Treść zadania

kasia2502884

Zad 3. Z urny, w której jest 5 kul czerwonych i 7 białych wyjęto dwa razy po jednej kuli bez zwracania. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzeń:
a)-wyjęto kule w różnych kolorach
b)-wyjęto kule w tych samych kolorach
c)-wyjęto dokładnie raz kulę białą.

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Rozwiązania

  • antekL1

    ------------- to nie jest część rozwiązania --- sorki, że piszę "ja" wygodniej mi.-------
    Jest istotna różnica w kolejnych rzutach monetą i wybieraniu garści kulek.
    Gdy rzucam monetą każdy kolejny rzut daje mi O / R.
    Czyli np. w 10 rzutach jeden orzeł może być: o-rrrrrrrrr lub rrrrrrrrr-o itd.
    10 możliwych pozycji orła, 1024 elementarne zdarzenia, bo każdy rzut to 2 szanse,
    czyli 2*2*2.... *2 dziesięć razy daje 2^10 = 1024 [ czytaj ^ jako [do potęgi" ]
    KOLEJNOŚĆ - gdzie orzeł - może: rrrrOrrrr ? jest ważna
    Ta kolejność została już uwzględniona w obliczaniu ilości zdarzeń elementarnych,
    bo tam rozróżniłem: 0rrrrrrrrr i r0rrrrrrrr - zauważ - na każdej z 10 pozycji jest o/r.

    W kulkach jest inaczej. Numeruję kulki (każda ma swój numer), kolory będą dalej,
    i losuję 1 z 12. Na 12 sposobów, zgoda?
    Zostało 11, losuję na 11 sposobów.
    Uprzedzę zadanie, trzecią losuję na 10 sposobów, bo tyle kulek zostało.

    Mam: 3 kulki o numerach np: 1, 3, 5, oraz 12 * 11 * 10 = 1320 sposobów ich losowania.
    Ale -co mnie obchodzi, czy wylosuję 1,3,5; czy 1,5,3 czy - itd.
    Jest 6 sposobów ustawienia liczb 1,3,5, nazywa się to "permutacje", oznacza: 3!
    Wszystkie te 6 traktujemy jako jedno zdarzenie - oczywiście MOŻNA kolejność
    rozróżniać, zobacz w zadaniu niżej. Ale po co?

    Przeniesienie schematu z monetami na kulki oznaczałoby:
    "biorę kulkę o numerze "n" - 12 sposobów - losuję dla niej kolor -
    losuję, czy ją wybiorę. Jakaś potworna ilość zdarzeń elementarnych, po co?

    Dalej używam "symbolu Newtona"

    {n \choose k} = \frac{n!}{(n-k)!}\,\frac{1}{k!} = \frac{n\cdot (n-1)\cdot...(k+1)}{k!}

    "n" to ilość kulek, 12 w tym zadaniu.
    "k" to ilość losowanych, w przykładzie powyżej k = 3, w zadaniu będzie k = 2.
    Iloczyn 12 * 11 * 10 zobacz we wzorze, natomiast k! specjalnie oddzieliłem.
    Ten symbol po prostu oznacza ilość kombinacji "k" kulek z "n", liczy się jak wyżej,
    a ja chyba dopisałem część podręcznika matmy, ale po paru browcach "mam gadane"
    Pisz na priv w razie wątpliwości.

    ---------------------------------------------------------- to jest rozwiązanie

    Mamy razem 5 + 7 = 12 kul. Ilość zdarzeń elementarnych (kolejność NIE istotna)

    m(\Omega) = {12 \choose 2} = \frac{12!}{(12-2)!}\,\frac{1}{2!} = \frac{12\cdot 11}{2!} = 66

    a)
    Wyjęto 1 białą i jedną czerwoną. "Na szybko" to jest 5 * 7 = 35 zdarzeń, a używając tego mądrego wzoru powyżej to mamy - mnożąc szanse - miarę zbioru "A""

    m(A) = {5 \choose 1} \cdot {7 \choose 1}= \frac{5!}{(5-1)!}\,\frac{1}{1!} \,\cdot \,\frac{7!}{(7-1)!}\,\frac{1}{1!} = 5 \cdot 7 = 35

    czyli p(A) = m(A) / m(Omega) = 35 / 66

    ----------------------- cholera, nacisnąłem "wyślij" i przez najbliższe kilka minut
    nie dopiszę reszty.

    Adres do mnie:
    "antek (małpa) upcpoczta (kropka) pl
    [ wymień małpy i kropki na właściwe znaczki, tu są po to, aby elektroniczny cenzor mi ich nie wykropkował]. Przyślę Ci PDF z resztą rozwiązania, chyba że poradzisz sobie czytając mój wstęp - w końcu coś chciałem zrobić :)))

    Antek

  • ABPJPJP

    a) A - wyjeto kule (cz,b) albo (b,cz)
    jest wszystkich 12, cz-5 , b jest 7, wazne ze bez zwracania

    P(A)=5/12 * 7/11 + 7/12 * 5/11=35/132 + 35/132 = 70/132=35/66
    b)
    B- wyjeto kule (cz,cz) lub (b,b)
    P(B)=5/12 * 4/11 + 7/12*6/11=20/132+42/132=62/132=31/66
    c)
    dla mnie pokrywa sie to z przypadkiem pierwszym

Podobne materiały

Przydatność 75% Postępowanie w razie wypadku

Wypadek drogowy Pamiętaj o zapewnieniu sobie bezpieczeństwa, sam nie możesz stwarzać sobie stanu zagrożenia 1. Zaparkuj przed miejscem zdarzenia celem zabezpieczenia miejsca i kierując koła w stronę pobocza, włącz światła awaryjne. 2. Nocą załóż na siebie coś jasnego lub przyczep sobie jakiś materiał odblaskowy i używaj latarki. Stosuj ogólne zasady bezpieczeństwa. 3....

Przydatność 75% Praca z historii o "Pol Pocie, Czerwonych Khmerah i Kambodży"

W ostatnim czasie wszelkiego rodzaju media poświęcają wiele uwagi osobie przywódcy Czerwonych Kremów Pol Potowi. Zakrojone na szeroką skalę poszukiwania w celu postawienia go przed sądem. Akcja informacyjna po raz kolejny przybliżająca nam okrucieństwo i zbrodnie tamtego czasu, ukazująca upadek reżimu oraz przybliżając sylwetkę wyzwolicieli, to w rzeczywistości kolejna...

Przydatność 75% Pierwsza pomoc i zachowanie w razie wypadku

Jak udzielić pierwszej pomocy. OBOWIĄZKIEM PRAWNYM I MORALNYM KAŻDEGO KIEROWCY JEST UDZIELENIE DORAŹNEJ POMOCY POTRZEBUJĄCYM, PRZEDE WSZYSTKIM OFIAROM WYPADKÓW. Aby móc udzielić pierwszej pomocy należy najpierw ocenić stan poszkodowanego. Pierwszą czynnością jest skontrolowanie tętna: zazwyczaj tętno bada się na tętnicy szyjnej lub promieniowej; można jednak również...

Przydatność 55% Ochrona dóbr kultury w razie konfliktu zbrojnego

KONSPEKT LEKCJI Data 29.04.2005 Klasa 2 c Czas trwania 45 min Przedmiot Przysposobienie obronne Temat zajęć Ochrona dóbr kultury w razie konfliktu zbrojnego Cel zajęć Uświadomcie jak ważna jest ochrona narodowych dóbr kulturalnych w razie konfliktu zbrojnego. Przebieg lekcji Sprawdzenie wiadomości ucznia z poprzednich zajęć Odpowiedz ustna Uwagi wstępne Rozdanie uczniom...

Przydatność 55% Felieton - Nazizm, Nazi dziś nie razi

Antysemityzm, homofobia, rasizm, ksenofobia ? zachowania i poglądy, z którymi spotykamy się prawie na każdym kroku. Wystarczy popatrzeć ma komentarze do artykułów w internecie. Przykładowo ? historia czarnoskórego, który zaraził kilkanaście kobiet AIDS. Pod artykułem setki obraźliwych komentarzy wobec czarnoskórych, tak, jakby każdy z nich był nosicielem wirusa HIV, jakby...

0 odpowiada - 0 ogląda - 2 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji