Treść zadania
Autor: joker321 Dodano: 28.11.2013 (20:49)
FUNKCJA KWADRATOWA i jej własności. Proszę o rozwiązanie tych kilku przykładów . Dla poprawnej odpowiedzi maksymalna ilości punktów :)
Komentarze do zadania
Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.
Najlepsze rozwiązanie
Rozwiązania
Podobne zadania
Funkcja liniowa Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: Konto usunięte 2.4.2010 (19:51) |
Funkcja kwadratowa !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: acapella1222 7.4.2010 (21:08) |
Funkcja liniowa Przedmiot: Matematyka / Liceum | 2 rozwiązania | autor: kamcia07-15 18.4.2010 (19:59) |
Dana jest funkcja f, określona w zbiorze R. Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: kp93 21.4.2010 (15:40) |
Funkcja liniowa Przedmiot: Matematyka / Liceum | 1 rozwiązanie | autor: aga222 21.4.2010 (21:38) |
Podobne materiały
Przydatność 75% Funkcja kwadratowa w Excelu
Prosta funkcja kwadratowa w Excelu
Przydatność 55% Program funkcja kwadratowa Turbo Pascal
program rownanie_kwadratowe; uses crt; Var a, b, c, x1, x2, d, x : Real; begin clrscr; write('podaj a='); readln(a); write('podaj b='); readln(b); write('podaj c='); readln(c); if a=0 then begin Writeln('Rozwiazywanie funkcji liniowej'); if (b=0) and...
Przydatność 70% Ciąg fibonacciego, bisekcja, funkcja kwadratowa, kwadraty magiczne - 4 programy matematyczne w c
Ciąg Fibonacciego, bisekcja, funkcja kwadratowa, kwadraty magiczne- 4 programy matematyczne w C
Przydatność 50% Funkcja jeżeli
funkcja jeżeli
Przydatność 55% Funkcja skóry
Funkcja skóry: 1.ochrona przed bakteriami 2.ochrona przed promieniami UV 3.wymiana gazowa 4.funkcja potu: -informacja o dorosłości i stresie -regulacja temperatury ciała 5.funkcja łoju: -elastyczna skóra -ochrona przed bakteriami 6.funkcja paznokcia: -ochrona i zwiększenie dotyku 7.funkcja włosa: -ochrona przed potem i pyłem -regulacja temperatury...
0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań
1 0
antekL1 30.11.2013 (07:31)
Uwagi do wszystkich przykładów:
- czytaj ^2 jako "do kwadratu". Wprawdzie ktoś napisał, że sam znaczek ^ u nich na informatyce znaczy "do kwadratu", ale jest to okropnie myląca umowa, bo co wtedy znaczy ^3 ? Do kwadratu i do sześcianu?
Po prostu ^ znaczy "do potęgi", potem jest numer potęgi, czyli ^2 to do kwadratu.
- Przykłady w poziomie są prawie identyczne, ich skala trudności rośnie
- Po lewej stronie w pierwszej kolumnie są przykłady mające minus przy x^2
Po prawej - odwrotnie. Wykresami wszystkich tych funkcji ją parabole, ale
ISTOTNE: Jeżeli przy x^2 jest znak plus to parabola ma kształt litery "U",
ale jeśli przy x^2 jest znak minus to wykres ma kształt odwróconego "U"
czyli ma maksimum ( a jak przy x^2 jest + to ma minimum)
Badając funkcję określamy:
- dziedzinę (oznaczenie: D)
- miejsca zerowe (oznaczenie: x1, x2)
- zbiór wartości (oznaczenie: ZW, czyli jakie są możliwe "y"
- położenie - w tym zadaniu - wierzchołka paraboli
- kiedy funkcja maleje, kiedy rośnie (zakresy na osi x)
- są też inne cechy funkcji, ale tutaj niepotrzebne.
Jeszcze nazwy. Postacie funkcji kwadratowej:
f(x) = a (x - B)^2 + C - kanoniczna [ duże B i C specjalnie, nie myl z b, c poniżej ]
Punkt (B, C) jest wierzchołkiem paraboli
f(x) = a(x - x1)(x - x2) - iloczynowa, od razu widać miejsca zerowe: x1, x2 (BEZ minusa)
f(x) = ax^2 + bx + c - ogólna
Z każdej z tych postaci można przejść do innej (z tym, że do iloczynowej jedynie wtedy, gdy równanie ax^2 + bx + c = 0 ma rozwiązania w liczbach rzeczywistych).
Dziedziną wszystkich funkcji z zadania jest zbiór liczb rzeczywistych, D = R
=================================================
Dwa przykłady w pierwszym wierszu.
Oba są już w postaci "kanonicznej", gdzie B = 0 we wzorze jak wyżej.
Zgodnie z tym, co napisałem wyżej:
Dla funkcji w pierwszym wierszu po lewej, y = -(1/2) x^2 + 3
- wykres: Parabola w kształcie odwróconego "U".
Rysujemy parabolę: y = (1/2)x^2 - to na pewno umiesz,
odbijamy ją względem osi X jak w lustrze (teraz cała jest pod osią X)
i przesuwamy w pionie o 3 w górę.
- funkcja jest rosnąca dla x w przedziale (-oo ; 0)
- funkcja jest malejąca dla x w przedziale (0 ; +oo)
- wierzchołek (ekstremum, maksimum) jest w punkcie: (0, 3)
- miejsca zerowe: rozwiązujemy równanie:
0 = -(1/2) x^2 + 3 ; stąd:
(1/2) x^2 = 3 ; razy 2
x^2 = 6 ; pierwiastek
x1 = - pierwiastek(6) ; x2 = pierwiastek(6)
Dla funkcji w pierwszym wierszu po prawej, y = 3x^2 - 1
- wykres: Parabola w kształcie "U".
Rysujemy parabolę: y = 3x^2 - to na pewno umiesz,
i przesuwamy w pionie o 1 w dół
- funkcja jest malejąca dla x w przedziale (-oo ; 0)
- funkcja jest rosnąca dla x w przedziale (0 ; +oo)
- wierzchołek (ekstremum, maksimum) jest w punkcie: (0, -1)
- miejsca zerowe: rozwiązujemy równanie:
0 = 3x^2 -1 ; stąd:
3x^2 = 1 ; dzielimy przez 3
x^2 = 1/3 ; pierwiastek
x1 = - pierwiastek(1/3) ; x2 = pierwiastek(1/3)
=========================================================
Przykłady w drugim wierszu.
To jest prawie "postać ogólna" ale brakuje "wyrazu wolnego, c"
I z tego skorzystamy, jest to specjalny przypadek
Po lewej: y = -4x^2 - 2x ; wyciągamy "-2x" przed nawias: y = -2x(2x + 1)
Od razu mamy miejsca zerowe: x1 = 0; x2 = -1/2
(bo w równaniu: -2x(2x + 1) = 0 każdy z czynników, albo x, albo 2x+1
może być zerem)
Przy x^2 jest znak minus więc wykres jest "odwróconym U".
Teraz wierzchołek. W podręczniku są wzory na położenie wierzchołka,
ale pokażę Ci inny sposób - jeśli istnieją rozwiązania x1, x2 to:
współrzędna X wierzchołka jest średnią z x1, x2, czyli (0 - 1/2) / 2 = - 1/4
a współrzędną y dostajemy podstawiając x do wzoru funkcji:
f(-1/4) = -4 * (-1/4)^2 - 2 * (-1/4) = 1 / 4
- Współrzędne wierzchołka to: (-1/2 ; 1/4)
- funkcja jest rosnąca dla x w przedziale (-oo ; -1/2)
- funkcja jest malejąca dla x w przedziale (-1/2 ; +oo)
Po prawej: y = x^2 - 2x
Podobnie, po wyciągnięciu x przed nawias: y = x(x -2)
Od razu mamy miejsca zerowe: x1 = 0; x2 = 2
Wierzchołek: wsp. x = 1 (średnia z 0 i 2)
wsp. y = f(1) = 1^2 - 2 * 1 = -1
Wierzchołek: (1 ; -1)
Wykres ma kształt "U" bo jest + przy x^2
- funkcja jest malejąca dla x w przedziale (-oo ; 1)
- funkcja jest rosnąca dla x w przedziale (1 ; +oo)
=========================================================
Trzeci wiersz:
Znów przypadki "szczególne", mianowicie są to "pełne kwadraty"
Po lewej:
y = -x^2 + 2x - 1 = - (x^2 -2x + 1) = - (x - 1)^2
Podwójny pierwiastek x1 = x2 = 1
Wykres - odwrócone "U".
Wierzchołek: (1, 0)
- funkcja jest rosnąca dla x w przedziale (-oo ; 1)
- funkcja jest malejąca dla x w przedziale (1 ; +oo)
Po prawej: y = x^2 - 2x + 1 = (x - 1)^2
Podwójny pierwiastek x1 = x2 = 1
reszta odwrotnie, niż poprzednio.
=========================================================
Czwarty wiersz - to są "pełne" równania kwadratowe.
Rozwiązania:
po lewej: x1 = 1, x2 = 2, wykres jest odwrotnym "U"
po prawej: x1 =1/5, x2 = 1, wykres jest jak "U".
Resztę spróbuj sam, pisz na priv w razie pytań, ten tekst już jest za długi
Pozdro - Antek
Dodawanie komentarzy zablokowane - Zgłoś nadużycie