Treść zadania

sabina3

Pan Kowalski sprzedawał czereśnie po takiej samej cenie jak pan Nowak. Pod wieczór obniżył ceny - Kowalski o 20% , a Nowak o 1,50 zł. Okazało się,że cena czereśni u Kowalskiego była o 10% wyższa niż u Nowaka. Ile kosztowały czereśnie przed obniżką?

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 1 0

    Oznaczamy przez "c" początkową cenę czereśni.

    Po obniżce
    cena u Kowalskiego wynosiła 100% - 20% = 80% ceny "c", czyli: 0,8 c
    a u Nowaka: c - 1,50

    Obecna cena Kowalskiego wynosi 100% + 10% = 110% ceny Nowaka
    stąd mamy równanie:
    Po lewej stronie jest cena Nowaka zwiększona o 10%,
    po prawej stronie cena Kowalskiego

    1,10 * ( c - 1,50) = 0,8 c ; Wymnażamy nawias

    1,10 c - 1,65 = 0,8 c ; stąd:

    0,3 c = 1,65

    c = 1,65 / 0,3

    c = 5,50 zł <------------- to jest szukana cena początkowa.

    Sprawdzenie: Po obniżce
    cena Nowaka wynosiła 5,50 - 1,50 = 4 zł
    cena Kowalskiego wynosiła 0,8 * 5,50 = 4,40 zł.
    Faktycznie, cena Kowalskiego jest o 40 gr wyższa, a 40 gr to 10% ceny Nowaka.

Rozwiązania

Podobne materiały

Przydatność 100% Dlaczego grad wyrządza większe szkody dachówkom niż krople deszczu o takiej samej masie?

Grad jest twardszy. Chodzi tu o strukturę krystaliczną, którą grad posiada, a której woda nie ma. W kryształach cząsteczki są ściśle upakowane i tworzą zwartą, silnie zlepioną całość. Cząsteczki w ciałach stałych są trwale umieszczone na jednym miejscu i nie przesuwają się miedzy sobą. Ciśnienie wywierane przez np.: 0,5kg kawałek gradu na daną powierzchnie jest...

Przydatność 75% Ceny

CENA Pomimo zwiększonej roli czynników pozacenowych w nowoczesnych procesach marketingowych, cena pozostaje krytycznym czynnikiem na szczególnie trudnych rynkach charakteryzujących się zwłaszcza konkurencją monopolistyczną lub oligopolistyczną. Cena jest jedynym elementem marketing mix tworzącym przychody. Pozostałe elementy (produkt, dystrybucja i promocja) tworzą tylko koszty....

Przydatność 80% Ceny monopolistyczne

CENY MONOPOLISTYCZNE Monopolista dążąc do maksymalizacji zysku może podnosić cenę lub wielkość produkcji tak, aby różnica między przychodem całkowitym ze sprzedaży i kosztem całkowitym była największa. W wielu interpretacjach ekonomicznych przyjmuje się, że monopol może decydować zarówno o wielkości produkcji, jak i o cenie. Faktycznie jednak swoboda wyboru monopolu...

Przydatność 60% Strategia ceny

CENA ? jest wartością towaru lub usługi wyrażona w pieniądzu. Istotą strategii cenowej jest wynegowanie poziomu ceny w wysokości satysfakcjonującej kupującego i sprzedającego. Najczęściej stosowane strategie cenowe: ? strategia ceny wysokiej: ? strategia ceny niskiej. Strategia ceny wysokiej występuje gdy: ? na rynku występuje monopol; ? gdy towar lub usługa jest...

Przydatność 60% Ewa Nowak "Chłopak Beaty"

Jak już kiedyś pisałam, uwielbiam twórczość Ewy Nowak. "Chłopak Beaty" to książka polecana przez magazyn "13", tak samo jak wcześniej opisywane "Furteczki". Idealna dla wszystkich trzynastolatek, i nie tylko. Główna bohaterka, Eliza, to mieszkanka Nakła nad Notecią. Dziewczyna nieśmiała, trochę zakompleksiona. Jej młodsza siostra interesuje się medycyną, co wiąże się z...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji