Treść zadania

berta1105

Dwie kule mające średnice 4 cm i 1 cm wpisano w stożek w ten sposób, że większa jest styczna do podstawy i powierzchni bocznej stożka, zaś mniejsza- do powierzchni bocznej stożka i do większej kuli. Oblicz pole powierzchni tego stożka.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 2 0

    [ Przepisuj tylko to, co uznasz za potrzebne, jest tu nadmiar komentarzy,
    ale chcę pokazać, jak rozumuję ]

    W załączniku jest rysunek przekroju osiowego tego stożka i kul.
    (Rysunek NIE jest "w skali", ale chodzi o ideę i mnóstwo trójkątów).
    Oznacz jeszcze długość odcinka HC przez "x", będzie łatwiej pisać.
    Czarne odcinki to promienie kul stycznych do stożka w punktach J,F, K, G,
    Punkty H i E to środki kul.
    Kąty HJC i EFC muszą być proste (warunek styczności).
    Także prosty jest kąt ADC bo CD jest wysokością równoramiennego trójkąta ABC.

    Metoda jest taka:
    Jak znajdziemy promień podstawy stożka (czyli |AD|) i długość tworzącej |AC|
    to ze szkolnego wzoru mamy szukane pole powierzchni P

    P = \pi\,|AD|\,(|AD| + |AC|)

    Zauważ, że jest tu dużo trójkątów podobnych, skorzystamy z tego.
    (Ja się wpatrywałem w rysunek: które trójkąty wybrać... Wcale nie jest oczywiste).

    Trójkąt HJC jest podobny do EFC (są prostokątne i mają wspólny kąt) ;
    z tego samego powodu jest podobny do trójkąta ADC. To wystarczy.

    Wiemy, że:
    |JH| = 1/2 cm
    [ UWAGA! JH to promień kuli o średnicy 1 cm więc wynosi 1/2 cm ]
    |FE| = 2 cm, powód jak wyżej.

    Długość odcinka HC oznaczyliśmy przez "x",
    odcinek CE składamy tak: x + 1/2 + 2 <------------ przyjrzyj się rysunkowi!
    Mamy z podobieństwa trójkątów proporcję:

    \frac{|FE|}{|JH|} =\frac{|CE|}{|CH|}\qquad\qquad\mbox{zatem}\qquad\qquad\frac{2}{1/2} = \frac{x+1/2+2}{x}

    Wymnażamy proporcję "na krzyż" i mamy:
    4x = x + 5/2 ; stąd
    x = 5/6.

    To daje nam:
    a) długość odcinka |CD| = 5/6 + 1/2 + 4 = 16/3
    b) stosunek promienia podstawy do tworzącej:
    |JH| / |HC| = |AD| / |AC| = (1/2) / (5/6) = 3/5

    Stosunek |AD| / |AC| = 3/5.... Nie przypomina Ci to czegoś?
    W prostokątnym trójkącie ADC przyprostokątna ma 3 jednostki,
    a przeciwprostokątna 5 jednostek. No to CD musi mieć 4 jednostki
    (twierdzenie Pitagorasa). A znamy już |CD|. Więc:

    |AC| = \frac{5}{4}\,|CD| = \frac{5}{4}\cdot \frac{16}{3} = \frac{20}{3}

    |AD| = \frac{5}{3}\,|CD| = \frac{5}{3}\cdot \frac{16}{3} = \frac{80}{9}

    To wszystko wstawiamy do podanego na początku wzoru na pole P

    P = \pi\,\frac{80}{9}\,\left(\frac{80}{9} + \frac{30}{3}\right) = \pi\,\frac{11200}{81} = \pi\cdot 138\,\frac{22}{81}

    Koniec.
    Zaręczam, że mogłem się pomylić. Zobacz mój komentarz do innego rozwiązania.

    Załączniki

    • Tak, Werner wskazał mi błąd,
      |AD| oczywiście NIE jest równe 5/3 |CD| !!
      Przepraszam !

Rozwiązania

  • userphoto

    W załączniku

    Załączniki

    • Poza tym w zadaniu nie było pytania o objętość itp.
      Plagiat czy nadmiar pracowitości??

    • Średnice, a nie promienie kul, są równe 1 i 4.
      A poza tym coś mi się nie podoba w obliczaniu tworzącej.
      To, że stosunek L / r = 5/3 nie wystarcza, nie znamy h/r lub h/L.

  • werner2010

    rozwiązanie w załączniku
    sprawdzone geometrycznie

    Załączniki

    • Dziękuję za wykazanie błędu!

Podobne zadania

mariusz92 Między liczbami -4 i 50 wstaw dwie tak aby trzy pierwsze tworzyły ciąg Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: mariusz92 28.3.2010 (19:49)
maniek1212 Z punktu leżącego na zewnątrz kąta ABC o mierze 41* poprowadzono dwie Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: maniek1212 14.5.2010 (16:14)
inka91 Dane są dwie funkcje: (x)=2x+4 dla Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: inka91 18.5.2010 (11:57)
inka91 DANE SA DWIE FUNKCJE; (X)=2X+4 DLA Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: inka91 19.5.2010 (12:49)
agutka W kąt o mierze 60 stopni wpisano dwa okręgi styczne do ramion kąta i styczne Przedmiot: Matematyka / Liceum 1 rozwiązanie autor: agutka 20.5.2010 (21:30)

Podobne materiały

Przydatność 80% DWIE OKUPACJE

DWIE OKUPACJE: 28 września 1939r podpisano niemiecko-radziecki traktat o granicach i przyjaźni zmieniający granice miedzy Niemcami i ZSRR uzgodniona w pakcie Ribbentrop-Molotow. Obecni przbiegac miała ona wzdłuż Pisy, Narwi, Bugu i Sanu. -Znaczną cześć ziem zagarniętych przez Niemcy włączono do Rzeszy. Dotyczyło to wojewodztw:poznanskiego, pomorskiego, śląskiego, łódzkiego,...

Przydatność 50% Dwie mogiły, dwa symbole

notatki

Przydatność 60% Renesans i barok - dwie epoki i dwie wizje świata.

Podczas badań nad literaturą kolejnych epok zauważono, że epoki, które nie następowały bezpośrednio po sobie posiadają pewne cechy dla siebie wspólne. Natomiast okresy, które następowały bezpośrednio po sobie bardzo się od siebie różnią. Nie inaczej jest w przypadku renesansu i baroku. Były to epoki sąsiadujące ze sobą. Renesans narodził się w XIV wieku we Włoszech i...

Przydatność 75% C. Baryka i Z. Ziembiewicz - dwie postawy, dwie drogi życiowe.

Cezary i Zenon są postaciami zupełnie odmiennymi: inne są ich drogi życiowe, gdzie indziej i w innych warunkach się wychowywali, czym innym się kierowali z życiu, inaczej przedstawia się ich droga życiowa; Cezary jest dzieckiem Polaków: urzędnika koncernu naftowego w Baku, człowieka obrotnego i przedsiębiorczego oraz spokojnej, cichej kobiety tęskniącej za krajem i nie...

Przydatność 75% Garibaldi i Cavour – dwie osobowości, dwie wizje państwa.

Choć mapa Włoch zmieniała się często, to aż do XIX w. nie udało im się utworzyć jednego organizmu politycznego. Może to dziwić, gdyż przez swą geograficzną formę, Półwysep Apeniński stanowił pewną całość, a poczucie wspólnoty wspomagał język. Mimo wielu dialektów, mieszkańcy Włoch potrafili zawsze dobrze się ze sobą porozumieć. Więzi ogólno włoskie...

0 odpowiada - 0 ogląda - 3 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji