Treść zadania
Autor: Sambia Dodano: 17.10.2014 (18:00)
Sprawdzic dla jakich xeR prawdziwa jest równość:
(arcusy)
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Rozwiązania
Podobne zadania
NIESKOŃCZONY CIĄG LICZBOWY an jest określony wzorem an=4n-31, n=1,2,3... Przedmiot: Matematyka / Studia | 1 rozwiązanie | autor: paula24 9.6.2010 (14:50) |
oblicz pole kwadratu którego bok jest o 3 krótszy od przekątnej Przedmiot: Matematyka / Studia | 2 rozwiązania | autor: muzyka11 26.10.2010 (12:55) |
3.5. Sprawdzic, czy G = {a należy R : a > 0; a rózne 1}tworzy grupę z Przedmiot: Matematyka / Studia | 1 rozwiązanie | autor: matma135 26.10.2010 (16:00) |
Czy granica tego ciągu an=(2n-1)do3 / (4n-1)do2()1-5n) jest rowna -2?? Przedmiot: Matematyka / Studia | 1 rozwiązanie | autor: iza001 6.11.2010 (09:35) |
Z talii 52 kart wyciagamy losowo 5 kart. Jakie jest prawdopodobienstwo Przedmiot: Matematyka / Studia | 1 rozwiązanie | autor: edziunio 10.11.2010 (19:21) |
Podobne materiały
Przydatność 70% Prawdziwa przyjaźń
Była mroźna zima, o godzinie 18:00 w pierwszy dzień Świąt Bożego Narodzenia w szpitalnej sali dziecięcej, przyszły na świat dwie małe dziewczynki. Poród niemowlaków był bardzo trudny. U jednej z matek pojawiły się komplikacje, które w późniejszym czasie odbiły się na jej zdrowiu. Okazało się, że noworodki wraz ze swoimi rodzicami są mieszkańcami tego samego miasta -...
Przydatność 60% Prawdziwa miłość.
Prawdziwa miłość? Z czym nam wszystkim, nastolatkom kojarzy się największa miłość. Oczywiście z wakacjami, liceami, oraz innymi wspaniale spędzonymi chwilami z naszą sympatią. A czy ludzie starsi nadal się kochają, lub umieją pokochać? Czy oni wciąż skrywają w sobie ciekawość do swojego życiowego towarzysza? Widzieliście kiedyś swoich dziadków, darzących siebie...
Przydatność 75% Przyjaźń, prawdziwa przyjaźń, przyjaciel
Jaki jest mój przyjaciel? Mój przyjaciel to nie o tyle osoba, lecz duchowy brat, anioł, któremu mogę się zwierzać i wiem, że zachowa to tylko dla siebie. Daje rady i wiem, że są one naprawdę szczere. Mój przyjaciel obdarowuje mnie największą miłością, najsilniejszą ze wszystkich. Zawsze pomaga, choć nie raz nazwę go źle, czy obrażę. Chętnie mnie przytula, bo wie,...
Przydatność 70% „Katyń” - historia prawdziwa. Recenzja filmu.
Katyń ? historia prawdziwa Na początku trzeba zaznaczyć, iż trudnym zadaniem jest zgłębienie się w problematykę filmu oraz jego analiza, gdy seans odbywa się na sali z liczną widownią, której średnia wieku nie przekracza 13 lat, a większość w kinie bywa raz na rok i nie ma pojęcia o zasadach poprawnego zachowywania się podczas projekcji filmu. . ?Katyń? filmem...
Przydatność 50% ”Jakich marzeń jestem ambasadorem?”
Marzenia ma każdy. Niektórych trzymają przy życiu, innych motywują do pracy i wysiłku, który prowadzi do ich ziszczenia a, jeszcze innym ukazują świat ze snów i budują całą rzeczywistość. Towarzyszą każdemu człowiekowi na każdym etapie jego życia. Były, są i będą - odwieczne i niezmienne. Każdy powinien je mieć, bo dzięki nim nieraz nasze życie z szarej codzienności...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
0 0
antekL1 18.10.2014 (11:56)
a)
Warunek: x jest różny od zera aby istniało 1/x
czyli rozwiązanie to:
x \in R \,\,\backslash \,\,\{0\}
bo poza tym równość jest tożsamością.
Dowód: Wiemy, że ctg(x) = 1 / tg(x). Weźmy ctg z obu stron równości.
Po prawej stronie jest:
P = ctg [ arcctg (1/x) ] = 1/x
Po lewej stronie jest:
L = ctg [ arctg(x) ] = 1 / tg [ arctg(x) ] = 1/x
więc P = L c.b.d.o.
=======================
b)
Sprawdźmy najpierw dziedziny. Arctg(x) ma dziedzinę = R,w porządku.
Arcsin(...) ma dziedzinę < -1; 1 > czyli musi zachodzić:
-1 <= 2x / (1 + x^2) <= 1 ; stąd dwie nierówności:
(-1) (1 + x^2) <= 2x ; czyli 1 + 2x + x^2 >= 0 ; czyli (x + 1)^2 >=0
czyli zawsze
oraz:
2x <= 1 + x^2 ; czyli 1 + 2x + x^2 >= 0 ; czyli (x + 1)^2 >=0
czyli też zawsze.
Dziedziną lewej strony jest cały zbiór R.
Z początku myślałem, że to też tożsamość, ale nie - dla x = 0 lewa strona = 0.
Zrobiłem wykres (patrz załącznik, na nim:
- czerwone = 2arctg(x)
- zielone = arcsin [ 2x / (1 + x^2) ]
- niebieskie = samo 2x / (1 + x^2) ( ekstrema tej funkcji są w -1 i 1).
Czyli od -1 do 1 obie składowe sumy po lewej stronie są jednakowe
a poza tym sumują się - pewnie do "pi". Trzeba to udowodnić.
Piszę tak, jak myślę aktualnie, oczywiście nie przepisuj tych komentarzy :)
To, że wykres arcsin(...) "odbija się" od poziomej linii dla x = 1 lub -1 to jasne,
bo funkcja pod arcusem ma wtedy maksimum = 1 lub minimum = -1.
Poza tym wszystkie funkcje: arctg, arcsin, i argument arcsin są "antysymetryczne"
czyli f(-x) = -f(x) [ to widać na wykresach ].
Wobec tego ograniczamy poszukiwania tożsamości dla x > 0,
jeśli się uda, to NA PEWNO nie jest ona prawdziwa dla x < 0.
Zobaczmy, co to jest "2 arctg(x)" - dlaczego jest "2" ??? Mamy wzór:
\sin\alpha = \frac{\mbox{tg}\alpha}{1+\mbox{tg}^2\alpha}\qquad\mbox{oraz}\qquad\cos\alpha = \frac{1}{1+\mbox{tg}^2\alpha}
skąd wynika, że:
\sin(2\alpha) = 2\sin\alpha\cos\alpha = 2\cdot\frac{\mbox{tg}\alpha}{\sqrt{1+\mbox{tg}^2\alpha}}\cdot \frac{1}{\sqrt{1+\mbox{tg}^2\alpha}}= \frac{2\mbox{tg}\,\alpha}{1+\mbox{tg}^2\alpha}
Widzisz, że podstawiając wyżej x = tg(alfa) dostajemy wyrażenie pod arcsin(...)
z zadania, czyli cały ten arcsin to 2 * alfa.
Podobnie 2 arctg(x) = 2 * alfa.
No dobrze, 2 * arctg x = arcsin (...) ALE: gdzie tu "pi ??
TUTAJ! tkwi haczyk. Bo jeśli napiszę:
sin(2*alfa) = coś dodatniego, powiedzmy "z"
to ponieważ sinus jest dodatni w I i w II ćwiartce to mamy 2 rozwiązania:
2 * alfa = arcsin(z) [ obowiązuje w I ćwiartce ]
lub:
2 * alfa = PI - arcsin(z) [ obowiązuje w II ćwiartce ]
(to drugie, na "ludzki" język to: sin(jakiegoś_kąta) = sin(180 - ten_kąt),
znane Ci ?? ze szkoły)
Tymczasem pierwsza część wyrażenia z zadania
[przypominam podstawienie: x = tg(alfa) ]
to po prostu 2 * alfa.
Po lewej stronie mamy więc sumę:
dopóki 2*alfa < pi /2 to suma = 2*alfa + 2*alfa
lub
gdy 2 * alfa jest w drugiej ćwiartce to
suma = 2*alfa + PI - 2*alfa = PI. I to trzeba było udowodnić.
Minimalna wartość 2 * alfa dla drugiej ćwiartki to pi/2, wtedy alfa >pi/4
czyli nasze x, czyli tg(alfa) jest > 1. Mamy odpowiedź:
x \in \,< 1\,;\, +\infty)
+\infty miało być, coś ten LaTeX tu nie działa...
x należy do < 1; +oo )
=====================
Masz rozumowanie, myślę, że poprawne, jak wynika z wykresu,
spróbuj zapisać to tak, jak kazano na wykładzie / ćwiczeniach.
Jak widzisz nie jestem matematykiem, nie znam się na tych znaczkach,
po prostu próbuję logicznie myśleć... A program "Maxima" pomaga wykresami.
Załączniki
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
antekL1 18.10.2014 (12:07)
W razie pytań pisz do mnie na priv