Treść zadania

Carpi

Dlaczego ułamki z większym mianownikiem są mniejsze od tych z mniejszym mianownikiem? (patrz załącznik)

Załączniki do zadania

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • userphoto

    aby porównać ułamki trzeba sprowadzić oba ułamki do wspólnego mianownika,i tak dla przykładu z twojego załącznika:
    4/5 i 4/8
    skróćmy 4/8=1/2
    dla ułamków 4/5 i 1/2 wspólnym mianownikiem jest 10.
    4/5=8/10
    1/2=5/10
    po sprowadzeniu do wspólnego mianownika porównujemy liczniki:
    8 jest większe od 5, dlatego 8/10 jest większe od 5/10

  • sonar

    Najpierw odpowiem na pytanie :
    Dlaczego ułamki z większym mianownikiem są mniejsze od tych z mniejszym mianownikiem?

    Chodzi o to, że mianownik informuje nas na ile jednakowych części została podzielona całość -> czyli im większa liczba w mianowniku to na więcej części podzielono tą całość i tym ułamek mniejszy (mam na myśli ułamek o mianowniku 1).



    A teraz zaznaczone działania z załącznika.

    Żeby porównać te ułamki możemy sprowadzić je do wspólnego mianownika (jak proponował mój poprzednik)
    lub zrobić to w taki sposób :

    1 przykład ->
    Pierwszy ułamek ma mniejszą liczbę w mianowniku -> czyli całość podzielono na mniejszą ilość jednakowych części niż w przypadku drugiego ułamka. Dlatego, każda z tych części będzie większa niż w drugim ułamku.
    Ułamki te mają takie same liczniki.
    Skoro 1/5 jest większa od 1/8 , to 4/5 też będą większe od 4/8

    4/5 ........ 4/8

    4//5 .....>......4/8



    2 przykład ->
    Pierwszy ułamek ma większą liczbę w mianowniku -> czyli całość podzielono na większą ilość jednakowych części niż w przypadku drugiego ułamka. Dlatego, każda z tych części będzie mniejsza niż w drugim ułamku.
    Ułamki te mają takie same liczniki.
    Skoro 1/11 jest mniejsza od 1/10 , to 3/11 też będą mniejsze od 3/10

    3/11 .....3/10

    3/11 ....<.....3/10



    3 przykład ->
    proponuję zamienić te ułamki niewłaściwe na liczby mieszane
    Po tej zamianie widzę, że pierwsza liczba składa się z 2 jedności a druga z 1 -> czyli pierwsza liczba jest większa od drugiej

    13/5 ........ 8/7

    2 i 3/5 .......1 i 1/7

    2 i 3/5 .......>.....1 i 1/7



    4 przykład ->
    proponuję zamienić drugi ułamek niewłaściwy na liczbę mieszaną
    (pamiętam, że są to liczby ujemne)

    - 1/4............... - 9/5

    - 1/4 .............- 1 i 4/5

    - 1/4 ...>.....- 1 i 4/5

Podobne zadania

pyniulka Pomóżcie w tych zadaniach Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: pyniulka 17.5.2010 (12:19)
sik21 w tych przykładach są pierwiastki 4i 6 stopnia Przedmiot: Matematyka / Liceum 2 rozwiązania autor: sik21 26.9.2010 (19:44)
butczan Trzy liczby tworzą ciąg arytmetyczny.Suma tych licz równa się 18,a suma Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: butczan 27.9.2010 (19:45)
agusiaa161 Znajdz liczbe a odwrotnosci liczby a i liczbe przeciwna do a ktora z tych liczb Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: agusiaa161 6.10.2010 (16:56)
denzel304 Czy ktoś mógłby mi wyjaśnić, dlaczego (|3√7 - 7| - |7 - 3√7|) / Przedmiot: Matematyka / Liceum 3 rozwiązania autor: denzel304 25.10.2010 (19:11)

Podobne materiały

Przydatność 50% Mniejsz niż kwarki?

Wyniki pomiarów przeprowadzonych ostatnio w FermiLab w USA, gdzie bada się zderzenia z antyprotonami protonów rozpędzonych do największej obecnie energii, zdają się sugerować, że kwarki - uchodzące za punktowe, najprostsze cegiełki materii - kryją w sobie obiekty jeszcze mniejsze. Odkrycie to, jeśli oczywiście zostanie potwierdzone, może mieć bardzo daleko idące konsekwencje....

Przydatność 65% Czy wprowadzenie stanu wojennego było mniejszym złem?

Wojciech Jaruzelski (ur. 1923), generał Ludowego Wojska Polskiego, I sekretarz KC PZPR (1981) i premier rządu (1981). 13 grudnia 1981 r. wprowadził w Polsce stan wojenny i stanął na czele wojskowej Rady Ocalenia Narodowego – WRON. W połowie lat 80. zreorganizował swą władzę, zrzekł się urzędu premiera. Stanął na czele Rady Państwa. Nieudane reformy gospodarcze, krach...

Przydatność 55% Stan wojenny - mniejsze zło, czy większe?

W nocy z 12 na 13 grudnia (z soboty na niedzielę) 1981 roku Generał Wojciech Jaruzelski ogłosił wprowadzenie stanu wojennego na podstawie artykułu 33. ustawy 2. Konstytucji PRL. Stan wojenny oficjalnie uzasadniany był załamaniem gospodarczym kraju, groźbą zamachu stanu i przejęcia władzy przez Solidarność. W latach 90. gen. Jaruzelski stwierdził, że stan wojenny musiał...

Przydatność 100% Używki - dlaczego?

Dlaczego młodzież pali tytoń, pije
alkohol i co z tego wynika?


Przyczyn sięgania młodzieży po alkohol i papierosy jest wiele.
Bardzo często jest to chęć dopasowania się do kolegów, należenia do"paczki". Pamiętam, jak kiedy wracajc ze szkoły zauważyłam przez okno tramwaju grupkę młodych chłopców (mogli mieć
najwyżej po 15 lat). Po gestach...

Przydatność 75% Dlaczego Płaczemy?

Choć płyn łzowy wydzielają wszystkie lądowe kręgowce, człowiek jako jedyny posiadł umiejętność wyrażania emocji płaczem. Niektórzy uważają, że płacz to nie tylko wizualny objaw smutku, ponieważ wraz ze łzami organizm pozbywa się substancji chemicznych powstających wskutek nadmiernego stresu, przypisują mu działanie zdrowotne. Płaczemy kiedy jest nam smutno, ale nikt nie...

0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji