Treść zadania
Autor: Alicja1234 Dodano: 7.1.2014 (18:55)
zad.1 Suma cyfr pewnej liczby dwucyfrowej wynosi 13. Gdybysmy przestawili cyfry tej liczby , to otrzymalibyśmy liczbe o 27 mniejszą . O jakiej liczbie mowa?
zad.2 Czwarta część pewnej liczby dwucyfrowej jest rowna sumie jej cyfry. Jeżeli miedzy cyfry tej liczby wstawimy zero, to otrzymamy liczbe 8,5 razy większą. Jaka liczba ma tę wlasnosc?
zad.3 Woda krolewska jest bardzo silnie zraca substancja, rozpuszczajaca nawet metale szlachetne. Powstaje przez mieszanie kwasu solnego i kwasu azotowego w stosunku 3 : 1. ile kwasu solnego, a ile kwasu azotowego jest w 20 litrach wody królewskiej?
zad.4 Czy można rozmienić 1zl na monete o nominałach 2gr i 5gr tak, aby monet było razem 30?
zad.5 Pani Basia ma więcej córek niż synow. Zapytana, ilu ma synow, a ilu córek odpowiedziala:
- Gdyby miała 2 razy więcej synow niż mam, to miała bym ośmioro dzieci.
Jeden z synow pani Basi dodał:
- Gdybys mamusiu miała 2 razy mniej córek, to miała bys tylko czworo dzieci.
ile córek, a ilu synow może mieć pani Basia?
zad.6 Dziadek Stefan zbieral kiedyś zanaczki pocztowe. Dzisiaj znaczki zbiera jego wnuk Jacek. Gdyby dziadek oddal Jackowi 150 znaczkow , to obaj mieliby ich tyle samo. Gdyby zas oddal Jackowi trzy czwarte swojej kolekcji, to zostałoby mu tyle znaczkow, ile Jacek ma teraz. ile znaczkow ma dziadek Stefan, a ile Jacek?
Bardzo dziekuje za pomoc i jak możecie to proszę o odpowiedzi w rodzaju obliczen :-)
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Rozwiązania
Podobne zadania
1.Objętość graniastosłupa prawidłowego czworokątnego wynosi Przedmiot: Matematyka / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: marla 25.3.2010 (19:05) |
Suma czterech kolejnych liczb podzielnych przez 3 jest równa -150. znajdz te Przedmiot: Matematyka / Gimnazjum | 2 rozwiązania | autor: agata96 28.3.2010 (21:46) |
suma dwoch liczb wnosi 35. Jeżeli pierwsza z nich zwiekszymy o 20%, to ich Przedmiot: Matematyka / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: zuza94 8.4.2010 (18:41) |
1)Ciężar 1L śniegu wynosi 25 dag. Ile kg waży bałwan zbudowany z trzech Przedmiot: Matematyka / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: unco 8.4.2010 (22:40) |
Cenę samochodu równą 50000zł podwyższono o 6000zł. Ile % wynosi Przedmiot: Matematyka / Gimnazjum | 1 rozwiązanie | autor: stereolove 10.4.2010 (13:15) |
Podobne materiały
Przydatność 50% Liczby
1. Liczby rzeczywiste – wszystkie liczby , które odpowiadają punktom na osi liczbowej. 2. Liczby wymierne – liczby dające przedstawić się za pomocą ułamka p/q , gdzie p jest dowolną liczbą całkowitą, a q jest dowolną liczbą naturalną ( np. 1/7, 3 ½,- 32/5 , 0, -2,6 , 5 (3), 3. Liczby niewymierne – liczby nie dające się zapisać w postaci ułamka zwykłego ( np. 3, 5,...
Przydatność 50% Liczby
Liczby pierwsze Liczbę naturalną, która ma dokładnie dwa dzielniki, nazywamy liczbą pierwsza. Liczb pierwszych jest nieskończenie wiele. Znajdowanie ich nie jest jednak łatwe. Od pewnego czasu używa się do tego komputerów. Największa znana dziś liczba pierwsza została odkryta w lipcu 2001 roku przez Michaela Camerona i George'a Woltmana ma postać 213466917-1. Ma ona aż 4...
Przydatność 50% Opis przeżyć wewnętrznych - "Historia pewnej kobiety"
Na Podhalu żyła kobieta o imieniu Emilka. Mieszkała w pięknym domu z mężem i dwoma synami. Pewnej nocy obudziły ją dziwne odgłosy dochodzące z dołu. Zeszła cicho po schodach, wzięła z kuchni nóż i zajrzała ostrożnie do salonu. Stał tam wysoki mężczyzna w kominiarce. Ogarnął ją strach, a serce załomotało w piersi. Potem była już tylko krew, mnóstwo krwi i leżący...
Przydatność 70% Liczby zaprzyjaźnione
Są to dwie takie liczby naturalne M i N, z których każda jest sumą podzielników właściwych drugiej(przez podzielnik właściwy danej liczby rozumiemy każdy podzielnik mniejszy od tej liczby). Pierwszą parę takich liczb, którą podał jeszcze Pitagoras, stanowią liczby 220 i 284, ponieważ dzielnikami właściwymi liczby 220 są: 1,2,4,5,10,11,20,22,44,55 i 110, a ich suma wynosi...
Przydatność 65% Liczby kwantowe
1) Główna liczba kwantowa (n) - przyjmuje wartości kolejnych liczb naturalnych 1, 2, 3, ... (wg Bhora K, L, M, ...); - od niej zależy energia danego elektronu; - decyduje o rozmiarach orbitali - im większa wartość n, tym większy jest orbital; - maksymalna ilośc elektronów w powłoce wynosi 2m2 (kwadrat) n 1 = K 2 = L 3 = M 4 = N 5 = O 6 = P 7 = Q 2) Poboczna liczba...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
0 0
antekL1 8.1.2014 (20:13)
UWAGA! NIE przepisuj moich komentarzy (one są dla Ciebie), tylko obliczenia.
=======================================
Zad 1.
Zapiszmy szukaną liczbę jako: ab
gdzie a jest cyfrą dziesiątek (od 1 do 9), b jest cyfrą jedności (od 0 do 9).
Liczba ta ma wartość: 10a + b
Przykład: Liczba 36: a = 3, b = 6. Można 36 zapisać tak: 10 * 3 + 6 = 36
Jeżeli przestawimy cyfry to liczba wygląda tak: ba
a jej wartość to: 10b + a
Przykład: Liczba 36 po przestawieniu to 63 czyli 10 * 6 + 3.
Wiemy, że dostaliśmy liczbę mniejszą o 27 czyli:
10a + b = 10b + a + 27 <------------- podstawowe równanie.
Wiemy też, że suma cyfr wynosi 13, czyli
a + b = 13 ; stąd:
b = 13 - a <--------------------- wstawiamy "b" do podstawowego równania:
10a + (13 - a) = 10 (13 - a) + a + 27 ; wymnażamy nawias z prawej strony
10a + 13 - a = 130 - 10a + a + 27 ; porządkujemy
18a = 144
a = 144 / 18 = 8 <--------- to jest pierwsza cyfra, a druga to b = 13 - 8 = 5.
Szukana liczba to 85.
Sprawdzamy: Po przestawieniu z 85 robi się 58.
85 - 58 = 27. Zgadza się.
=======================================
Zad. 2.
Ponownie zapisujemy szukaną liczbę jako ab, czyli wartość liczby to 10a + b,
oraz suma jej cyfr to a + b.
Wiemy, że suma cyfr jest 4 razy mniejsza od szukanej liczby czyli:
10a + b = 4(a + b) <------------- mamy pierwsze równanie.
Wstawiamy zero pomiędzy cyfry, mamy liczbę: a0b.
Teraz "a" jest na pozycji setek, wartość liczby to: 100a + b.
Wiemy, że jest ona 8,5 raza większa od liczby ab (o wartości 10a + b) czyli:
100a + b = 8,5 * (10a + b) <------------ drugie równanie
Z drugiego równania wyliczamy "b". Najpierw wymnażamy nawias:
100a + b = 85a + 8,5b ; porządkujemy
15a = 7,5b
b = (15 / 7,5) a
b = 2a <------------------------ wstawiamy to "b" do pierwszego równania:
10a + 2a = 4(a + 2a) ; wymnażamy nawias
10a + 2a = 4a + 8a
12a = 12a
Dostaliśmy TOŻSAMOŚĆ.
Oznacza to, że jest WIELE liczb, które mogą spełniać warunki zadania,
byle zachodziłoby b = 2a. Są to: 12, 24, 36, 48
Faktycznie: Suma cyfr liczby 12 wynosi 3 i jest to czwarta część 12, itd
Zobaczmy, co stanie się po wstawieniu zera między cyfry:
Dla 12 dostajemy 102. Sprawdzamy: 102 / 12 = 8,5. Zgadza się.
Dla 24 dostajemy 204. Sprawdzamy: 204 / 24 = 8,5. Zgadza się.
Dla 36 dostajemy 306. Sprawdzamy: 306 / 36 = 8,5. Zgadza się.
Dla 48 dostajemy 408. Sprawdzamy: 408 / 48 = 8,5. Zgadza się.
Czyli zadanie ma aż 4 rozwiązania: 12, 24, 36, 48
=======================================
Zad. 3.
W sumie "części" jest 3 + 1 = 4
Dzielimy 20 na 4, co daje objętość jednej "części" równą 5 litrów, więc:
kwasu solnego jest 15 litrów, a azotowego 5 litrów.
Faktycznie - stosunek 15 : 5 = 3 : 1.
=======================================
Zad. 4.
Oznaczmy przez "x" ilość dwugroszówek, wtedy 30 - x to ilość pięciogroszówek.
W sumie mają dawać one 100 groszy czyli:
2x + 5 (30 - x) = 100 ; wymnażamy nawias
2x + 150 - 5x = 100 ; porządkujemy
50 = 3x
x = 50 / 3
NIE jest to liczba całkowita więc nie istnieje taka liczba dwugroszówek.
Odpowiedź do zadania: NIE można.
=======================================
Zad. 5.
Dla odmiany to zadanie rozwiążemy "na logikę" bo jest tylko kilka możliwości.
Z drugiego zdania wynika, że ilość córek jest parzysta (bo można wziąć połowę ich ilości). Ponieważ Pani Basia ma co najmniej jednego syna więc mogą zachodzić takie sytuacje:
a) 1 syn + połowa z 6 córek = 4
b) 2 synów + połowa z 4 córek = 4
c) 3 synów + połowa z 2 córek = 4 - ale córek ma być więcej, odpada!
Łatwo widać, że sytuacja (a) pasuje do pierwszego zdania:
1 syn razy 2 + 6 córek = 8. Pasuje.
Sprawdzamy sytuację (b)
2 synów razy 2 + 4 córki = 8. Też pasuje.
Zadanie ma 2 rozwiązania:
a) 1 syn + 6 córek
b) 2 synów + 4 córki
=======================================
Zad. 6.
Oznaczmy przez "x" ilość znaczków Jacka, przez "y" ilość znaczków dziadka.
Pierwsze zdanie mówi:
Dziadek oddaje Jackowi 150 znaczków, zostaje mu: y - 150
Jacek dostaje 150 znaczków, ma ich teraz: x + 150
Mają po tyle samo więc:
y - 150 = x + 150 <-------------------- podstawowe równanie
Drugie zdanie mówi:
Dziadkowi zostaje 1/4 kolekcji czyli y / 4.
Jacek teraz ma "x" znaczków więc:
y / 4 = x ; stąd
y = 4x
Wstawiamy "y" do podstawowego równania:
4x - 150 = x + 150 ; porządkujemy
3x = 300
x = 100 <------------- ilość znaczków Jacka, dziadek ma 4 razy więcej.
Odp: Jacek ma 100 znaczków, dziadek ma 400 znaczków.
Sprawdzamy:
Gdy dziadek odda Jackowi 150 znaczków zostanie mu 400 - 150 = 250.
Jacek będzie miał 100 + 150 = 250. Tyle samo, zgadza się.
Gdy dziadek odda Jackowi 3/4 kolekcji zostanie mu 1/4 z 400 czyli 100.
Właśnie tyle ma teraz Jacek. Zgadza się.
=======================================
W razie pytań - pisz na priv.
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie