Treść zadania

czekoladowa94

czy ktoś pomoże mi w rozwiązaniu układu równań? metodą gaussa mi nie wychodziło...a metodą najzwyklejszą, znaną z liceum wyszedł mi układ sprzeczny.
x+y+z=1
2x+3y-z=1

Zgłoś nadużycie

Komentarze do zadania

  • teraz wszystko jasne, dziękuję bardzo za pomoc. pozdrawiam.

  • Zresztą - jak mieliście rząd macierzy to w równaniach:
    1x + 0y = 2 - 2z
    0z + 1y = -1 + 3z
    przenieśmy wyrazy z "z" ponownie na lewo.
    1x + 0y + 2z = 2
    0z + 1y - 3z = -1
    Macierz układu jednorodnego to:
    1 0 2
    0 1 -3
    Jej rząd wynosi 2 (minorem o niezerowym wyznaczniku są dwie pierwsze kolumny)
    Macierz rozszerzona to:
    1 0 2 2
    0 1 -3 -1
    Też ma rząd 2 z powodu jak wyżej.
    Ponieważ oba rzędy są równe to układ jest niesprzeczny
    i rozwiązaniem jest podprzestrzeń o wymiarze: 3 - 2 = 1
    (3 zmienne, rząd = 2, rozwiązania leżą na prostej).

  • NIE DA SIĘ tego układu rozwiązać podając jeden punkt, bo rozwiązaniem jest cała linia prosta, układ nie jest jednoznacznie określony.

  • Jak pisałem: jedną ze zmiennych, np. "z" trzeba wybrać jako parametr i mamy równania:
    x + y = 1 - z
    2x + 3y = 1 + z
    Od drugiego równania odejmujesz 2 razy pierwsze i masz:
    1x + 1y = 1 - z
    0x + 1y = -1 + 3z
    czyli trójkątną postać układu równań.
    Jak jeszcze teraz od pierwszego z powyższych równań odejmiesz drugie to:
    1x + 0y = 2 - 4z
    0x + 1y = -1 + 3z
    i rozwiązanie Gaussem gotowe, takie samo, jak CI podałem kilka postów wcześniej

  • rozwiązywaliśmy układy równań metodą gaussa i cramera. nic poza tym, a o kierunkowych nie było tematu, ani nic w tym stylu. Rząd macierzy braliśmy owszem. To macierz 2x3 dlatego cramer odpada, a gauss?

  • Może napisz jakieś szczegóły - czy badacie rząd macierzy, czy określacie kierunkowe r-nie prostej itp?

  • dla mnie to czarna magia, będę musiała do tego dojść krok po kroku

  • W każdym razie wektor kierunkowy prostej przecięcia płaszczyzn
    czyli (-4, 3, 1)
    jest prostopadły do obu wektorów prostopadłych do płaszczyzn tzn.
    do (1,1,1) i (2, 3, -1)
    (w "normalnej" bazie i metryce)

  • To zależy od czego się parametryzuje i od wyboru punktu początkowego

  • dzięki wielkie;), pytam bo wpisałam ten układ równań na wolfram alpha i mi wyszło co innego

  • Każde z tych równań określa płaszczyznę w R^3, ponieważ te płaszczyzny NIE są równoległe więc gdzieś muszą przecięć się wzdłuż prostej.

  • Po prostu przeniosłem "z" na prawo i potraktowałem jak liczbę,
    a potem metodą "z liceum" rozwiązałem równanie z niewiadomymi x, y
    (tak naprawdę to programem Maxima :)

  • właśnie nie ma 3 równania i to stanowiło dla mnie problem. bo cramerem nie dało rady, a z gaussem nie wychodziły mi te schodki. Jaką metodą to liczyłeś?

  • x = 2 - 4z ; y = -1 + 3z
    Rozwiązania leżą na prostej określonej parametryczne:
    (2, -1, 0) + (-4, 3, 1) * z
    Układ w podanej postaci ***nie*** jest sprzeczny.

  • A trzecie równanie?
    Chyba, że któreś x, y, lub z to parametr ?

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

Podobne zadania

Lola90 mam do rozwiązania takie zadania: 1. Wyznaczyć krzywiznę Gaussa na Przedmiot: Matematyka / Studia 1 rozwiązanie autor: Lola90 17.9.2015 (14:50)
Lola90 mam do rozwiązania takie zadania: 1. Wyznaczyć krzywiznę Gaussa na Przedmiot: Matematyka / Studia 1 rozwiązanie autor: Lola90 18.9.2015 (16:27)

Podobne materiały

Przydatność 55% Budowa ukadu moczowego- ściąga

ściąga z budowy ukł. moczowego. bardzo dobra. zapraszam do korzystania

Przydatność 65% 9 metod otrzymywania soli.

1) MEtal + kwas----> Sol + Wodor 2) Tlenk metalu + Kwas----> Sol + Woda 3) Kwas + Wodorotlenek----> Sol + woda 4) Metal + niemetal---> Sol kwasu beztlenowego 5) tlenek metalu + bezwonnik kwasowy--->sol 6) Zasada(wodorotlenek) +bezwonnik kwasowy---> sol + woda 7) Sol 1 + sol 2 --->sol 3 + sol 4 8) Sol 1 + kwas 1 --->sol 2 + kwas 2 9) wodorotlenek 1 + sol 2 ---> wodorotlenek 2 + sol 2

Przydatność 60% 10 metod otrzymywania soli

Kwas+zasada->sól+woda Metal(aktywny)+kwas->sól+H Tl.metalu+kwas->sól+woda Tl.metalu+tl.niemetalu->sól(tlenowa) Zasada+tl.niemetalu->sól(tlenowa)+woda Metal+niemetal->sól(beztlenowa) Sól1+sól2->sól3+sól4 Sól1+kwas->sól(mocna)+kwas Sól1+zasada->sól2+wodorotlenek Sól1+metal(aktywny)->sól2+metal(mniej aktywny)

Przydatność 65% Zastosowanie metod inżynierii genetycznej

Dziedzina biologii zajmująca się zjawiskami dziedziczności i zmienności oraz badaniem praw rządzących między podobieństwem i różnicami indywidualnymi, związanymi z pochodzeniem, nosi nazwę genetyki. Nauka ta powstała w początkach obecnego stulecia i stale niezwykle szybko się rozwija. Obecnie w dużym zakresie wykorzystywana jest w stosunkowo nowej gałęzi nauk zwanej...

Przydatność 75% WDN krótka charakterystka wybranych metod

WDN Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli Czym jest WDN:  Pozwala zintegrować nauczycieli (oraz wszystkich pracowników szkoły) wokół wspólnie uznawanych wartości i realizacji wyznaczonych celów.  Przenosi odpowiedzialność za życie szkoły z podmiotów zewnętrznych na wewnętrzne (kadrę kierowniczą, radę pedagogiczną, uczniów, rodziców, czyli całą...

0 odpowiada - 0 ogląda - 0 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji