Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
-
syll94 27.5.2010 (16:11)
Okresy twórczości
do 1830 (wczesne utwory)
Pierwszy młodzieńczy okres twórczości Chopina ukształtował się pod wpływem polskiej tradycji dworskiej i wiejskiej (np. Michał Kleofas Ogiński, Karol Kurpiński), z drugiej strony na europejskim stylu brillant wczesnych romantyków (Johann Nepomuk Hummel, John Field, Carl Maria von Weber). Takimi popisowymi, a zarazem błyskotliwymi wirtuozowsko utworami są oba koncerty fortepianowe. W młodzieńczym dorobku Chopina obecne są formy klasyczne, takie jak rondo, wariacje, sonata, koncert, trio. Formy poloneza i mazurka nawiązują do tradycji narodowej i ludowej. Z łączenia form klasycznych i tradycji narodowej powstawały takie utwory jak Rondo à la Mazur, Rondo à la Krakowiak.
do 1839 (dojrzałe utwory)
Drugi dojrzały okres twórczości tak charakteryzuje Józef M. Chomiński:
W drugim okresie twórczości (począwszy od op. 6) skrystalizował się w pełni styl Chopina jako kompozytora narodowego i romantycznego. Wyrastająca z ducha okresu Romantyzmu stylizacja muzyki tanecznej otrzymała w walcach pogłębiony artystycznie wyraz. Nowe podejście do techniki pianistycznej, manifestujące się w obu cyklach etiud, zaczęło decydować o obliczu wszystkich podstawowych gatunków... Kontrast wyrazowy o silnych znamionach dramatycznych stał się charakterystycznym rysem takich form jak scherzo, ballada, nokturn[21].
1840 – 1849 (późny okres)[22]
Ostatni trzeci etap pracy kompozytorskiej Chopina cechują rozbudowane utwory cykliczne (Sonaty b-moll, h-moll, g-moll). Powiększeniu uległy rozmiary utworów jednoczęściowych (Ballada f-moll, Fantazja f-moll, Polonezy fis-moll i As-dur, Polonez-Fantazja, Barkarola). Utwory te często budziły protest pierwszych słuchaczy, uważane za "trudne", a zwłaszcza – zanadto dysonujące.
Polonezy
Polonez B-dur (1817),
Polonez g-moll (1817),
Polonez As-dur (1821),
Polonez gis-moll (ok. 1824),
Polonez f-moll opus 71 nr 3 (1825-1826),
Polonez d-moll opus 71 nr 1 (1824-1825),
Polonez B-dur opus 71 nr 2 (1828),
Polonez Ges-dur (1829),
2 polonezy opus 26 (1834-1835),
2 polonezy opus 40 (1838-1839),
Polonez fis-moll opus 44 (1841),
Polonez As-dur opus 53 (1842),
Polonez-fantazja As-dur opus 61 (1846),
Andante spianato i Polonez Es-dur na fortepian i orkiestrę opus 22 (1830-1835)
Mazurki
Mazurek B-dur (1826),
Mazurek G-dur (1826),
Mazurek a-moll opus 68 nr 2 (1827),
Mazurek F-dur opus 68 nr 3 (przed 1830),
Mazurek C-dur opus 68 nr 1 (przed 1830),
Mazurek G-dur opus 67 nr 1 (przed 1830),
Mazurek B-dur (1832),
Mazurek As-dur (1834),
Mazurek C-dur opus 67 nr 3 (1835),
Mazurek a-moll (1840),
Mazurek g-moll opus 67 nr 2 (1849),
Mazurek f-moll opus 68 nr 4 (1849),
4 mazurki opus 17 (1830-1833),
5 mazurków opus 6 (1830-1831),
4 mazurki opus 7 (1830-1831),
4 mazurki opus 24 (1834-1835),
4 mazurki opus 30 (1835-1837),
4 mazurki opus 33 (1837-1838),
4 mazurki opus 41 (1838-1839),
3 mazurki opus 50 (1841-1842),
3 mazurki opus 56 (1843),
3 mazurki opus 59 (1845),
3 mazurki opus 63 (1846)
Walce
Walc E-dur (1829),
Walc As-dur (1830),
Walc e-moll (1830),
Walc h-moll opus 69 nr 2 (1829),
Walc Des-dur opus 70 nr 3 (1829),
Walc Ges-dur opus 70 nr 1 (1832),
Walc Es-dur opus 18 (1833),
Walc As-dur opus 69 nr 1 (1835),
3 walce opus 34 (1835--1838),
Walc As-dur opus 42 (1840),
Walc f-moll opus 70 nr 2 (1841),
3 walce opus 64 (1846-1847
Nokturny
Nokturn e-moll opus 72 (1830),
3 nokturny opus 9 (1830-1831),
3 nokturny opus 15 (1830-1833),
2 nokturny opus 27 (1835),
2 nokturny opus 32 (1836-1837),
2 nokturny opus 48 (1841),
2 nokturny opus 55 (1843),
2 nokturny opus 62 (1846),
2 nokturny opus 37 (1837-1839),
Ballady
Ballada g-moll opus 23 (1836),
Ballada f-moll opus 52 (1842),
Ballada As-dur opus 47 (1841),
Ballada F-dur opus 38 (1839),
Scherza
Scherzo h-moll opus 20 (1834) (w tym scherzu Chopin wykorzystał elementy polskiej kolędy "Lulajże Jezuniu" dzięki czemu kolęda ta jest znana na całym świecie),
Scherzo b-moll opus 31 (1837),
Scherzo cis-moll opus 39 (1839),
Scherzo E-dur opus 54 (1842),
Sonaty fortepianowe
Sonata c-moll opus 4 (1828),
Sonata b-moll opus 35 (1839),
Sonata h-moll opus 58 (1844),
Sonata g-moll na fortepian i wiolonczelę opus 65 (1846),
Impromptu
Impromptu cis-moll opus 66 (1834),
Impromptu As-dur opus 29 (ok. 1837),
Impromptu Fis-dur opus 36 (1839),
Impromptu Ges-dur opus 51 (1842),
Preludia
24 preludia opus 28 (1838-1839),
Preludium cis-moll opus 45 (1841),
Etiudy
12 etiud opus 10 (1829-1833),
12 etiud opus 25 (1835),
3 nouvelles études (1839),
Ronda
Rondo ŕ la Mazur F-dur opus 5 (1826),
Rondo c-moll opus 1 (1825),
Rondo ŕ la Krakowiak F-dur na fortepian i orkiestrę opus 14 (1828),
Rondo Es-dur opus 16 (1833),
Koncerty fortepianowe
Koncert e-moll na fortepian i orkiestrę opus 11 (1830),
Koncert f-moll na fortepian i orkiestrę opus 21 (1830),
Inne formy
Wariacje B-dur na temat arii Lŕ ci darem la mano z opery W.A. Mozarta Don Juan na fortepian i orkiestrę opus 2 (1828),
19 pieśni na głos i fortepian opus 74,
3 écossaises opus 72 (1830),
Trio g-moll na fortepian, skrzypce i wiolonczelę opus 8 (1829),
Fantazja A-dur na tematy polskie na fortepian i orkiestrę opus 13 (1829),
Bolero a-moll opus 19 (1833),
Tarantella As-dur opus 43 (1841),
Allegro de concert A-dur opus 46 (1841),
Fantazja f-moll opus 49 (1841),
Berceuse Des-dur opus 57 (1844),
Barkarola Fis-dur opus 60 (1846),Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań
0 0
olcia113 27.5.2010 (15:59)
Utwory Chopina to najprościej mówiąc w 99% utwory fortepianowe epoki Romantyzmu. Jego styl ma swoje korzenie w muzyce ludowej. Stworzył swój indywidualny styl brillant, który cechuje się ogromną ruchliwością oraz w głównej mierze melodyką ornamentalną i figuracyjną.
W późniejszym okresie swojej stwórczości Chopin zajął się takimi formami jak scherzo, ballada i nokturn. Tym trzem formom nadał zupełnie inny charakter poprzez stosowanie kontrastów melodycznych i agogicznych.
Omawianie twórczości Chopina, charakteryzowanie jej stylu i właściwości nie jest celem nieniejszego, krótkiego szkicu. Najistotniejszą chyba cechę owej twórczości uchwycił z podziwu godną intuicją poeta - Cyprian Kamil Norwid, pisząc w swym "Promethidione": "Podnoszenie ludowych natchnień do potęgi przenikającej i ogarniającej ludzkość całą" - podnoszenie ludowego do ludzkości - nie przez stosowanie zewnętrzne i koncesje formalne, ale przez wewnętrzny rozwój dojrzałości - oto jest, co wysłuchać się daje z muzy Fryderyka, jako zaśpiew na sztukę narodową..."
Chopin nie bawił się w skrzętne spisywanie zawodzonych w polu piosenek lub grzmiących w karczmie obertasów i mazurków (wbrew pozorom), aby "interesujące ludowe tematy" pomieścić w swych kompozycjach, on się tylko wsłuchiwał w nie całą duszą, wchłaniając w siebie ich rytmikę, melodię i archaiczny koloryt ich harmonii, tak jak się wsłuchiwał od dziecka w szumy falującego zboża, jak się wpatrywał w rozległe równiny linią ciemnych lasów zamknięte na horyzoncie, w szarozielone ugory, w szare przydrożne wierzby, złote ścierniska, przetykane w jesieni srebrną nicią babiego lata... Sztuka Chopina stała się i jest ideałem muzyki narodowej; była jednak także jeszcze czymś więcej: nie tylko bowiem pokazała żywą moc narodu, nam o samych i innych o nas mówiąc najsilniejszym i najbezpośredniejszym, bo na uczcie działąjącym językiem tonów, ale stała się dla innych nauką i wzorem, a dla nas narodowym skarbem.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie