Treść zadania

madzia4568

Napisze artykuł do gazetki szkolnej na temat dobrego i złego wpływu internetu na młodych ludzi.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    hej a ja mam cos takiego moze ci to pomoze

    Wpływ komputera i Internetu na rozwój dzieci i młodzieży.


    Referat



    Komputer wydaje się największym wynalazkiem XX wieku, który usprawnił pracę milionów ludzi na całym świecie, równie wielu dając rozrywkę. Coraz częściej pojawiają się jednak głosy na temat szkodliwości hipermediów na zdrowie człowieka. Wiedza na temat zagrożeń wynikających z niekontrolowanego i nieumiarkowanego korzystania z komputera jest niewielka. Często można się spotkać z opiniami o negatywnym wpływie komputera na wzrok, czasem mówi się o promieniowaniu elektromagnetycznym szkodliwym dla zdrowia, czy też o tym, że długotrwałe siedzenie przy komputerze powoduje schorzenia kręgosłupa. Prawie zupełnie natomiast nie bierze się pod uwagę problemów natury psychicznej.
    Ważne jest właśnie, żeby zrozumieć to, że wpływ komputera i Internetu na rozwój dzieci i młodzieży ma charakter wieloaspektowy.
    Możemy wyróżnić pięć sfer rozwoju młodego człowieka, których ten wpływ dotyczy:
     Rozwój fizyczny- wady postawy i pogorszenie się wzroku,
     Rozwój psychiczny- zaburzenia emocjonalne, interpersonalne, uzależnienie od gier komputerowych, od komputera i od Internetu,
     Rozwój moralny- niekontrolowany dostęp do demoralizujących , niebezpiecznych treści,
     Rozwój społeczny- ograniczenie kontaktów rówieśniczych, anonimowość wyzwalająca zachowania nieetyczne i brak hamulców,
     Rozwój intelektualny- szok informacyjny, informacje niedostosowane do wieku i możliwości percepcyjnych dziecka.

    Okres dzieciństwa i młodości to okres kształtowania się osobowości. Komputer i Internet mogą wywierać pozytywny wpływ na rozwój psychiczny dzieci i młodzieży ponieważ pobudzają myślenie, rozwijają procesy poznawcze, kształtują określone umiejętności oraz wzmacniają poczucie własnej wartości poprzez umacnianie wiary we własne możliwości i umiejętności.
    Niekontrolowane i nieumiarkowane korzystanie z komputerowych gier wywiera zdecydowanie negatywny wpływ na rozwój psychiczny młodego człowieka, hamując go, a nawet doprowadzając do degradacji nieukształtowanej jeszcze w pełni osobowości. Zaburzenia interpersonalne takie jak np. utrata zdolności porozumiewania się z otoczeniem, lęk przed kontaktami z ludźmi, zerwanie kontaktów rówieśniczych oraz zaburzenia emocjonalne: osamotnienie, izolacja, oderwanie od życia a uciekanie w świat fikcji czy rozładowywanie napięć przez kontakt z komputerem to najważniejsze negatywne wpływy na psychikę. Pobudzanie postawy agresywnej, okrucieństwa i przemocy w przypadku wielu gier wojennych, sensacyjnych czy kryminalnych deformuje młode umysły. Powoduje także coraz częściej występujące uzależnienie.
    Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży wymaga połączonych wysiłków wychowawczych ze strony domu rodzinnego i szkoły. Przestrzeganie określonych zasad korzystania z komputera powinno w dużym stopniu zmniejszyć negatywne wpływy hipermediów na prawidłowy rozwój młodych ludzi. Są to:
     Nie pozostawianie dzieci bez nadzoru,
     Kierowanie zainteresowań dzieci i młodzieży w stronę gier rozwijających osobowość i na programy edukacyjne,
     Uświadamianie rodzicom i dzieciom istniejących zagrożeń,
     Kontrolowanie czasu spędzanego przez dzieci przy komputerze,
     Wpajanie dzieciom i młodzieży zasad umiarkowanego i rozsądnego korzystania z technologii informacyjnej,
     Konieczność wychowywania w poszanowaniu właściwych postaw etycznych
     Otaczanie życzliwym zainteresowaniem poczynań dzieci i młodzieży na komputerze
     Stwarzanie możliwości do wspólnego spędzania czasu i pracy grupowej uczniów w celu rozwijania umiejętności interpersonalnych oraz pielęgnowania związków koleżeńskich i przyjaźni
     Rozwijanie u dzieci i młodzieży zainteresowań nie związanych z
    komputerami oraz kierowanie ich w stronę sportu
    Komputer i Internet mogą wspomagać rozwój intelektualny dzieci i młodzieży poprzez dostęp do ogromnych zasobów informacji przez pogłębianie zasobów wiedzy, rozwiązywania problemów przy pomocy komputera, wyrabianie samodzielnego i twórczego myślenia. Ma jednak również negatywny wpływ ponieważ strumień informacji napływa zbyt szybko i w ilościach przekraczających naturalną zdolność mózgu do racjonalnej selekcji wiadomości na ważne i potrzebne oraz na bezwartościowe. Dlatego ważne jest wykształcenie w dzieciach umiejętności krytycznej oceny i wyboru wyszukiwanych informacji.
    Komputer i Internet mogą służyć wywieraniu pozytywnego wpływu na kształtowanie się postaw moralnych u dzieci i młodzieży poprzez wymianę poglądów z innymi ludźmi, a także do kształtowania właściwych postaw etycznych i prawnych wobec takich wartości jak: poszanowanie własności intelektualnej, bezpieczeństwo i poufność danych, a także szeroko rozumiana uczciwość, systematyczność i sumienność w wykonywaniu zadań.
    Niestety obok walorów pozytywnych i wartościowych treści , Internet niesie ze sobą wiele niebezpieczeństw z powodu łatwego i niekontrolowanego dostępu do demoralizujących treści,
    takich jak: liczne witryny pornograficzne czy propagujące rasizm, pogardę dla wartości humanistycznych, skrajne poglądy polityczne i terroryzm. Zagrożeniem jest również nawiązanie przez dziecko kontaktu z niepożądanymi, niebezpiecznymi osobami o skłonnościach pedofilnych , homoseksualnych czy też z innymi dewiacjami. Możliwy jest też częsty kontakt z obrazami zła i przemocy prowadzący w efekcie do uodpornienia się na ból i krzywdę drugiego człowieka, do milczącej akceptacji i postawy przyzwolenia dla agresji
    i okrucieństwa.
    Komputer i Internet wpływają też na rozwój umiejętności społecznych. Rozwijają samodzielność, dostarczają rozrywki i relaksu, pomagają w wyszukiwaniu informacji na interesujące tematy. Z drugiej strony wywierają też negatywny wpływ. Przyczyniają się do tego między innymi: anonimowość wyzwalająca zachowania nieetyczne i brak hamulców,
    Wzajemne odizolowanie od siebie użytkowników Sieci, prowadzące do rozluźnienia więzi
    Społecznych, a z czasem nawet do zerwania kontaktów z otoczeniem i z własną rodziną.
    W szerszym kontekście może to prowadzić do zupełnej izolacji dzieci i młodzieży
    A w konsekwencji- do rozpadu wielu więzi społecznych.
    Ochrona rozwoju umiejętności społecznych wymaga połączonych wysiłków wychowawczych
    zarówno ze strony domu rodzinnego, jak i szkoły. Ważne jest kształtowanie postaw asertywnych, wpajanie dzieciom i młodzieży zasad umiarkowanego korzystania z technologii
    informacyjnej w duchu poszanowania godności drugiego człowieka oraz własnej. Wskazane jest kontrolowanie adresów, charakteru i poziomu odwiedzanych przez dziecko stron
    w Internecie, dyskretne nadzorowanie młodych ludzi podczas korzystania z Sieci.
    W świetle wspomnianych zagrożeń, szczególnego znaczenia nabiera problem odpowiedniego kształcenia informatycznego mającego na celu wykształcenie w uczniach nawyku takiego posługiwania się komputerem i Internetem, aby nie zagrażało zdrowiu młodego człowieka i jego kontaktom międzyludzkim. W związku z powyższym konieczne jest prowadzenie szerokiej pedagogizacji rodziców na temat zagrożeń społeczno- etycznych
    wynikających z niekontrolowanego korzystania z Internetu, a także zagrożeń cywilizacyjnych
    ze szczególnym uwzględnieniem uzależnień medialnych.

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 55% "Napisz list otwarty do gazetki szkolnej na temat wybranego przez ciebie problemu szkoły" - list otwarty

Droga Pani Dyrektor, szanowne Grono Pedagogiczne, uczniowie! Niedawno spotkałam się z niemiłym wydarzeniem. Otóż przechodząc korytarzem zauważyłam, jak mała grupka chłopców znęcała się nad jednym, mniejszym i możliwe, że młodszym chłopcem. Dyżurujący nauczyciel nawet tego nie zauważył lub może nie chciał zauważyć. Natomiast ja idąc obok zwróciłam im uwagę....

Przydatność 65% List na temat łamania praw dziecka do gazetki szkolnej

Miejscowość, data Drodzy uczniowie! Czy zastanawialiście się kiedyś jak wygląda życie waszych rówieśników w innych krajach? Pewnie tak, ale myślę, że nie do końca zdajecie sobie sprawę jak w niektórych krajach dzieci są traktowane. Każde dziecko ma prawo do troskliwej opieki,...

Przydatność 55% Napisz krótki felieton do gazetki szkolnej pod tytułem: Język jest moją matką.

Od tysiecy lat kamieniem wegielnym dla wszystkich cywilizacji był ich jezyk. Wszyskie antyczne kultury opieraly się na mowie i pismie. Każdy z dialektow ksztaltowal się latami, a czasami nawet wiekami. Podstawowym elementem odrozniajacym wszyskie nacje jest zasob ich slow. Moim zdaniem ,jezyk jest moja matka. Postaram się poprzec te teze waznymi argumentami. Mowe mojego kraju...

Przydatność 50% Listy do redakcji, gazetki szkolnej.

Otóż mój problem, o ile można to tak nazwać polega na tym, że mam 17lat i jestem trochę inny niż większość moich rówieśników. Nie piję, nie pale, nie chodzę na imprezy, bo mnie to po prostu nie kręci. Nie powiem, że jestem jakimś poprawnym mami synkiem, bo tak nie jest. Dziwnie mi z tym, ale już taki jestem i nie chcę tego zmienić, bo otoczenie tego wymaga. Czy jestem...

Przydatność 65% Spotkanie z wybitnym znawcą kultury starożytnej - notatka do gazetki szkolnej.

Dnia 22 października jeden z naszych reporterów naszej gazetki szkolnej miał przyjemność rozmawiać z profesorem Głobką na bardzo interesujący temat, który - mam nadzieję - was zainteresuje. Temat brzmi ,,Węże w kulturze starożytnej''. Jeśli macie chwilkę czasu, przeczytajcie, a na pewno nie pożałujecie. Wąż był postrzegany jako wróg człowieka, ale także jako jego...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji