Treść zadania
Autor: lucyna-krzysztofik Dodano: 11.5.2015 (20:02)
1.Wskaż wszystkie poprawne dokończenia zdania.
Cechy odróżniające utwory liryczne od epickich i dramatycznych to
A. przedstawianie wydarzeń.
B. występowanie dramatycznej akcji.
C. przedstawianie uczuć, refleksji i doznań.
D. występowanie pierwszoosobowej narracji.
E. bogaty w środki artystycznego wyrazu język.
2Wskaż zdanie, w którym słowo fraszka występuje w takim samym znaczeniu, jak w wierszu O żywocie ludzkim Jana Kochanowskiego.
A. Nie zaprzątaj sobie głowy fraszkami.
B. Wejście na ten szczyt to dla mnie fraszka.
C. Ten sklep z drobiazgami nosi nazwę Fraszka.
D. Lubię różne wiersze, ale najchętniej czytam fraszki.
3.Oceń prawdziwość każdego z podanych zdań dotyczących fraszki O żywocie ludzkim Jana Kochanowskiego.
Obok każdego zdania zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F, jeśli jest fałszywe.
Utwór zakończony jest puentą. P / F
W wierszu występuje motyw świata jako teatru. P / F
Utwór ma charakter żartobliwy. P / F
Wiersz zachęca do korzystania z uroków życia. P / F
Podmiot liryczny wypowiada się w imieniu zbiorowości. P / F
4.Uzupełnij luki w notatce na temat utworu Ignacego Krasickiego Święta miłości kochanej ojczyzny, wybierając właściwe wyrazy z ramki.
Wpisz je w odpowiedniej formie.
apostrofa • chwalebny • cierpienie • hymn • nędza • niezelżywy • pieśń • poczciwy • podniosły • pozytywny • święty
Utwór reprezentuje gatunek liryczny zwany , o czym świadczy uroczysty, nastrój. Rozpoczyna go do miłości ojczyzny, określonej epitetem . Tekst powstał po pierwszym rozbiorze Polski, dlatego też po raz pierwszy poeta połączył w nim patriotyzm z . Wyrazy, które mają zazwyczaj negatywną wymowę, na przykład , zyskują tu znaczenie, ponieważ stają się symbolami ofiary poniesionej dla ojczyzny.
5.Zaznacz pojęcie, które jest poprawnym uzupełnieniem zdania.
Celowe nawiązanie do dramatu Szekspira Romeo i Julia w utworze W Weronie to aluzja / alegoria literacka.
6.Oceń prawdziwość każdego z podanych zdań dotyczących wiersza Kazimierza Wierzyńskiego Zielono mam w głowie.
Obok każdego zdania zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F, jeśli jest fałszywe.
Jest to wiersz sylabiczny. P / F
Podmiotem lirycznym jest poeta. P / F
W wierszu występuje przerzutnia. P / F
Nastrój wiersza jest bardzo uroczysty. P / F
Druga zwrotka to rozbudowane porównanie. P / F
Postać mówiąca uważa siebie za człowieka dziecinnego i niedojrzałego P / F
7.Przyporządkuj wnioski z analizy i interpretacji odpowiednio wierszom Zbigniewa Herberta i Wisławy Szymborskiej. Zwróć uwagę, że wniosek może dotyczyć obu utworów.
Wiersz mówi o miłości i przemijaniu. A. Dwie krople B. Nic dwa razy się nie zdarza
Świat kochanków tworzy kontrast ze światem zewnętrznym. A. Dwie krople B. Nic dwa razy się nie zdarza
Motyw dwóch kropel wody służy podkreśleniu, że każdy człowiek jest niepowtarzalnym bytem. A. Dwie krople B. Nic dwa razy się nie zdarza
Utwór ma charakter filozoficzno-refleksyjny. A. Dwie krople B. Nic dwa razy się nie zdarza
Podmiot liryczny akceptuje śmierć jako naturalne prawo życia. A. Dwie krople B. Nic dwa razy się nie zdarza
Wiersz przedstawia dramat człowieka uwikłanego w historię. A. Dwie krople B. Nic dwa razy się nie zdarza
W wierszu występują porównania. A. Dwie krople B. Nic dwa razy się nie zdarza
8.Wskaż wszystkie poprawne dokończenia zdania.
Czasownik mijać poetka odmieniła przez
A. czasy.
B. liczby.
C. osoby.
D. tryby.
E. strony.
F. rodzaje.
G. przypadki.
9.Oceń prawdziwość zdań dotyczących wiersza Koniugacja Haliny Poświatowskiej.
Obok każdego zdania zaznacz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F, jeśli jest fałszywe.
Autorka użyła w wierszu niewielu środków artystycznego wyrazu. P / F
Wiersz jest całkowicie pozbawiony rymów. P / F
Adresatem wiersza jest konkretna osoba – przyjaciel poetki. P / F
Według poetki nieubłaganemu prawu przemijania podlegają ludzie i natura. P / F
Przesłaniem wiersza jest myśl, że chociaż śmierć dotyka wszystkich, każdy musi zmierzyć się z nią sam. P / F
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Rozwiązania
Podobne zadania
Jakie cechy pomogły Robinsonowi Cruzoe przetrwać na wyspie? Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: Konto usunięte 24.3.2010 (16:37) |
tren 7 jana kochanowskiego...napisz, wymien wszystkie srodki stylistyczne Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: Konto usunięte 29.3.2010 (16:44) |
Przeredaguj podane zdania, tak aby pozbyć się frazeologizmów .... Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 4 rozwiązania | autor: anahi09 29.3.2010 (18:56) |
Proszę w miarę szybciutko :) Wiec tak: wypisz czesci mowy i zdania :D. 1. Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: noszekalosze 8.4.2010 (21:06) |
Ułóż zdania z rzeczownikiem WYNALAZEK w funkcji dopełnienia. Zadbaj oto, by Przedmiot: Język polski / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: klaudia5595 16.4.2010 (15:32) |
Podobne materiały
Przydatność 65% Poprawne malowanie obrazów według nauczyciela
Do namalowania obrazu bedą ci potrzebne różne przedmioty tp. a)DO MALOWANIA FARBAMI *pędzelki różnej grubosci *kartka papieru lub wlukna *farby *kubek z woda *i inne do ozdoby np. brokat b)DO MALOWANIA KREDKAMI *kartka papieru *cienkopis do konturów *kredki *inne
Przydatność 85% Postępowanie egzekucyjne w administracji test 68 pytań + poprawne odpowiedzi
1.Zajęcie wierzytelności z rachunków bankowych w postępowaniu egzekucyjnym w administracji jest skuteczne: a)tylko w odniesieniu do tych rachunków, których numery zostały wskazane przez organ egzekucyjny w zawiadomieniu o zajęciu wierzytelności z rachunku bankowego, b)w odniesieniu do wszystkich rachunków bankowych zobowiązanego, niezależnie od tego, czy organ egzekucyjny...
0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań
Zgłoś nadużycie