Treść zadania
Autor: szewa133 Dodano: 24.3.2014 (14:53)
Prosze o wytłumaczenie tego zadania bo nie rozumiem,
http://youtu.be/d0_leDGbQhE?t=40s - dlaczego "musimy założyć ze mianownik jest równy od zera?
http://youtu.be/d0_leDGbQhE?t=26s - a jakby to wyglądało gdyby w liczniku było np 2(do kwadratu) - 4
http://youtu.be/d0_leDGbQhE?t=2m48s czemu 2 ???
ps: jak nauczyć sie rozwiązywac tego typu zadania? bo kiedy widze jakieś schematy rozwiązań tak jakna tym filmiku to malo z tego wiem, co najwyzej moglbym wykuc na pamięc, ale jakbym mial na maturze podobne ale nie takie samo zadanie to pewnie gdzies by mi przystawiło
jedyne co dobrze rozumiem to nierównosci kwadratowe :/
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Rozwiązania
Podobne zadania
proszę o pomoc zadania na jutro. Przedmiot: Matematyka / Liceum | 2 rozwiązania | autor: mania1408-k1 13.4.2010 (16:43) |
proszę o pomoc zadania na jutro. Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: mania1408-k1 13.4.2010 (16:49) |
Obliczenie boków trójkąta oraz miar kątów ostrych tego trójkąta. Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: kleopatra_1992 16.4.2010 (19:58) |
Prosze o pomoc, krotkie zadanie. Przedmiot: Matematyka / Liceum | 2 rozwiązania | autor: CyborgR 17.4.2010 (18:13) |
Pole i wycinek koła.pomocy ! zadania na jutro. Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: mania1408-k1 20.4.2010 (15:12) |
Podobne materiały
Przydatność 80% Jak rozumiem szczęście?
Każdy z nas, każdy człowiek potrafi doznawać wielu uczuć, co wywołuje u niego czasem śmiech, czasem przygnębienie, czasem pozytywne, lub negatywne wspomnienia, a czasem wiele, wiele innych reakcji. Gama uczuć jest bardzo szeroka, od tych najprostszych, związanych z codziennymi czynnościami, aż do tych najgłębszych, nad którymi najwybitniejsi filozofowie zastanawiają się od...
Przydatność 80% Co rozumiem przez IV przykazanie.
IV przykazanie ... to jedno z dziesięciu, które otrzymaliśmy od Boga, by godnie sprawować swój żywot i móc go podsumowywać każdego dnia. Czy jednakże "Czcij ojca swego i matkę swą" ma w sobie coś specjalnego ? Na pewno. Tak jak i każde inne z dziesięciu. Osobiście rozumiem je bardzo prosto i konkretnie. Jednakże kryje się w nim pewna głębia, którą potrafi...
Przydatność 55% Co rozumiem przez słowo RELIGIA.
„Przez religie rozumiem zjednywanie czy zyskiwanie sobie przychylności sił wyższych od człowieka, które zgodnie z wierzeniami kierują biegiem przyrody i życia ludzkiego” – pisze J. G. Frazer („Złota gałąź:. Warszawa 1962, strona 72). W tym określeniu religii podkreśla się dwa elementy: teoretyczny i praktyczny, to jest wiarę w istnienie sił wyższych od człowieka i...
Przydatność 80% Jak rozumiem tytuł "Syzyfowe Prace"
Stefan Żeromski w tytule swojej powieści przywołał mitologicznego bohatera - Syzyfa. Jest to postać, która jest symbolem nieustannej, daremnej, bezsensownej pracy. Tytuł powieści Stefana Żeromskiego nawiązuje do tej symboliki i jest wiele opinii mówiących o tym, kogo Żeromski miał na myśli nadając tytuł „Syzyfowe Prace”. Według mnie rolę Syzyfa w powieści tego pisarza...
Przydatność 80% Jak rozumiem tytuł "Syzyfowe prace''?
Stefan Żeromski pisząc ,,Syzyfowe prace'',opowiada o tym,co sam przeżył.Stara się udowodnić nam,współczesnej młodzieży,że w życiu nie chodzi o to,żebyśmy mieli jak najwygodniej kosztem uczuć patriotycznych,ale czasami poprzez ciężką pracę udowadniali,że jesteśmy Polakami,że mamy własną kulturę i własny język,którego musimy bronić za wszystkich sił. ,,Syzyfowe...
0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań
1 0
antekL1 24.3.2014 (15:43)
Pytania o zadanie 8 z arkusza maturalnego IV.
Jak się nauczyć? Trzeba rozwiązać 100 przykładów z jakiegoś zbioru zadań :)
Umiesz sprowadzać do "wspólnego mianownika", prawda?
Jak masz równanie "wymierne" to próbujesz sprowadzić je do postaci:
\frac{licznik}{mianownik} = 0
Następnie porównuje się licznik do zera, bo tylko wtedy cała lewa strona
równania jest zerem. Dostaje się zazwyczaj równanie kwadratowe lub jeszcze prostsze.
-------------------------------
Czemu unikać zer w mianowniku? Zobacz taki przykład, podobny to tego z filmu,
ale NIE identyczny
\frac{x^2 - 4x}{(x-4)(x+4)} = 0
Zauważ, że w liczniku można wyciągnąć "x" przed nawias i dostajemy:
\frac{x^2 - 4x}{(x-4)(x+4)} = \frac{x(x - 4)}{(x-4)(x+4)} = \frac{x}{x+4}= 0
W ostatnim kroku skróciłem x - 4 z licznika i mianownika.
Z postaci ułamka (tego w środku, między =...=) wynika,
że można porównać licznik do zera i dostać:
x(x - 4) = 0 czyli dwa rozwiązania: x = 0 lub x = 4.
Ale x = 4 NIE jest poprawnym rozwiązaniem, gdyż dla takiej wartości x
w mianowniku byłoby zero, a nie można dzielić (ani skracać) przez zero.
Dlatego powyżej skróciłem przez x - 4 przy założeniu, że x jest inne niż 4.
Wykluczanie zer z mianownika służy właśnie temu, żeby unikać fałszywych rozwiązań. Po prostu to równanie dla x = 4 (a także dla x = -4) NIE MA SENSU. Nie istnieje!
Chociaż w tym zadaniu z filmu jest to bez znaczenia, jednak warto trzymać "dobre nawyki" i podawać założenia, przy których rozwiązanie ma sens.
----------------------------------
Nie bardzo rozumiem dalszych pytań...
Jeśli w liczniku byłaby 2 do kwadratu zamiast x do kwadratu?
To licznik jest tożsamościowo równy zero i rozwiązaniami są
WSZYSTKIE rzeczywiste x, Z WYJĄTKIEM x = -4 i x = 4, bo wtedy
mamy dzielenie 0 / 0.
Dlaczego pytasz "czemu 2" w ostatnim pytaniu? W zadaniu z filmiku
licznik zeruje się gdy x = 2 lub x = -2, ponieważ zarówno 2 do kwadratu,
jak i -2 do kwadratu wynosi 4, nie wiem, o co Ci chodzi ?
2^2 - 4 = 4 - 4 = 0 \qquad\qquad\mbox{oraz}\qquad\qquad (-2)^2 - 4 = 4 - 4 = 0
----------------------------------
W razie pytań pisz na priv.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie
0 2
ceslawleon 24.3.2014 (15:55)
Jeżeli mamy dowolny ułamek, to pierwsze założenie, jakie musimy zrobić, to "MIANOWNIK MUSI BYĆ RÓŻNY OD ZERA" ponieważ przez zero się nie dzieli i w przypadku gdy w mianowniku jest zero, to wyrażenie nie ma sensu. Kiedyś nauczyciele w szkole powiadali takie porzekadło "pamiętaj cholero nie dziel przez zero. Wyrzucenie z dziedziny liczb, dla których mianownik może mieć wartość 0 jest gwarancją, że do takiego przypadku nie dojdzie. Na filmiku pokazano usuwanie z dziedziny liczb 4 i -4, i wszystkie pozostałe liczby rzeczywiste mogą być rozwiązaniem równania.
Jeżeli dobrze sobie radzisz z nierównościami kwadratowymi, to i z tego typu zadaniami nie powinieneś mieć kłopotu, ponieważ w pierwszym rzędzie pozbywasz się mianownika poprzez np. pomnożenie przez niego obu stron równania i wówczas będziesz miał zwykłe równanie (1, 2 czy 3 stopnia).
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie