw(6)
Uwierz mi, że oba rozwiązania są poprawne, obliczyłem L^2, wynosi 100.
Sam zapis tych wyrażeń jest upierdliwy, użyj kalkulatora :)
Pisz na priv w razie pytań, szczególnie z tym pierwiastkiem i moją - trochę intuicyjną - metodą. NIE jestem nauczycielem matmy tylko starym fizykiem. Ważne, abyś złapał, o co chodzi, a zapis tych wyrażeń nie jest istotny, chyba, że wybierasz się na studia z matmy (ale wtedy byś nie zamieszczał tu takich zadań :)
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie